پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در خصوص آخرین وضعیت دو قلعه تاریخی "دا و دختر" این شهرستان توضیحاتی ارایه کرد.

شعار سال: منصور معتمدی اظهار کرد:‌ طی جلسهای که میان نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل میراث فرهنگی کشور در یازدهم بهمن ماه سال حاری برگزار شد، مصوب گردید اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان به زیرساخت‌های تاریخی و گردشگری دو شهر رامهرمز و رامشیر تعلق گیرد که قرار است بخشی از این مبلغ نیز به مرمت قلعه دا و دختر اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به قدمت این قلعه‌ها ادامه داد:‌ تاریخچه "دا و دختر" به دوره ساسانیان بازمیگردد اما از آن جا که سفال‌هایی مربوط به دوره اشکانی در این قلعه یافت شده است، برخی باستانشناسان قدمت آن را به دوره اشکانیان نسبت میدهند.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در توصیف قلعه‌های دا و دختر گفت: این قلعه‌ها از زیبایی چشمنوازی برخوردارند و مشرف به کوه‌های "‌جت" رامهرمز میباشند. ساختار این قلعه نیز به سبک رومی است و بنای آن دو طبقه میباشد.

وی با بیان این که در ساخت این قلعه‌ها از مصالح آجر و گچ کوره استفاده شده است افزود: در فنداسیون این قلعه‌ها نیز از قیر طبیعی استفاده شده است.

معتمدی عنوان کرد: ‌متاسفانه این قلعه‌ها در حال حاضر شرایط مناسبی ندارند و حدود 60 درصد آن ریزش کرده است و تنها 40 درصد از آن‌ها سالم مانده است؛ چراکه این قلعه‌ها 1800 سال قدمت دارد و هیچ گونه کار مرمتی روی آن صورت نگرفته است. امیدوارم با توجه به اینکه دا و دختر قلعه‌های زیبایی هستند و بازدیدکنندگان زیادی از آن دیدن میکنند، هر چه سریع‌تر به آن‌ها رسیدگی شود.

وی با تاکید بر شرایط اسفبار قلعه‌های دا و دختر بیان کرد‌: ما از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان نیز این قلعه را در معرض دید عموم گذاشتیم و مستندی از آن تهیه کردیم ولی فرجی حاصل نشد و امیدواریم بخشی از آن 24 میلیارد تومانی که در سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سده است به این قلعه‌های زیبا نیز اختصاص داده شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی رهیاب، تاریخ 14 اسفند 95، کد مطلب: 128560: www.rahyabnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین