پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
عضو هیئت سیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری می‌گوید: نامزدهای در سایه اصلاح طلبان بعد از مناظرات به نفع روحانی کنار خواهند رفت.

شعار سال:دست جناح های سیاسی با پایان یافتن ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر برای حریف رو شده و زمینه های شکل گیری رقابتی جدی میان نامزدهای اصلاح طلب و اصولگرا مثل روز بیش از قبل شکل گرفته و همه منتظرند شورای نگهبان نظر خود را درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات اعلام کنند تا به مثابه سوت آغاز بازی، رقابت دو جناح به طور رسمی شروع شود.

محمد اشرفی اصفهانی از جمله کسانی بود که می خواست وارد این عرصه شود اما در آخرین ساعات ثبت نام نامزدها از کاندیداتوری انصراف داد و نام نویسی نکرد. او می گوید: نامزد نهایی اصلاح طلبان روحانی است و رقابت اصلی بین او و رئیسی رقم خواهد خورد اما برنده میدان رقابت در همان روزهای مانده به انتخابات مشخص می شود.

مشروح این گفتگو را در دامه بخوانید؛

****

شما از جمله کسانی بودید که پیش از آغاز ثبت نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردید که وارد این عرصه شوید اما منصرف شدید، دلیل انصرافتان چه بود؟

وقتی که اعلام کردم می خواهم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنم از خیلی دانشگاه ها با من تماس گرفتند تا وقت سخنرانی بگذارند و من بروم آنجا صحبت کنم اما همه این برنامه ها را به بعد از دوره ثبت نام نامزدها موکول کردم. بعد هم که نوع نام نویسی نامزدها را دیدم به این نتیجه رسیدم فضا خیلی آشفته است و زیاد حساب و کتاب ندارد بنابراین استخاره و با برخی بزرگان سیاسی و مراجع قم نیز مشورت کردم و به این جمع بندی رسیدم که مصلحت نیست این دوره وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوم.

با توجه به اینکه آقایان روحانی، جهانگیری و محمد هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، الان وضعیت را در جریان اصلاح طلب چه طور ارزیابی می کنید آیا اصلاح طلبان به یک نامزد واحد می رسند؟

خیلی مشخص نیست که شورای نگهبان در مجموع بخواهد چند نفر را تأیید نهایی کند. در کل کسانی که به عنوان حامی یا نامزد در سایه آقای روحانی به صحنه آمدند شاید در مناظرات هم شرکت کنند اما در نهایت آقای روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان در صحنه خواهد ماند.

شما از کسانی بودید که نقدهایی به آقای روحانی داشتید، به نظر می رسد آقای محمد هاشمی نیز به لحاظ نقدهایی که به آقای روحانی داشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و گفت من براساس تصمیم خانواده هاشمی رفسنجانی به میدان آمدم. از صحبت آقای محمد هاشمی بر می آید که می خواهد نگاه و دیدگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی را او در صحنه انتخابات نمایندگی کند نه آقای روحانی. با این تفاسیر آیا آقای محمد هاشمی کسی خواهد بود که به نفع آقای روحانی کنار برود؟

من فکر می کنم او در آخرین لحظه به نفع آقای روحانی کنار برود. هم آقای محمد هاشمی و هم آقای جهانگیری آمدند که تنور انتخابات را کاملا گرم و دیدگاه های مرحوم آیت الله هاشمی را برای مردم بازگو کنند و بگویند «نظر مرحوم هاشمی این بود که کمک کنیم آقای روحانی برای دوره بعد نیز بیاید بنابراین مصلحت نیست کار آقای روحانی ناتمام بماند چون در این صورت آسیبی به کشور و ملت وارد می شود».

به نظر شما آقای محمد هاشمی بر انتقادهای خود درباره عملکرد و رفتار آقای روحانی چشم می پوشد؟

انتقاد که همه ماها به برخی عملکرد آقای روحانی داریم. بالاخره انسان های معصوم 14 نفر بودند. در سطح اجرایی کسی نیست که بگوید کار من هیچ اشکالی نداشت، آقای روحانی نیز کارش بدون مشکل نبود انتقاد هم به او زیاد می شود اما این وضعیت منحصر به ریاست جمهوری آقای روحانی نیست روسای جمهور گذشته نیز چنین وضعیتی داشتند ولی خوب است انتقادهای سازنده مطرح شود تا در نهایت آقای روحانی به این جمع بندی برسد که باید در جهت پاسخگویی به خواسته های مردم در رأسش اشتغال و تولید این دفعه خیلی قرص و محکم و قاطعانه وارد عمل شود.

در واقع جریان اصلاحات و جریان حامی مرحوم هاشمی رفسنجانی این حرکت را انجام دادند تا توجه آقای روحانی را بیشتر به مطالبات پایگاه رأیش جلب کنند؟

بله، متأُسفانه آقای روحانی در دولت یازدهم پاسخگویی به این خواسته ها را خیلی جدی نگرفت. با برخی دوستان نیز که جلسه داشتیم آنها نیز همین نظر را بیان می کردند. اگر آقای روحانی می خواهد برنده انتخابات ریاست جمهوری شود باید قرص و محکم و قاطعانه به وعده هایش بلافاصله جامه عمل بپوشاند.

وضعیت آقای احمدی نژاد را چه طور ارزیابی می کنید آیا تأیید صلاحیت می شود یا خیر؟

با توجه به صحبت هایی که آقای اژه ای سخنگوی قوه قضایی مطرح کرد و گفت پرونده آقای احمدی نژاد و آقای بقایی باز است بعید به نظر می رسد که او تأیید صلاحیت شود. ضمنا به صلاح کشور، نظام و ملت نیست که دوباره آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شود. او دو دوره رئیس جمهور بود و به اندازه کافی به نفع خودش بهره برداری کرد اگر دوباره بخواهد به این عرصه وارد شود آسیب بدی به کشور می خورد.

برخی می گویند احمدی نژاد چه ردصلاحیت شود و چه تأیید صلاحیت شود به ضرر اصولگرایان خواهد بود نظر شما چیست؟

بله همین طور است. در مجموع این نظر هم وجود دارد که احمدی نژاد به سمت حرکت می کند که به نفع اصلاح طلبان تمام می شود.

آیا اصولگرایان از میان 5 چهره شاخص خود یعنی آقایان رئیسی، قالیباف، زاکانی، حاجی بابایی و میرسلیم به نامزد واحد می رسند؟

من از آن اردوگاه اطلاع ندارم اما با توجه به تجربه سال 92 به نظر می رسد یک نفر را معرفی کنند.

با توجه به این مسئله در نهایت رقابت اصلی انتخابات بین نامزدنهایی اصولگرایان و آقای روحانی نامزد نهایی اصلاح طلبان خواهد بود؟

بله. به نظر می رسد هر دو جناح می خواهد با یک نامزد در صحنه انتخابات حاضر شوند.

به نظر شما آقای رئیسی نامزد نهایی اصولگرایان خواهد بود یا آقای قالیباف؟ برخی می گویند آقای رئیسی چهره انتخاباتی نیست بیشتر خطیب خوبی است تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نظر شما چیست؟

حضور آقای رئیسی در صحنه انتخابات خیلی مقوله مهمی بود. با توجه به مسئولیت او در آستان قدس رضوی و دیگر سوابق مهمش، یک درصد هم احتمال ندارد، بخواهد به نفع آقای قالیباف کنار برود. اگر آقای رئیسی در صحنه نبود بله احتمال داشت که دیگر نامزدهای اصولگرا به نفع آقای قالیباف کنار بروند اما حالا که آقای رئیسی در صحنه حضور دارد وضعیت فرق می کند.

با فرض آنکه آقای احمدی نژاد ردصلاحیت شود، در رقابت رئیسی و روحانی دست برتر با چه کسی خواهد بود؟

الان خیلی قابل پیش بینی نیست. در دور گذشته آقای روحانی 3 روز قبل از انتخابات سرزبان ها افتاد و رأیش بر رقبا غالب شد. باید دید زمان تبلیغات و مناظره های تلویزیونی چه اتفاقی می افتد. چون مناظره های تلویزیونی در تعیین نامزد پیروز خیلی موثرند. 3 روز آخر مانده به انتخابات قضیه روشن می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، تاریخ 29 فروردین 96، کد مطلب: 400473: www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین