پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
ملاصدرا فيلسوف بزرگ قرن يازدهم هجري قمري است كه فلسفه اشراق را به نهايت اوج خود رساند . خانه مسكوني وي در روستاي كهك واقع شده و ساختمان آن به دوره صفويه مربوط مي شود. براي يافتن خانه ملاصدرا كافي است به انتهاي بافت سنتي روستا برويم . در انتهاي يكي از مسير هاي هلالي شكل روستا به خانه ملا صدرا مي رسيم . ساختمان مذكور در داخل يك باغ قرار داشته كه هم اكنون قسمت زيادي از آن توسط خانه هاي همجوار اشغال گرديده است .

شعار سال: ساختمان مذكور در داخل يك باغ قرار داشته كه هم اكنون قسمت زيادي از آن توسط خانه هاي همجوار اشغال گرديده است .

در اين محل چند عنصر شاخص وجود دارد :

چهار صفه كه در وسط باغ قرار داشته و در دوره هاي مختلف تغيير شكل داده و عناصري به آن الحاق شده است كه اين چهار صفه به عنوان خانه ملاصدرا مورد بازديد قرار مي گيرد .

عصاري كه در شمال غربي باغ قرار دارد . اين بنا در حال حاضر نيمه مخروبه است .

مسجد كوچك در شمال شرقي باغ كه از يك چهار طاقي ساده تشكيل شده و الگوي چرخش 45 درجه چهار طاقي نسبت به جهت قبله را دارد .

چال آقا ، كه عارضه طبيعي است كه در جنوب غربي باغ قرار دارد و توسعه روستا در اين قسمت محدود شده است . فضهاي جانبي اين بنا ، از بين رفته و فقط چهار صفه اصلي آن باقي مانده است . محوطه اصلي اين بنا سقف گنبدي شكل دارد و در راس گنبد آن ، شيشه هاي رنگي نور را به داخل بنا هدايت مي كند

موقعيت روستاي كهك :

پس از طي مسير حدود 12 كيلومتر از قم به كاشان به دو راهي مي رسيم كه با فضا هاي سبز و درختان زياد تر نسبت به پوشش گياهي منطقه قابل تشخيص است و داراي بهترين آب و هواي منطقه است . اختلاف سطح بالا ترين و پايين ترين منطقه روستا 9/29 متر مي باشد . داراي زمستاني با بارش برف و باران مناسب و تابستاني معتدل است .

مواد و مصالح مورد استفاده در بنا و نحوه ساخت :

خشت خام ، ملات گل و سقف با تير هاي چوبي مواد و مصالح مورد استفاده در اين بناست . و ابعاد خشت ها معادل 6×20×20 سانتي متر مي باشد و عرض ديوار ها به طور معمول از دو خشت تشكيل شده است كه معادل 60 سانتي متر است . اين خانه داراي فضايي گيرا و قديمي با سقفي بلند و پوشش گنبدي با ديوار هاي سياه و اندود گل و تزئينات گچبري ساده با كاربندي هاي زيبا در سقف چهار طرف آن فضا هايي چهار گوش مسقف بين تويزه هاي جناغي شكل كه در مجموع ، شبيه امامزاده هاي دوره صفوي است .

دوره تاريخي

محمد بن ابراهيم يحيي شيرازي ، معروف به ملا صدرا ، بنيان گدار حكمت متعاليه ، سر آمد حكماي اسلامي و يكي از بزرگترين دانشمندان جهان در فلسفه ي الهي و اسلامي است . وي در سال 979 يا 980 ه .ق در شيراز ديده به جان گشود .

حكيم فرزانه جناب صدر المتالهين مدت پانزده سال در كهك به سربرد . خانه آن بزرگمرد الهي در كهك تاكنون باقي و در ميان مردمآن آبادي معروف است . خانه ملا صدرا در كهك ، يادگاري بازمانده از دوران سكونت اين حكيم در قم است . خانه ملاصدرا در منتهي اليه غرب روستاي كهك در محله چال حمام واقع است و پيرامون آن را خانه هاي روستايي با بافت معماري مناطق گرمسيري احاطه كرده اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی سیری در ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب:- : www.seeiran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین