پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
نیکشهر که بنا به روایتی به دلیل اینکه انسان‌های نیک فراوانی در آن زندگی می‌کردند، به این نام معروف شده، از شهرستان‌های بسیار دیدنی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و در مسیر ایرانشهر- چابهار واقع شده است.

شعار سال: نیکشهر از جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است و در صورت توجه بیشتر مسئولان می‌تواند به یکی از قطب‌های ویژه گردشگری در استان پرجاذبه سیستان و بلوچستان تبدیل شود.

*قلعه نیکشهر مرکز فرماندهی خوان‌های "شیرانی و مکران”

قلعه نیکشهر که به قلعه "گه” نیز معروف است، در بخش غربی مرکز شهر نیکشهر و در حاشیه رودخانه "گنگ” در فاصله یک کیلومتری از خیابان اصلی شهر(خیابان امام خمینی(ره)) و شرق محور ترانزیتی چابهار- میلک در میان نخلستان‌های زیبا و سرسبز واقع شده است. قلعه نیکشهر در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بنای خشت و گلی با زیربنای ۳۰۵ مترمربع روی تپه‌ای دست‌ساز به ارتفاع ۱۰ متر قرار دارد و مستندات موجود نشان می‌دهد این قلعه مربوط به دوره صفوی و حتی پیش از آن است. این قلعه در گذشته مرکز فرماندهی خوان‌های "شیرانی و مکران” بوده که نشانگر اهمیت آن در زمان‌های دور است.

این قلعه که شامل بخش‌های مسجد، حاکمنشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی بوده، در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی توسط قوای دولتی تخریب شد و اکنون تنها پی و دیوارهای آن باقی مانده است. پایه زیرین این قلعه از سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده تا از نفوذ آب به سمت بالا جلوگیری کند.

*منطقه گردشگری "گرگان”

منطقه گردشگری "گرگان” در ۶۰ کیلومتری شمال نیکشهر و قسمت شمالی دهستان "مهبان” از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است. گستره این منطقه گردشگری ۲۰۰ هکتار و کوه‌های بلند آن ادامه بلندترین ارتفاعات شهرستان، یعنی کوه‌های "آهوران” است. طبیعت سرسبز، چشمه‌های جاری آب، دره‌های عمیق با درختان سرسبز خرما، انجیر، انواع مرکبات و میوه‌های سردسیری از جاذبه‌های طبیعی این منطقه گردشگری است.


*منطقه گردشگری "بلپیر”

منطقه گردشگری "بلپیر” در ۱۶ کیلومتری غرب نیکشهر قرار دارد و از توابع بخش مرکزی این شهرستان است. از مزیت‌های منطقه وجود رودخانه پر آب و نخلستان‌ها و باغات کشاورزی در ۲ طرف رودخانه است که یکی از تفرجگاه‌های بسیار زیبا در بخش مرکزی شهرستان نیکشهر به شمار می‌رود و مهمترین محصولات آن خرما، مرکبات، انبه، یونجه و انواع سبزیجات است.

*منطقه گردشگری "شالمال”

منطقه "شالمال” در ۱۳ کیلومتری نیکشهر و در شرق روستای "جلایی کلگ” از توابع بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. از جاذبه‌های شالمال، آبشار بسیار زیبای "شالمال(شالمار)” است که آب آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته و طبیعتی بسیار سرسبز و دلنشین را ایجاد کرده است.

دهستان "چاهان” از توابع بخش مرکزی نیکشهر با مساحت ۹ هزار کیلومترمربع در غرب مرکز شهر نیکشهر قرار گرفته و فاصله مرکز دهستان تا مرکز شهرستان ۶۵۵ کیلومتر است. شغل اکثر مردم این دهستان کشاورزی است و محصولات زراعی و باغی دهستان عبارتند از خرما، هندوانه، انبه، و پرتقال که بیشترین برداشت از محصولات کشاورزی را خرما در بر می‌گیرد.

اماکن گردشگری و تاریخی چاهان شامل سنگ نوشته‌های کوه "شاهو”، آثار مسجد "خلیفه خیرمحمد”، آبشار "شوستان”، چشمه "نکشی”، سد خاکی چاهان، سد خاکی "تابکتل”، آبشار "بارچک” است.

* "لاشار” مرکز جاذبه‌های بکر ناشناخته

بخش "لاشار” شهرستان نیکشهر، با جاذبه‌های بکر طبیعی و به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جنوب استان سیستان و بلوچستان همچنان ناشناخته باقی مانده است. وجود آبشارهای متعدد و چشمه‌های آب گرم، طبیعت بکر و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و دیدنی در این خطه از استان جذابیت‌های فراوانی برای ایرانگردان و سایر گردشگران دارد، هر چند این جاذبه‌ها در چند سال اخیر سبب افزایش سفر برخی هموطنان به نیکشهر شده، اما هنوز به سبب ناآگاهی عموم از مزیت‌های گردشگری لاشار، این بخش از دید گردشگران و دوستداران طبیعت به دور مانده است.

روستای "تنگ سرحه” و حاشیه رودخانه دائمی آن، آبشار "اوگینک”، آبشار "گلیک”، آبشار "ندگروگ”، آبشار "بغدر”، آبشار و آب گرم "شیرآباد”، نخلستان‌ها و باغ‌های لاشار از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند؛ این در حالی است که ساخت جاده ترانزیتی چابهار- ایرانشهر- زاهدان- میلک و عبور آن از حوزه شهرستان نیکشهر، فرصت بسیار خوبی برای گردشگران فراهم کرده تا از مناظر طبیعی در روستاهای سرسبز بخش لاشار، دیدن کنند.

آبشارها و چشمه‌های آب گرم "شیرآباد” با مناظر زیبا و دیدنی رودخانه آن واقع در فاصله ۱۵ کیلومتری محور ترانزیتی نیکشهر- ایرانشهر و در محل دوراهی شرق روستای "هیدوک” دهستان "پیپ” با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای طبیعی و انواع پوشش گیاهی، وجود گیاهان دارویی، انواع پرندگان وحشی، نخلستان‌ها، چشمه‌های آب در دامنه کوه، رودخانه "تنگ سرحه” با داشتن صخره‌ها و استخرهای طبیعی و سرسبزی طبیعت آن از جذابیت‌های بخش لاشار است.

آبشار "اوگینک” در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستایی به همین نام با چشم‌اندازهای طبیعی، از مناطق بسیار دیدنی برای دوستداران کوهنورد و طبیعت‌گردان است. آبشار "گلیگ” به فاصله ۱٫۵ کیلومتری محور ترانزیتی با آبشارهای پلکانی، حوضچه‌های طبیعی، صخره‌های رنگارنگ و انواع پوشش گیاهی، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری بخش لاشار می‌توان به قلعه‌های تاریخی متعلق به دوران‌های مختلف از جمله قلعه "اسپکه”، قلعه "چانف”، قلعه "هریدوک” و قلعه "سرومیچ” اشاره کرد.

روستاهای سرسبز با انواع پوشش گیاهی و وجود داروهای گیاهی در سراسر حوزه بخش لاشار و دو طرف محور ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده، به طوری که اکثر کسانی که از این محور تردد می‌کنند، ساعت‌ها به گشت و گذار در مناظر دیدنی و زمین‌های سرسبز و جمع‌آوری گیاهان دارویی می‌پردازند.

روستای "تنگ سرحه” در ۶۰ کیلومتری شمال غربی نیکشهر واقع شده و ۲۰ کیلومتر طول دارد و جاده‌ای که از این منطقه عبور می‌کندف با ارتقاع زیادی از حاشیه رودخانه که بعضاً در برخی از قسمت‌ها به بالای ۴۰۰ متر از حاشیه رودخانه می‌رسد، به این منطقه جذابیت بیشتری بخشیده است.

وجود آب جاری و روان با چشمه‌های آب گرم، گونه‌های منحصر به فرد گیاهی که نادرترین آن گونه گیاهی گز روغن است، وجود باغات میوه، نخل‌های تنومند و زمین‌های شالیزار در حاشیه رودخانه به صورت پلکانی و وجود پل‌های تاریخی از جمله پل "دادشاه” با نمایی بسیار زیبا، از دیگر جاذبه‌ای این تنگه زیبای تاریخی است.

چشمه‌های آب طبیعی جاری از ابتدای روستا تا آبشارهای صخره‌ای که به صورت پلکانی در قله کوه قرار گرفته‌اند، نخلستان‌های زیبا، بیشه‌زارهای سرسبز، گونه‌های گیاه "گز روغن” در بالای کوه و زمین‌های سبز و معطر گندم و برنج از جمله قابلیت‌های این منطقه گردشگری است. روستای "تنگ سرحه” مکان بسیار خوبی برای خرید سوغات از جمله انواع صنایع دستی به ویژه سوزن‌دوزی، عسل کوهی، گیاهان دارویی و محصولات باغی تولیدی محلی است.

*آب معدنی "چانف” درمان سنگ کلیه

دهستان "چانف” در ۱۵۰ کیلومتری نیکشهر واقع شده و دارای چشمه‌های آب معدنی خاص است که آب آنها برای درمان امراض بسیار مفید است. مردم محلی این دهستان بر اساس تجربیات عینی اعتقاد دارند آب چشمه آب معدنی "چانف” درمان سنگ کلیه است و به طرز عجیبی سنگ کلیه را دفع می‌کند.

این دهستان از توابع بخش لاشار است ولی مردم این دهستان به دلیل نزدیکی مسافت و سهولت حمل و نقل جهت اکثر امورات روزانه از جمله اقتصادی، اجتماعی و درمانی خود را بیشتر با شهرستان ایرانشهر در ارتباط هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کیانسه، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1396، کد مطلب: 26337: www. kianse.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین