پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۴۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه اصلی‌ترین عنصر تداوم کشور جمعیت سالم است، بر فرصت طلایی کشور در این که باید از جمعیت مولد کشور نهایت بهره را برد، تاکید و سهولت در ازدواج را از اولویت های کشور عنوان کرد.

شعار سالدکتر علی اکبر سیاری در همایش روز ملی جمعیت و دومین کنگره بین‌المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری گفت: مسئولیت اصلی وزارت بهداشت تامین سلامت مردم است و آرزوی ما این است که جوانان، مادران و فرزندان سالمی داشته باشیم.

وی گفت: ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد؛ یعنی با جمعیت مولد و درحال کار روبرو است. ۳۰ درصد جمعیت کشور را جوانان و ۶۰ تا ۷۰ درصد را افرادی که آماده اشتغال هستند، تشکیل می‌دهند. لذا فرصت خوبی در اختیار کشور است تا از این فرصت که مانند ابری بر کشور سایه افکنده، استفاده کند.

سیاری ادامه داد: برای فرزندآوری و افزایش جمعیت، فرصت‌های زیادی پیش روی کشور قرار دارد؛ یکی اینکه جمعیت بالایی در سن باروری هستند و دوم، جوانانی که مایل به داشتن دو یا سه فرزند هستند.

وی گفت: اکنون با وجود اینکه نرخ باروری کاهش پیدا کرده، سالانه حدود یک میلیون و پانصد نفر به جمعیت کشور افزوده می شود که فرصت خوبی است و دغدغه وزارت بهداشت هم این بوده که به همین تعداد کودک، با زایمان آسان متولد شوند و از مرگ نابهنگام نوزادان جلوگیری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت، در برنامه گسترده آموزشی برای بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور، برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر در کشور، یک کارشناس سلامت در نظر گرفتیم که دو سوم آنها ماما هستند.

سیاری با تاکید بر این که ماماها نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد ایفا می کنند، تصریح کرد: درحال حاضر هیچ ایرانی وجود ندارد که یک کارشناس سلامت نداشته باشد. یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی، آمار بالای ۹۰ درصد زایمان ایمن است. زایمان طبیعی رایگان در کشور نیز فرصت خوبی را فراهم کرد تا مادران ترغیب به فرزندآوری شوند.

سیاری تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم در وزارت بهداشت، برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است. ما توانستیم از مرگ نابهنگام مردم در سن میانسالی به میزان ۲۵ درصد تا ۱۰ سال آینده پیشگیری کنیم. فرصت دیگری که ایجاد شد، دسترسی همگانی مردم به سلامت و امکانات بهداشتی و درمانی است که در طرح تحول سلامت سه هدف سهولت دسترسی، خدمات باکیفیت مناسب و محافظت مالی عملیاتی شد.

سیاری یادآور شد: سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری افق روشنی را برای سایر وزارتخانه‌ها در زمینه سیاست های جمعیتی فراهم کرد و همه متعهد هستند تا این سیاست ها را اجرا کنند و در راس آنها وزارت بهداشت قرار دارد که برای تحقق سیاست‌های جمعیتی اهتمام دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر تمام مادران قبل از ازدواج، زمان ازدواج و بعداز ازدواج از مشاوره‌های لازم برخوردار می‌شوند، لذا مساله جمعیت و فرزندآوری با برنامه‌های مناسب روند خوبی را طی خواهد کرد.

بنابر اعلام وب‌دا، سیاری با بیان اینکه ۱۱ تا ۱۳ میلیون نفر در کشور در سن ازدواج هستند، افزود: اگر فقط بر مقوله ازدواج کار شود، شیب کاهشی روند ازدواج متوقف شده و جوانان تمایل بیشتری برای همسرگزینی و فرزندآوری خواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند، تصریح کرد: در طرح تحول سلامت، زوج های نابارور تحت حمایت های مالی و درمانی قرار گرفته اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصادی ایران، تاریخ انتشار 30اردیبهشت 96، کدمطلب:661033، www.econews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین