پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
شهرستان طرقبه و شانديز، در شمال شرق ايران و مرکز استان خراسان رضوي و در غرب و شمال غربي مشهد مقدس به مساحت 1200 کيلومتر مربع با جمعيت تقريبي 50665 نفر واقع است. اين شهرستان در حال حاضر شامل دو بخش طرقبه و شانديز بوده که از اواخر سال 1387 در تقسيمات کشوري تبديل به شهرستان شده است.جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز بحدی زیاد است که ماه ها وقت گذاشتن هم نمی توان به دیدن همه آنها نائل شد.

شعار سال: منطقه خراسان، شهرستان طرقبه شانديز با دارا بودن سابقه کهن تاريخي فرهنگي ممتاز و آثار و ابنيه تاريخي (آرامگاه‌ها، رباط‌ها، مساجد، کاروانسراها، حمام‌ها، قلعه‌هاي قديمي، برج و بارو، آسياب‌هاي آبي، حوض انبارها، قبرستان‌ها با کتيبه و سنگ قبرهاي قديمي و ديدني، گنجينه‌هاي قديمي سنگ نگاره‌ها و …) همواره مورد توجه بسياري از گردشگران است. تعدادي از روستاهاي منطقه به دليل ويژگي سنتي معماري و تاريخي از مراکز مهم ديدني و جذاب محسوب مي‌شود. طبيعت زيبا و جاذبه‌هاي فرهنگ بومي و سنتي مردمان اين ناحيه در آيين‌ها، مراسم مذهبي، ازدواج، صله رحم، کشت و کار در زمره مهمترين جاذبه‌هاي شهرستان است که قابليت بسيار زياد توسعه گردشگري طبيعي و تاريخي بوده و نزديکترين قطب گردشگري به پايتخت معنوي ايران اسلامي است و از معدود مناطق تفرجگاهي با جاذبه‌هاي طبيعي کوهستاني، چشم اندازهاي سرسبز، رودخانه و هواي مطبوع که يکي از مهمترين و شايد بتوان گفت تنها تنفس گاه شهر بزرگ مشهد مي‌باشد. اين شهرستان از مناطق ويژه‌اي برخوردار بوده که از گذشته تاکنون موجب جذب گردشگران داخلي و خارجي شده و داراي بسترهاي مناسب و قابليت‌هاي سرمايه‌گذاري جهت توسعه گردشگري است.

کوه بينالود که بين جلگه مشهد- قوچان و نيشابور واقع گرديده، سرچشمه حياتي و فرح بخش کوهپايه‌هاي قشنگ و زيبايي است که در دامنه آن قرار داشته و زيباترين دره با صفا و پردرخت باغ‌هاي ميوه را به وجود آورده است، دره‌هاي با صفاي "جاغرق" و "طرقبه"، "دهبار" و "حصار"و"گلستان"، "کاهوگ و "دولت آباد"، "زشک" و "ابرده" و "شانديز"، "کنگگ و "نقندر"، "اردمه" و "اسلامرود" و "مغانگ" همه از کوه پربرکت بينالود سرچشمه مي‌گيرند و بهترين ييلاق‌هاي دل انگيز و نقاط خوش آب و هواي شهرستان در اين دره‌ها واقع شده است.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

يکي از جاذبه‌هاي ويژه و اختصاصي اين منطقه وجود رودخانه‌هاي متعدد و دره‌هاي سرسبز پر آب با چشم اندازهاي خيره کننده و مجموعه درختان سايه گستر، بوته زارهاي تمشک، انواع گل‌هاي وحشي و خودرو، گياهان دارويي در حواشي رودخانه‌ها و هواي پاک و مطبوع موجب جلب و جذب خيل عظيم مشتاقان طبيعت در تمامي فصول سال گرديده است، رودخانه‌هاي خروشان، مواج و حيات بخشي که از دامنه‌هاي شمالي کوه‌هاي بينالود سرچشمه مي گيرند شامل "مغان"، "مج"، "مايان"، "دهبار"، "جاغرق"، "کنگگ، "زشک" مي‌شوند.

***شبکه راه‌هاي ارتباطي شهرستان طرقبه، شانديز***


وضعيت طبيعي منطقه به گونه‌اي است که رشته کوه بينالود قسمت عظيمي از آن را در برگفته و به همين دليل اکثر راه‌هاي ارتباطي منطقه کوهستاني است، کل راه‌ها مجموعاً 480 کيلومتر است که تقريب250 کيلومتر آن آسفالته و بقيه به صورت شوسه و مال رو کوهستاني مي‌باشد؛ منطقه طرقبه و شانديز با شبکه اصلي مرکب از سه شاخه که در منطقه وکيل آباد به هم مي‌رسند پوشيده شده است.

- شاخه شرقي: با امتدادي در جهت شرق به غرب وارد مشهد مي‌شود.
- شاخه غربي: با امتداد شمال شرقي به جنوب غربي به طرقبه مي‌رسد.
- شاخه شمالي: با امتداد شمال غرب به جنوب شرق به شانديز منتهي مي‌شود.

مسيرهاي فرعي بين روستاها که از حاشيه رودخانه‌ها و مناطق کوهستاني عبور مي‌کند، يکي از جاذبه‌هاي منحصر به فرد منطقه محسوب مي‌گردد که عبارتند از مسير نقندر به کنگ از کنار رودخانه با طبيعتي زيبا، مسير گلستان به مايانات و ازغد از دو مسير حاشيه رودخانه و کوهستان که در حال حاضر يکي از تفرجگاه‌هاي بسيار ديدني مي‌باشد. مسير شانديز به زشک که يکي از مناظر ديدني مي‌باشد، مسير کوهستاني خلج به اردمه، اسلامرود و مغان و سربرج، تجر و مج از دو مسير رودخانه و کوهستان با مناظري جذاب و ديدني، مسير طرقبه به کلاته آهن و دهبار از کوهستان، مسير شانديز- کلاته ابراهيم و گراخک به طول هشت کيلومتر.

***سنگ نگاره‌هاي شهرستان طرقبه، شانديز***
يکي از جاذبه‌هاي ديدني و قابل توجه اين شهرستان وجود بالغ بر 2000 سنگ نگاره در سرتاسر مناطق دره‌ها و حواشي رودخانه‌ها و دامنه کوه‌ها مي‌باشد که حکايت از زندگي مردماني در ساليان گذشته و دور دارد که به دليل موقعيت جغرافيايي و وجود آب و هواي مناسب در اين منطقه به سر مي‌بردند. بيشترين نقوش اين سنگ نگاره‌ها مربوط به بز کوهي با شاخ هاي بزرگ و کشيده است و به سبک‌هاي گوناگون در قالب صحنه‌ها ديده مي‌شود، از ديگر نقوش مي‌توان به ترتيب فراواني از شکار، نمادها، مراسم آييني، انسان، گرگ، اسب، پلنگ، شتر، شير و ابزارها نام برد.
يکي از شاخص‌ترين نگاره‌هاي منطقه واقع در حوضه آبريز رودخانه طرق (دامنه هاي شمالي بينالود) که بالغ بر صد نگاره در قالب يک بوم بر روي صخره‌اي يک‌دست به صورت شگفت انگيزي با نقش‌هاي زيبا حک شده‌اند؛ يکي از منحصر به فردترين نگاره‌هاي منطقه و ايران، بلکه جهان نقش انساني سوار بر فيل خودنمايي مي‌کند.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان طرقبه، شانديز***

***سد چاليدره***
اين سد در فاصله 10 کيلومتري غرب مشهد و در مسير طرقبه به نقندر واقع شده و داراي مجموعه‌هاي تفريحي، لمکده، شهربازي، اماکن پذيرايي، قايقراني، اسکي روي آب، ماهيگيري، آمفي تأتر و آلاچيق‌هاي خانوادگي است.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***بند گلستان***
اين بند تاريخي در چهار کيلومتري مشهد در مسير طرقبه و در امتداد روستاي با صفاي "گلستان" واقع شده و از آثار دوره تيموري است؛ درياچه پشت سد تفرجگاه بسيار زيبايي براي گردشگران با چشم اندازهاي ديدني ايجاد کرده و داراي امکاناتي همچون قايقراني، کافه سنتي، اسکي روي آب و رستوران مي‌باشد.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***غار مغان***
در فاصله 30 کيلومتري مشهد و 58 کيلومتري طرقبه در جنوب روستاي "مغان" و دامنه‌هاي بينالود قرار دارد، و يکي از پديده‌هاي شگفت انگيز طبيعت و مورد توجه غارنوردان ايراني و خارجي و علاقمندان به طبيعت مي‌باشد؛ عمق غار حدود 500 متر و در داخل آب حوضچه‌هاي آب و ستون‌هاي آويز از سقف با شکل‌هاي خيره کننده و همچنين غارهاي عميق مي‌باشد.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***ارغوان دره***
در فاصله حدود چهار کيلومتري طرقبه و در مسير "طرقدر" به روستاي "کلاته آهن" قرار دارد و چون رويشگاه و خواستگاه طبيعي گياه ارغوان مي‌باشد به همين نام خوانده مي‌شود؛ اين منطقه علاوه بر ارغوان زارهاي زيبا، داراي چشمه سارهاي گوارا و مناظر بسيار ديدني و خيره کننده و محيطي آرام و دلنشين براي استراحت است.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***دره داغستان (کمر مقبولا)***
اين دره در فاصله سه کيلومتري شهر طرقبه با کوه‌هاي زيبا واقع شده است؛ راه قبلي روستاي "نقندر" از اين مسير بوده و همچنين محور منتهي به کوه‌هاي "کمر مقبولا" که به گويش محلي به معني کوه خوب و زيبا است و دليل آن هم وجود سنگ‌هايي با شباهت حيرت انگيز است که اشکال مختلفي از انسان و حيوان را جلوه گر مي‌سازد.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

****آثار و ابنيه تاريخي طرقبه شانديز***

***مزار ويراني***

در اراضي قريه "لنگر" در مجاورت روستاي "ويراني" و در مسير مشهد – شانديز واقع شده است، بناي آجري مقبره با نقشه‌اي چهار ضلعي مشتمل بر فضاي مرکزي، چهار ورودي، سه ايوان در جهات شرقي، شمالي جنوبي و گنبدي برفراز آن مي‌باشد.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

تعداد بازدید : 3
روستای تاریخی «ویرانی» در ۱۰کیلومتری مشهد از توابع شهرستان طرقبه شاندیز است. این روستا میزبان بنا‌های تاریخی، چون رباط ویرانی، مزار عارف بزرگ «اخی علی قتلقشاه» مشهور به مزار ویرانی و قبرستان ویرانی است. این قبرستان تاریخی که روزگاری به دلیل وجود سنگ قبر‌های متعدد صندوقی مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ و هویت خراسان بود. متاسفانه قبر‌های صندوقی که تعداد قابل توجهی از آن‌ها اغلب در قرن‌های ۱۱و۱۲هجری قمری در این قبرستان ساخته شده بود، به طرز وحشتناکی تخریب شده بودند. تخریب این سنگ قبر‌های تابوتی دو دلیل می‌تواند داشته باشد. نخست اقدامات ضد فرهنگی افراد مخالف حفظ نماد‌های تاریخی گذشته و دوم اقدامات مخرب آب و هوایی.

***چاپارخانه صفي آباد***
اين مکان با ديواره‌هاي خشتي و گلي محل استقرار و اقامت مسافران، زائران و کاروانيان ولايت توس بوده و در مسير راه قديم مشهد به شانديز واقع شده است، در اطراف اين بنا و در قسمت‌هاي بيروني بقاياي طاقچه‌هاي زيادي براي بستن و آذوقه چهارپايان و شتران ديده مي‌شود.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***قلعه کردي زشک***
اين قلعه در روستاي "زشک" مجاور رودخانه در محلي به نام بازه حصار در کمر کوه واقع شده و داراي برج و ديوارهاي گلي مي‌باشد که پناهگاه مردم از حملات غارتگران و متجاوزان بوده است، در اين قلعه کانال و تونلي تا کنار رودخانه ديده مي‌شود که در زمان‌هاي محاصره قلعه تأمين آب شرب اهالي از اين طريق ميسر مي‌شده است.

***قلعه حصار کنگ***
اين قلعه در روستاي "کنگ" در کوهي ميان رودخانه کنگ و زشک واقع شده است قلعه مذکور سنگي بوده و به نقل از اهالي منطقه در زمان صفويه محل اختفاء و نگهداري اشيا گرانبها، طلا و زيورآلات حاکمان بوده است.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***موزه مردم شناسي رباط ويراني***
اين موزه در فاصله 10کيلومتري جاده مشهد- شانديز در روستاي "ويراني" واقع شده است. اين رباط کاروانسرا در دوره تيموري و در مسير راه تابستاني مواصلاتي نيشابور به توس بنا گرديده است و از نوع رباط‌هاي سرپوشيده و فاقد حياط مرکزي مي‌باشد، اين بنا داراي 9 غرفه با طاق‌هاي جناغي است که 8 غرفه به شکل قرينه روبروي غرفه در انتهاي بنا قرار گرفته و پلان آن تقريباً مستطيل است و در ساختمان اين سازه از سنگ در شالوده بنا و آجر در ديواره‌ها و سقف با ملات آهک استفاده شده است. در سال 1385 اين رباط توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تبديل به موزه مردم شناسي با غرفه هاي متعدد و بسيار ديدني از مشاغل سنتي اين منطقه گرديد.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

***امامزادگان ياسر و ناصر***
در فاصله 5 کيلومتري غرب مشهد، مسير طرقبه و در امتداد دره بند گلستان و روستاي حصار آرامگاه امامزادگان ياسر و ناصر از فرزندان حضرت امام موسي کاظم (ع) و برادران بزرگوار حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) قرار دارد که محل زيارت مشتاقان اهل بيت و خاندان عصمت و طهارت است.

جاذبه‌هاي گردشگري طرقبه، شانديز

*** سبدهاي دستي، سوغات طرقبه، شانديز***
سبدهاي دستي ساخته شده توسط روستاييان بهترين سوغات و رهاورد مسافران در شهرستان طرقبه، شانديز است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی نسیم صبا، تاریخ انتشار 21 خرداد 1395 ، کد مطلب:25096 : www.nasimsaba.ir / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار ، شعار سال رهبری ، شعارسال رهبری ، شعار سال 95 ، خراسان ، طرقبه شاندیز ، سابقه کهن تاریخی ، ابنیه تاریخی ، رباط‌ها ، آرامگاه‌ها ، معماری ، فرهنگ بومی ، آثار باستانی طرقبه و شاندیز ، روستاهای باستانی طرقبه و شاندیز ، طبیعت طرقبه و شاندیز ، جاغرق ، کاهوگ ، اردمه ، مسیر نقندر به کنگ ، شاندیز به زشک ، شاندیز کلاته ابراهیم و گراخک ، شنگ نگاره های طرقبه و شاندیز ، پلاک گذاری سنگ نوشته های طرقبه و شاندیز ، چالیدره مشهد کجاست ، بند گلستان مشهد ، دره ارغوان مشهد ، ارغوان دره مشهد ، غار مغان مشهد ، روستای کلاته آهن ، کمر مقبولا ، دره داغستان مشهد ، اولین پارک سنگ نگاره ایران ، مزار ویرانی مشهد ، روستای ویرانی مشهد ، قبرستان ویرانی مشهد ، قبرستان تاریخی ویرانی ، اخی علی قتلقشاه ، سنگ قبر‌های صندوقی ، چاپارخانه صفی آباد ، قلعه کردی زشک ، قلعه حصار کنگ ، موزه مردم شناسی رباط ویرانی ، امامزادگان یاسر و ناصر ، حوض انبارهای تخته مایان طرقبه ، قلعه سنگی گراخک طرقبه ، مزار شیخ عبداله طرقبه ، روستای ابرده پایین طرقبه ، سنگ کمر بسته ، جاذبه‌های گردشگری طرقبه و شاندیز
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
0
این همه جاذبه های گردشگری در کشور به ویژه استان خودمون هست اونوقت مردم روی سفر به خارج سرمایه گذاری میکنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین