پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
آبشار پريشان، يکی از زيباترين آبشارهای استان کرمانشاه است که از ارتفاعات پريشان در حوالی روستای چرمله عليا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر، سرچشمه می گيرد مناظر اطراف اين آبشار بخصوص در بهار و تابستان بسيار تماشايی و جالب توجه است.

شعار سال: ورمقان یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای استان کرمانشاه است این روستا در دامنه های سلسله کوه های مرتفع بدر، در ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر در دهستان باوله واقع شده و آب وهوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است.

روستای ورمقان از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر است، آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

شهرستان‏ سنقر در دورة سلاجقه ارزش و اهمیت فراوان داشته است، در عصر شاه طهماسب صفوی حکومتی به نام سنقر و کلهر ایجاد و به خوانین زنگنه تفویض شد.

شهر سنقر تا دورة قاجاریه مورد توجه ویژه بود و همواره شاهزادگانی بر این نواحی حکومت ‏کردند. روستای ورمقان یا «ورمکان» که در محدودة جغرافیایی سنقر قرار دارد، از ییلاقات خوانین و مردم سنقر بوده است، مردم روستای ورمقان به زبان کردی و لهجة کلهر سخن می‏گویند. دین رسمی مردم اسلام و مذهب آنان شیعه جعفری هستند.

کوهستان بدر در بهار دامنه های آن پر از مراتع سبز و گیاهان خودرویی می شود که تابلوهای طبیعی و شگفت انگیزی را پیش چشمانتان به نمایش می گذارد.

علاوه بر دامنه های سرسبز و زیبا، چشمه های بسیار زلال و گوارایی در اطراف روستا وجود دارد که هم آب آشامیدنی و کشاورزی مردم روستا را تأمین کرده و هم زیبایی منطقه را دوچندان می کند.

آبشار پریشان که از ديواره هاي صخره اي کوهستان "بدر" سرازير مي شود، يکي از زيباترين آبشارهاي استان است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زيبايي فراواني براي گردشگران به ارمغان مي آورد.

این کوه از چهار قله صخره ای تشکیل شده که بلندترین آن قله پریشان می باشد که از دور همانند کوهانهای شتر (دوکوهانه) نمایان است وارتفاع آن 3100 متر می باشد و صخره های آن از ارتفاع 2800 متری شروع و تا قله ادامه دارد.

بدر به نام کوه میهمین نیز معروف است زیرا این کوه بر دو قریه میهم محیط است. قله های قابل دسترسی: وزیر - دروازه- قلوز- چشمه و آبشار کانی شاه پسند.

کانی شاه پسند: چشمه زیبای است که در ارتفاع 2600 متری ضلع غربی بدر واقع شده که دارای آب گوارا می باشد و در فصل تابستان علاقمندان زیادی را به خود جذب می کند.

کانی به زبان کردی یعنی چشمه، بنا به روایتی می گویند یکی از شاهان صفوی در زمان لشگرکشی در این محل اطراق نموده و این چشمه را پسندیده است.

آبشار کانی: در امتداد چشمه کانی شاه پسند به طرف منتهی الیه دره، آبشار زیبایی با ارتفاع حدود 20 متر وجود دارد که زیبایی خاصی را به منطقه داده است.

روستای ورمقان به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و اقلیم مطلوب، مناظر و چشم‏ اندازهای بسیار زیبا و کم‏ نظیری دارد،باغهای انبوه و سرسبز، مراتع غنی حاصلخیز و چشم‏ اندازهای کوهستانی اطراف به خصوص در بهار، تابستان و اوایل پاییز، زیبایی های شگفت‏ انگیز و کم‏ نظیری برای گردشگران فراهم می‏کنند.

کوهستان بدر در فصل زمستان از برف پوشیده می‏ شود و شکوه و جلوه خاصی می‏ یابد و در بهار و تابستان با سبز شدن مراتع و رویش گیاهان خودرو در دامنه‏ ها، تابلوهای طبیعی شگفت‏ انگیزی ایجاد می‏کند. کوهستان بدر قابلیتهای ارزشمندی برای طبیعت دوستان و علاقمندان به ورزشهای کوهستانی دارد.

در داخل و اطراف روستا چشمه‏ های بسیار زلال و گوارایی وجود دارد که آب آشامیدنی و کشاورزی مردم روستا را تأمین می‏کنند،این چشمه‏ ها در پیدایی و سرسبزی مراتع حاصلخیز نقش ارزشمندی دارند در کوهستانهای اطراف این روستا برخی گونه‏ های نایاب جانوری وجود دارد .

اطراف روستا از باغها و جنگلهای بلوط و بادام کوهی پوشیده شده است،این جنگلها و باغهای زیبا و ارزشمند از پرجاذبه‏ ترین مناطق طبیعی روستا محسوب می‏ شوند روستای ورمقان از طریق شهرهای سنقر و کامیاران در استان کرمانشاه و قروه در استان کردستان قابل دسترسی است و جاده‏های منتهی به این روستا از شهرهای مذکور آسفالت و مناسب است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی سهیل سنقر، تاریخ انتشار 02 فروردین 1396، کد مطلب: 304006: www.soheilesonghor.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
تو دل کوه چه جاذبه ای وجد داره خیلی زیباست م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین