پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
وقتی سیل راه كاروانسرای حوض سلطان را از میان برد، راه جدید تهران – قم ساخته شد و در كنارآن مجموعه ی علی آباد شكل گرفت. ساختمان این كاروانسرا به سبك معمول دارای سه تالار ستون دار در سه گوشه ی بنا است در هر یك ازاین تالا رها، سكویی بین چهار ستون وجود دارد.
شعار سال: از خصوصیات كاروانسرا این است كه سر در آن به جای این كه جلوتر از دیوارهای اطراف باشد، عقب رفته و با ازاره های دالبری و ستون های كوتاه بالای دیوارها تزیین شده است. همچنین به جای ایوان اصلی، یك عقب رفتگی در حیاط وجود دارد و پشت آن تالار پذیرایی ساخته شده است.

این سبك ساختمانی در خانه های كاشان و یزد معمول بود ولی نظیر آن در كاروانسراهای دیگر مشاهده نشده است. در گوشه ی بنا برج هایی به كلاه فرنگی منتهی می شود. در محور بنا، قهوه خانه و حمام و سمت دیگر مسافرخانه ای برای مسافران درجات بالاتر اجتماعی وجود دارد. در پشت مسافرخانه باغ كوچكی با درخت های انار و حوض آب تمیزی وجود داشت. مجموع عناصر تشكیل دهنده این كاروانسرا و بناهای جنبی آن نشان از دورنگری بانی آن دارد.











با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سیران، تاریخ انتشار: - ، کد مطلب: - ، www.seeiran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین