پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید از 16 برابری شدن جرایم ضرر و زیان به حیات وحش خبر داد و گفت: از ابتدای سال 93 به علت انقراض برخی گونه های حیات وحش از میزان جرایم از 4 و 5 به 16 برابر افزایش یافت.

شعار سال: علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، در ارتباط با عملکرد دولت در حوزه محیط زیست اظهار داشت: دولت یازدهم در حوزه معاونت طبیعی گونه‌های حیات وحش تصرف اراضی چهارگانه و آتش‌سوزی عملکرد مثبتی داشته است.

وی افزود: از سال 93 به دلیل اهمیت حیات وحش در کشور و تخریب طبیعت و زیستگاه به دست انسان و تغییرات اقلیمی و خشکسالی کمیسیونی در دولت تشکیل شد.

تیموری با اشاره به 16 برابر شدن جرایم ضرر و زیان در حیات وحش افزود: جرایم ضرر و زیان مربوط به انقراض بعضی گونه‌های حیات وحش را در سال 93 از 4 و 5 به 16 برابر افزایش دادیم. میزان جرایم قبل از سال 93، 5 میلیون تومان و بعد از آن به 80 میلیون تومان رسید که توسط قضات، متخلفان محکوم شدند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست با اشاره به بحث حیات وحش در سیرک‌ها تصریح کرد: تشکل های محیط زیستی در سال 93 نگران آن بودندکه اشخاص حقیقی و خصوصی از حیات وحش در سیرک ها سوء استفاده کنند، در این راستا در سال 95 توانستیم تحولی را در باغ وحش ها برای استانداردسازی سیرک ها و تحویل حیوانات به باغ وحش ها ایجاد کنیم. در این سالهیچگونه مجوزی به اشخاص حقیقی و حقوقی در سیرک‌ها ندادیم و جزء 80 کشوری هستیم که توانستیم از حیات وحش خود حفاظت کنیم.

تیموری با اشاره به بحث منابع طبیعی و زیستگاه حیات وحش تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم منابع طبیعی و زیستگاه حیات وحش پیشگیری و آموزش در جوامع محلی و در محله‌های بومی بوده است.

وی در ادامه افزود: به دلیل اهمیتی که درختان در جنگل‌ها دارند و بیش از نیم قرن زمان می‌برد تا درختی دوباره احیا شود اما در دولت قبل جنگل‌ها حدود 3 هزار و 500 هکتار فقط در سال 89 دچار حریق شد، یعنی بیش از یک هزار هکتار. در ابتدای سال 93 به دلیل اهمیت برنامه‌های جنگل و زیستگاه حیات وحش اعتباراتی برای اطفا حریق در کشور تخصیص داده شد، با توجه به اینکه قبل از سال 92 هیچ آمار و اطلاعاتی دقیقی از منابع طبیعی و زیستگاه حیات وحش نداشتیم و اطلاعات ما در رابطه با حریق پارک ملی گلستان در سال 89 به میزان 3 هزار و 500 هکتار بود.

تیموری در رابطه با آتش‌سوزی جنگل های استان فارس تصریح کرد: در سال 91 بیش از 2 هزار و 800 هزار هکتار از جنگل‌های استان فارس دچار آتش‌سوزی شده است، در حالی که این میزان در سال 93 به 6 هزار و 700 هزار هکتار رسیده است.


وی افزود: ما در 16 استان کشور با برگزاری مانور اطفا حریق، افزایش تجهیزات آتش‌نشانی، هماهنگی‌ نیروهای محیط زیست با محیط بانان، تجهیزات انفرادی برای محیط بانان منابع طبیعی و افزودن 6 تا 7 بالگرد اطفا حریق از سوی وزارت دفاع در سال 94 اقداماتی را در جهت حفظ جنگل ها انجام دادیم و به همه استان‌ها نسبت به حساسیت آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه هشدار دادیم و همه استان ها را مجهز به پایگاه‌های اطفا حریق کردیم.

تیموری گفت: در پایان سال 94، 3 هزار و 400 هکتار یعنی حدود 50 درصد نسبت به سال 93 کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌ها را داشتیم. به علت بارش در سال 95 استان‌ها پوشش گیاهی مناسب‌تری نسبت به سال‌های قبل داشتند که 2 هزار و 200 هکتار در سال 95 نسبت به سال 93 یعنی 70 درصد و نسبت به سال 94، 35 درصد کاهش میزان تصرفات اشخاص حقیقی در مناطق چهارگانه داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه مناطق چهارگانه مهمی از جمله لواسان و خجیر در استان تهران واقع شده‌اند، 2 هزار و 623 هکتار تصرف غیرمجاز تا قبل از سال ۹۳ وجود داشت که طی سال‌های 94 و 95 با همکاری دادگستری‌ توانستیم یک هزار و 580 هکتار( معادل 60 درصد) از این اراضی را رفع تصرف کنیم. این اراضی به لحاظ قیمت، ارزش بالا و از نظرتنوع زیستی، اهمیت بسیاری دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 19 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 6080747: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین