پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۹۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
موسوی لارگانی گفت: اگر سرمایه اولیه تاسیس بانک بالا باشد خیلی ها نمی توانند به تنهایی بانکداری کنند و به ادغام روی می آورند که در آن صورت قدرت مالی بانکها بیشتر شده، وام دهی افزایش می یابد و سرویس دهی به مشتریان بهبود پیدا می کند.
شعارسال: سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: شاید یکی از دلایلی که بانکهای ما نتوانستند از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار باشند این بود که بانکها بیشتر از آنکه بر رسالت اصلی خود تمرکز کنند به ظواهر کار خود توجه کرده اند.

وی ادامه داد: نگاهی به خیابان های اصلی شهر نشان می دهد که گرانترین مکانها در خیابانهای اصلی و خیابانهای مطرح متعلق به بانکهاست . چرا که آنها بیش از انکه به دنبال باطن کار باشند به دنبال ظواهر بوده اند.

به گفته نماینده فلاورجان؛ در سال های اخیر بانک ها برای ظواهر امر فعالیت های چشمگیری داشته اند اما رسالت اصلی بانک ها که در کشورهای دیگر به خصوص بانکهای بین المللی و مطرح پیگیری می شود پرداخت تسهیلات با سود پایین به مشتریان است اما در کشور ما بانک ها بیشتر به دنبال درآمد زایی هستند مثلا به جای اینکه چرخه تولید را به حرکت دربیاورند در مقابل تولید قرار گرفته اند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تعداد زیادی از کارخانجات و شرکت های در تملک بانک ها نشان می دهد که بانک ها در این زمینه فعالیت بسیار ضعیفی داشته اند که دلیل آن را می توان در ضعف مدیریتی و عدم توانمندی مدیران بانکها جستجو کرد امری که سبب تعطیلی بنگاههای اقتصادی شده و آنها را به مخروبه تبدیل کرده است.

وی افزود: اما اگر بانک ها به جای تملک این شرکتها به صاحبان آنها تسهیلات با سود پایین می دانند و به سود کم قانع می شدند الان هم چرخ کارخانه ها می چرخید و هم بانکها ضرر نمی دادند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: از سوی دیگر بانک ها به جای بانکداری بیشتر به امر خرید و فروش زمین و ساختمان و ساخت و ساز ورود کرده اند.

نماینده فلاورجان یادآوری کرد: بانکها وظیفه قانونی خود را فراموش کرده اند لذا اگر مقداری توجه کنیم بانکهای ما در جهت حمایت از تولید حرکت نمی کنند که امید می رود با تصویب قانون اصلاح نظام بانکداری که در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است بانکها به وظیفه اصلی خود بازگردند.

وی گفت: بانکهای داخلی در شرایطی غیر اصولی فعالیت می کنند که بانکهای خارجی به جای پرداخت سود به سپره ها از افراد برای نگهداری پول آنها در بانک کارمزد می گیرند. در حالی که در کشور ما بانکها از قانون کاهش سود سپرده گذاری تا 15 درصد تمرد کرده و در برخی موارد سود بالای 15 درصد به سپرده ها می دهند.

وی افزود: در این شرایط افراد سرمایه دار به جای اینکه سرمایه های خود را وارد فضای تولید بکنند و با مشکلاتی همچون رکود مواجه شوند پول خود را در بانکها سپرده گذاری کرده و بدون دغدغه کارگر، بیمه، مالیات و ... سود می گیرند تا زمانی که بانکها با این روشها فعالیت کنند نظام بانکداری رشد نخواهد کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود با پول نیوز در مورد ادغام موسسات مالی و اعتباری کوچک و برخی بانک های کوچک با یکدیگر نیز گفت: وجود موسسات مالی و اعتباری فراوان در سطح کشور معضل بزرگی است که به دلیل ناهماهنگی و برخورد سلیقه ای این موسسات با مشتریان برای افراد زیادی مشکل ایجاد شده است و تا زمانی که در دادن مجوز به افراد دقت نشود و سرمایه تاسیس بانک افزایش نیابد اوضاع به همین منوال خواهد بود.

وی ادامه داد: افراد حقیقی و حقوقی که با 200 تا 300 میلیارد تومان سرمایه، بانک تاسیس می کنند نمی توانند جوابگوی نیازهای مشتریان خود باشند و با ترفندهای مختلف مشتری جلب می کنند که در نهایت برای این افراد مشکلات بزرگی ایجاد می کنند.

موسوی در پایان گفت: اگر سرمایه اولیه تاسیس بانک بالا باشد خیلی ها نمی توانند به تنهایی بانکداری کنند و به ادغام روی می آورند که در آن صورت قدرت مالی بانک ها بیشتر شده، وام دهی افزایش می یابد و سرویس دهی به مشتریان بهبود پیدا می کند و می توان امیدوار بود تا حدودی به رشد سیستم بانکی در کشور کمک شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396، کدخبر: ۵۳۴۰۴۸، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین