پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵
به طور کلی آموزش و پرورش در جهان محور توسعه است. توجه به آموزش و پرورش توجه به رشد و توسعه است. بنابراین تفاوت های زیادی در آموزش و پرورش کشورهای مختلف وجود دارد.
شعار سال: اگر ما به طور اجمال با ویژگی های آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته صنعتی آشنا شویم و آنرا با آموزش و پرورش خودمان مقایسه کنیم در تجزیه، تحلیل ها و نقد آموزش و پرورش بهتر می توانیم به قضاوت بنشینم.

1- رویکرد آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته انسان محوری است. لذا نیازهای مادی انسان در راس توجه و جزء اهداف به حساب می آید. ولی رویکرد در آموزش و پرورش ما ایمان محوری است و نیازهای معنوی مورد توجه قرار می گیرد.



2- تفاوت اساسی و اصلی بین آموزش و پرورش ابتدایی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، تربیت انسان مولد است ولی در آموزش و پرورش ابتدائی کشور خودمان با هدف تربیت انسان موحد است. بنابراین در دوره ابتدائی در کشورهای پیشرفته به دروس، انشاء، کاردستی، آزمایش، کارگاه، ماشین کردن و بطورکلی کار عملی اهمیت ویژه داده می شود. ولی در کشور ما بیشتر بر روی محفوظات و دروس حفظی تاکید می گردد.



3- در آموزش و پرروش کشورهای صنعتی پیشرفته، پلورالیزم را مد نظر قرار می دهند و برای آن اهمیت قائل شده و قانون و مقررات برایش وضع شده است، اما پلورالیزم یعنی چه؟ واژه پلورالیزم در لغت به معنای تکثر، چندگانگی، کثرت گرائی، چند گرائی، تعدد مقام، تعدد شغل و غیره است. در زندگی آنان گروههای نژادی مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت می توانند در یک جامعه به صورت صلح آمیز زندگی کنند..



4- نظام آموزش و پرروش ما متمرکز ولی در کشورهای پیشرفته صنعتی نیمه متمرکز است.



5- در آموزش و پرورش کشور ایران پیچیدگی یک ارزش است و مهم به حساب می آید. ولی در کشورهای پیشرفته صنعتی به ساده کردن علوم در آموزش اهمیت می دهند.



6- رقابت پروری جزء برنامه های آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته است. ولی در آموزش و پرورش ایران قهرمان پروری بیشتر مدنظر است.



7- در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، آموزش معلمان بسیار جدی تلقی می شود. در تمام برنامه ها آموزش معلمان دیده می شود. ولی در آموزش و پرورش ما، آموزش معلمان چندان مورد توجه نیست و کمتر روی آن برنامه ریزی می شود. گرچه اخیرا روی این موضوع حساب ویژه ای باز شده است.



8- نقش انجمن های اولیاء و مربیان در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار تاثیرگذار است و حتی در تدوین مقررات و قوانین مدرسه دخالت داشته و یک بازوی مهم مدیریتی در مدرسه است. ولی همانطوری که می دانیم در نظام آموزشی، انجمن های اولیاء و مربیان بیشتر نقش تشریفاتی دارند.



9- کتابهای آموزشی در کشور ما بیشتر حجیم و غیرمشارکتی با معلمان طراحی می شود. در صورتی که کتابهای درسی و محتوای آموزشی کشورهای پیشرفته توسط یک سیستم پویا و مشارکتی و بویژه با حجم کم طراحی می شود.



10- سندیکای معلمان در آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته بسیار فعال و دارای اهداف عالیه آموزشی است ولی در کشور ما در قالب یک گروه منفعل، غیر پویا که فقط یک یا دو نفر فعال هستند و آن هم بیشترغیر گروهی فعالیت می کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صحبت، تاریخ انتشار:18فروردین 1396، کد مطلب: 17307، www.sohbatnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین