پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
یک اندیشکده آمریکایی در گزارش اخیر خود، توافق تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری را که در سفر ترامپ به ریاض نهایی شد، غیر واقعی عنوان کرد.
شعارسال: اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی به قلم «بروس رایدل» از ساختگی بودن قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری که دستاورد سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی عنوان می شود، خبر داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید در گفتگو با مقاطعه کاران نظامی و همچنین منابع وابسته به کنگره آمریکا دریافته که منظور از قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری در واقع تعدادی نامه است که در آن به قصد و تمایل طرفین برای انجام این کار اشاره شده است.

به گفته رایدل، تاکنون این توافق که آژانس همکاری های امنیتی و بخش فروش تسلیحات پنتاگون آن را در زمره توافق های احتمالی و نه لزوما واقعی تلقی می کنند، برای بازنگری به سنا ارائه نشده است. در عین حال هیچ یک از قراردادهایی که بر سر آنها بحث می شود، جدید نیستند و همگی به دوره «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا باز می گردند. از سویی، با توجه به کاهش قیمت نفت، بعید به نظر می رسد که سعودی ها تمایلی برای پرداخت این ۱۱۰ میلیارد دلار داشته باشند.

رایدل در نهایت می افزاید: زمانی باید از واقعی بودن توافق های ترامپ حرف بزنیم که پای رژیم صهیونیستی برای حفظ برتری نظامی خود در میان باشد. همچنین سعودی ها ممکن است برای تامین نیاز تسلیحاتی خود در جنگ یمن، به زودی قراردادی یک میلیارد دلاری با آمریکا ببندند.

خلاصه آنکه، با توجه به قلابی بودن توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری واشنگتن- ریاض، تشکیل ستاد مبارزه با تروریسم از سوی کشورهای عربی هم اغراق آمیز و دور از واقعیت است به ویژه حالا که نتیجه نشست ریاض بیش از پیش تحت الشعاع اختلافات درونی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.

گفتنی است عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر رابطه دیپلماتیک خود با قطر را با طرح اتهاماتی نظیر حمایت دوحه از اخوان المسلمین، میزبانی از خبرگزاری الجزیره و همچنین تعامل با ایران، قطع کرده اند.

این نشان می دهد که نشست ریاض که با هدف ادعایی تشکیل جبهه واحد عربی علیه ایران برگزار شد، نتیجه ای جز دامن زدن به جنگ های فرقه ای و تنش های منطقه ای خاورمیانه نداشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396، کدخبر: 3996728 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین