پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است ثبت نام احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را باید از چند منظر بررسی کرد.
شعارسال: حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است ثبت نام احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را باید از چند منظر بررسی کرد. گفت و گوی افکار نیوز با حمیدرضا ترقی درباره تحلیل رفتار احمدی نژاد و عمل نکردن به توصیه مقام معظم رهبری را با هم می خوانیم.

* حضور آقای احمدی نزاد در صحنه انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به اینکه مقام معظم رهبری صریحا به ایشان توصیه کردند که در انتخابات حضور پیدا نکنند پس چرا آقای احمدی نژاد ثبت نام کرد؟

توصیه رهبری اگر علت اش جلوگیری از دو قطبی شدن انتخابات بوده باشد به نظر می رسد شرایط قدری تغییر کرده و آمدن ایشان به صحنه انتخابات را چند قطبی می کند، به نظر می رسد که اگر فلسفه آن نهی این موضوع بوده باشد به طور طبیعی باید آن فلسفه با توجه به شرایط عمومی انتخابات و رقابت بین آقای رییسی و روحانی و آمدن ایشان تغییر کند و در همان مسیری باشد که مقام معظم رهبری مد نظرشون بوده است.

نکته دوم این است که اگر ما صحبت های مقام معظم رهبری در آغاز سال مبنا قرار دهیم، مقام معظم رهبری فرمودند من نه به کسی می گویم بیاید و نه به کسی می گویم نیاید، کاملا خودشان را راجع به مصداق ها کنار کشاندند و تاکید کردند که چنین نظری ندارند که مانع آمدن کسی و یا مشوق آمدن کسی باشند.این سخنان مقام معظم رهبری می تواند نهی قبلی را بر اساس شرایط زمانی و مکانی تغییر دهد.

* یعنی آمدن آقای احمدی نژاد عمل نکردن به توصیه رهبری نبود؟

اگر ما این مسائلی که گفتم مبنا قرار ندهیم و در واقع به صحبت های آقای احمدی نژاد نگاه کنیم همانطور که وی مطرح کرده برای حمایت از نامزد اصلی خودش که بقایی است وارد صحنه شده است تا از فرصت انتخاباتی استفاده کند هم حمایت از آقای بقایی و هم پاسخگویی به اتهاماتی که دولت فعلی و مستقر به ایشان وارد کرده است و از فضای تبلیغاتی استفاده کند تا افکار عمومی جامعه را نسبت به اتهامات روشن کند و بعد هم به نفع آقای بقایی کنار رود.

ما اگر صحبت های ایشان را و مطالبی که در جمع های مختلف مطرح می کند جمع بندی کنیم استباط می شود ایشان همانطور که در دوران ریاست جمهوری اش در واقع توصیه های رهبری را لازم الاجرا نمی دانست با چنین نگاهی به این توصیه ها برخورد کرده است و تشخیص دهد که به توصیه ها عمل نکند، عمل نمی کند و به شکلی عدم التزام عملی به ولایت تلقی می شود که در ارزیابی عملکردش در گذشته و حال به عنوان ویژگی عنوان کرد که التزام عملی به نظرات رهبری ندارد.

* مانند همان 11 روز خانه نشینی که عدم التزام به نظرات امام خامنه ای داشتند؟ ثبت نام ایشان در انتخابات در همان مسیر تعریف می شود؟

بله دقیقا مانند همان مساله 11 روز خانه نشینی که عدم التزام عملی به ولایت فقیه را نشان داد و در قضیه وزیر اطلاعات و ادغام سازمان حج در وزارت ارشاد و ... که در رابطه با همین مساله نیز عدم التزام خود را نشان داد. مانند همان رفتاری که آقای هاشمی در سال 84 نشان داد که در آن مقطع آقا به آقای هاشمی توصیه کرد در انتخابات شرکت نکنند اما ایشان در فرصتی که مقام معظم رهبری در تهران نبودند رفت و در انتخابات ثبت نام کرد که مقام معظم رهبری نیز به ایشان فرمودند شما رفتید و خودتان را به آب و آتش زدید برای شرکت در انتخابات که آن وضع پیش آمد و آقای هاشمی رای نیاورد و شکست خورد.

* برخی تحلیل ها حکایت از این دارد که اقدام آقای احمدی نژاد مانند اقدام آقای هاشمی در سال 92 بود که برای حمایت از روحانی ثبت نام کرد، نظر شما چیست؟

ما تحلیلی راجع به مسائل داریم که بر اساس یافته های خبری است و یکی نتیجه این عملکرد است، گاهی نتیجه عملکرد با تحلیل یکی می شود، گاهی نتیجه اقدام و عمل فرد در عرصه سیاسی کشور بر خلاف تحلیل ها رخ می دهد اما اینکه بر اساس این تحلیل آمده باشد ثبت نام کند شاید اینطور نباشد. ایشان خود را برای پروژه ای مانند پوتین و مدودف آماده می کند که اگر بقایی تائید صلاحیت شد او را کمک کند از سبد رای آقای احمدی نژاد استفاده کند و رای آورد و احمدی نژاد به عنوان معاون اولی بقایی در دولت وی کارها را بر عهده بگیرد.

* برخی تحلیل گران معتقدند آقای احمدی نژاد از سال 84 رقیب اصلی خودش را جریان آقای هاشمی رفسنجانی می دانسته است، با توجه به اینکه آقای روحانی و جریان اعتدالیون در واقع همان خط آیت الله هاشمی را دنبال می کنند، آقای احمدی نژاد حفظ حیات سیاسی خود را حفظ در ماندن جریان اعتدالی می داند زیرا اگر آقای روحانی جلوی اصولگرایان بدون حضور احمدی نژاد شکست بخورد در واقع جریان آقای احمدی نزاد نیز شکست خورده خواهد بود تا چه میزان این تحلیل را واقعی می دانید؟

البته ورود به عرصه انتخابات مفهوم اش این است که اعلام هستی و اعلام وجود سیاسی در جامعه تلقی می شود و جریانی که می خواهد خود را در عرصه سیاسی حفظ کند خود را در شرایط خاص که نماد حضور دارد باشد و با رایی که می آورد اعلام موجودیت سیاسی در کشور داشته باشد، خصوصا در شرایطی که فرد به لحاظ خبری و رسانه ای سانسور هم شده باشد این کمک می کند اعلام موجودیت کند.

بنابر این می توان گفت این تحلیل قابل قبول است و می توان به عنوان نتیجه رفتارایشان بررسی کرد .

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت افکار نیوز، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396، کدخبر: ۶۱۱۰۸۸، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین