پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
انجمن حمايت از حقوق کودکان در بيانيه‌اي از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري خواست که رويکرد و برنامه‌هاي خود درباره نيازها و خواسته‌هاي کودکان را به صورت شفاف اعلام کنند.
شعار سال: روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: در بيانيه انجمن حمايت از حقوق کودکان خطاب آمده است:

«کانديداهاي محترم رياست‌جمهوري هم‌اکنون که در آستانه انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري قرار گرفته‌ايم، با عنايت به تجارب مکتسبه از دوره‌هاي پيشين ضروري است که مطالبات عمومي به‌طور شاخص، طرح و مورد بحث و مداقه کارشناسي قرار گيرد، به‌طوري‌که نامزدهاي رياست‌جمهوري نيز بتوانند در اين رقابت با مواضعي روشن و شفاف به اقناع افکار عمومي دست يابند، به‌گونه‌اي که اين شفافيت نيز مبنايي براي پاسخگويي ايشان و پيگيري مطالبات توسط مردم از رئيس‌جمهوري منتخب باشد.

دراين‌راستا انجمن حمايت از حقوق کودکان با سابقه‌اي 23 ساله به‌مثابه قديم‌ترين و پرتجربه‌ترين نهاد مدني فعال در حوزه حقوق کودکان، بر خود وظيفه مي‌داند، به‌منظور حمايت از حقوق 30 درصد از کل جمعيت کشورمان که فاقد رأي و تريبون براي بيان خواسته‌هاي خود مي‌باشند، از نامزدهاي رياست‌جمهوري بخواهد ميزان باور، رويکرد و برنامه‌هاي خود را درباره نيازها و خواسته‌هاي بحق کودکان اين مرزوبوم به‌گونه‌اي شفاف در برابر افکار عمومي اعلان دارند.

داوطلب محترم رياست‌جمهوري

همان‌گونه که مستحضريد قريب به 24 ميليون نفر از جمعيت کشورمان را کودکان تشکيل مي‌دهند (مطابق پيمان‌نامه جهاني حقوق کودک هر فرد زير 18 سال کودک محسوب مي‌شود) و کودکان به‌واسطه آنکه حق رأي نداشته، به تبع در تعيين قدرت نيز نقشي ندارند و چه‌بسا در بحبوحه انتخابات نيز کمتر ديده شوند اما از آنجايي که منتخب رياست‌جمهوري درواقع امر رئيس‌جمهوري همگان است، بايد براي بهبود شرايط زندگي آحاد مردم و ازجمله کودکان داراي برنامه باشد.

به باور ما فعالان حقوق کودک، طرح مطالبات از نامزدها در حوزه کودکان به دو علت حائزاهميت است؛ نخست آنکه کودکان فارغ از هرگونه دسته‌بندي و طبقه‌بندي سياسي و اقتصادي داراي حقوقي هستند که در بسياري از موارد رعايت نمي‌شود و ديگر آنکه توجه به حقوق کودکان، نشان از روحيه خدمتگزاري به مردم فارغ از دغدغه کسب قدرت است. به باور ما داوطلبي که به اين حقوق کمتر توجه نمايد، بيشتر معطوف به کسب قدرت است تا انجام خدمت؛ لذا از جنابعالي به‌عنوان داوطلب رياست‌جمهوري درخواست مي‌داريم، ديدگاه‌هاي خود را درباره موارد ذيل به‌صورت صريح و شفاف بيان فرماييد:

1- حق احراز هويت کودکان: طبق مفاد پيمان‌نامه جهاني حقوق کودک، تولد هر کودک مي‌بايست بلافاصله ثبت و شناسنامه صادر گردد. همچنين کودک از زمان تولد حق‌داشتن نام و تابعيت دارد، ليکن در کشور ما به‌واسطه ازدواج برخي از زنان با اتباع بيگانه به‌طور خواسته يا ناخواسته کودکاني متولد شده‌اند که بدين‌ترتيب امکان دريافت شناسنامه ندارند (طبق آماري غير‌رسمي، تعداد اين کودکان به رقمي بالاي يک‌صد هزار نفر مي‌رسد) . اين بي‌هويتي، فرايند زندگي آنان و برخورداري از حداقل‌هاي آموزشي و بهداشتي را با مخاطره‌اي جدي مواجه مي‌سازد. برنامه مشخص شما براي رفع اين معضل چيست؟

2- توجه به حق آموزش کودکان: نخست آنکه قريب 2,5 ميليون نفر از کودکان کشورمان خارج از چرخه تحصيل قرار دارند. برنامه مشخص شما براي بازگرداندن اين کودکان به مدرسه چيست؟

دوم آنکه، با وجود اقوام و مذاهب مختلف در کشورمان، آنچه درزمينه حقوق آموزشي کودکان مطرح است، توجه به ظرفيت‌سازي براي اجراي مفاد مغفول‌‌مانده قانون اساسي در اين‌خصوص مي‌باشد. اصل «15» قانون اساسي بر تدريس زبان‌هاي قومي و محلي در کنار زبان فارسي تأکيد دارد و بي‌توجهي به اين حقوق، از طرفي هويت فرهنگي و قومي اين کودکان را به چالش مي‌کشاند و ازطرف‌ديگر آنها را در فرايند رشد و رقابت با ساير کودکان با محدوديت‌هاي جدي مواجه مي‌سازد. رويکرد و برنامه شما دراين‌خصوص چيست؟ آيا اساسا به بهره‌مندي کودکان اقوام مختلف از ظرفيت‌هاي فرهنگ قومي خود باور داريد؟

سوم آنکه، نظام آموزشي کشور مبتني‌بر نوعي نظام حافظه‌محور و تک‌گويي است. اين نظام نه‌تنها قادر نيست که به فضاي گفت‌وگو و تفاهم اجتماعي ياري رسانده و به پرورش خلاقانه انديشه‌ها و دروني‌سازي مهارت‌هاي انساني کمک کند بلکه بر بسط روحيه خشونت و گاه دوري از مهارت‌هاي زندگي اجتماعي دامن مي‌زند. تداوم چنين ساختاري باعث آسيب‌پذيري هر چه بيشتر جامعه و به‌ويژه کودکان مي‌شود. رويکرد شما در‌اين‌زمينه چيست و چه ايده تعريف‌شده‌اي براي اصلاح اين فرايند داريد؟

3- اقدام قانوني و عملي جهت لغو کار کودکان: مطابق آمار رسمي حدود 1,5 ميليون نفر از کودکان کشورمان براي گذران زندگي خود و خانواده‌شان ناچار به کارکردن هستند. برخي از اين کودکان نيز جزء کودکان کار و خيابان و حتي کودکان کولبر هستند. اولا رويکرد و نگاه شما به کار کودکان چيست؟ ثانيا چه برنامه‌اي براي اصلاح اين شرايط داريد؟

4- ممنوعيت ازدواج کودکان: هر سال حدود 40 هزار ازدواج در سنين کودکي ثبت مي‌شود و به‌صورت تجميعي بيش از 900 هزار زوج کودک و حدود 25 هزار کودک مطلقه داريم که عمده آنها را کودکان دختر در بر مي‌گيرند. اولا نظرتان در رابطه با ازدواج و طلاق کودکان چيست؟ آيا اين وضعيت را امري طبيعي مي‌دانيد يا ناشي از شرايط نابسامان اجتماعي و ثانيا اگر آن را مسئله مي‌دانيد چه برنامه و راهکاري براي اين مسئله داريد؟

5- منع خشونت عليه کودکان: خشونت و تحقير کودکان ازجمله شايع‌ترين آسيب‌هايي است که کودکان کشورمان را به‌طور مستمر آزار مي‌دهد. چهره اين خشونت و تحقير همه‌جا رخ نشان مي‌دهد؛ از خانواده‌ها گرفته تا مدارس و سطح عمومي جامعه، هر روز شاهد نوعي خشونت عليه کودکان هستيم که گاه به تخريب شخصيت و هويت انساني‌شان و گاهي نيز به مرگ تأسف‌بار آنان مي‌انجامد. براي کنترل و کاهش اين خشونت در مدارس و ديگر عرصه‌هاي اجتماعي چه شيوه و برنامه کنترلي را مدنظر داريد؟

6- پيشگيري از اعتياد کودکان: بررسي‌هاي صورت‌گرفته توسط آموزش‌و‌پرورش، نشان از شيوع گسترده و رو به افزايش اعتياد به موادمخدر در بين دانش‌آموزان دارد و تاکنون اقدام مؤثري درزمينه پيشگيري و کنترل اين آسيب صورت نگرفته است. شما چه برنامه‌اي براي مواجهه با اين آسيب داريد و آيا اساسا اين معضل را در اولويت‌هاي کار خود قرار داده‌ايد يا خير؟

7- رفع تبعيض نسبت به کودکان مهاجر: مطابق آخرين سرشماري قريب 500 هزار کودک مهاجر، در کشور ما زندگي مي‌کنند؛ کودکاني که از سر اجبار و به‌تبع والدين خود از رنج و حرمان به کشور ما پناه آورده‌اند و همان‌طور که مستحضريد، کودکان مهاجر در ايران در وضعيت دشواري به‌سر مي‌برند. تبعيض مهم‌ترين چالش پيش‌روي کودکان مهاجر است؛ تبعيض در مهاجرت، تبعيض در خدمات رفاهي و اجتماعي و همچنين تبعيض در خدمات درماني، زندگي کودکان مهاجر را با مشکلات جدي مواجه ساخته و باوجود تلاش‌هايي در حوزه آموزش کودکان مهاجر همچنان فرصت برابر براي آموزش رايگان همه آنان فراهم نشده است. نگاه و رويکرد شما به اين معضل چيست؟ آيا برنامه‌اي براي حمايت از آنها داريد؟

درنهايت، رويکرد شما به حقوق کودکان و تحليلتان از اجراي پيمان‌نامه جهاني حقوق کودک در ايران چيست؟ آيا دولت خود را متعهد به اجراي اين پيمان‌نامه که قريب به 24 سال از پيوستن جمهوري ‌اسلامي ايران به آن مي‌گذرد، مي‌دانيد؟

انجمن حمايت از حقوق کودکان به‌عنوان نهادي پيشرو و فعال در حوزه کودکان از شما انتظار دارد به نحوي شفاف به سؤالات مطروحه پاسخ دهيد زيرا پاسخ به خواست و حقوق 24 ميليون نفر از جمعيت کشور که صاحب رأي نه اما صاحب حق هستند، نشان از تعهد شما به کل جمعيت کشورمان دارد.»

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 212440، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین