پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش ملی است که در یونسکو به نام ایران ثبت شده و علاوه بر بعد ورزشی، بعد معنوی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی هم دارد ولی به علت بی‌توجهی در جامعه کمرنگ شده است.

شعارسال: ورزش زورخانه‌ای یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های کشور ایران است که در بین مردم نیز مقبولیت خاصی داشته و ورزشکاران این رشته نه تنها ورزشکار بودند بلکه به دلیل رفتار و منش خاصی که در کنار قدرت بدنی داشتند آنها را پهلوان عنوان می‌کردند.

این مقبولیت تا جایی بود که در ادبیات و شعر ایران زمین نیز این ورزش راه پیدا کرد و در نوشته‌های برخی تاریخ نویسان یونامی و روسی، همچنین شاهنامه فردوسی و آثار باستانی برخی استان‌ها به وضوح اهمیت این ورزش نمایان است.

با ورود اسلام به ایران این ورزش رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت و با تاسی گرفتن از ائمه اطهار به ویژه حضرت علی (ع) در کنار ورزش گره‌گشای خیلی از مشکلات مردم و جامعه بودند.

اما امروز این ورزش ارزشمند در تاریخ کشور نه تنها به آن توجه نمی‌شود بلکه برخی مسئولان با این بی‌توجهی کاری کردند که مقبولیت این رشته در جامعه جای خود را به ورزش‌های غربی دهد.

مسئولان استانی ورزش زورخانه‌ای را یاری کنند

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای استان بوشهر در خصوص آسیب‌هایی که مانع رشد این رشته در جامعه می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه عدم عمل به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور توسط مسئولین استانی، عدم آگاهی و شناخت درست و اصولی این ورزش ملی، فرهنگی و تاریخی و مذهبی، عدم استفاده از مربیان و کارشناسان مجرب در بازگویی آداب این ورزش ملی در بازگویی و روایت حکایت‌های فرهنگی این ورزش و گاهی نبود زیر ساخت در استان ها باعث بی‌رونقی ورزش زورخانه‌ای شده است.

علی بحیرائی بیان کرد: در شهر بوشهر یک زورخانه برای بهره‌برداری عمومی مردم شهر بوشهر به همت مسئولین استانی ساخته نشده است؛ چگونه مردم می‌خواهند با گرایش به فرهنگ پهلوانی و فرهنگ اصیل ایرانی باعث رشد فضیلت‌های اخلاقی در اجتماع شوند.

سالن زورخانه در بوشهر ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه این ورزش محدودیت سنی ندارد، افزود: علاقمندان از چهار سالگی می‌توانند به زورخانه‌ها رفته و ثبت‌نام کنند چرا که با توجه به راه‌اندازی آکادمی‌های تخصصی این ورزش ملی در مراکز استان‌ها، رده‌های سنی خردسالان، نونهالان و نوجوانان در آکادمی‌ها به‌طور حرفه‌ای به این ورزش می‌پردازند.

بحیرائی بیان کرد: با توجه به فرهنگی و تاریخی بودن این ورزش ملی ما و آمیخته شدن با روحیات معنوی و اسلامی و قرار دادن اول مظلوم عالم حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (ع) به عنوان سرلوحه و پیشوای باستانی کاران، به رشد و بالندگی انسان کمک کرد.

وی اضافه کرد: نواختن ضرب زورخانه و سردادن ذکر ائمه و صلوات و گوش دادن به مدح و ثنای الگوی پهلوانان و عیاران حال همه را دگرگون کرده و به افتادگی دعوت می‌کند؛ زورخانه‌های ایران کانون رشد معنویت جامعه و رشد انسانیت و معرفت است. اینکه نفر مبتدی از اول آموزش از لحاظ معنوی هم پای ورزش رشد کند در کمتر ورزشی شاهد هستیم.

مسئولان برای توسعه ورزش پهلوانی تلاش کنند

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای استان بوشهر در خصوص وظیفه مسئولین در قبال حفظ این رشته در جامعه خاطرنشان کرد: با توجه به اساسنامه‌های مختلفی که به دستشان می‌رسد، از راهکارهای تصویب شده بزرگان و مسئولان کشور به آن‌ها عمل کنند و واقعا در استان بوشهر ورزشی که ریشه در تمدن وتاریخ و فرهنگ غنی ایران دارد یاری کنند.

بحیرائی در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه یک مرکز استان درکل کشور با داشتن این همه منابع حتی یک زورخانه دردسترس عموم مردم ندارد جای بسیار تفکر وعمل دارد و انتظار می رود، مسئولان رسیدگی به ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای داشته باشند.

وی بیان کرد: ورزشکاران زورخانه چنان تحت تأثیر ویژگی‌های اخلاقی، تفکرات مذهبی و فلسفی این ورزش قرار می‌گیرند که پس از مدتی عملاً دارای یک دید و رفتار اجتماعی واحد می شوند.

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای استان بوشهر ادامه داد: در زورخانه فقیر و غنی، ضعیف و قوی و مقام اجتماعی ورزشکاران هیچ نقشی ندارد. ورزشکاران از هر طبقه‌ای از اجتماع که باشند، در مقابل مقررات ورزشی زورخانه یکسان هستند.

ورزش زورخانه‌ای کانون انسان‌سازی است

وی گفت: ورزش زورخانه‌ای یک کانون و بنیاد انسان‌سازی و پرورش عقیده‌های پاک است در ورزش زورخانه‌ای ورزشکاران با ورزش علاوه بر بعد جسمانی و بدنی، بعد روحی خود را با فضیلت‌های اخلاقی رشد می‌دهند و از رذیلت‌های اخلاقی دور می‌شوند.

بحیرایی افزود: امیدواریم برخی موضوعات که ریشه تاریخی و آیینی دارد در جامعه توجه بیشتری شود، ورزش زورخانه‌ای تنها یک ورزش نیست آیین سرزمینمان است و فراموش شدن این آیین‌ها زمینه ساز ورود شیوه‌ها و رسومات غرب به کشور می‌شود.

دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای استان بوشهر گفت: اکنون پنج سالن زورخانه در استان بوشهر است که به دلیل نبودن در دسترس مردم مقبولیت آن بسیار کم شده است.

عدم آشنایی بخش زیادی از کشور با ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ورزش زورخانه‌ای و نبودن زیرساخت‌های ترویج و گسترش بنیادین در استان‌ها و قرار گرفتن زورخانه‌ها در بخش‌هایی از شهر که در دسترس عموم مردم نیست باعث کم‌رنگ‌شدن این ورزش شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23خرداد1396، کدخبر: 4003179: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین