سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۴۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر استراتژی سازمان در مقابله با آلودگی هوا از اصلاح آیین‌نامه شرایط اضطرار و فعالیت‌های اجرایی در زمان هشدار خبر داد.

شعار سال: دکتر سعید متصدی با اشاره به اینکه سال گذشته شاخص آلایندگی هوا تا حدودی به شاخص‌های امسال رسیده بود اما پیش‌بینی این بود که بالاتر نخواهد رفت، گفت: امسال دو اتفاق افتاد، اول اینکه پیش‌بینی این است که شاخص آلایندگی بالا می‌رود دوم اینکه استراتژی عملکردی سازمان حفاظت محیط زیست را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست همیشه حامی سلامت شهروندان است و همه دل نگرانی این سازمان مربوط به بحث سلامت انسان و محیط زیست است، افزود: استراتژی که امسال پیش گرفتیم یک استراتژی پیشگیرانه است. در این نوع استراتژی همیشه مبنا بر این است که به شرایط بدتر نرسیم. برای مثال اگر در شرایط سالم هستیم بتوانیم آنرا حفظ کنیم و اگر در شرایط هشدار هستیم سعی کنیم به شرایط اضطرار نرسیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بر اساس بحثی که در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا مطرح شد قرار بود به محضی که به شرایط هشدار برسیم، اقدامات و تمهیدات مربوط به شرایط اضطرار را زودتر اعمال کنیم تا از شرایط هشدار عبور نکنیم.

*تغییر استراتژی سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوا

متصدی با بیان اینکه تجربه ما نشان می‌داد که در سالیان گذشته وقتی به شرایط اضطرار می‌رسیدیم، تمهیداتی که برای کاهش آلودگی اعمال می‌کردیم راندمان و کاربری کافی را نداشت، گفت: امسال تصمیم گرفتیم شرایط هشدار را بررسی کنیم و سعی داریم به سمت ارتقا و بهبود پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواستیم طبق سال‌های گذشته عمل کنیم، هیچ اقدامی نباید انجام می‌دادیم، افزود: با توجه به اینکه سعی در بهبود هر ساله عملکرد خود داریم و در این زمینه استانداردها را نیز بهبود بخشیده‌ایم، می‌خواهیم شرایط هشدار را نیز سختگیرانه‌تر کنیم، بنابراین تجربه امسال تجربه خوبی بود.

متصدی با اشاره به اینکه اگر در شرایط هشدار بسیاری از اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم می‌توانیم از رسیدن به شرایط اضطرار جلوگیری کنیم، گفت: خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و اقداماتی که در سال‌های قبل انجام نمی‌شد، امسال صورت گرفت و منجر به این شد که شاخص آلودگی هوا از حدود 140 و 150 بالاتر نرود.

*اصلاح آیین‌نامه «شرایط اضطرار»

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این شرایط نشان می‌دهد این استراتژی پیشگیرانه، کاربردی بوده است، گفت: در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در هفته پیش مباحثی مربوط به اصلاح آیین‌نامه شرایط اضطرار و اصلاح فعالیت‌های اجرایی در زمان هشدار را در دستورکار قرار دادیم.

به گفته متصدی، قرار شده دستگاه‌های مختلف پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند تا در صورت وجود پدیده وارونگی دما (inversion) برخی اقدامات پیشگیرانه را طی چند هفته آینده داشته باشیم تا به شرایط اضطرار نرسیم. دوشنبه 30 آذر آخرین مهلت تحویل پیشنهادات از سوی دستگاه‌ها بود که در صورت جمع‌بندی طی روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه اول و دوم دی ماه، به اطلاع شهروندان خواهد رسید که چه اقدامات اجرایی بایستی در طول زمستان برای ممانعت از ایجاد شرایط اضطرار انجام داد.

وی درباره امکان تغییر شاخص‌های آلودگی هوا نیز با بیان اینکه شاخص 200 که برای شرایط اضطرار مشخص شده، یک شاخص بین‌المللی است، اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل بین‌المللی، اندازه‌گیری‌ها و محاسبات در کشور ما نیز همچون سایر کشورهای انجام و شاخص آلودگی هوا اعلام می‌شود.

متصدی اضافه کرد که براساس دستورالعمل بین‌المللی در کشور ما مشابه بقیه کشورهای دنیا شاخص "صفر تا 50" شرایط پاک، "50 تا 100 " شرایط سالم، "100 تا 150" ناسالم است که" 100 تا 150 " برای گروه‌های حساس ناسالم و "100 تا 200 " برای همه گروه‌ها ناسالم است و" 200 به بالا " هم شرایط اضطرار است. همچنین شاخص" 300 به بالا" نیز شرایط فوق غیر بهداشتی و فوق ناسالم را نشان می‌دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 1 دی 1394، کد مطلب: 94100100110: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
تنها راه مقابله با بحران آلودگی هوا ، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است ؛ باید ناوگان اتوبوس رانی خود را تقویت کنیم و همچنین از بنزین استاندارد برای خودرو ها استفاده کنیم
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
سال هاست داریم راه های مختلف رو پیشنهاد میکنیم ، بهرین راه فکر کنم عوض کردن مدیریت شهری باشه ، یعنی از مدیران کارآمد باید استفاده کنیم که اوضاع رو سروسامون بدند
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
در این چند سال همیشه این مشکل پیدا میشه ولی راه حل هایی که پیشنهاد میشه اغلب بی تاثیر هست ، بهتره که نگاه رو به سمت عرصه نوع مدیریت شهری ببریم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
وقتی وزیر مملکت میگه ماشینایه هیبریدی تو سرعت پایین از بنزین استفاده می کنن و اطلاعات غلط به مردم میده معلومه اینا نمی خوان خیلی جاها که باید خرج کنن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
واقعا باید بجای هزینه های بیخودی به قول دوستمون در این مکان ها هزینه بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
امبدوارم که استراتژی کارامدی باشه من یکی که دیگه تحمل این حجم از الودگی رو ندارم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
استراتژی هاشون هیچکدوم کارامد نیست و به درد خودشون می خوره
ن.ف83
نیما
United Arab Emirates
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
وقتی از همون اول بررسی بهصورت دقیق صورت نمیگیره نتیجه اون میشه اصلاحیه های پشت سرهم ن۰ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
چرا استراتژی های این همه شهرای صنعتی جاهن کپی نمیکنین....

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین