پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
درست است که امسال بارش‌های مناسبی داشتیم، اما از آنجایی که کشور سال‌ها با خشکسالی روبه رو بوده و سفره آب‌های زیرزمینی بیش از حد معمول برداشت شده؛ همچنان در بسیاری از استان‌ها کم آبی یک تهدید به شمار می‌رود. همین کم آبی‌ها باعث شده تا کشت تابستانه در استان‌های کم آب با محدودیت‌هایی رو به رو شود.
شعارسال: به گفته اغلب کارشناسان، اگر بخواهیم سایه این تهدید از سر کشاورزی برداشته شود باید به سمت اصلاح الگوی مصرف آب و جایگزینی کشت محصولات مناسب با اقلیم برویم. البته اجرای این مهم قطعاً به تعامل بین بهره برداران بخش کشاورزی و پژوهشگران این عرصه نیاز دارد. درست است که امسال وزارت جهاد کشاورزی دستور ممنوعیت کشت محصولات آب بر را در استان‌های کم آب صادر کرده اما این دستور بدون تصویب قانونی برای اجرا کافی نیست. به گفته مسئولان نمی‌توان کشاورز را مجبور به کشت محصولی معین کرد. هیچ قانونی برای برخورد با افراد خاطی وجود ندارد و فقط می‌توانیم دستورالعمل‌ها را به آنان ابلاغ کنیم. البته بنا بر گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مراحل تدوین این قانون در حال انجام است.

* احتیاط برای کشت تابستانه

«کیخسرو چنگلوایی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص وضعیت کشت در بهار و تابستان پیش رو گفت: بیشترین محصولات زراعی استان مربوط به کشت‌های پاییزه و زمستانه است. کشت‌های تابستانه در استان کم شده و با احتیاط انجام می‌شود زیرا ممکن است بر اثر کم آبی گیاه تلف شود و خسارت‌های زیادی را به کشاورزان وارد کند.البته محصولاتی مانند ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، انواع حبوبات، صیفی جات و دانه‌های روغنی در مرحله کشت تابستانه در شهرستان‌های دزفول، شوش، رامهرمز، دشت آزادگان، بهبهان، شوشتر، گتوند، اندیمشک و شادگان کشت می‌شود. وی ادامه داد: امسال با توجه به بارندگی‌های زمستان در حوزه‌های دز، کارون و کرخه شرایط نزدیک به نرمال است و کشت تابستانه انجام می‌شود. اما در حوزه‌های زهره و خیرآباد برای کشت‌های پاییزه هم با مشکل روبه رو هستیم و تقریباً کشت تابستانه غیرممکن است.

* کاهش 23 درصدی بارش‌های حوزه کارون

میزان بارش‌های حوضه آبریز کارون از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 95 تا پایان فروردین96) در مجموع 466 میلیمتر بوده که در مقایسه با بارش‌های 605 میلیمتری سال آبی گذشته در مدت مشابه، افت 139 میلیمتری و کاهش 23درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مقایسه میزان بارش‌های سال آبی جاری در مقایسه با متوسط بارش‌ها در مدت مشابه بلندمدت (آمار 48 ساله) نشان از کاهش 24 درصدی بارش‌ها در این حوضه آبریز کشور دارد. با توجه به این شرایط کشاورزان باید به اصلاح روش آبیاری روی بیاورند. دولت نیز در این خصوص به هر کشاورز 55 میلیون تا 75 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند. همچنین برای مزارع تجمیع شده که منبع آبی واحد داشته باشند، 85 درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود. مهلت پرداخت این تسهیلات بلاعوض تا پایان خرداد است اما کشاورزان باید تا پایان اردیبهشت مدارک خود را به جهاد کشاورزی ارائه دهند. اجرای کامل این طرح‌ها وابسته به کشاورز است. جدا شدن از روش‌های کشت سنتی و محصولات آب بر به علت هزینه‌های زیاد تغییر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، آشنا نبودن کشاورزان با روش‌های کشت محصول جدید، عادت به کشت محصول مشخص، سود بیشتر و... برای کشاورزان امری دشوار است از این‌رو تمایل ندارند محصولی را که سال‌ها کشت می‌کنند تغییر دهند. جهاد کشاورزی اقدام‌هایی را از قبیل آموزش کشاورزان، استفاده از ارقام مقاوم به تنش و خشکی، حذف گیاهان پرمصرف آب، استفاده از گیاهان با دوره رشد کوتاه و نیاز آبی کمتر و اصلاح روش‌های آبیاری برای ارتقای راندمان آب مورد توجه قرار داده، اما کشاورزان باید بپذیرند با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در هر هکتار تا 4 هزارمترمکعب صرفه‌جویی آب اتفاق می‌افتد. تاکنون 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با توجه به کیفیت آب و میزان رسوب، آنالیز و به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

* از کشت‌های آب بر حمایت نمی‌شود

«حسین جعفری»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به بحران آب و محدودیت منابع آبی اقدام‌های مختلفی در بخش کشاورزی استان صورت گرفته، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. در نظر داریم محصولاتی با نیاز آبی کم را جایگزین محصولات جالیزی و پرآب کنیم. در همین راستا از سال ۹۲ تا سال ۹۵ در مجموع یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش مکانیزاسیون کشاورزی این استان سرمایه‌گذاری شده است. از آنجایی که کشت برنج، آب بسیاری لازم دارد و وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته دستور ممنوعیت کشت این محصول در استان را صادر کرده این تصمیم را به کشاورزان استان ابلاغ کرده‌ایم اما تاکنون ممنوعیت در هیچ کدام از شهرستان‌های استان اعمال نشده است. جعفری افزود: تلاش داریم در برنامه بلندمدت با اقدام‌های ترویجی، کشاورز را به جایگزینی کشت محصولات مناسب و کم آب بر راضی کنیم، اما در حال حاضر جهاد کشاورزی هیچ گونه اقدام حمایتی از کشت محصولات جالیزی و پرآب بر انجام نمی‌دهد.

* بستر قزل اوزن به شالیکاران اجاره داده نمی‌شود

وی ادامه داد: شالیکاران طارمی برای کشت محصول برنج به بستر رودخانه قزل اوزن نیاز دارند، اما امسال سازمان آب منطقه‌ای در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بستر رودخانه را به شالیکاران اجاره نمی‌دهد. این مقام مسئول افزود: برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان، ارائه تسهیلات به اجرای طرح‌های قطره‌ای و تیپ (نوارهای آبیاری) در اولویت قرار دارد. هم‌اکنون برای تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری «قطره ای» و «تیپ» مبلغ ۷۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا می‌شود. برای اجرای هر هکتار آبیاری بارانی در اراضی کشاورزی استان نیز مبلغ ۵۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. جعفری خاطرنشان کرد: برای خرید ماشین‌های آبیاری (لینیر و سنتر) نیز ۶۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود. همچنین مزارعی که یکپارچه شده‌اند 85 درصد پرداخت، بلاعوض خواهد بود. بیش از 8 هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که 4 هزار هکتار آن در حال اجراست. همچنین مقدمات انجام تجهیز 17 هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری تا پایان سال نیز با تخصیص یکهزار و 750 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: محدودیت‌ها را ابلاغ می‌کنیم، اما متأسفانه قانونی در خصوص برخورد با کشاورزانی که این موارد را رعایت نمی‌کنند، ارائه و ابلاغ نشده است. جهاد کشاورزی نمی‌تواند کشاورزان را مجبور به کاشت نوع خاصی محصول کند و تنها می‌تواند اقدام‌های حمایتی از کشت محصولات جالیزی را انجام ندهد.

* آغاز کشت پسته در روستای رجعین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با هدف بهره‌وری در منابع آب و جایگزینی محصولات استراتژیک برای 2 دشت «رجعین» و «خدابنده»، طرح الگوی کشت تهیه شده است. فاز اول این طرح که امکان سنجی بوده به پایان رسیده و برای فاز بعدی در نظر داریم محل‌های دقیق تعیین شده را به سمت کشت محصولات کم آب بر از جمله پسته سوق دهیم. حدود ۷۶ هکتار از اراضی شهرستان زنجان برای این کشت اختصاص داده شده و هم‌اکنون نیز مراحل کشت این محصول در 180 هکتار از اراضی روستای رجعین آغاز شده که ۲۵ هکتار آن بارده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1396، شماره: 6508 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین