پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
بانوی هنرمند بیجاری گفت: بزرگ‌ترین مشکل صنعت فرش بافی بیجار ورود تابلو‌فرش‎های وارداتی است که روی تکه پارچه و یا موکت به صورت ماشینی چاپ شده و با قیمت کم عرضه می‎شود.

شعارسال: هنوز زمان زیاد از آن دورانی که در بیجار گروس از درون هر خانه ای زمزمه های حزن انگیز مادران و دختران قالی باف همراه با دف های کوبیده شده بر رج ها بلند می شد، نگذشته است.

در آن دوران برای بسیاری از مردم ˈزندگیˈ در سرزمین بام ایران زودتر از آفتاب طلوع می کرد ، در آن زمان قالی ها زودتر از هرکس سلام دختران دم بخت را می شنیدند.

قالی بافی در بیجاری پیشینه ای دراز دارد و متعلق به هزاره های قبل از میلاد است و با طرح های «ماهی درهم،سمن بر، مستوفی، شاه عباسی، دار گل، شکارگاه، گل فرنگ و خاتم شیرازی با رنگهای سیر و زنده تولید شده است که برخی از این آثار به جای مانده هنوز هم زیبایی خاصی دارند.

سفیر فرهنگی و فرش آهنین لقب های فرش بیجار است که از دیرباز موجب شناخت آن در اقصی نقاط جهان شده است که متاسفانه کم کم مورد بی توجهی قرار گرفت.

نبود سرمایه اولیه، مواد خام، بازار فروش و آموزش در حد گسترده از مشکلاتی است که فرش آهنین بیجار را با مشکل رو به رو کرده است.

توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مصادیقی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی در بیاناتشان برآن تاکید داشته اند.

یکی از هنرهای که که چند سال اخیر با تسهیلات اقتصاد مقاومتی رنگ و بوی خاصی به خود گرفته و شاهد رونق آن هستیم ،توجه به صنعت فرش بافی توسط جمعی از بانوان شهرستان بیجار است.

سکینه داودزاده بانوی اهل روستای بیانلو از توابع شهرستان بیجار یکی از هزاران بانوی سخت کوش دیار گروس است که به با همت خود و دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی با برپا کردن دار قالی برای خود و چند نفر از اعضای خانوادش شغل ایجاد نموده است.

با این بانوی فرش باف به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را به طور کامل معرفی نمائید؟

سکینه داودزاده هستم متولد سال 66 ، 10 سال است که فرش می بافم و از همان دوران کودکی علاقه خاصی به فرش بافی داشتم.

چطور شد فرش بافی را انتخاب کردید؟

هنر فرش بافی با هنری عجین شده با بانوان دیار بیجار گروس است و در حال حاضر در کمتر خانه ای دار قالی پیدا نمی شود ، من هم با توجه به اینکه مادرم فرش باف بود از همان دوران کودکی علاقه خاصی به این هنر داشتم و فرش بافی را از مادرم آموختم.

چه مشکلاتی فرش بیجار را تهدید می کند؟

استحکام و رنگ آمیزی فرش بیجار از شهرت خاصی برخوردار است ، اما متاسفانه با گذر زمان آن پیشینه خود را دارد از دست می هد ، بزرگ‌ترین مشکل صنعت فرش بافی بیجار ورود تابلو‌فرشهای وارداتی است که روی تکه پارچه و یا موکت به صورت ماشینی چاپ شده و با قیمت کم عرضه میشود.

نبود بازار فرش یکی دیگر از مشکلات این صنعت در بیجار است و مجبور هستیم فرش های خود را با توجه به مشکلاتی که برای بافت آن متحمل شده ایم به قیمت ارزان به فروش برسانیم.

یکی دیگر از مشکلات این صنعت در بیجار فقدان پوشش بیمه ای است و عدم حمایت ها باعث دلسردی فعالان قالی بافی شده و گرایش به این رشته را در بین جوانان کاهش داده است.

نقش بسیج سازندگی در توسعه صنعت فرش بافی را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای برپا کردن دار قالی با توجه به بالا بودن هزینه های آن به سرمایه بالائی نیاز است ، با مراجعه به بسیج سازندگی بیجار 5 میلیون تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت نمودم و برای خودم دار قالی برپا کردم و این کار هم موجب اشتغالزایی برای خودم شدم و هم چند نفر از اعضای خانوادم .

توصیه شما به سایر بانوان بیجاری چیست؟

متاسفانه برخی از جوانان بعد از اتمام دوران تحصیل انتظار دارند که حتما در یکی از ادارات دولتی استخدام شوند و شغل را فقط در پشت میز نشینی می بینند، اما صنعت فرش بافی یکی از راه های ایجاد درآمد پایدار است که عشق و هنر در آن آمیخته است .

درست است که آموزش فرش بافی یک مقدار سخت است اما آموختن آن یک هنر است که می تواند منبع درآمد برای بانوان باشد.

لازم به ذکر است :با توجه به رشد روز افزون جمعیت شهری و روستایی که برای برآورده ساختن نیازهایشان نیازمند اشتغال‌زایی و منبع درآمد پایدارهستند، استفاده از ظرفیت‌های موجود در هنر فرش‌بافی بیجار می‌تواند با حمایت مسئولان به صنعت و درآمدزایی پایدار تبدیل شود، چرا که در یک خانواده افراد بیکار با آموزش در زمینه فرش‌بافی می‌‌توانند درآمد ثابتی به صورت ماهیانه داشته باشند. این کار علاوه بر رفع بیکاری، کمک بزرگی در تحقق اقتصاد منطقه و استان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری بیجار بام ایران، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1396، کدخبر: 1742: WWW.bijarbameiran.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین