پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
53 درصد از هواداران فوتبال معتقدند که رییس فیفا در بازگرداندن اعتماد موفق عمل نکرده و فقط یک چهارم باور به عملکرد مثبت اینفانتینو دارند.

شعارسال: یک سالی می‌شود که جیووانی اینفانتینو به عنوان رییس فیفا برگزیده شده است. وی قول داده که دوباره اعتماد هواداران فوتبال را به سازمان تحت امرش که طی این سالیان تبدیل به نماد فساد مالی و اداری شده بازگرداند. چندی پیش، سازمان شفافیت بین‌المللی و «فورزا فوتبال» که دست کم دارای 3 میلیون مشترک از سرتاسر دنیاست، تصمیم به انجام یک پژوهش و برگزاری یک نظرسنجی از 25 هزار طرفدار فوتبال در 50 کشور دنیا گرفت.

پیام برآمده از این نظرسنجی حاوی توقع برای تلاش بیشتر اینفانتینو است. 53 درصد از هواداران فوتبال معتقدند که رییس این سازمان در بازگرداندن اعتماد موفق عمل نکرده و فقط یک چهارم باور به عملکرد مثبت اینفانتینو دارند. در مجموع، طبق نظرسنجی مذکور، 69 درصد از هواداران فوتبال، هیچ اعتمادی به فیفا ندارند. در میان بی‌اعتمادترین افراد به فیفا، کشورهای شیلی، آلمان، هلند، ایرلند، اسپانیا، و انگلیس در رتبه‌های نخستین قرار دارند.

جدول زیر، نشاندهنده رای «نه» به فیفا به تفکیک هر کشور است:

تنها یک سوم از شرکت‌کنندگان باور دارند که فیفا براستی با فساد مقابله کرده است.

43 درصد از شرکت‌کنندگان با میزبانی روسیه در جام جهانی 2018 مخالفت کردند.

فقط 15 درصد از شرکت‌کنندگان از رسوایی سال گذشته تاکنون به فیفا اعتماد پیدا کرده‌اند.

گاوبندی (تبانی ورزشی) نگران‌کننده‌ترین فساد فوتبالی در میان هواداران است.

26 فوریه بود که «جیووانی اینفانتینو» طی نامه‌ای سرگشاده، خبر از پیشرفت خود در زمینه اصلاحات اخلاقی فیفا داد. او از تلاش‌های باقیمانده و چیزی که «نقشه راه اصلاحات 2 فیفا» نامید سخن به میان آورد. این نقشه راه، مکانیزم‌های همکاری قدرتمندی را پیش روی 211 فدراسیون تحت نظر فیفا جهت استفاده از آن یک میلیون و 250 هزار دلاری که سالانه به آنها می‌بخشد، قرار می‌دهد.

گام بعدی، نظارت و ارزیابی است. سازمان شفافیت بین‌المللی نماینده نظارت مستقل بر فیفاست. فیفا برای اینکه نمره قبولی در وعده خود به بازگشت اعتماد کسب کند، باید در نهایت از نهادهای مستقل ناظر نمره قبولی بگیرد.

سوال اول:

یک سال گذشت. آیا فکر می‌کنید که اینفانتینو توانسته که اعتماد را به هواداران فوتبال بازگرداند؟

1. نه (44 درصد)

2. نمی‌دانم 30 درصد)

3. بله (26 درصد)

* در سوال فوق، 38 درصد از ایتالیایی‌ها، 32 درصد از کلمبیایی‌ها، و 31 درصد از تایلندی‌ها پاسخ مثبت دادند. 71 درصد از هلندی‌ها، 66 درصد از آلمانی‌ها، 60 درصد از اتریشی‌هاف 58 درصد از بریتانیایی‌ها، و 45 درصد از آمریکایی‌ها پاسخ منفی دادند.

سوال دوم:

آیا گمان می‌کنید که فیفا بطور فعال با فساد در فوتبال مقابله می‌کند؟

1. نه (46 درصد)

2. بله (34 درصد)

3. نمی‌دانم (20 درصد)

* در سوال فوق، 70 درصد آلمانی‌ها، 65 درصد اتریشی‌ها، 63 درصد فرانسوی‌ها، 55 درصد بریتانیایی‌ها، و 45 درصد آمریکایی‌ها باور دارند که فیفا در زمینه مقابله با فساد فعال نیست. در نقطه مقابل، 50 درصد از تایلندی‌ها، 47 درصد از اهالی آفریقای جنوبی، و 44 درصد از کاستاریکایی‌ها معتقدند که عملکرد فیفا خوب بوده است.

نظرسنجی مشترک سال گذشته «سازمان شفافیت بین‌المللی» و «فورزا فوتبال» نشان می‌داد که 65 درصد مردم جهان به فیفا اعتماد ندارند. درست است که پس از رفتن بلاتر، میزان اعتماد به فیفا بیشتر شده اما هنوز هم بیش از نیمی از هواداران فوتبال در سرتاسر جهان به فیفا اعتماد ندارند و این یعنی اینکه راه درازی باقی مانده است.

سوال سوم:

آیا به فیفا اعتماد دارید؟

1. نه (53 درصد)

2. نمی‌دانم (15 درصد)

3. بله (32 درصد)

* 57 درصد از تایلندی‌ها، 46 درصد از ایتالیایی‌ها، 44 درصد از ژاپنی‌ها، 25 درصد از ایتالیایی‌ها، 22 درصد از کاستاریکایی‌ها، 15 درصد از آمریکایی‌ها، و 8 درصد از بریتانیایی‌ها اعلام کردند که به نسبت سال گذشته، به فیفا اعتماد بیشتری پیدا کرده‌اند. این در حالی است که 71 درصد از شیلیایی‌ها، 70 درصد از آلمانی‌ها، و 70 درصد از هلندی‌ها اعلام کرده‌اند که به فیفا اعتمادی ندارند.

سوال چهارم:

چه فضاهایی از فساد بیشتر شما را نگران می‌سازد؟

1. گاوبندی (66 درصد)

2. رشوه‌دادن به داور (56 درصد)

3. دلالی (30 درصد)

4. تبعیضات حقوق بشری (29 درصد)

5. فساد مرا نگران نمی‌کند (3 درصد)

* رای‌دهندگان قادر به انتخاب بیشتر از یک گزینه بودند. بدین ترتیب، 97 درصد هواداران فوتبال بیشترین نگرانی خود از فساد در فوتبال را مربوط به تبانی (گاوبندی) می‌دانند. 3 چهارم ایتالیایی‌ها تبانی را بزرگ‌ترین فساد فوتبالی و غالب بریتانیایی‌ها نگرانی بزرگ خود را هم تبانی و هم رشوه‌دادن به مقامات دانستند. همچنین 67 درصد از آمریکایی‌ها هم بزرگ‌ترین نگرانی خود را رشوه اعلام کردند.

سوال پنجم:

چه احساسی در مورد میزبانی روسیه در جام جهانی 2018 دارید؟

1. مخالف‌ام (43 درصد)

2. موافق‌ام (39 درصد)

3. نظری ندارم (18 درصد)

* 71 درصد از ایرلندی‌ها، 69 درصد از هلندی‌ها، 68 درصد از سوئدی‌ها، 47 درصد از آمریکایی‌ها، و 68 درصد از بریتانیایی‌ها مخالف میزبانی روسیه در جام جهانی 2018 هستند. در مقابل، 89 درصد از روس‌ها، 57 درصد از کلمبیایی‌ها، و 56 درصد از اهالی آفریقای جنوبی موافق با این میزبانی هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 8خرداد1396، کدخبر: 724313: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین