پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
بسیاری از اهالی ورزشی براین باور هستند که اگر فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد شرایط حضور خانواده ها در ورزشگاه ها مهیا خواهد شد و سوالی که مطرح می شود این است که در حال حاضر برنامه اجرایی مسئولان ورزشی برای حضور خانواده ها در ورزشگاه‌ها چیست؟

شعار سالحضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها این روزها یکی از مطالبات بخشی از جامعه است. وزارت ورزش و جوانان به تازگی طرح حضور خانواده‌ها را در ورزشگاه ها مطرح کرده است و برای فراهم کردن شرایط حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیز اعلام آمادگی کرده است.

بنابر صحبت‌های اهالی ورزش شاید در حال حاضر فضای حاکم بر استادیوم‌های ورزشی حتی برای حضور مردان نیز مناسب نباشد و شاید همین امر باعث شود تا از اقشار تحصیل‌کرده و قشر فرهیخته جامعه نیز شرایط و فضای موجود در استادیوم‌ها را تحمل نکنند و در ورزشگاه‌ها حضور نداشته باشند و این می‌تواند باعث کاسته شدن تعداد تماشاگران در ورزشگاه‌ها شود و در پی آن آسیب رسیدن به بدنه ورزش کشور شود.

شاید زمان آن رسیده است مسئولان به فکر راه چاره‌ای برای پاکسازی فضای استادیوم ها باشند. بنابر گفته بسیاری از مسئولان و افراد شناخته شده در ورزش، حضور خانواده ها می‌توانند به بهتر شدن فضای استادیوم های ورزشی کمک کند تا آن چه که در شان حضور یک شهروند است در استادیم های ورزشی رعایت شود.

پس از اعلام موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها از سوی وزارت ورزش و جوانان، برای درک و آگاهی بهتر برای حل این موضوع، نظرات و راهکارهای کسانی را جویا شدیم که یا در حال حاضر در ورزش کشور مسئولیتی دارند یا در گذشته در ورزش بوده اند و از اهالی ورزش کشور هستند.

امیر حسینی، رییس فدراسیون ورزش کارگری با اشاره به طرح حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها تاکید کرد:" اگر مشکلات اجرایی این موضوع رفع شود، حضور خانواده‌ها در استادیوم‌های ورزشی می‌تواند فضای فرهنگی ورزش را به خوبی پالایش کند. ورود خانواده‌ها به ورزشگاه ها یک امر ضروری است. برای این که بتوانیم از هزینه‌های سنگین درمان بکاهیم چاره‌ای جز این نداریم که ورزش در خانواده‌ها نهادینه شود.همان طور که در دانشگاه‌ها و محیط کار مردان و زنان درکنار یکدیگر فعالیت دارند، در استادیوم نیز می‌توانند خانواده‌ها حضور داشته باشند و این به بهبود فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها بسیار کمک خواهد کرد.یکی از روش‌هایی که به توسعه ورزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند، جلب نظر خانواده‌ها برای حضور در فعالیت‌های ورزشی است و زمانی که محاسان ورود خانواده ها به ورزشگاه ها خوب برای علما توضیح داده شود قطعا علما هم می‌توانند نظرات و اجتهادهای جدیدی را ارائه دهد. یکی از ویژگی‌های فقه شیعه، پویا بودن آن است و درهر عصر و زمانی با اجتهادهایی که انجام می شود می‌تواند به پیشرفت جامعه کمک کند.نوع نگاهی که به بانوان در گذشته بود، تفاوت پیدا کرده است. در عصر جدید، نگاه جدید و نگرش جدیدی را می طلبد که بسیاری از علما در این قضیه می‌توانند کمک کنند تا این مشکل نیز حل شود تا این مشکل هزینه ای برای نظام درست نکند. چرا که زمانی که مسابقات بین‌المللی مانند والیبال به دلیل عدم حضور خانم‌ها از سوی فدراسیون جهانی با خطر تعلیق روبرو شود، خب این چیز جالبی نیست. همان طور که در خارج از کشور خانواده‌ها در استادیوم‌ها حضور پیدا می‌کنند و رویدادها را تماشا می‌کنند چه فرقی می‌کند؟ به نظر من زمانی که برای علما خوب توضیح داده شود مراجع نیز می‌توانند نظرات مثبتی در این زمینه داشته باشند".

عالیه شکر بیگی، رییس دپارتمان جامعه‌شناسی ورزش با اشاره به موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها تاکید کرد: "در صورتی که این طرح اجرایی شود تاثیرات مثبتی در بالندگی جامعه خواهد گذاشت و باعث پرباری اوقات فراغت خانواده‌ها خواهد شد.اگر در حال حاضر طرح ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها در حال کلید خوردن است به منزله این است که بستر، اندیشه و زمینه آن وجود دارد که چنین طرحی در حال طرح است. مدت زمان بسیاری است که درباره ورود بانوان و خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها بحث و صحبت می‌شود هرچند معتقدم هنوز هم امکان اجرایی کردن این طرح به دلیل برخی نگاه‌های خاص و قدرتمند، دشوار می‌نماید.محیط ورزشگاه‌های ما یک محیط مردانه است و طبیعتا در یک محیط مردانه بیشتر الفاظی رد و بدل می‌شود که خیلی خوشایند نیست و حضور خانواده‌ها می‌تواند این فضا را منعطف‌تر کند و به سمت و سوی فرهنگسازی در تعاملات مطلوب اجتماعی در ورزشگاه‌ها تغییر می‌دهد و این می‌تواند یک امر میمون و مبارکی باشد.ورزش به همبستگی جامعه کمک می‌کند و در این مورد مسئولان ما باید سرمایه‌گذاری کنند.اساسا ورزش را باید به مثابه یک امر اجتماعی بدانیم که در همبستگی ملی یک جامعه و یک کشور تاثیرگذار است و اگر از این دید نگاه کنیم حضور خانواده‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد".

بهرام افشارزاده، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک زیر ساخت‌های ورزشگاه‌ها را برای ورود خانواده‌ها مناسب می‌داند. او تاکید دارد که با حضور خانواده‌ها در استادیوم‌ها، فضای ورزش و ورزشگاه‌ها سالم‌تر خواهد شد.او افزود: "ورزشگاه‌های ما در حال‌ حاضر آماده ورود بانوان هستند و نیاز به زیر ساخت نیست. حداقل در ورزشگاه آزادی چندین در ورودی وجود دارد و بسیار راحت می‌توان ورود و خروج را کنترل کرد. ما در ورزشگاه‌هایی که صدهزار نفر تماشاگر را در آن به راحتی کنترل می‌کنیم می‌توانیم یک در را نیز برای بانوان مشخص کنیم. حداقل سه یا چهار هزار نفر از بانوان در ورزشگاه‌ها حاضر خواهند شد که این مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد. اگر خواستن باشد توانستن هم هست. اگر بخواهند تصمیم گیری کنند به راحتی خواهند توانست".

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان درباره بحث حضور خانواده‌ها در سالن های ورزشی نیز گفت: "تلاش‌های خیلی خوبی در این رابطه صورت گرفته است. ما باید بتوانیم مناسب‌سازی فضاهای ورزشی و ورزشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم و میزبانی شایسته‌ای داشته باشیم. در واقع این هم نیازمند کارهای درون خانواده ورزش و حمایت‌های سایر نهادهای ذیربط است. تا به آن وضعیت مطلوب مناسب‌سازی نرسیم طبیعی است که مشکلات وجود داشته باشد اما آینده را در این باره روشن می‌بینم. طبیعتا باید باید به سمت آماده‌سازی دقیق‌تر و کامل‌تر برویم و پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم".

افسر افشار نادری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها گفت: "به طور کلی هیچ مشکل فرهنگی در این زمینه وجود ندارد. در واقع مشکلات مطرح شده، مشکلات فرهنگی نیستند. ما مشکل فرهنگی را این طور تعریف می‌کنیم که سابقه تاریخی داشته باشد. در حالی که چنین چیزی سابقه تاریخی ندارد. در گذشته مردان و زنان در کنار یکدیگر در ورزشگاه‌ها شرکت می‌کردند. پس نمی توانیم بگویم که مشکل فرهنگی در این زمینه وجود دارد.حفظ کرامت زنان و خانواده نه تنها در ورزشگاه‌ها بلکه در همه جا باید حفظ شود.اگر مساله این است که کرامت زن را باید حفظ کنیم، پس چرا بانوان در متروها زجر می‌کشند. اینها را نیز باید مورد بازنگری و محبت دولت قرار دهند و برای اینها نیز تصمیم گیری شود. اگر واقعا کرامت زن در سطح کلان جامعه مطرح است، در تمام نقاط شهر باید منظور شود نه در یکسری از جاها به صورت سلیقه‌ای اعمال شود. اگر این ادبیات در جامعه رواج پیدا کند به کرامت مردان نیز می‌تواند کمک کند تا حتی مردان نیز به یکدیگر اهانتی نداشته باشند و بدانند در فضای عمومی نباید فحش و ناسزا رواج یابد".

سعید حفظی فرد، عضو هیات مدیره کانون مربیان فوتبال معتقد است برای گوشه‌گیر نشدن فوتبال ایران از جامعه جهانی باید شرایط حضور حانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم شود و وزارت ورزش و جوانان نیز در این راستا باید تبلیغات رسانه‌ای حضور بانوان را جدی‌تر پیگیری کند.او گفت: "در آینده بواسطه جریاناتی که در حال اتفاق افتادن است حتما فیفا، فوتبال ما را از این مسیر در معذوریت قرار خواهد داد و طبعا محرومیت‌هایی را نیز برای ما در نظر خواهد گرفت لذا از هم‌اکنون باید موضوع حضور خانواده‌ها در استادیوم‌ها را جدی گرفت و راهکارهای اجرایی آن را بیان و عملیاتی کرد.دلیل اصلی برای عدم حضور خانواده ها، زحمات زیادی است که نیروهای کنترل کننده در زمان ازدحام جمعیت با آن مواجه می‌شوند. در حال‌ حاضر فرهنگ سازی کار تماشاگران به صورت کافی و لازم انجام نشده است. اگر تماشاگران آموزش لازم را ببینند، می‌توانیم جمعیت مختلط را در کنار یکدیگر داشته باشیم، اما این کار باید قدم به قدم آغاز شود و پیش برویم. این اتفاقی نیست که سریع و فی البداعه انجام شود. ۱۰۰ درصد باید مراتب را طی کنیم و نخست یک جایگاه ویژه‌ای در یک سیستم کنترل شده را برای بانوان در نظر بگیریم".

فاطمه فکوریان، عضو شورای راهبردی توانمندسازی معاونت زنان ریاست جمهوری بر این باور است که موضوع حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها به عنوان یک مطالبه اجتماعی می‌تواند با حضور مجموعه‌ای از افراد تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده حل شود.فکوریان افزود: "باید مجموعه‌ای از افراد تاثیرگذار، موثر و تصمیم‌گیرنده در این موضوع وارد شوند و این موضوع را با کمک از فضای دانشگاه‌ها حل کند. در حال حاضر در حالت فعلی جامعه این موضوع هر چند وقت یک بار بروز و ظهور پیدا می‌کند اما ممکن است در آینده این‌چنین نباشد و از آن به عنوان یک مطالبه جدی صحبت شود. موضوع دیگر این است که باید با امتیازها و ساختارهای بین‌المللی فاصله خود را کمتر کنیم. زمانی که بانوان در ورزشگاه‌ها در کنار خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند از آن فضای بین‌المللی فاصله ما کمتر می‌شود و نگاه بین‌المللی یک نگاه مثبت می‌شود و این تاثیر را بر روی ورزش بانوان نیز خواهد گذاشت.مهمترین رکن برای ما این است که بتوانیم یک جامعه پویا داشته باشیم مخصوصا در حال حاضر که جامعه جوان ما نیز بیشتر است و این نیاز به آموزش دارد".

محمدرضا برومند، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی حضور خانواده‌ها در ورزشگا ها را از حقوق شهروندی دانست و تاکید کرد که مدیران ورزشی باید بستر و امکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند.او افزود: "در بررسی‌های انجام شده در لیگ برتر فوتبال ایران، در 10 سال گذشته تعداد تماشاگران یک روند کاهشی را داشته و در سه سال گذشته50 درصد افت را شاهد بوده‌ایم. 81.5 درصد ظرفیت ورزشگاه‌های ما خالی است و تنها 18.5 درصد ظرفیت پر است و به همین دلیل در لیگ برتر فوتبال ما حدود 108 میلیارد تومان خسارت عدم النفع داشته‌ایم، یعنی به واسطه عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها سازمان لیگ فوتبال و باشگاه‌های کشور ضرر کرده‌اند. این‌ در حالی است که بسیاری از باشگاه‌های اروپایی و تیم‌های حرفه‌ای، محلِ درآمدشان از هواداران‌شان است تا جایی که در لیگ برتر انگلیس نزدیک به 90 درصد ورزشگاه‌ها از هواداران تکمیل می‌شود و بلیت‌ها پیش فروش می‌شوند. ورزش در خلا نمی‌تواند اتفاق بیفتد و تماشاگران مخصوصا در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی، جزئی از ورزش هستند و اگر تماشاگران را از ورزش بگیرید گویی روح و زندگی را از ورزش گرفته‌اید. حضور تماشاگران زن و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها هیچ گونه منع شرعی ندارد و تحقیقات نشان می‌دهد که به لحاظ مدیریتی مشکلی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد. همچنین بیش از60درصد از زنان با شرایط فعلی مایل به حضور در ورزشگاه‌ها هستند. حضور خانواده‌ها یکی از حقوق شهروندی آنها محسوب می‌شود. بنابراین این وظیفه مدیران ورزشی است که این امکان و بستر را برای حضور خانواده‌ ها فراهم کنند".

وزیر ورزش و جوانان نیز در مورد مطالبه بانوان و خانواده‌ها برای حضور در ورزشگاه‌ها نیز نوید داد که این اتفاق خوب در آینده با هماهنگی‌های لازم رخ خواهد داد.او تصریح کرد: " به مرور تلاش می‌کنیم با زمینه‌سازی، توجیه کردن و هماهنگی بین همه عناصر دست‌اندکار بتوانیم شاهد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باشیم. تلاش خواهیم کرد، همفکری و هماهنگی فراهم شود و زمینه های حضور خانواده ها در استادیوم ها به مرور برای مردم فراهم شود. مطمئن هستم همه هوادار هایی که امروز در ورزشگاه ها حاضر می شوند به لحاظ فرهنگی در یک درجه ای از فهم، شعور و آگاهی هستند که ملاحضات فرهنگی را رعایت کنند. در گذشته خانواده ها به استادیوم ها می رفتند، اصلا مشکلاتی در این رابطه نداشتیم و حتما حریم هایی که بایستی توسط مردم رعایت شود، رعایت خواهد شد. مطمئن هستم هواداران و تماشاگران ما در تمام رشته ها این حریم ها را رعایت می کنند و ان شالله به مرور تلاش خواهیم کرد با زمینه سازی، توجیه کردن و هماهنگی بین همه عناصرِ دست اندر کار، بتوانیم شاهد حضور خانواده ها در ورزشگاه ها باشیم".

مصطفی هاشمی‌طبا نیز درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها گفت که تصمیم‌گیری در این زمینه تنها دست وزارت ورزش و رییس‌جمهور نیست ولی باید این موضوع حل شود.او گفت: "من در زمانی که در سازمان تربیت‌بدنی بودم نسبت به این مساله اصرار داشتم، منتهی تصمیم‌گیری در این زمینه فقط دست وزارت ورزش و یا دست رییس‌جمهور نیست، عناصر مختلفی در کشور در این موضوع صاحب‌نظر هستند. بعضی‌ها یک بار هم به استادیوم‌ها نرفتند ولی در این باره اظهارنظر می‌کنند. قبل از انقلاب ما به استادیوم می‌رفتیم و خانواده‌ها نیز می‌آمدند. مشکلی در این زمینه وجود نداشت. من معتقدم اگر قرار است خانواده‌ها با هم باشند یکی از این مکان‌ها استادیوم‌های ورزشی است. برای مثال خانواده‌ها با یکدیگر تئاتر، سینما و رستوران می‌روند اما استادیوم نمی‌روند. این مشکلی است که باید ان‌شاءالله حل شود".

رییس فدراسیون فوتبال نیز در مورد حضور خانواده ها و بانوان در ورزشگاه‌ها گفت:"طبق گزارش "اینفانتینو" 51 درصد جمعیت دنیا بانوان هستند و باید تلاش و برنامه ریزی برای این قشر عظیم داشته باشیم که ما با برنامه ریزی در این خصوص حتی به قهرمانی فوتسال بانوان آسیا هم رسیدیم. الان بستر لازم برای حضور خانواده ها در ورزشگاه های فوتبال ما وجود ندارد اما کارگروهی در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده و با نظر مقام عالی وزارت باید به سمتی برویم که با تلاش مضاعف به زودی و در آینده نزدیک این بستر فراهم شود و خانواده ها هم امکان حضور در ورزشگاه های کشور را داشته باشند".

حجت الاسلام نقویان نیز درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها بر این باور است که عامل فرهنگ سازی در این مقوله بسیار مهم است. او تاکید دارد که اگر فرهنگ سازی حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها انجام شود منع فقهی در این زمینه وجود نخواهد داشت. نقویان بیان کرد:"حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها قطعا موثر خواهد بود و اگر بانوان بخواهند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند نباید به دلیل این که او یک زن است از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شود و به او بگوییم که در این مکان مردان حرف‌های نامربوط می‌زنند. ما باید فرهنگ را درست کنیم. همان طور که در غرب بانوان در نیمه شب در خیابان‌ها قدم می‌زنند و هیچ کس هم مزاحم آنها نمی‌شود و احساس امنیت دارند. این یک فرهنگ سازی خوب است و ما باید این فرهنگ را ایجاد کنیم. فضای مسموم ورزشگاه‌ها علاوه بر این که به کرامت و شخصیت زنان لطمه وارد می‌کند به کرامت مردان نیز لطمه وارد می‌کند. ما باید بحث فرهنگ سازی را جدی بگیریم. مسئولان ما در بسیاری از مواقع باید از خود مایه بگذارند. مردم به مسئولان و حاکمان خود نگاه می‌کنند و به مرور زمان می‌توان این فرهنگ سازی نهادینه شود. اگر مسئولان به همراه خانواده‌های خود در ورزشگاه‌ها حاضر شوند بسیاری برای احترام به آنها از الفاظ زشت خودداری و آن را به کار نمی‌برند. در کنار این فرهنگ سازی عمومی از جایگاه‌های ویژه‌ مخصوص خانواده‌ ها استفاده کنیم همان طور که در اقصی نقاط دنیا جایگاه‌های ویژه‌ای را برای افراد مهم در نظر می‌گیرند در استادیوم‌های خود نیز می‌توانیم جایگاهی را مخصوص خانواده‌ها در نظر بگیریم".

آیا بهتر نیست بجای پاک کردن صورت مساله به فکر راه حل باشیم؟ بنابر گفته فاطمه فکوریان آیا بهتر نیست تا پیش از اینکه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه ها به یک مطالبه جدی تبدیل نشده موضوع حل شود؟ آیا این در شان یک شهروند ایرانی است که به دلیل فضای آلوده به الفاظ زشت و رکیک خانواده‌ها حضور نداشته باشند؟ برنامه برای پاک شازی ورزشگاه‌ها چیست؟ وزارت ورزش طرح موضوع حضور خانواده ها در استادیوم ها را مطرح کرده است اما برنامه اجرایی وزارت و مسئولان ورزش کشور برای عملی شدن خواسته بخشی از جامعه چیست؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 22خرداد 96، کدمطلب:96032111955، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین