پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
روزنامه آرمان در شماره سه شنبه 24 آذر در یادداشتی به قلم مهدی مطهرنیا آورد: آنچه هم اکنون در صحنه بین المللی دیده می شود یک ماهی بسیار پرتحرک در جهت شنا در استخر پرهیاهوی نظم آینده جهانی است.

شعار سال: این یادداشت در ادامه می افزاید: مولفه های گوناگونی در این گستره پرهیاهو بر حرکت این ماهی تاثیر می گذارد، استخوان این ماهی شکل گیری متن آینده جهانی بر اساس هژمون مرکب از برخی از کشورهاست. هژمونی که در آن ایالات متحده آمریکا به دنبال نظم مطلوب بر اساس سناریوی دنیای تک - چند قطبی است که در آن یک ابر قدرت بر تر در میان قدرت های بزرگ قرار می گیرد و امنیت بین المللی بر اساس این شکل و محتوا پذیرفته می شود و مدیریت مناطق گوناگون امنیتی به قدرت های بزرگ و مجموعه پیمان های منطقه ای که ناشی از حضور این قدرت های بزرگ است محتوا می بخشد.

از این لحاظ آمریکا در پی بازآفرینی شرکای استراتژیک خود و در طرف دیگر به دنبال اصطکاک مدیریت شده میان قدرت های بزرگ جهانی در جهت بهره برداری از انرژی خارج شده توسط آنها در جهت نظم آینده جهانی است از یک سو آمریکا در پی ایجاد یک فضای مشخص در جهت حضور بیشتر خود در منطقه و ظهور فزون تر قدرت های بزرگ جهانی در منطقه هارتلند بزرگ است تا از این جهت بتواند اصطکاک های موجود میان آنها را افزایش دهد. اکنون در اوکراین روسیه و آمریکا بر سر کریمه یک زاویه اصطکاک دارند و در سوریه نیز یک زاویه اصطکاک جدیدی در حال شکل گیری بین روسیه و اتحادیه اروپا است و در صورت ادامه بحران میان ترکیه و روسیه میان ناتو و روسیه نیز بحران به وجود خواهدآمد. این انرژی آزاد شده در سوریه می تواند زمینه حرکتی رو به جلو برای قدرت بر تر جهان آینده در منطقه هارتلند بزرگ باشد اگر در سوریه اتحادیه اروپا و روسیه به یک کشمکش برسند بی تردید در آینده این اتحادیه اروپا است که باید هزینه های رودر رویی با روسیه را بپردازد و از طرف دیگر آمریکا با بازتعریف شرکای استراتژیک خود یعنی کاندا، ژاپن، کره جنوبی، ایران و استرالیا تلاش می کند با تسلط بر نوهارتلند و سپس استقرارنیرو های خود در جهت ایجاد همگرایی میان این کشور ها در راستای مدیریت هارتلند علیا یا تبت حرکت کند و از جهت دیگر بتواند به یک مدیریت امنیت نسبی در رهبری تحرکات خود در خاور میانه عربی دست یابد و لذا باید گفت آنچه در مسیر تحرکات هژمون غربی است ایجاد فضای مناسب برای تحرک خود برای شکل دهی و محتوا بخشی به نظم آینده جهانی است. امروز ما شاهد انتقال اصطکاک میان ائتلاف جهانی علیه داعش به اصطکاک میان قدرت های اروپایی در سوریه هستیم چیزی که قبلا هم قابل پیش بینی بود و گزاره فوق را در آینده تایید می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار 24 آذر 1394، کد مطلب: 81878509 (5047542): www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین