پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۳
رییس سازمان چای کشور گفت: افزایش ۶۰ درصدی تولید در سال ۹۵ میزان تولید چای در کشور را به ۳۱ هزار و ۴۰۰ تن رساند که رشد صددرصدی را نشان می دهد.

شعار سال: محمد ولی روزبهان -رییس سازمان چای کشور در رابطه با وضعیت باغات چای در دولت دهم بیان داشت: اگر صنعت چای را در ۴۰ سال اخیر بررسی کنید متوجه می شوید که کمترین میزان تولید در تاریخ صنعت چای کشور مربوط به سالهای ۹۱ ، ۹۲ و ۹۳ است. براساس آمار از تولید ۷۲ هزار تن چای خشک به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن تولید در سال ۹۲ رسیدیم و کمترین میزان تولید نیز در سال ۹۳ رقم خورد که مهمترین دلیل آن ناامیدی گسترده تولید کنندگان و کاهش سطح زیر کشت باغات بوده است. همین مساله موجب شد که مصرف کننده داخلی به چای خارجی تمایل پیدا کند و بسیاری از تولیدات با مشکل عدم فروش مواجه شود و ذائقه مردم به شکل نگران کننده ای تغییر کرد.

او افزود: با اقدامات مثبت دولت یازدهم در سال ۹۳ و اهمیتی که برای صنعت چای به خصوص ۱۰۰ هزار خانوار که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در تولید چای دخیل هستند قائل شد، ۱۵۰ کارخانه بزرگ چای فعال و خطر بیکاری کارگران کاهش پیدا کرده است.

روزبهانی در ادامه با تاکید بر اینکه بیشتر درآمد مناطقی که دارای زمین کشاورزی در ارتفاعات هستند از تولید چای حاصل می شود بیان داشت: در این نقاط امکان کشت دیگری وجود ندارد و اقدام دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای موجب دلگرمی کشاورزان این مناطق شد.

روزبهان تاکید کرد: در سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم نرخ پایین خرید تضمینی برگ سبز موجب شد که ارزش محصول تولیدی چایکاران با کاهش قابل توجهی مواجه شود و همین مساله موجب شد که ۳۴ هزار هکتار از سطح باغات چای به ۲۵ هزار هکتار کاهش پیدا کند.

او افزود: از اقدامات مهم دولت یازدهم اعطای تسهیلات در قالب طرح به زراعی و در کنار آن تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور است که به موجب آن ۴۹ درصد سهام این صندوق متعلق به دولت و ۵۱ درصد متعلق به کارخانه های چایسازی است.این صندوق با هدف اعطای وام و فراهم کردن نقدینگی لازم سرمایه گذاری را برای ۲۵ هزار خانوار عضو فراهم کرده است و در حال حاضر نیز ۴۵ میلیارد تومان سرمایه دارد .

روزبهان تاکید کرد: این اقدامات دولت بعلاوه کمک به فروش محصول تولیدی و کنترل و محدود کردن عوامل تهدید کننده که ازجمله آن وجود چای های تاریخ گذشته در بازار و قاچاق چای‌ بوده است از اقدامات مهم دولت در حوزه تولید چای کشور است ونتیجه آن افزایش تولید در سال ۹۴ است.

او افزود: افزایش ۶۰ درصدی تولید در سال ۹۵ میزان تولید چای در کشور را به ۳۱ هزار و ۴۰۰ تن رساند که رشد صددرصدی را نشان می دهد .

روزبهان در رابطه با جلوگیری از تخریب باغات چای بیان داشت: در سال ۹۵شاهد بازگشت حدود ۴ هزار هکتار از باغات چای به عرصه تولید بودیم و مهمترین دلیل آن پرداخت مساعدت ها و ایجاد روحیه نشاط در بین تولید کنندگان است.

رییس سازمان چای در رابطه با ضریب خودکفایی تولید چای کشور بیان داشت: ضریب خودکفایی در سال ۹۳، ۱۳درصد بود که در سال ۹۵ به ۲۸ درصد رسیده است که این اقدام موجب شد ۵۵ میلیون دلار چای کمتر به کشور وارد شود.

او مصرف سالیانه چای را در کشور ۱۱۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: خوشحالم که با بررسی هایی که انجام داده ایم کشاورزان به باغات بازگشتند. حدود ۳۰ میلیارد تومان به چایکاران اعطا شده است که بخش مهمی از آن وام بدون بهره و بخشی از آن وام های با بهره ۴ درصد است. چایکاران از این وام برای عملیات به زراعی و آباد کردن و کارخانجات نیز برای بهینه سازی مصرف انرژی و تجهیز کارخانه به دستگاههای مدرن استفاده کردند. بنابراین روند نزولی تولید را متوقف کردیم و رکورد تولید ۷ ساله کشور را به یادگار گذاشتیم .

رییس سازمان چای کشور در خصوص ارگانیک بودن محصول چای بیان داشت:تنها کشوری هستیم که در تولید از سموم استفاده نمی کنیم و چای نیمه ارگانیک به بازار عرضه می کنیم و اگر این کار بدون کود شیمیایی هم انجام شود محصول صددرصد ارگانیک می شود. مصرف کننده نیز با این چای ارتباط خوبی برقرار کرده و به همین خاطر تولید وخرید و فروش محصول رونق یافته است.

بر اساس گفته های رییس سازمان چای کشور از آخرین اقدامات دولت برای حمایت از صنعت چای افزایش ۷ درصدی قیمت تضمینی برگ سبز چای است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 27 فرودین 1396، کد مطلب: 478489، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین