پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
بررسی ها نشان می دهد 22 چهره سیاسی در انتخابات شرکت کرده اند که در این میان اصولگرایان بیشترین سهم نامزدها را به خود اختصاص داده اند. به طوری که 13 نامزد انتخابات گرایش سیاسی اصولگرایی دارند.

شعار سال: سرانجام 5 روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور 1636 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

بر اساس آمارهای رسمی در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری 686 نفر ثبت نام کرده بودند که در این دوره شاهد افزایش 950 نفری نامزدها هستیم.

در این میان اما بخش عمده ای از ثبت نام کنندگان را افرادی تشکیل می دادند که صرفا برای قرار گرفتن در مقابل دوربین ها آمده بودند و صف های طویلی را نیز تشکیل داده بودند.

این موضوع باعث شد بسیاری از چهره ها نسبت به این موضوع انتقاد کنند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود در شبستان مسجد اعظم قم با اشاره به اینکه بیانیه‌ای درباره وضع ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری صادر کردم که اسباب نگرانی است اظهار داشت: اینکه جوان 16 ساله و پیرزن ازکارافتاده برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کرده‌اند مایه آبروریزی است.

اما فارغ از این موضوع چهره های سیاسی با گرایش های سیاسی مختلف نیز در این 5 روز خود را به میدان فاطمی رساندند تا در انتخابات شرکت کنند. بررسی ها نشان می دهد 22 چهره سیاسی در انتخابات شرکت کرده اند که در این میان اصولگرایان بیشترین سهم نامزدها را به خود اختصاص داده اند. به طوری که 12 نامزد انتخابات گرایش سیاسی اصولگرایی دارند. این در حالی است که اصولگرایان تلاش زیادی داشتند با نامزد واحد وارد انتخابات شوند و حتی جمنا که مدعی بود توانایی اجماع میان اصولگرایان را دارد با عهدشکنی برخی از اعضای خور روبرو شد.

برای مثال محمد مهدی زاهدی بعد از این که در لیست نهایی جای نگرفته بود امروز مستقلا اعلام کاندیداتوری کرد.

همچنین دو نامزد با تفکر سیاسی اصلاح طلبی وارد انتخابات شده اند و حسن روحانی و اسحاق جهانگیری نیز به عنوان نامزد جریان سیاسی اعتدال در انتخابات شرکت کرده اند. علاوه بر این یک نامزد هم با تفکر سیاسی جریان کارگزاران در انتخابات شرکت کرده و 5 نامزد هم به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده اند.

در ادامه گرایش سیاسی، سوابق و اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمده است:

نامزد

سوابق

گرایش سیاسی

اظهارنظر

حسن روحانی

رئیس دولت یازدهم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده دوره‌های سوم تا پنجم مجلس خبرگان رهبری، نماینده دوره‌های اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی (نایب‌رئیس مجالس چهارم و پنجم)، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (از ۷۱ تا ۹۲)

معتدل

* در شرایط فعلی مسئله توسعه پایدار و اشتغال زا، از اولویت های ما در پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود. توسعه ای که با محیط زیست همخوان باشد و اشتغال زا باشد.

* به ملت ایران اعلام می کنم همه ما باید دوباره بیاییم. من امروز دوباره برای ایران و اسلام آمده ام. برای آزادی بیشتر در این سرزمین وامنیت گسترده تر در ایران آمدهام، آمدهام برای پیشرفت بیشتر.

* همه ما باید برای اسلام اعتدالی، رحمت، انقلاب عقلانی و انسانی بیاییم، باید در کنار هم بیاستیم و ایران را بسازیم. بار دیگر می گویم که من آمده‌ام برای ایران و برای اسلام؛ از همه ایرانیان هم می خواهم دوباره بیایند برای ایران و برای اسلام.

حمیدرضا بقایی

رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت اول احمدی‌نژاد، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دوم احمدی‌نژاد

جریان بهاری/مستقل

ملت ایران شایسته هستند تا بهترین زندگی را داشته باشند. آنها همواره در صلح و ثبات و آرامش با دیگر ملت ها زندگی کرده اند. ملت ایران ملت جنگ طلبی نبوده و نیست. طرفداری آنها از زمانی که بزرگترین امپراطوری جهان بود، با همه ملت ها روشن و واضح است.

* بر این باورم می توانیم ایران را بسازیم و می توانیم کشور را به جایگاه و قله های بلند برسانیم و ملت ایران می‌تواند با تلاش، صلح و دوستی بر مشکلات فائق آید.

* باید تمام موانع برداشته و اقتصاد فعال شود.

حمیدرضا حاجی بابایی

نماینده همدان و فامنین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوم احمدی‌نژاد، نماینده مجالس پنجم تا هشتم (عضو هیات رئیسه دوره‌های هفتم و هشتم)

اصولگرا/ جمنا

* مردم با تمام قدرت در صحنه مدیریت فرهنگ و اقتصاد کشور حضور ندارند، ‌این در حالی است که مدیریت کشور حتما باید مردمی شود در همین راستا نیز من نام دولت خود را "دولت کارآمد و مردمی" قرار دادم.

* حضور 5 نفر از سوی جمنا برای توجه به آراء مردم و تنوع برای انتخاب آنهاست.

سید مصطفی هاشمی طبا

وزیر صنایع سنگین در دولت‌ شهید باهنر، وزیر صنایع در دولت اول موسوی، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس‌جمهور در دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی و دولت اول اصلاحات

کارگزاران

* حفظ سرزمین ایران اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال از جمله اولویت‌های من برای دولت دوازدهم خواهد بود.

* گرچه آقای روحانی اقدامات موثر وعاقلانه‌ای در راه رسیدن جمهوری اسلامی به اهداف خود انجام داده اند، اما فکر می‌کنم که امروز باید در اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر شود.

* باید سازوکارهای کسب و کار از جمله اصلاح قانون بانکی، تسهیل در امر تولید، عدم اصالت پول در بانک ها و همچنین کاهش سود بانکی در دستور کار دولت بعدی قرار بگیرد.

سیدابراهیم رئیسی

تولیت آستان قدس رضوی (ع)، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده دوره‌های چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری، جانشین دادستان تهران (۶۴ تا ۶۸)، دادستان تهران (۶۸ تا ۷۳)، رئیس سازمان بازرسی کل کشور (۷۳ تا ۸۳)، معاون اول قوه قضائیه (۸۳ تا ۹۳)، دادستان کل کشور (۹۳ تا ۹۴)، رئیس شورای نظارت بر صدا وسیما (۹۱ تا ۹۵)، دادستان سابق ویژه روحانیت

اصولگرا/ جمنا

* می‌توانیم شرایط اقتصادی را به وجود آوریم که از تولید حمایت کرده، افزایش بهره‌وری داشته باشیم که در تکانه‌های ایام، کشور را دچار آسیب نکند و این، امکان دارد اتفاق بیافتند.

* در خصوص نحوه نامزدی در خصوص نحوه کاندیداتوری خود در انتخابات اظهار کرد: در این مدت از ناحیه مردم و گروه‌های مختلف دعوت زیادی شد. در حالی که پیش از آن، آن‌چه بر زبانم بود امتناع از ورود به عرصه انتخابات بود چراکه مسئولیتی که اکنون دارم با هیچ مسئولیتی قابل قیاس نیست و در پنهان و آشکار گفتم که بنای دریافت این مسئولیت را ندارم اما احتجاج‌ها و دیدن مشکلات مردم و درخواست‌هایی که از جانب اقشار مختلف و فرهیختگان وجود داشت، حجت را بر من تمام کرد.

سیدمحمد غرضی

نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان، وزیر نفت دولت شهید باهنر و دولت اول موسوی، وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت دوم موسوی و هر دو دولت هاشمی‌رفسنجانی، عضو دوره اول شورای اسلامی شهر تهران

مستقل

* رنامه من تقسیم استان های بزرگ کشور و نزدیک کردن قدرت سیاسی به مردم است.

* اگر رئیس‌جمهور شدم استان های بزرگ کشور مثل اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان را تقسیم می‌کنم و استان تهران را هم به 5 استان تقیسم می‌کنم از سویی استانداران را به انتخاب مردم معرفی می کنم.

علیرضا زاکانی

نماینده دوره‌های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی (رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم)، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، رئیس سازمان بسیج دانشجوئی کشور (۷۹ تا ۸۲)

اصولگرا/ جمنا

* جمنا به هر جمع‌بندی برسد ان‌شاءالله همه باید با وحدت نظر آن را تأیید و دنبال کنیم.

* اقتصاد امروز دچار تنگناهای جدی است. من در این راستا معتقدم که می‌توان با اتکای 100 درصدی به توانمندی‌های داخل مشکلات موجود را برطرف کرد.

محمد هاشمی

در گذشته سمت‌هایی مانند؛ ریاست سازمان صداوسیما(از ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳)،معاون وزیر کشاورزی،معاون نخست‌وزیر،سرپرست وزارت امور خارجه،قائم مقام وزیر امور خارجه، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری،ریاست دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام (از ۱۳۷۵ تاکنون)

اصلاح طلب/ مستقل

با برخی افراد در این زمینه صحبت کرده‌ام که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم. من هم مشورت داشته‌ام و هم به من تکلیف شده که در انتخابات حضور داشته باشم، زیرا صحنه‌های انتخابات بسیار حساس است و به من تکلیف شد که در صحنه حضور داشته باشم.

* در انتخابات مستقل هستم. ضرورت هایی وجود داشته که من کاندیدا شوم از جمله توصیه‌های مرحوم هاشمی. نظر ایشان این بود که با توجه به صحنه رقابت‌ها حتما لازم است بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و من بر این اساس وارد انتخابات شدم.

محمود احمدی نژاد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دولت‌های نهم و دهم، شهردار اسبق تهران

جریان بهاری/ مستقل

* مقام معظم رهبری به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من نیز پذیرفتم البته این معنای نهی نبود و توصیه ایشان بود و توصیه ایشان مانع حضورم نمی‌شد و علیرغم اینکه فشار گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در میدان دارم به قول اخلاقی خود پایبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است.

* آقای بقایی فردی تربیت شده در انقلاب اسلامی، سازش ناپذیر و با روحیه خدمت به مردم است و در این عرصه جزو پیشگامان می‌باشد.

مسعود زریبافان

رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس‌جمهور در دولت دوم احمدی‌نژاد، عضو دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران

اصولگرا

* در دولت خود مصمم هستم که تمامی محاسن دولت های گذشته را مورد استفاده قرار دهم و مشکلات آنها را برطرف نمایم.

* در انتخابات پیش رو تا پایان کار ایستاده ام و انصراف نمی دهم. من کاندیدای در سایه هیچ کسی نیستم و شخصیتی مستقل دارم.

مصطفی کواکبیان

نماینده فعلی مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری

اصلاح طلب

* بعید می دانم احمدی نژاد و بقایی تایید صلاحیت شوند اما با آمدن احمدی نژاد انگیزه ام تقویت شد که بیایم.

* فعلا قرار شده تا آخر بایستیم. به قیافه من نمی خورد که کاندیدای پوششی باشم.

مصطفی میرسلیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور در دوره آیت‌الله خامنه‌ای، وزیر ارشاد دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

اصولگرا

من برای احقاق حقوق برجای مانده مردم آمده ام . حقوقی که در چند دهه گذشته معطل شده از جمله حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداری از تامین اجتماعی، داشتن مسکن متناسب، خدمات بهداشتی و درمانی.

* من نیامده ام حقوق نجومی بگیرم، من نیامده ام سهمی برای خود و اطرافیانم مطالبه کنم .آمده ام حقوق معطل مانده شما را بگیرم.

صادق خلیلیان

وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و دارای دکترای اقتصاد کشاورزی

اصولگرا

* با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی نامطلوبی هستیم به دلیل سمت اجرایی که داشتم به این نتیجه رسیدم که در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنم.

عوض حیدرپور

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

اصولگرا

وی در زمان ثبت نام در انتخابات هیچ اظهارنظری نکرد

حسن بیادی

سخنگوی جبهه ایستادگی ایران اسلامی، دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی

اصولگرا

* عده ای پشت سر احمدی‌نژاد دری وری می گفتند، اما پس از اینکه رای آورد در دولتش مسئولیت گرفتند اما من بخاطر یکسری نابسامانی ها از وی جدا شدم. من از وی انتقاداتی دارم اما رفاقتم با او سر جای خود است.

* درباره حمایت از احمدی نژاد من پشیمان نیستم؛ آنهایی باید پشیمان باشند که مسیر احمدی‌نژاد را به انحراف برند من به موقع کنار کشیدم و با وی هنوز ارتباط دارم و او را با عنوان کسی که در جامعه می تواند تاثیر بگذارد قبول دارم.

محسن غرویان

مدرس حوزه علمیه قم

اصولگرا

* حاضرم به نفع روحانی از کاندیداتوری کنار بروم .

مهدی کلهر

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ایران در دولت‌های نهم و دهم و در مقطعی مشاور سازمان صداو سیما

مستقل

* من به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و نامزد احمدی نژاد نیستم.

* من بسیاری از دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را قبول دارم و به معنای واقعی اصولگرا هستم ولی اصلاح‌طلب هستم. اصولگرا نمی‌تواند به اصلاحات فکر نکند.

محمدعلی پورمختار

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجالس نهم و دهم، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم

اصولگرا

وی در زمان ثبت نام هیچ اظهارنظری نکرد.

محمدمهدی زاهدی

عضو پیشین شورای شهر کرمان، وزیر علوم در دولت نهم، رئیس کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس دهم

اصولگرا/ جمنا

* من را در انتخابات جمنا شرکت نداده‌اند و یکی از گلایه‌های من همین موضوع است.

* به نظر من چنانچه که احمدی نژاد توصیه رهبری را دنبال کند حتما مصلحت بیشتری در ایجاد شور و نشاط در انتخابات در پی خواهد داشت.

محمدباقر قالیباف

شهردار تهران، جانشین اسبق نیروی مقاومت بسیج، فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی (۷۹ تا ۸۴)

اصولگرا/ جمنا

* می گویند من نگفتم نتیجه بی عملی و بی صداقتی است. آقای روحانی از بهتر شدن وضعیت اقتصادی می گوید اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاقشان بیرون بگذارند و به میان مردم بروند شرایط فرق می کند و برایشان روشن می شود تنها 4 درصد جامعه از وضعیت رضایت دارند.

محسن رهامی

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان

اصلاح طلب/ مستقل

* مستقل نامزد شده ام و نامزد پوششی اصلاح طلبان نیستم

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور

معتدل

* در این دوره شخصا داوطلب انتخابات نبودم اما اصرار شخصیت های اصلاح طلب و تحول خواه و برخی از دوستان و مقامات باعث شد بپذیرم و ثبت نام کنم. طبیعی است که برنامه ها و دیدگاه های خود را در زمانش اعلام می کنم و به اطلاع مردم می رسانم. در این لحظه می توانم تاکید کنم که برای رساندن ایران به جایگاه واقعی و شایسته خود هیچگاه در این حد شرایط محیا نبوده است. باید قدر دانست و همه مردم به صحنه بیایند و تا آزادی و امنیت، آرامش و پیشرفت را با هم داشته باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، تاریخ 26 فروردین 96، کد مطلب: 399993: www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین