پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
با آغاز فصل بهار و رویش انواع سبزی های کوهی و خوراکی در کوهپایه ها و مراتع سر سبز استان کردستان فروش این محصولات در کوچه و بازارهای شهرهای مختلف این استان آغاز شده است .

شعارسال: طبیعت سر سبز استان کردستان بستر رشد گیاهان خدادادی است که از سالها پیش جهت استفاده از تغذیه و درمان انسانها به صورت خوراکی و دارویی بکار رفته است و استفاده از گیاهان بعنوان خوراک طبیعی دارای سابقه ی طولانی می باشد که با آغاز فصل بهار و رویش انواع سبزی های کوهی و خوراکی در کوهپایه ها و مراتع سر سبز استان کردستان فروش این محصولات در کوچه و بازارهای شهرهای مختلف این استان آغاز شده است .

با گذشت تنها یک ماه از فصل بهار زمان برداشت گیاهان خوراکی در مناطق کردنشین و استانهایی مانند کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام و به ویژه استان کردستان شروع شده و مردمان این دیار با انواع گیاهان ساده اما این نعمت ارزشمند طبیعت خدایی غذاهایی مفید و مناسب را در سبد غذایی و سفره های خود قرار داده و از فواید آنها استفاده هایی لازم و مطلوب را برده و حتی در درمان بیماری ها نیز از آن بهره مناسب را می برند کاری که در فرهنگ این مناطق و رسوم گذشتگان آنها جایگاه و توجه ای ویژه به آن شده است.

یکی از فروشندگان گیاهان خوراکی در سنندج گفت : مردم کردستان مصرف گیاهان خوراکی در فصل بهار را یک ضرورت دانسته و گروهی از مردم در این فصل زیبا خوردن این سبزی ها را جایگزین مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ می کنند زیرا آنها مصرف گیاهان خوراکی را شفابخش می دانند و برای درمان بیماری های خود از آن استفاده می کنند .

وی گفت : بیش از 50 نوع گیاه خوراکی و دارویی و صنعتی در استان کردستان برداشت می شود و مصرف این نوع سبزی های کوهی در گذشته نیز مرسوم بوده و مسلماٌ تا نسل های آینده نیز ادامه خواهد داشت .

وی در ادامه گفت : مهمترین گیاهان خوراکی شامل کنگر ، ریواس ، شنگ ، گیلاخه ، قازیاغی ، پیچک ، قارچ کوهی و ... است که رویش این گیاهان علاوه بر تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم منبع درآمد مناسبی برای روستائیان این استان شده است .

وی بیان کرد : هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی بین 20 الی 30 هزار ریال به فروش می رسد و با توجه به گرانی گوشت ، لبنیات و مواد غذایی موجب شده مردم به مصرف این گیاهان روی آورند .

وی در پایان گفت : استان کردستان از عمده ترین مناطق رویش گیاهان خوراکی در کشور بشمار می رود و این سبزی های کوهی و خوراکی به تهران و سایر شهرهای بزرگ نیز ارسال می شود .

یکی دیگر از فروشندگان گیاهان خوراکی در خیابان فردوسی سنندج که صف طولانی خریداران جلوی مغازه اش خود نمایی می کند، گفت: مدت زمان فروش گیاهان دارویی با توجه به وضعیت بارش برف و باران و همچنین شرایط جغرافیایی در استان متغیر است ولی معمولاً بیش از 50 روز طول می کشد.

صادق غلامی افزود: در سال جاری از اواسط فروردین ماه فروش انواع گیاهان دارویی آغاز شده و با توجه به بارشهای خوب ابتدای سال احتمالاً تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.


وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 20 نوع گیاه دارویی را در سنندج به فروش می رسانیم که بسته به شرایط مختلف از استقبال بسیار خوب مشتریان برخوردار است و هر سال نیز بر میزان خرید و فروش این نوع گیاهان خوراکی افزوده شده چرا که میزان واحدهای صنفی فروش در سطح شهر سنندج نیز در حال افزایش است.

این فروشنده به انواع گیاهانی که در حال حاضر به فروش می رساند اشاره کرد و بیان کرد: در حال حاضر "بنا"،"شنگ"، "گیلاخه"، "پیچک"، "کنیوال"، "خوژه"، "گاوزبان"، "ریواس" را به فروش می رسانیم .

غلامی یادآور شد: ما گیاهان مورد نیاز برای فروش را از افراد مختلف روستانشین در استان بویژه از شهرستانهای سنندج و سروآباد تهیه می کنیم.

وی ادامه داد: قیمت ارزان و خواص دارویی از ویژگی های برجسته گیاهان کوهی استان است که هم در بحث درآمد زایی و هم در بحث اشتغال و هم در بحث خواص درمانی و غدایی حرفی برای گفتن دارند.

غلامی گفت: یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این نوع گیاهان خوراکی، ارزان قیمت بودن و همچنین خواص دارویی آنهاست که در حال حاضر و در مقایسه با سایر محصولات خوراکی از قیمت بسیار پائینی برخوردار هستند.

برداشت بی رویه این گیاهان طی جند سال اخیر به گفته بسیاری از فعالان زیست محیطی باعث از بین رفتن بسیاری از این گیاهان از سطح کوهها و دشت ها شده است که لازم است مسئولین منابع طبیعی نسبت به آن واکنش نشان دهند.

هر چند این گیاهان در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند و در فصل بهار به سبدغذایی خانوارها اضافه می شوند ولی برداشت بی رویه ، زودهنگام و بدون برنامه آنها مطمئناً طی چند سال آینده باعث خواهد شد این گیاهان به مانند بسیاری از گونه های گیاهی دیگر به خاطره تبدیل شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آفتاب دل، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1396، کدخبر: 5890: WWW.aftabedel.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین