پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۱۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
گر چه احیاء قانون مغفول مانده شوراها در دولت اصلاحات به دلیل تاکید فراوان آن دولت، در پی گسترش استفاده از ظرفیت های قانون اساسی و توان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا بود. اما این حسن نیت، از سویی به دلیل آن که فاقد بسترهای متناسب در جهت سیر سالمِ انتقال قدرت بود نه تنها گره ای از مشکلات شهر و روستاها...

شعار سال: گر چه احیاء قانون مغفول مانده شوراها در دولت اصلاحات به دلیل تاکید فراوان آن دولت ، در پی گسترش استفاده از ظرفیت های قانون اساسی و توان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا بود.

اما این حسن نیت، از سویی به دلیل آن که فاقد بسترهای متناسب در جهت سیر سالمِ انتقال قدرت بود نه تنها گره ای از مشکلات شهر و روستاها ، به صورت چشمگیر نگشود بلکه باعث ایجاد چالش ها و تعارضات جور واجوری بین شهرداری و شورا گردید.

از سویی دیگر به دلیل اینکه در ساختار برنامه ریزی و مدیریت کلان، نگاه جامع و دراز مدت به مسایل مربوط به شهرهای کوچک وجود ندارد لذا تصمیم گیری و دخالت در شهرداری ها مهمترین عوامل تضعیف کننده مدیریت شهری بوده است.

فعالیت و فعال شدن این شوراها ضمن ایراد دولت اصلاحات ، مشکلات فراوانی برای شهروندان بوجود آورد.

با توجه به اندک زمان باقیمانده به پنجمین دوره این انتخابات، با نگاهی گذرا و اجمالی به لیست داوطلبین این رقابت، در استان فارغ از مقایسه جزیی... داوطلبان کاملا واضح می باشد که در شهر بوشهر به مراتب افرادی که نام نویسی نموده اند جهت ورود به عرصه این رقابت ها دارای پتانسیل مناسبتری هستند.

شوربختانه باید پذیرفت در شهرهایی مانند برازجان همه زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی لازم برای فعالیت شورا فراهم نبوده و نیست ، بطوری که گاها افرادی بدون هیچ گونه تخصصی در حیطه مدیریت شهری، صرفا با اندک مدت کوتاهی با فعالیت در شبکه های مجازی، تحت عنوان فعال مدنی! نام نویسی نموده اند. تا آنجا که تعدد و کثرت افراد خود به نوعی باعث دچار سردرگمی شهروندان گردیده است.

با توجه به اینکه شورای شهر نهاد نوپایی میباشد انتظار میرفت که با گذشت زمان و برگزاری چند دوره انتخاباتی نقطه عطفی در مدیریت محلی محسوب گردد که متاسفانه تا امروز نتوانسته به جایگاه اعلای خود دست یابد.

بی شک ورود افراد نا کارآمد و غیر متخصص در این عرصه نه تنها شهر را در مسیر پیشرفت و زیبا سازی قرار نخواهد داد، بلکه گاهاً با تصمیمات نابجا و غیر کارشناسی ضربات مهلکی را بر شهر و شهروندان میتواند وارد کند.

کاش اینگونه کاندیدا قبل از رسیدگی و تایید صلاحیت آنان توسط نهاد مربوطه ، بعنوان کاندیدا ابتدا عیار خود را سنجیده و سپس قدم در این رقابت میگذاشتند چرا که به دلیل خاطره ناخوشایند شهروندان، خصوصا از دوره قبل آستانه تحمل هر شهروند به شدت دچار ضعف گردیده است.

البته تنها و صرفا ورود افراد غیر متخصص در این نهاد را نمیتوان معضل اصلی این چالش ها و تعارضات بر شمرد. چرا که تا شورای شهر و نهاد شهرداری به طور کامل از یکدیگر تفکیک نشده و اختیارات شوراهای شهر کاملا محدود به قانونگذاری در امور مربوط به شهر نباشد نمیتوان برای شهرداری ها شخصیت حقوقی کاملا مستقلی را متصور بود.

و این موضوع در شهرهای کوچکتر به مراتب عیان تر می باشد چرا که شوراهای شهر توانایی انتخاب و تغییر شهردار را دارند، ممکن است شهردار به نوعی تحت سلطه ایشان قرارگرفته و برنامه های شهرداری در جهت منافع اعضای شورای شهر دستخوش تغییر گردد.

کما اینکه تجربه گذشته در برازجان این موضوع را اثبات نموده که هر شهردار، قبل از معطوف نمودن همه افکار و توان خود برای رونق بخشی و آباد سازی شهر همه هم و غم این مدیران صرف راضی نگه داشتن اعضاء شورا میگردد.

بنابراین امید است هر شهروند با این ذهنیت که " شهر ما خانه ما" می باشد، با دیدی وسیع و با قرار دادن شاخص های انتخاباتی به دور از احساسات فامیلی، دوستانه... به عنوان شهروندانی که شهر خود را خانه خود می دانیم برای زیباسازی آن در انتخابمان ضمن سنجش سوابق و عملکرد و توان مدیریتی فرد، سلامت اخلاقی، تعهد و تخصص را شاخص انتخاب قرار دهیم، تا همگی برای رونق و زیباسازی شهرمان وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده باشیم، تا از ورود افراد غیر متخصص و ناکار آمد در شورای شهر به عنوان بازوهای نظارت مردمی بر مدیریت شهری جلوگیری نماییم.

در پایان بار دگر امید می رود که مردم با حضور جدی و گسترده این بار به گونه ای نامزد خود را انتخاب نمایند تا قبل از آنکه تاثیرپذیر باشند تاثیرگذار شوند! نه امروز حامی و همراه کاندیدایی شوند که فردا خود منتقد جدی ایشان باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فیدوس، تاریخ 26 فروردین 96، کد مطلب: 38867: www.feydus.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لیلا
United Arab Emirates
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
مردم که همیشه پشت شما بودن باید ببینیم که شما کی پشت مردمتون می ایستید
س.د۷۶
Fight
United States
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
لیلا خانوم اینا دیگه ایرانی بودن و مسلمون بودن خودشونو اکثرا فراموش کردن هر کسی میاد اختلاس میکنه و میره
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
امیدوارم که افراد اصلح بیان این سری هم و کمک به رشد منطقه کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین