پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
درخت اقاقیا یکی از میزبان های آفت شته است و بالغ بر دو هزار اصله از این درخت در فضای سبز شهر سنندج وجود دارد که تا دو سال آینده به دلیل مبارزه با شته قرار است این تعداد درخت قطع شوند.

شعارسال:  هر سال در اواسط فصل بهار آفت شته در درختان موجود در فضای سبز به ویژه اقاقیا بروز می کند و در سال هایی رشد این آفت نباتی زیاد شده و موجب آزار و اذیت مردم می شود.

امسال هم بار دیگر شاهد طغیان آفت شته در سطح شهر سنندج هستیم که شهرداری برای نابودی این آفت علاوه بر سمپاشی درختان میزبان اقدام به قطع آنها کرده و می کند.

یکی از برنامه های سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج برای ریشه کن کردن آفت شته قطع درختان اقاقیا در سطح شهر بوده است که این اقدام در طرحی پنج ساله از سال ۹۱ آغاز شده و امسال آخرین سال اجرای آن است.

براساس طرح پلاک کوبی تعداد درختان اقاقیا در سطح شهر سنندج ۲ هزار و ۶۱۷ اصله درخت است که از ابتدای اجرای طرح جایگزینی درختان چنار و ارغوان به جای اقاقیا تاکنون به گفته مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج ۱۰ درصد درختان اقاقیا قطع شده اند.

در تازه ترین مورد روز یکشنبه ۲۱ خرداد امسال درختان اقاقیا در خیابان شهید نمکی سنندج توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قطع شد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج در این زمینه گفت: علت قطع درختان خیابان شهید نمکی این بود که این دو درخت شکسته شده بودند و چون از گونه اقاقیا هم بودند لذا اقدام به قطع آنها کردیم.

قانع حسینی بیان کرد: خیلی کم اجازه قطع درختان در سطح شهر داده می شود و این مبحث همواره در کمیته حفظ و گسترش فضای سبز مطرح و در صورت موافقت اعضای کمیته اقدام به این کار می شود.

اتمام کار قطع و جایگزینی درختان اقاقیا در سنندج تا دو سال آینده

وی یکی از برنامه های این سازمان را قطع درختان اقاقیا خواند و اظهارداشت: یکی از مشکلات درختان اقاقیا این است که میزبان آفت شته هستند و در سال هایی که با طغیان این آفت مواجه می شویم شاهد نارضایتی مردم هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه امسال آخرین سال طرح جایگزینی درختان اقاقیا است، تاکنون چه تعداد از این درختان قطع و جایگزین شدند، گفت: در منطقه یک براساس طرح پلاک کوبی درختان هزار و ۵۳۵ اصله درخت اقاقیا، در منطقه دو ۱۹۸ و در منطقه سه هم ۸۸۴ اصله درخت اقاقیا وجود دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج افزود: تاکنون ۱۰ درصد درختان اقاقیای موجود در سطح شهر قطع شده اند و درختان چنار و ارغوان البته بیشتر چنار جایگزین آنها شدند.

حسینی بیان کرد: امسال کار قطع درختان اقاقیا را شدیدتر انجام می دهیم و تا یکی، دوسال آینده هم این کار را به اتمام می رسانیم.

وی با اشاره به اینکه هر سال در چند مرحله درختان سطح شهر سمپاشی می شوند، عنوان کرد: تاکنون سه مرحله اقدام به سمپاشی درختان کردیم مرحله نخست را در زمستان سال گذشته با روغن ولک و سم دیازینون انجام دادیم.

وی اضافه کرد: دهه آخر اردیبهشت ماه امسال مرحله دوم سمپاشی با سم ها پالیزین و استامی‌پراید و مرحله سوم هم در خرداد ماه با سم های پالیزین و کنفیدور انجام شد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج ادامه داد: به دلیل رطوبت هوا و دمای ناپایدار بهار امسال مرحله سوم سمپاشی را تاکنون با سم های متفاوت به منظور مهار و کنترل آفت شته چند بار تکرار کردیم.

انتقاد از نبود بینش اکولوژیکی نسبت به فضای سبز شهری

در همین زمینه اما یکی از کارشناسان محیط زیست در استان که نخواست نامی از او برده شود،  گفت: وقتی آب، غذا و پناهگاه برای هر حشره و آفتی در هرجایی فراهم شود، جمعیت آن رشد می کند.

وی عنوان کرد: متاسفانه زمانی که در سنندج اقدام به ایجاد فضای سبز وکشت درختانی در سطح شهر کردند توجهی به اقلیم منطقه و اطلاع از مناسب ترین گونه درخت و درختچه برای فضای سبزشهری نکردند و درختانی هم چون اقاقیا را کشت کردند.

وی ادامه داد: اقاقیا متعلق به مناطق گرم است و در این مناطق شکارچی های طبیعی آفت شته که درخت اقاقیا یکی از میزبان های آن است، وجود دارد.

این کارشناس محیط زیست افزود: شرایط آب وهوایی فصل بهار در منطقه ما زادآوری این آفت را بسیار تسریع می کند و در نهایت در اکثر سال ها با طغیان این آفت به دلیل وجود میزبان ومهیا شدن شرایط رشد آن مواجه می شویم.

وی بیان کرد: وقتی بینش اکولوژیکی نسبت به فضای سبز شهری وجود نداشته باشد بی شک شاهد مشکلات فراوانی همچون طغیان آفت هایی مانند شته و غیره خواهیم بود.

وی بدترین راهکار برای مبارزه با آفت شته را قطع درختان میزبان ذکر کرد و اظهارداشت: وقتی دانش و اطلاعات کافی در خصوص روش های مبارزه با آفات نباتی وجود نداشته باشد آسان ترین و کم هزینه ترین راه حل که قطع درختان است، انتخاب می شود.

وی مبارزه بیولوژیک را بهترین راه حل برای مبارزه با آفت شته درختان اقاقیا در سطح شهر سنندج ذکر کرد وافزود: جمعیت این آفت درحداکثر دوماه از فصل بهار زیاد می شود و بعد از آن با کاهش رطوبت هوا از تعداد آنها کاسته می شود لذا بجای قطع درختان میزبان می توان در زمان رشد این آفت به ویژه اوایل آن با استفاده از روش های بیولوژیک اقدام به مبارزه با این آفت کرد.

دنیای نباتات هم به گونه ای خلق شدند که زنجیروار بهم مرتبط اند و هر یک از گونه های درختی ودرختچه ای و غیره میزبان آفت وحشره ای هستند که گاها به دلایل متعددی از جمله کاهش جمعیت حشره های شکارچی و مهیا شدن شرایط آب و هوایی زادآوری آنها بیشتر شده وطغیان می کنند ولی قطعا این دلیلی منطقی برای قطع کردن حتی یک اصله ازهیچ درختی نیست.

بارها ذکر شده و باردیگریادآوری می شود که قطع درختان اقاقیا برای مبارزه با آفت شته به منزله پاک کردن صورت مسئله است و در عصر کنونی که روش های علمی فراوانی در مبارزه با آفت وجود دارد، بهتر است به دنبال بهترین و مناسب ترین راه حل و شیوه برای نابودی این آفت بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23خرداد1396، کدخبر: 4003203: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین