پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
این موزه در میدان آستانه در جوار مدرسه فیضیه قرار دارد. ساختمان کنونی موزه متعلق به سال 1361 است امام خود موزه در آبان 1314 شمسی تأسیس شد و از قدیمی ترین و متنوع ترین موزه های کشور محسوب می شود.

شعارسال: این موزه در میدان آستانه در جوار مدرسه فیضیه قرار دارد. ساختمان کنونی موزه متعلق به سال 1361 است امام خود موزه در آبان 1314 شمسی تأسیس شد و از قدیمی ترین و متنوع ترین موزه های کشور محسوب می شود. وجود آثار نفیس از دوره های مختلف تاریخی به ویژه صفویه، قاجاریه، تیموری و هزاره های اول و دوم قبل از میلاد ارزش خاصی به این موزه بخشیده است.

قرآن های نفیس منصوب به ائمه اطهار (ع)، مسکوکات ادوار اسلامی و پیش از اسلام، انواع کاشی های زرین فام، قالی های دستبافت و پارچه بافی، آثار حجاری و سنگ های تزیینی، آثار فلزکاری و ظروف چینی تنوع خاصی در این موزه ایجاد کرده است.

اما از نفیس ترین آثار این موزه که اهمیت زیادی به آن بخشیده، وجود قرآنی منصوب به خط امام رضا (ع) است که نوشته شده بر پوست آهو با جلد چرم و تزیین شده با آب طلا، به یادگار مانده از سال 73 هجری قمری است. از دیگر آثار بسیار ارزشمند در این موزه، قرآنی با 120 کیلوگرم وزن در 587 صفحه به همراه ترجمه آیات به خط ثلث زرین بوده و جلد آن نیز از پوست گاو است اما تاریخی از زمان نگارش آن تاکنون به دست نیامده است. قرآن دیگری که از بین قرآن های به نمایش درآمده دوره قاجاریه و صفویه می توان یافت، قرآنی نوشته شده به خط نسخ و نستعلیق از سوی ضیاء السلطنه دختر فتحعلی شاه قاجار است که به نظر اساتید خط از آثار کم نظیر به حساب می آید. همچنین قرآنی به خط ام السلمه دختر دیگر فتحعلی شاه نیز در این موزه مشاهده می شود که با خط زیبا و تذهیب جذاب با آب طلا از رنگ های گیاهی به جا مانده از قرن 13 هجری در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته اند.

از دیگر آثار دیدنی این موزه، ظروف سفالی به جا مانده از هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح است که توجه بسیاری از توریست های خارجی را به خود معطوف داشته است.

عطردان، ظروف دارویی به شکل تنگ های کوتاه با لوله های باریک و نقوش ساده گیاهی و هندسی که میزان استفاده هر دارو را مشخص می کرده و سرمه دان که از تپه سیلک کاشان و یا آذربایجان به این موزه رسیده، نوع خاکستری این سفال ها مورد توجه باستان شناسان است.

درهای بیسار زیبا از جنس نقره و طلا که اغلب از دوره قاجاریه به جا مانده و از سوی پادشاهان قاجار بر رواق های حرم نصب شده که عدد آن به هشت باب می رسد و یکی از آن ها در ضریح است که تماماً از طلا بوده و سه سال قبل با تعویض ضریح به موزه انتقال یافته است.

یکی از این درها از سوی عزت الدوله خواهر ناصر الدین شاه قاجار و همسر امیرکبیر در سال یکهزار و 293 وقف حرم شده است، بخشی از این در ها در طبقه بالای موزه و بخشی دیگر در طبقه پایین نگهداری می شوند.

بر روی این در ها اذن دخول به حرم مطهر نیز مشاهده می شود. نصب کلون بر روی برخی از آن ها و وجود نقش و نگار های زیبا با به کارگیری هنر معرق، خاتم و استفاده از استخوان فیل از دیگر موارد دیدنی در این موزه است.

اما نصب قسمتی از پرده کعبه در بخش ورودی، جلوه دیگری به موزه آستانه مقدسه داده است. این پرده در سال 58 از سوی پادشاه عربستان به امام راحل اهدا شد و ایشان پرده کعبه را برای نگهداری در موزه در نظر گرفتند.

بر روی این پرده ماهوتی شکل حروف برجسته شامل دو آیه از سوره حج سرمه دوزی شده است.

اما سنگ های مقبره هی محمد شال و فتحعلی شاه از پادشاهان قاجاریه سنگ مقبره مهد علیا مادر ناصر الدین شاه، شعاع السلطنه فرزند مظفر الدین شاه از دیگر آثار به نمایش در آمده در این موزه است. بر روی این سنگ های مرمر عکس صاحبان مقبره، نقوش گل و بوته، فرشته و اشعاری که در مدح آنان در حاشیه سنگ نگاشته شده مشاهده می شود. این سنگ ها از روی قبر های این افراد در حرم حضرت معصومه (س) به موزه منتقل شده است.

کتیبه هایی مزین به آیات شفای بیماران متعلق به دارالشفاء مدرسه فیضیه و کاشی های مقبره امامزاده علی بن جعفر (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) مربوط به 700 سال قبل نیز در این موزه مشاهده می شود.

ظرف کشکولی آب از سنگ مرمر، تابلو هایی از قالیچه های اهدایی از دوره قاجار در قالب سجاده مزین به آیات قرآنی، ساعت پاند ولی ساخت فرانسه از دوره قاجار، لزوم و لباس بزم و جنگ حسین قلی خان برادر فتحعلی شاه از دیگر آثار به جا مانده است.

چهار بلور «بارفتن» به رنگ صورتی، نقاشی شمایل شاهان ایرانی از دوره های زندیه، افشاریه، صفویه و قاجاریه، شمایل ائمه در کنار حروف ابجد و صفحات طلسم، گلدان هایی با طرح مختلف از کشور های فرانسه، انگلیس و ایران از دیگر دیدنی های موزه آستانه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قم شهر، WWW.qomshahr.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین