شعار سال: اگر ما به طور اجمال با ویژگی های آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته صنعتی
آشنا شویم و آنرا با آموزش و پرورش خودمان مقایسه کنیم در تجزیه، تحلیل ها و نقد آموزش
و پرورش بهتر می توانیم به قضاوت بنشینم.
1- رویکرد آموزش و پرورش در کشورهای توسعه
یافته و پیشرفته انسان محوری است. لذا نیازهای مادی انسان در راس توجه و جزء اهداف
به حساب می آید. ولی رویکرد در آموزش و پرورش ما ایمان محوری است و نیازهای معنوی مورد
توجه قرار می گیرد.
2- تفاوت اساسی و اصلی بین آموزش و پرورش
ابتدایی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، تربیت انسان مولد است ولی در آموزش و پرورش
ابتدائی کشور خودمان با هدف تربیت انسان موحد است. بنابراین در دوره ابتدائی در کشورهای
پیشرفته به دروس، انشاء، کاردستی، آزمایش، کارگاه، ماشین کردن و بطورکلی کار عملی اهمیت
ویژه داده می شود. ولی در کشور ما بیشتر بر روی محفوظات و دروس حفظی تاکید می گردد.
3- در آموزش و پرروش کشورهای صنعتی پیشرفته،
پلورالیزم را مد نظر قرار می دهند و برای آن اهمیت قائل شده و قانون و مقررات برایش
وضع شده است، اما پلورالیزم یعنی چه؟ واژه پلورالیزم در لغت به معنای تکثر، چندگانگی،
کثرت گرائی، چند گرائی، تعدد مقام، تعدد شغل و غیره است. در زندگی آنان گروههای نژادی
مختلف دارای زندگی سیاسی و دینی متفاوت می توانند در یک جامعه به صورت صلح آمیز زندگی
کنند..
4- نظام آموزش و پرروش ما متمرکز ولی
در کشورهای پیشرفته صنعتی نیمه متمرکز است.
5- در آموزش و پرورش کشور ایران پیچیدگی
یک ارزش است و مهم به حساب می آید. ولی در کشورهای پیشرفته صنعتی به ساده کردن علوم
در آموزش اهمیت می دهند.
6- رقابت پروری جزء برنامه های آموزش
و پرورش کشورهای پیشرفته است. ولی در آموزش و پرورش ایران قهرمان پروری بیشتر مدنظر
است.
7- در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته،
آموزش معلمان بسیار جدی تلقی می شود. در تمام برنامه ها آموزش معلمان دیده می شود.
ولی در آموزش و پرورش ما، آموزش معلمان چندان مورد توجه نیست و کمتر روی آن برنامه
ریزی می شود. گرچه اخیرا روی این موضوع حساب ویژه ای باز شده است.
8- نقش انجمن های اولیاء و مربیان در
آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار تاثیرگذار است و حتی در تدوین مقررات و
قوانین مدرسه دخالت داشته و یک بازوی مهم مدیریتی در مدرسه است. ولی همانطوری که می
دانیم در نظام آموزشی، انجمن های اولیاء و مربیان بیشتر نقش تشریفاتی دارند.
9- کتابهای آموزشی در کشور ما بیشتر حجیم
و غیرمشارکتی با معلمان طراحی می شود. در صورتی که کتابهای درسی و محتوای آموزشی کشورهای
پیشرفته توسط یک سیستم پویا و مشارکتی و بویژه با حجم کم طراحی می شود.
10- سندیکای معلمان در آموزش و پرورش در
کشورهای پیشرفته بسیار فعال و دارای اهداف عالیه آموزشی است ولی در کشور ما در قالب
یک گروه منفعل، غیر پویا که فقط یک یا دو نفر فعال هستند و آن هم بیشترغیر گروهی فعالیت
می کنند.
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی
صحبت، تاریخ انتشار:18فروردین 1396، کد مطلب: 17307، www.sohbatnews.ir