پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید مواظب باشیم تا موضوع تحول در علوم انسانی به مسائل سیاسی که حرکت این جریان را مختل می‌کند، آلوده و آغشته نشود.

شعار سال:جلسه 110 شورای تخصصی ارتقاء و تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حداد عادل در این جلسه گفت: از میان کتاب‌های موجود برای تدریس در درس «انسان شناسی» 3 عنوان کتاب انتخاب و مقرر شده تا این سه جلد کتاب با تجدید نظر و پس از تربیت استاد برای تدریس این درس که از میان اساتید معارف اسلامی انتخاب خواهند شد، مبنای درس انسان شناسی اسلامی قرار گیرند که از ابتدای سال تحصیلی آینده به ارزش 2 واحد در همه رشته‌های علوم انسانی تدریس خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جنجال‌های خبری ایجاد شده بعد از گفتگوی یکی از مسئولان آموزش و پرورش درمورد آموزش علوم انسانی در مقطع متوسطه گفت: بعد از این مصاحبه و متعاقب سوء تعبیری که از این مصاحبه در جامعه منتشر شد، یک جنجال خبری در رسانه‌های بیگانه و برخی از رسانه‌های داخلی به راه افتاد تا چنین وانمود شود که هر فردی بخواهد در مقطع متوسطه در رشته علوم انسانی تحصیل کند حتماً باید در مدارس معینی مشغول به تحصیل شود.

حداد عادل گفت: خوشبختانه متعاقب این جریان، مسئولان آموزش و پرورش با اطلاع‌رسانی به موقع رفع شبهه کردند، اما باید مواظب باشیم تا موضوع تحول در علوم انسانی به مسائل سیاسی که حرکت این جریان را مختل می‌کند، آلوده و آغشته نشود.

وی افزود: پس از تصویب برنامه‌های درسی هر رشته که توسط کارگروه مربوطه ارائه خواهد شد، وارد مرحله تألیف کتب و تربیت استاد خواهیم شد که با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌ها این کار انجام خواهد شد.

پس از سخنان حداد عادل، ادامه گزارش کارگروه حقوق شورای تخصصی تحول و ارتقاء در دستور کار قرار گرفت و سرفصل‌های مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های مختلف این رشته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش و با توجه به لزوم گسترش رشته حقوق برای شمول این رشته بر همه ابعاد حیات اجتماعی مانند صنعت، فناوری‌های نوپدید، محیط زیست و... سرفصل‌هایی که برای موضوع الزامی بوده‌اند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود از جمله تدوین و ترسیم فلسفه حقوق اسلامی به منظور تقویت مبانی نظری این رشته، کاربردی‌تر کردن سرفصل‌های رشته حقوق، تخصصی شدن آموزش این رشته با توجه به اهمیت آن و توجه به ظرافت‌های رشته حقوق در گنجانیدن مفاهیم حقوق اسلامی پرداختند.

پس از ارائه نظرات اعضا، فهرست سرفصل‌هایی که در کارگروه مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش با توجه به 4 شاخص اسلامی شدن، کارآمد شدن، روزآمد شدن و بومی شدن علوم انسانی به عنوان شاخص‌های اصلی تحول و ارتقاء علوم انسانی، سرفصل‌های رشته حقوق مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است.

در بخش مربوط به بومی شدن این سرفصل‌ها، اضافه شدن سرفصل «ابعاد حقوقی دفاع مقدس» یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده است.

پس از ارائه این بخش از گزارش کارگروه حقوق شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی اعضا به بیان نظرات خود ازجمله رعایت تناسب در سنجش کمی شاخص‌های چهارگانه ارتقاء و تحول، توجه بیشتر مسائل مبتلا به در کلیه گرایش‌های حقوق مانند حقوق نفت و گاز و بزهکاری اطفال، لزوم تولید ادبیات متناسب رشته حقوق در جامعه علمی کشور و در هم تنیدگی و توأمان بودن روزآمد شدن و کارآمد شدن رشته حقوق پرداختند.

در پایان جلسه و پس از رأی مثبت اعضاء و تصویب برنامه ارائه شده، مقرر شد برنامه ارائه شده توسط کارگروه حقوق برای اعلام نظر پژوهشگاه‌های حوزوی واقع در شهر مقدس قم به 3 پژوهشگاه منتخب ارسال شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940925001535: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین