پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
سهیمه استان قم در مسکن اجتماعی 3500 واحد می باشد که با توجه به مسکن مهر و شخصی که در استان موجود است و در حال حاضر بیشتر آنها خالی می باشد این سوال پیش می آید که با وجود این تعداد بافت فرسوده در استان آیا مسکن اجتماعی نیاز امروز استان ما می باشد؟!

شعار سال: درآمدهای امروز مردم با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در جامعه بیشتر صرف مسائل مهم و حیاتی می شود و افرادی معدودی هستند که بتوانند پس اندازی برای آینده خود داشته باشند؛ یکی از مسائل مهم و حیاتی که هر زوجی از اولین روزهای زندگی خود و یا هر فرد مجردی به آن فکر می کند داشتن یک قطعه زمین و یا یک سرپناه شخصی می باشد.

امروز مسئله مسكن يكي از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشكلات اجتماعي مردم بوده و قشر عظيمي از مستضعفان و کم درآمدهای جامعه از داشتن خانه، محروم و در اسارت و حسرت تهيه يك قطعه زمين و داشتن يك لانه شخصی می باشند به همین دلیل این اقشار مجبور هستند که در خانه های اجاره ای ساکن شوند که بخش عظیمی از درآمد ماهانه آن‌ها به این بخش اختصاص می یابد.

حال دراین بین بماند که قیمت اجاره بها ها سر به فلک کشیده است و بیشتر مالکان به دلیل نبود آن انتظار از پرداخت اجاره بها، خالی بودن منزل و یا واحد خود را بیشتر ترجیح می دهند.

26هزار واحد مسکونی خالی در قم

از همین رو استان قم در خالی بودن واحد در کشور رکورد دار می باشد بر اساس شاخص توزیع واحدهای خالی مسکونی، استان قم دارای 26 هزار و 690 واحد مسکونی خالی بوده که 1.6 درصد کل واحدهای خالی مسکونی کشور را به خود اختصاص داده است. نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 نشان می‌دهد که تعداد خانه‌های خالی استان نسبت به 10 سال گذشته 88.77 درصد رشد داشته است.

این تعداد واحدهای خالی حال کمتر یا بیشتر و از طرفی هم بودن مسکن مهر در کنار دیگر واحدهای ارگان های دولتی و یا شخصی را می رساند که به اندازه کافی در استان واحد ساخته شده است.

در دولت نهم و دهم استارت مسکن مهر به هر نحوی زده شد و کار را شروع کردند با هدف خانه دار کردن مردم اما در دولت یازدهم این طرح با مشکلاتی روبرو شد و این دولت با تجارب دیگری طرح جدیدی با عنوان مسکن اجتماعی را در دستور قرار داد و در برخی شهر ها پروژه شروع به کار کرد.

اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آن‌هایی که خود و افراد تحت تکفلشان از تاریخ اول فروردین سال 90، فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از تاریخ 22 بهمن سال 57، از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین آن‌ها باید حداقل در شهرمورد تقاضا، 5سال سکونت داشته باشند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خود درباره شرایط مسکن اجتماعی و حمایتی، می‌گوید:«ما به گروه‌های کم درآمدی برخورد می‌کنیم که اصلاً در قالب مدل اقتصادی امکان تأمین سرپناه ندارند. در خارج هم که این‌ها به اسم مسکن اجتماعی معروف است به این خاطر است که اصلاً مدل اقتصادی نیست و بر اساس مدل اجتماعی پیش رفته است. وقتی مدل اجتماعی مدنظر قرار گرفت این سؤال پیش می‌آید که متولی آن کیست؟ چه کسی باید آن را تأمین کند. پاسخ این است که نهادهای حمایتی و نهادهایی که سیاست اجتماعی را تعقیب می‌کنند باید متولی شوند. یعنی این می‌شود بخشی از سیاست‌های اجتماعی دولت. لذا نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن این مسکن اجتماعی را دنبال می‌کنند

ساخت مسکن اجتماعی با هدفی که عنوان شده است بسیار قابل پسند می باشد اما این تعداد واحد های خالی ساخت مسکن اجتماعی دراستان را نقض می کند.

46هزار واحد سهیمه مسکن مهر استان است

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت مسکن مهر در استان ، اظهار داشت:46 هزار واحد سهمیه مسکن مهر استان قم می باشد که تاکنون ششمین استان در کشور هستیم که بیشتر واحدها را تحویل داده ایم.

تکمیل واحدهای مسکن مهر تا خرداد ماه

وی ادامه داد:2300 واحد از مسکن مهر مانده که باید تکمیل شود که از این تعداد 1000 واحد درگیر مسائل تعاونی و مراجع قضائی می باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به اینکه تابستان امسال پروژه های مسکن مهر به جز موارد قضائی به پایان خواهد رسید، گفت: در بخش پروژه های 3 و4 جانبه که سازمان هم درگیر می باشد تا خرداد ماه به پایان خواهد رسید.

3500 واحد سهمیه مسکن اجتماعی استان قم

وی افزود: پروژه های مسکن اجتماعی هنوز به استان ها ابلاغ نشده است ولی استان قم 3500 واحد سهمیه دارد که بنیاد مسکن قرار است آن را اجرا کند.

با توجه به این مسائل این سوال پیش می آید که آیا این تعداد واحد نیاز استان می باشد؟ آیا با اضافه شدن این تعداد واحد واحدهای خالی بیشتر نمی شود؟

این در حالی است که استان می تواند این میزان بودجه ای که برای مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است را در مسیر های دیگر برای ارتقاء استان مصرف شود از همین رو مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نیاز استان در خصوص مسکن اجتماعی، گفت: ایجاد مسکن اجتماعی در قم یک کار ارزشمند است اما آیا واقعاً نیاز استان می باشد.

بافت های فرسوده مهمتر از مسکن اجتماعی است

وی ادامه داد: برای ساخت مسکن مهرمی توانیم این بودجه را در بافت های فرسوده شهر هزینه کنیم تا این بناها مستحکم‌تر شود چرا که با کوچکترین زمین لرزه امکان تلفات مالی و جانی در بافت های فرسوده استان بسیار می باشد.

باطرح های تشویقی بافت های فرسوده را بازسازی کنیم

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به تسهیلات و طرح های تشویقی در این مسیر بیان داشت: ما می توانیم بافت های فرسوده را از طریق طرح های تشویقی توسط خود مردم بازسازی کنیم.

به هر حال ساخت مسکن های دیگر که امکان خالی ماندن آن‌ها بسیار است که باید در این خصوص بیشتر تفکر کنیم و یا این که این هزینه ها را در بافت های فرسوده مصرف کنیم که نتیجه بهتری خواهیم داشت.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نگار، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1396، کد مطلب: 32741، www.farhangnegar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین