پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
در کاه گل و مصالح قلعه تاریخی سب از گیاهی به نام توتری استفاده شده است که مقاومت قلعه را در برابر بارندگی دو چندان می کند.

شعار سال: قلعه تاریخی سب از توابع بخش سیب و سوران در فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی سراوان واقع شده است.کل مساحت این قلعه در حدود 3 هزار و 952 متر مربع می باشد، که ازدو قسمت حاکم نشین و عام نشین تشکیل شده است که مساحت بخش حاکم نشین آن 875 متر مربع می باشد.

این قلعه با ارتفاع 30 متر از قلعه های دوره اسلامی با قدمت در حدود هزار سال است و آخرین بار این قلعه در سال 1217 توسط غلام رسول خان حاکم وقت از طایفه میرمرادزهی مرمت و بازسازی شده است.

قسمت عام نشین این قلعه با حصاری با ارتفاع پنج متر تجهیز شده است و ضلع جنوب غربی آن مربوط به خدمه و دارای چاه آب و استبل می باشد، این درحالی است که قسمت حاکم نشین این قلعه از دوطبقه تشکیل شده که مجهز به آشپزخانه بوده و دارای چاه آب و اتاقی که در ضلع شرقی قرار دارد دارای راه پله می باشد که به قسمت فوقانی قلعه راه دارد.

*استحکام سازی قلعه با گیاه توتری

این بنا از خشت خام است که در سقف قلعه سب تنه درخت خرما، حصیر و طناب به کار رفته است و اندود کاری آن از کاه گل و گیاهی به نام توتری می باشد که چسبندگی کاه گل را دوچندان کرده و مقاومت آن را در مقابل بارندگی زیاد می کند.

هم اکنون این بنا تحت حفاظت میراث فرهنگی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سراوان، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1396، کد مطلب: ۵۲۶۰ : www. shastoon.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین