پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
رژیم صهیونیستی که دستاوردهای محور مقاومت در سوریه زیاد به مذاقش خوش نیامده بار دیگر تحرکات نظامی غیرقانونی خود در خاک این کشور را کلید زده است.
شعارسال: توپخانه های رژیم صهیونیستی مستقر در در جولان اشغالی اخیرا یک فروند تانک ارتش سوریه را در قنیطره هدف قرار دادند. به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» سامانه دفاعی ارتش سوریه مانع از پرواز پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز پایگاه ارتش این کشور در جولان شد. هرچند که این تجاوز نظامی آشکار رژیم صهیونیستی به خاک سوریه تلفات جانی دربر نداشت، اما در هر صورت تجاوز به حاکمیت ملی یک کشور مستقل، مسأله ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. این بار اولی نیست که صهیونیستها خاک سوریه را هدف تجاوز نظامی خود قرار می دهند. پیشتر نیز در طول 6 سال گذشته تعداد زیادی از پایگاه های نظامی سوری هدف حملات هوایی جنگنده های متجاوز صهیونیستها قرار گرفته اند. در واقع صهیونیستها از زمان آغاز بحران سوریه ماهی گیری از آب گل آلود را در رأس سیاستهای خود قرار داده و گاه و بی گاه بر این کشور می تازند.

اما علت اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی در سوریه در این برهه از زمان چیست؟ سوابق رژیم صهیونیستی در حمایت از گروه های تروریستی ـ تکفیری مستقر در سوریه طی سالهای گذشته جای هیچ شکی را باقی نمی گذارد که این رژیم در راستای حمایت از این گروه ها در مقابل نیروهای مقاومت سوری، به تحرکات نظامی غیرقانونی در سوریه مبادرت می ورزد. حملات گاه و بی گاه رژیم صهیونیستی ـ هرچند که تلفات چندانی هم نداشته باشد ـ در نهایت تأثیر معنوی خود را برجای خواهد گذاشت و مسئولان تل آویو نیز، خود به این واقعیت واقف هستند. کوچکترین دستاورد این حملات متجاوزانه، تقویت روحیه ازهم پاشیده تروریست های تکفیری در خاک سوریه است. حملات متجاوزانه صهیونیستها به خاک سوریه این پیام را به تکفیریها مخابره می کند که «شما تنها نیستید، پس باید مقاومت کنید!»

* انتقال تروریستهای مجروح به بیمارستانهای اسرائیل در اراضی اشغالی و درمان آنها به وسیله تجهیزات پزشکی پیشرفته، از جمله کمکهای شایان تل آویو به تکفیریها در سوریه است

البته همانگونه که پیشتر نیز گفته شد، حمایتهای رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی ـ تکفیری در سوریه تنها در انجام حملات نظامی غیرقانونی به خاک این کشور خلاصه نمی شود، بلکه ابعاد دیگری نیز دارد که همواره در طول سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم. انتقال تروریست های مجروح شده در نبرد با نیروهای سوری به بیمارستانهای اسرائیل در اراضی اشغالی و درمان آنها به وسیله تجهیزات پزشکی پیشرفته، از جمله کمک های شایان رژیم صهیونیستی به تکفیریها در سوریه محسوب می شود. عکس‌های یادگاری به جای مانده از مسئولان رژیم صهیونیستی و در رأس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم با تروریست های مجروح در بیمارستانهای اسرائیل، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست.

از سوی دیگر، سلسله پیشروی های نیروهای مقاومت سوری در جبهه های مختلف نبرد در برابر تروریست های تکفیری، عامل دیگری بود که صهیونیستها را واداشت تا برای چندمین بار پیاپی به اقدام نظامی متجاوزانه در سوریه متوسل شوند. تجربه نشان داده که صهیونیستها در این گونه تجاوزهای نظامی خود به خاک سوریه، مناطقی را هدف قرار می دهند که ارتش سوریه به شدت در آنجا در حال پیشروی است و تروریستها در آنجا شدیدا احساس ضعف می کنند. بنابراین، رژیم صهیونیستی با حملات گاه و بی گاه خود به مواضع ارتش سوریه تلاش می کند یا پیشروی های نیروهای سوری در مناطق خاصی از این کشور را متوقف سازد و یا حداقل روند این پیشروی ها را به حدی کُند سازد که تکفیریها بتوانند در یک فرصت مناسب، صفوف خود را بازیابی کنند.

واقعیت این است که پس از تجاوز نظامی ایالات متحده آمریکا، صهیونیستها تلاش می کنند تا از فرصت و فضای به وجود آمده به منظور تشدید تحرکات نظامی غیرقانونی بهره برداری کنند. مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند که تحرکات نظامی آنها در سوریه تحت حمایت کامل دولتمردان ایالات متحده آمریکاست. از همین روی، تل آویو که حمایت های آمریکا از اقدامات خصمانه آن در سوریه را نوعی مصونیت در برابر جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری تلقی می کند، بر سیاست سابق خود در تجاوز به حاکمیت ملی یک کشور مستقل اصرار می ورزد. صهیونیستها به هیچ وجه نمی خواهند فرصتی را که در سایه روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا فراهم آمده است، از دست بدهند.

* از آنجاییکه جولان اشغالی از اهمیت خاصی برای صهیونیستها برخوردار است، آنها در تلاشند تا با طولانی تر کردن حضور تروریستها در سوریه، توجه نیروهای سوری را از جولان منحرف سازند

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که پایان آزادسازی خاک سوریه از تصرف تروریست های تکفیری به معنای آغاز عملیات بزرگ آزادسازی جولان اشغالی است. از آنجایی که جولان اشغالی از اهمیت خاصی برای صهیونیستها برخوردار است، آنها در تلاشند تا با طولانی تر کردن حضور تروریست های تکفیری در خاک سوریه، وقوع هرگونه درگیری در جولان برای آزادسازی آن را به تأخیر بیاندازند؛ به ویژه اینکه آنها اکنون دریافته اند که جبهه جدیدی در جولان اشغالی، به منظور آزادسازی آن باز شده است. درست به همین دلیل است که صهیونیستها از سالها پیش تاکنون درصددند تا با مشغول ساختن نیروهای مقاومت سوری به نبرد با تکفیریها، آنها را از پرداختن به مسأله جولان اشغالی بازدارند.

در این میان، اما سکوت جامعه جهانی در قبال اقدامات ضد حقوق بشری و متجاوزانه رژیم صهیونیستی در قبال سوریه بسیار قابل تأمل به نظر می رسد. با وجود اینکه در طول سالهای گذشته سوریه بارها توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی مورد تعرض واقع شده است، اما جامعه جهانی و در رأس آنها آمریکا و کشورهای غربی نه تنها هیچ موضعی اتخاذ نکرده اند، بلکه در بسیاری از موارد لب به حمایت از آن نیز گشوده اند. سکوت معنادار کشورهای غربی ـ عربی در قبال اقدامات خصمانه صهیونیستها در سوریه در واقع نوعی چراغ سبز به تل آویو برای تداوم سیاستهایش در قبال این کشور است و هیچ معنای دیگری نمی تواند داشته باشد.

* جامعه جهانی با سکوت خود در برابر صهیونیستها در واقع نسبت به اقدامات خصمانه آنها در سوریه ابراز رضایت می کند

امروز کشورهای جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و همچنین سازمان ها و نهادهای حقوق بشری با سکوت خود در برابر اقدامات ساختارشکنانه رژیم صهیونیستی، این رژیم را به دست درازی به حاکمیت ملی کشورهای مستقل تشویق کرده و می کنند. پُرواضح است که اگر این حمایتها نبود، امروز شاهد اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی نه در سوریه و نه در دیگر کشورها از جمله فلسطین، نبودیم. جامعه جهانی با سکوت خود در برابر صهیونیستها در واقع نسبت به اقدامات خصمانه آنها ابراز رضایت می کند. سکوت جامعه جهانی لکه ننگ بزرگی بر پیشانی آن محسوب می شود؛ لکه ننگی که رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر را بیش از پیش آشکار می کند.

در هر صورت، دستاوردهای محور مقاومت در نبرد با تکفیریها در سوریه روز به روز افزایش پیدا می کند. در شرایط کنونی این محور مقاومت در سوریه است که دست برتر را در عرصه میدانی دارد و تروریستهای تحت الحمایه آمریکا و صهیونیسم در موقعیت ضعف قرار دارند. تحرکات نظامی غیرقانونی و ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی در سوریه شاید بتواند برای مدتی کوتاه مرگ حتمی تکفیریها را به تأخیر بیاندازد اما بدون شک، مانعی در برابر نابودی کامل آنها نبوده و نخواهد بود. اگر حملات متجاوزانه صهیونیسم به سوریه در طول این سالها کارساز بود، امروز تکفیریها در سوریه در چنین وضعیت اسفناکی گرفتار نمی شدند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1396، کدخبر: 3959172 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین