پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
دکتر حسین دلشاد با بیان اینکه همه اقشار مردم اعم از جوان، پیر، سالم یا بیمار نیاز مداوم به ید دارند، عنوان کرد: زنان باردار و مادران شیرده به‌خصوص نیاز مبرم به ید طی بارداری و شیردهی خواهند داشت که ممکن است حتی با مصرف منظم و روزانه نمک یددار تامین نشود و نیاز به مکمل ید در این دوران باشد.

شعار سال: رئیس دفتر ریز مغذی‌های پژوهشکده علوم غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با آنا، اظهار کرد: ید یک عنصر اساسی برای تولید هورمون‌های تیروئید و رشد و نمو مغز انسان و حیوانات بوده و کمبود آن یک معضل قدیمی نوع بشر و یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری آسیب مغزی در دنیای امروزی تلقی می‌شود.

بزرگ شدن تیروئید شایع‌ترین علامت کمبود «ید»
وی افزود: اهمیت بیولوژیکی ید شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئید است. هورمون‌های تیروئید در تنظیم سوخت و ساز بیشتر سلول‌های بدن و همچنین در رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان و حیوانات نقش حیاتی دارند. کمبود ید عملکرد تیــروئیـد را دچار اختلال کرده و بر حسب اینکه این کمبود در چه زمانی حاصل شود و نیز بر اساس شدت کمبود آن عوارض و تغییرات حاصله را تحت عنوان اختلال‌های ناشی از کمـبود ید نام می‌برند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه گواتر که به بزرگ شدن غده تیروئید اطلاق می‌شود شایع‌ترین تظاهر بالینی کمبود ید در جهان محسوب می‌شود، بیان کرد: اکثر مناطق کوهستانی دنیا جزو نواحی دچار گواتر بوده و یا هستند. تا دو دهه قبل در اکثر شهرها و روستاهای کشور ایران به‌خصوص در دامنه جبال البرز و زاگرس نیز گواتر بسیار شایع بود.

کمبود «ید» قابل پیشگیری است
وی با تاکید براینکه کنترل و پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: در برنامه کنترل کمبود ید جامعه علاوه بر کاهش شیوع گواتر و عوارض ناشی از آن می‌ـوان در هزینه‌های درمانی و نگهداری افراد عقب مانده ذهنی صرفه‌جویی کرد.

به گفته دلشاد، با افزودن ید به نمک و مواد غذایی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و همچنین در کشور ایران مشکل کمبود ید تحت کنترل در آمده است.

نمک یددار مصرف کنید
رئیس دفتر ریز مغذی‌های پژوهشکده علوم غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه نمک ید‌دار، نمک خوراکی است که به آن ید افزوده‌اند، یادآور شد: نمک یددار موثرترین راه تامین ید محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین، مناسب‌ترین و کم خرج‌ترین روش جهت پیشگیری از اختلال‌های ناشی از کمبود ید به‌شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: مزیت نمک یددار آن است که صرفنظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی،توسط تمام اقشار جامعه و در تمام فصول سال تقریبا به یک نسبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف منظم نمک ید دار می‌تواند نسل حال و آینده را در برابر نتایج مصیبت بار کمبود ید حفاظت کند.

دلشاد با بیان اینکه همه اقشار مردم اعم از جوان، پیر، سالم یا بیمار نیاز مداوم به ید دارند، یادآور شد: زنان باردار و مادران شیرده به‌خصوص نیاز مبرم به ید طی بارداری و شیردهی خواهند داشت که ممکن است حتی با مصرف منظم و روزانه نمک یددار تامین نشود و نیاز یه مکمل ید در این دوران باشد.

نحوه نگه‌داری از نمک‌های یددار
وی درباره روش‌های نگه‌داری نمک‌های یددار، افزود: برای حفظ ید در نمک یددار، باید نمک را در مدت کمتر از یک سال مصرف کرد، آن را دور از نور و رطوبت و در ظرف‌های در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ای تیره نگهداری کرد. همچنین هنگام پخت غذا، بهتر است نمک در انتهای پخت اضافه شود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار 11 خرداد 96، کد مطلب: 478466:www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
چرا پس بعضی از پزشکای طب سنتی این کار رو نفی می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین