پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
ریشه این بحث آن است که اسلام از ما می خواهد دین را به عنوان یک سیستم جامع زندگی در همه ابعاد آن پیاده کنیم و به دنیا گسترش دهیم؛ در برابر کسانی که دین را بخشی از زندگی می‌دانند که این مساله همان نگاه سکولاریستی است.

شعار سال: نشست خبری نخستین هفته علمی تمدن نوین اسلامی صبح امروز چهارشنبه، 25 آذرماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این نشست حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی‌ریا، رئیس شورای علمی هفته تمدن نوین اسلامی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: عنوان تمدن نوین اسلامی کلیدواژه ای است که رهبر انقلاب در صحبت های خود و یک طرح چندمرحله ای بیان کرده‌اند که می توان گفت تمدن نوین اسلامی آخرین حلقه از آن چند حلقه‌ای است که به دنبال انقلاب اسلامی به عنوان حلقاتی که هدفگذاری شده، مطرح است.

وی ادامه داد: تمدن در این مرحله قرار دارد که رهبری مساله تشکیل تمدن را در افق‌های روشن آینده به دست جوانان ما که رویش های انقلاب نامیده‌اند، باید کلید بخورد و از سوی دیگر این مساله با مساله تمهید و آماده‌سازی دنیا برای ظهور حضرت مهدی (عج) نزدیک است.

حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان اینکه ما روایتی داریم که اشاره می کند مردی از قم در برابر طاغوت قیام کرده و کشته‌های در این مسیر شهید هستند، تصریح کرد: این مساله در حقیقت برای حکومت حضرت مهدی (عج) زمینه‌سازی می‌کند و در واقع کلیدواژه ای که رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی بیان کرده اند، تعبیری است از همان تمهید برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)؛ این وعده قرآن است که اسلام روزی بر تمامی ادیان قالب شده که این از آیات آخر سوره فتح به دست می‌آید که پیامبر (ص) و یاران ایشان ویژگی‌هایی دارند که قابل تامل است.

رئیس شورای علمی هفته تمدن نوین اسلامی با اشاره به ویژگی های یاد شده بیان کرد: یاران پیامبر (ص) در برابر کفار محکم بوده و در میان خود مهربانند همچنین اهل رکوع و سجود بوده‌ و رضوان خدا را پیگیری می‌کنند و در چهره‌شان نوری وجود دارد که مثل آنها در تورات بیان شده همچنین انجیل مَثَل آنها مانند دانه‌ای است که کاشته شده و در ابتدا جوانه می‌زند سپس ساقه داده و این ساقه رشد کرده و به نهال تبدیل شده و سپس درختی تنومند می‌گردد، این مَثَل آخرالزمان است که در انجیل بیان شده است.

وی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که گاه مطرح می شود مگر ما تمدن اسلامی نداریم که در پی ایجاد آن باشیم و آیا پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) این تمدن را به وجود نیاورده‌اند و پایه‌های دین را محکم نکرده‌اند که هم‌اکنون نیازمند به تاسیس تمدن اسلامی باشیم،‌ گفت: مساله تمدن نوین از چند جهت قابل بررسی است. و از چند جت واژه (نوین) بر این تمدن صدق می‌کند؛ در روایات بیان شده است زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کنند اسلامی را پیاده می‌کنند که برخی می‌گویند این دین، جدید است اما دلیل این سخن آن است که بخش هایی از دین مغفول و متروک مانده و امام زمان (عج) آنها را به سیستم می‌آورند و به همین دلیل چهره کلی دین تغییر پیدا کرده و مردم مسایل را جور دیگری می‌بینند. لذا اگر ما اسلام را به درستی بشناسیم یک تمدن جدید و بخش های تازه‌ای به آن اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: معنای دیگر نوین آن است که در زمان ما سوال‌های جدیدی پیش آمده که راه‌حل‌های تازه‌ای می‌طلبد بنابراین، باید پاسخ این سوال‌ها را از قرآن و روایات استخراج و از طریق اجتهاد بیان کنیم، از این رو، ایرادی ندارد که بگوییم تمدن نوین اسلامی.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ریشه این بحث آن است که اسلام از ما می خواهد دین را به عنوان یک سیستم جامع زندگی در همه ابعاد آن پیاده کنیم و در تمام دنیا گسترش دهیم؛ در برابر کسانی که دین را بخشی از زندگی می‌دانند که این مساله همان نگاه سکولاریستی به دین بوده و برخی از آن تعبیر به دین حداقلی می‌کنند.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا در ادامه با طرح این سوال که مفهوم تمدن چیست؟ و آیا ما می‌توانیم تمدن را به وجود آوریم، توضیح داد: عده‌ای بیان می‌کنند به وجود آوردن تمدن کار خداست اما آیات قرآن پاسخی است به این افراد که بدانند انسان ها نیز در حیطه خود و به نوبه خود دارای اثر بوده و خداوند فعالیت‌های انسان را اثرگذار قرار داده است بنابراین، اگر ما اسلام را در خود به عنوان یک فرد پیاده کنیم باز وظیفه داریم اسلام را در سطح خانواده، جامعه، کشور، و جهان نیز پیاده و ترویج کنیم چرا که اسلام دینی جهانی بوده و برای بشر رحمته للعالمین است.

وی با تاکید بر اینکه مساخت تمدن زمانبر است، ابراز کرد: در این راستا باید چند قرن کار و فعالیت انجام شود تا آثاری ایجاد شده و بتوانیم به آن تمدن بگوییم؛ ما در مقولاتی که در جامعه انسانی داریم، دین هم داریم که ممکن است در تعداد اندکی از افراد جامعه وجود داشته و اشاعه و ترویج شود که ممکن است ادامه دار باشد یا نباشد همچنین ما فرهنگ داریم و ممکن است در یک کشور غربی جامعه‌ای باشد اما تمدن گستردگی داشته و می‌توان گفت: از قبیل اقیانوس است در برابر رودخانه و دریاچه و دریا.

حجت الاسلام سقای بی ریا در ادامه با اشاره به ظرفیت های موجود برای ساخت تمدن نوین اسلامی اذعان کرد: ما پیروزی انقلاب، تشکیل حکومت، پس از آن دولت اسلامی، ملت اسلامی و امت اسلامی را داریم که در مرحله امت اسلامی مساله تمدن نوین اسلامی مطرح شده و این تمدن در مصاف با دیگر تمدن‌ها قرار داشته است، بنابراین، ما در یک خلاء پیش نمی‌رویم بلکه در مقابل تمدن‌های رقیب قرار داشته و آن عناصر ضداسلامی که در تمدن های دیگر وجود دارد را باید از بین ببریم.

رئیس شورای علمی هفته تمدن نوین اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نخستین بحث در رابطه با تمدن نوین اسلامی مفهوم و چیستی و ماهیت آن است، تاکید کرد: سپس اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم این تمدن نیازمند یکسری مبانی است یعنی علومی که باید پایه قرار گیرند که ما در این راستا کمیسیونی تشکیل داده‌ایم، همچنین سیر تکمیل تمدن اسلامی یکی از مباحث دیگری است و در یک بازه زمانی سیری دارد تا بتوانیم به آن برسیم.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا ما ظرفیت لازم برای تمدن‌سازی را داریم و این ظرفیت در کجا وجود دارد، گفت: در این راستا کمیسیون ظرفیت‌های موجود برای تمدن نوین اسلامی پیش بینی شده است؛ همچنین، مطالعات تمدن و تمدن‌شناسی هم نیاز به این مساله دارد که بدانیم دیگران چه گفته‌اند و آیا مطالعاتی از نظر تمدنی وجود دارد یا خیر به دیگر معنا تئوریهایی که در این زمینه وجود دارد بررسی شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون آینده‌پژوهی تمدن نوین اسلامی نیز دیگر کمیسیونی است که در این راستا پیش بینی شده است، تصریح کرد: در این کمیسیون بررسی می شود که چه هدفی از تاسیس تمدن نوین اسلامی داریم و این بحث چه ملزوماتی داشته و راه رسیدن به آن چیست؟ و چه مدت زمان را لازم دارد همچنین در این راستا مکان‌سنجی نیز انجام دهیم.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا در پایان سخنان خود با بیان اینکه 6 کمیسیون در هفته علمی تمدن نوین اسلامی پیش بینی شده است یادآور شد: مقالاتی نیز در این راستا پیش بینی شده که هر یک از کمیسیون‌ها در این زمینه مقالات خود را تدوین کرده تا حلقه متصلی شوند برای سیر مطالعاتی تمدن نوین اسلامی.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان,تاریخ انتشار 25 آذر 1394,کد مطلب: 508017 www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین