پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
کارآفرینی، آموزش، تولید و نوآوری دستاورد سه دهه تلاش «شهین نادره دره شوری» هنرمند خلاق گچسارانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صنایع دستی است.

شعار سال: این بانوی کوشا از سن هشت سالگی تاکنون در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کند و با استفاده از مواد طبیعی مانند پوست پیاز، ماست، چغندر و سایر مواد غذایی توانسته است 179 رنگ طبیعی برای دست بافته‌های داری ایجاد کند.

شهین نادره دره شوری که بخشی از هنر خود را در سال گذشته به بیش از 100 کارآموز انتقال داده، توانسته است با تولید صنایع دستی در 12 رشته مانند گلیم، گبه، جاجیم و دست بافته‌های کوچک و آموزش هنرجویان در مناطق شهری و روستایی هزینه امرار معاش خانواده خود را تامین کند.

نادره دره شوری بیان کرد که روزانه سه عدد دست بافته کوچک، تولید می کند و این محصولات را به فروشگاه‌های تهران و اصفهان می فرستد.

جهانگردان اروپایی مهمترین مشتریان محصولات کوچک تولیدی از جنس گلیم این هنرمند هستند.

دست بند، دمپایی، کیف چرم و کمربند از جمله دست بافته‌های کوچک این هنرمند هستند.

وی با وجود این فعالیت‌های گسترده از قرار نداشتن زیر چتر بیمه اجتماعی نگران آینده خود و خانواده‌اش است.

نادره دره شوری از مسئولان خواست برای رفع این چالش جدی هنرمندان تلاش کنند.

وی نبودن بازار فروش را از دیگر مشکلات هنرمندان گچسارانی دانست و بیان کرد که نبودن بازار فروش سبب ماندن محصولات تولیدی روی دست تولیدکنندگان و بی انگیزگی آنها برای تولید شده است.

*اشتغال‌زایی صنایع دستی با استفاده از تسهیلات بانکی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: برای 400 نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان در دولت یازدهم اشتغال‌زایی شده است.

هومن عنایی اظهار داشت: این افراد در رشته‌های خیاطی، چوب، جاجیم و گلیم مشغول به کار شدند.

وی بیان کرد: مرکز آموزش صنایع دستی در روستای سربیشه از توابع دهستان امامزاده جعفر گچساران در دولت یازدهم برای آموزش سه رشته رنگرزی، گلیم برجسته و گچمه برای علاقه‌مندان دایر شده است.

عنایی تصریح کرد: در سال گذشته به 123 هنرجوی صنایع دستی این شهرستان 30 میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شد.

وی افزود: امسال پرونده سه هنرجو برای دریافت تسهیلات 100 میلیون ریال اشتغال‌، 21 هنرجو برای دریافت‌های تسهیلات 50 میلیون ریالی و هفت کارگاه تولیدی نیز برای دریافت تسهیلات 300 میلیون و 500 میلیون ریالی به صندوق امید و کارآفرینی این شهرستان معرفی شد.

عنایی تصریح کرد: سه رشته منسوخ شده صنایع دستی این شهرستان شامل رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی نیز در دولت تدبیر و امید در این شهرستان احیای شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: 6 رشته هنرهای سنتی و دستی منسوخ شده در این شهرستان شناسایی شده که نیازمند کار دقیق کارشناسی برای احیای و رونق دوباره است.

سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جا قرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.

وی نبودن بازارچه صنایع دستی را مهمترین مشکل هنرمندان این شهرستان دانست.

*کاهش معضل بیکاری با توسعه صنایع دستی

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که معضل بیکاری این استان با رونق و توسعه روز افزون صنایع دستی که جزء مشاغل خرد و خانگی به شمار می‌رود قابل کاهش است.

پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: بیکاری استان با ساخت کارخانه و راه اندازی صنایع بزرگ کاهش نمی‌یابد بلکه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه توجه به حوزه صنایع دستی است.

وی افزود که حوزه صنایع دستی به دلیل کم هزینه بودن و زودبازدهی می‌تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کهگیلویه و بویراحمد مؤثر باشد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صنایع دستی جزء مشاغل سبز و پاک بوده و توانایی ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد بدون تخریب طبیعت را در این استان دارد.

نیک اقبالی عنوان کرد که باید فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش مورد حمایت قرار گرفته و برای کاهش مشکلات آنان تلاش و اقدام شود.

*شناسایی هنرمندان فعال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 9 هزار هنرمند آقا و خانم در حوزه صنایع دستی استان تاکنون شناسایی شده و تا پایان سال جاری نیز این تعداد به حدود 11 هزار نفر می‌رسد.

محمود باقری اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان اجرایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد بحث ایجاد اشتغال است که توجه به حوزه صنایع دستی در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی به شعار سال 1396 با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود که مسئولان اجرایی، بخش خصوصی و کارآفرینان کهگیلویه و بویراحمد برای اشتغال‌زایی در تمامی عرصه‌ها از جمله حوزه صنایع دستی این استان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی اظهار داشت: هم اینک 30 رشته صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است و حوزه صنایع دستی این استان به دلیل داشتن قابلیت‌های چشمگیر توانایی رقابت با دیگر استان‌های کشور را دارد.

باقری افزود که برخی رشته‌های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله حصیربافی، سیاه چادر بافی و نی چیت بافی به همت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی این استان احیا شد.

وی پرداخت 50 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی با کارمزد کم را از خدمات خوب دولت یازدهم عنوان کرد.

وی بیان کرد که این میزان تسهیلات از سال 1392 تاکنون پرداخت شده است.

سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بر اساس آمارها از سه هزار بافنده فرش و گبه این استان، یکهزار و 800 نفر فعال هستند و یکهزار و 117 نفر از این تعداد از پوشش بیمه برخوردارند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1396، کد مطلب: 82565812:www. irna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین