پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
روز چهارم آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه آن نامگذاری شده است.

شعار سال: روز چهارم آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی آگاهی از مین و کمک به اقدام علیه آن نامگذاری شده است.این نامگذاری در دسامبر 2005 صورت گرفت و نخستین بار در سال 2006 این روز گرامی داشته شد.مجمع عمومی سازمان ملل در این سال از کشورها خواست تا با کمک به این نهاد و سازمان های مرتبط به مقابله با مشکل مین بپردازند.

مین های زمینی پس از خاتمه درگیری ها همچنان در محل باقی می مانند و به کشتار غیر نظامیان می پردازند به گونه ای که از هر ده نفر قربانی مین در جهان 7 نفر آن غیرنظامی هستند. علاوه بر آن مین ها مانع دسترسی مردم محلی به مراتع، راهها،آب،منابع زیر زمینی وبازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ می شوند.

کارشناسان معتقدند ؛ بهترین راه حل مقابله مین های زمینی پاکسازی میادین مین است .

اما پاکسازی میادین مین کار بسیار پرهزینه و طولانی مدت استو ممکن است چندین سال به طول بیانجامد؛ بنابراین تا زمانی که پاکسازی خاتمه نیافته "آموزش خطر مین " و " کاهش سطح خطر " راه مقابله با این مشکل است.

با وجودیکه کمی بیش از ده سال از این مناسبت جهانی می گذرد ؛اما آموزش ها به جمعیت های ساکن در مناطق آلوده اثرات مثبت خود را به خوبیدر سطح جهان نشان داده است ،بطوریکه قربانیان مین در جهان از 15هزار نفر در هر سال در دهه 90 میلادی به حدود چهار هزار نفر در حال حاضر کاهش یافته است.

تمامی افرادساکن در مناطق آلوده می بایست این آموزش ها را فراگرفته و تا زمان خاتمه پاکسازی زندگی و فعالیت خود را با شرایط موجود تطبیق نمایند.

به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطر مین نکات زیر را به هموطنان ساکن در پنج استان آلوده کشور ( آذربایجان غربی ، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، خوزستان )یادآوری می نمایم:

از رفتن به مناطق خطرناک خودداری نمایید.

مناطق خطرناک مناطقی هستند که در آنها احتمال وجود مین یا مهمات باقی مانده از جنگ بسیار زیاد و ممکن است کشته و یا زخمی شوید. سنگرها ، پاسگاههای متروکه ، ساختمان های تخریب شده ،کانال های زمان جنگ ،خاکریزها، تانک ها و نفربرهای منهدم شده زمان جنگ ، مواضع استقرار نظامیان در زمان جنگ از جمله مناطق خطرناک هستند

نشانه های وجود خطر

هرگاه یکی از نشانه های زیر را مشاهده کردید بدانید که به یک منطقه خطرناک نزدیک شده اید و باید سریعا محل را ترک نمایید.این نشانه ها عبارتند از مشاهده تابلو خطر مین ، لاشه حیوانات ،خودروهای منهدم شده ،صندوق و جعبه های مهمات ، مشاهده سیم خاردار ، مشاهده بقایای مین یا مهمات بر سطح زمین.

در صورت مشاهده مین و مهمات باقی مانده از جنگ از نزدیک شدن و دست زدن به آنها اجتناب نموده و سریعا مقامات محلی و انتظامی را مطلع سازید.

از پرتاب سنگ ، ضربه زدن ، آتش زدن ، دفن کردن و یا انداختن مین و مهمات به داخل رودخانه خودداری کنید.

از نگهداری مین و مهمات به عنوان یادگاری جنگ و دفاع مقدس خودداری نمایید.

در کلاس های آموزش خطر مین شرکت کرده و دیگران را نیز به شرکت در این کلاس ها تشویق نمایید.

با امید به جهانی بدون مین









با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فیدوس، تاریخ 19 فروردین 96، کد مطلب: 38602: www.feydus.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین