پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
سنگ نگاره های سرباز نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می شوند و قرار گیری آنها در حاشیه رود خانه زیبا و همیشه جاری سرباز، یک موزه طبیعی در این منطقه ایجاد کرده است.

شعار سال: براساس تحقیقات انجام شده باستان شناسی، سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای کهن ترین آثار تاریخی و هنری هستند که از بشر به جا مانده و به تعبیر برخی صاحب نظران این سنگ نگاره ها و نقاشی های ابتدایی بودند که بستری برای به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ امروز همه جوامع بشری شدند و اینک نیز می توان از آنان به عنوان بهترین ابزارهای رمزگشایی زندگی و تمدن بشری در زمان دیرینه سنگی و ماقبل تاریخ استفاده کرد.


سنگ نگاره هایی با قدمتی 11هزار ساله

اوایل زمستان 93 بود که رئیس میراث فرهنگی وقت شهرستان سرباز خبر از کشف و شناسایی بیش از۱۰۰نوع سنگ نگاره با شکل ها و طرحهای مختلف و با قدمتی 11هزار ساله در حاشیه دره سرسبز سرباز داد و باعث شد تا سیل عظیمی از دوست داران آثار باستانی و مردم شهرستان به منطقه سرازیر شود.

اما اینک پس از گذشت کمتر از دو سال از شناسایی و کشف این سنگ نگاره های چندین هزار ساله، اخباری مبنی بر تخریب برخی از آنان در فضای مجازی منتشر شده است.

سرباز بهشت گردشگری و باستان شناسی است

در همین رابطه ایمان رئیسی ، با اشاره به اینکه تخریب آثار باستانی تبدیل به پدیده ای شوم در کشور شده است، اظهار کرد: برخی افراد که اطلاع درستی از قدمت و اهمیت آثار باستانی ندارند پس از بازدید از این محل ها با نوشتن یادگاری باعث تخریب آثاربه جا مانده از فرهنگ و تاریخ کشور می شوند.

این کارشناس باستان شناسی افزود: حفاری های غیرمجاز نیز یکی دیگر از سرگرمی هایی است که برخی افراد به آن مشغول بوده و بدون اینکه اطلاعی از کار حرفه ای باستان شناسی داشته باشند در پاره ای از موارد باخیالی خام در نقاط خاص باستانی اقدام به حفاری و کاوش می کنند.

وی با اشاره به قدمت هزاران ساله سنگ نگاره های شهرستان سرباز، بیان کرد: بسیاری از این تصاویر با نقوش کشف شده در شهرهای تربت، خضدار و پنجگور پاکستان یکسان است که نشان از بسیاری مشترکات و باورهای یکسان فرهنگی مردم این مناطق دارد.

رئیسی ادامه داد: سنگ نگاره های سرباز نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می شوند و تخریب آنها به معنای نابودی کهن ترین آثار هنری و تاریخی به جا مانده از گذشتگان این منطقه است و با توجه به اینکه این آثار نیز همچون دیگر بقایای تاریخی به جای مانده از گذشتگان، میراثی کهن برای شناخت باورها و فرهنگ مردم منطقه بلوچستان محسوب می شود بر همه مردم شهرستان لازم و واجب است تا از آنها پاسداری و مراقبت کنند.


ارتباط سنگ نگارهای سرباز با کشفیات شهر سوخته سیستان

وی در ادامه با اشاره به اینکه نقش بز کوهی فراوان ترین نقش به کار رفته در سنگ نگاره های سرباز است، خاطرنشان کرد: این نقش که به واقع برگرفته از کهن ترین اسطوره های ایران باستان است در بسیاری از وسایل مکشوفه در شهر سوخته منطقه سیستان نیز قابل رویت است.

این کارشناس باستان شناسی گفت: بعد از نقش بز کوهی بیشترین فراوانی نقوش مربوط به نقش انسان هایی است که بر روی اسب بوده و درحال شکار و یا در دست داشتن تیر و کمان بر روی سنگ ها حک شده و حتی در برخی نقاط تصاویری از حیواناتی مانند سگ سانان، گربه سانان و اسب های اهلی و وحشی و صحنه های مختلفی از شکار نیز در این سنگ نگاره ها ترسیم شده و به عقیده کارشناسان جای قرار گیری این نقوش نیز محلی است که شکارچیان برای شکار کمین کرده و روزهای زیادی را در آنجا سپری می کردند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این آثار قابل جابجایی نیستند، تصریح کرد: مردم باید بدانند که ارزش این آثار در محلی است که قرار دارند و به هیچ عنوان قابل جابجایی نیستند اما تعدادی از آنها به دلیل عدم آگاهی مردم محلی تخریب شده اند، اما پیگیری لازم در خصوص بررسی ، مطالعه ، حفاظت و معرفی آنها از طریق استان انجام شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی پاپایا، تاریخ انتشار 27فروردین 1396، کد مطلب: 427647 : www.papaya.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین