پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۷
بیش از ۲ میلیون سند دفاع مقدس در استان لرستان در اثر نبود مکان مناسب، کمبود امکانات و بی‌توجهی مسئولان در حال از بین رفتن است.

شعار سال: شهادت هنر مردانی آسمانی است که با رشادت‌های خود افتخاری در دل تاریخ شدند و در جبهه‌های حق و باطل، حق را دلیرانه فریاد زدند؛ آری شهادت مردانی بزرگ را می‌طلبد که هیچ ترسی دست‌وپای آن‌ها را نمی‌بست و این کبوتران سبک‌بال به شوق رسیدن به معبود به پرواز درآمدند.

در این میان غیور مردان استان لرستان ولایتمداری و انقلابی بودن خود را در دفاع از انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تاریخ ثبت کردند و در طول هشت سال جنگ تحمیلی حضوری قدرتمند داشتند که تقدیم بیش از شش هزار و 300 شهید سند محکمی برای اثبات این ادعا به شمار می‌رود.

اما چه شده که امروز فانوسی که شهدا با خون خود برافراشتند تا راه روشنی برای نسل آینده باشد رو به خاموشی است و دیگر به آثار شهدا، عزیزانی که مظهر واقعی اخلاص‌اند توجهی نیست تا درگذر زمان به فراموشی سپرده شوند و در نهایت از بین بروند.

*از بین رفتن آثار شهدا در پس بی‌توجهی مسئولان

آثار و خاطرات کسانی که از قید داشته‌های خود گذشتند تا ایران اسلامی پابرجا بماند ولی حال در پس بی‌توجهی‌ها ممکن است چند صباحی دیگر نابود شوند، آثاری که می‌تواند چراغ راهی برای جاماندگان از قافله عشق باشد.

شکرالله کهزادی معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه بیش از 500 منطقه استان لرستان در دوران دفاع مقدس مورد تهاجم قرار گرفت و 25 هزار واحد مسکونی تخریب شد اظهار داشت: اسنادی از عملکرد یگان‌ها و تهاجمات دوران دفاع مقدس در استان جمع‌آوری‌شده که حجم وسیعی از آن‌ها اسناد نظامی، کمک‌های مردمی، تخریب منازل مسکونی، تجاری، آموزشی، بهداشتی و حتی مذهبی در بمباران‌ها است.

وی افزود: این اسناد شامل تکثر یگان‌های نظامی در سطح استان مانند لشکر 84 خرم‌آباد، لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع)، یگان قائم، آمادگاه باباعباس که خدمات‌دهی جنگ را بر عهده داشتند و 411 مهندسی بروجرد است که قبل از آغاز جنگ نیز در مرزها حضور داشتند و در پاک‌سازی میدان‌های مین که توسط ضدانقلاب و حتی رژیم عراق و رژیم‌هایی که حامی عراق بودند فعالیت داشتند.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون سند دفاع مقدس در استان جمع‌آوری‌شده است عنوان کرد: بخشی از این اسناد به‌ صورت صوتی، تصویری، مکتوب و غیر مکتوب است ولی متأسفانه به دلیل عدم اعتبار و بودجه لازم، عدم پشتیبانی مسئولان کشوری و لشکری نتوانسته‌ایم به نحو احسن از این اسنادی که داریم استفاده کنیم.

120 *گونی بزرگ از اسناد شهدا در معرض نابودی

وی بیان کرد: در حال حاضر اسنادی که در اداره حفظ آثار نگهداری می‌شوند به‌ صورت سنتی و خیلی ابتدایی در قفسه‌ها جای دارند آن‌هم نه در فضای نگهداری که کارشناسان تعریف کرده‌اند بلکه در فضایی که به دلیل اینکه کمد و فایل‌های مخصوص نداریم بخشی از سی‌دی‌هایی که وجود دارد در حال از بین رفتن هستند.

کهزادی بابیان اینکه نگهداری این اسناد ابزار، امکانات، دمای هوای مناسب و کمدهای مخصوص می‌خواهد که متأسفانه این امکانات در استان وجود ندارد تصریح کرد: 120 گونی بزرگ از اسناد جمع‌آوری‌شده که در استانداری لرستان نگهداری می‌شوند در حال انهدام و از بین رفتن است.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان‌ همیشه مدافع نظام اسلامی و حق بوده بنابراین باید به خاطر تاریخ لرستان، عظمت و سربلندی استان این آثار در کارنامه‌اش ثبت و ضبط شود خاطرنشان کرد: رد پای نیروهای لرستان در عظمت پیروزی دفاع مقدس وجود دارد بنابراین نیاز است عملکرد یگان‌ها ثبت و ضبط شود که بخشی از کار انجام‌شده ولی در زمینهٔ اعتباری و پشتیبانی از حمایت مسئولان برخوردار نیستیم.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان بابیان اینکه باغ‌موزه لرستان باید محتوا سازی شود گفت: اسناد جمع‌آوری‌شده نیاز به مطالعه و تحقیق دارند که لازم است نخبگان و هنرمندان استان پای‌کار بیایند تا این آثار را پردازش کنیم؛ مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در حال ساخت است که اگر داخل این مرکز فرهنگی محتوا سازی نباشد و نتوانیم این اسناد را پردازش کنیم اسناد جمع‌آوری‌شده به‌ مرور از بین می‌رود.

*وجود هزاران عکس از دفاع مقدس

وی اظهار داشت: دانشجویان و اساتید دانشگاه استان یک مرکز نیاز دارند تا مطالعات و تحقیقات خود را انجام دهند که جایی بهتر از مرکز فرهنگی دفاع مقدس وجود ندارد، حداقل دانشنامه استانی که مداخل زیادی در رابطه با موضوعات و فعالیت‌های مردم لرستان در عرصه انقلاب و دفاع مقدس است باید ثبت شود.

کهزادی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک‌میلیون برگ سند در بین اسناد جمع‌آوری‌ تفکیک‌شده است افزود: هزاران عکس از بیمارستان‌ها، مناطقی که بمباران‌شده است و صحنه به شهادت رسیدن مظلومانه هم استانی‌ها در زمان جنگ تحمیلی وجود دارد که نیاز است این تصاویر برای نسل‌های آینده باقی بماند.

وی عنوان کرد: خدمات‌دهی به رزمندگان یکی از کارهایی بوده که مردم لرستان جزء وظایف خاص خود دانسته‌اند به‌ طوری‌که با وجود بمباران‌هایی که بوده ولی ایستگاه صلواتی قائم خدمات‌دهی به رزمندگان داده و مردم محجوب لرستان هنوز این قضایا را ثبت و ضبط نکرده‌اند.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان با اشاره به اینکه حجم وسیعی از اسناد یگان‌های نظامی جمع‌آوری‌شده است بیان کرد: بیش از دو هزار صفحه از عملکرد لشکر 84 لرستان نوشته‌شده و در دو جلد آماده چاپ است ولی متأسفانه هزینه‌ای برای چاپ نداریم و با توجه به اینکه پیگیری‌هایی از شهرداری، استانداری، یگان‌های نظامی و بالادستی‌ها کرده‌ایم ولی تاکنون حمایتی از سوی مسئولان انجام‌نشده است.

جمع‌آوری 1500 صفحه اطلاعات بی‌سیمی

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 100 فرمانده و اثرگذار در جنگ برای مصاحبه دعوت‌شده، اسناد و عکس‌هایی از آن‌ها تحویل گرفته‌ایم؛ در رابطه با بمباران‌های مناطق مسکونی نیز آمار و اطلاعاتی جمع‌آوری‌شده تا حداقل در مجامع دانشگاهی و پژوهشی اگر می‌خواهند پایان‌نامه‌ای بنویسند بتوانند به این موضوعات استناد کنند.

کهزادی خاطرنشان کرد: بیش از 500 الی 600 هزار برگ سند در زمینهٔ بمباران‌ها جمع‌آوری‌شده ولی برای چاپش نیاز به منابع مالی است، حتی نتوانسته‌ایم کتاب‌های اسنادی را صحافی و به چاپ برسانیم.

وی گفت: در راستای عملیات کربلای چهار، هزار و 500 صفحه فقط اطلاعات بی‌سیمی جمع‌آوری‌شده و توانسته‌ایم کتاب پنج‌ضلعی که در زمینهٔ عملیات کربلای چهار است را به چاپ برسانیم.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان اظهار داشت: 50 الی 60 درصد کار اسنادی جمع‌آوری‌شده ولی این اسناد باید به‌ صورت کتاب و سند درآیند، صحافی شوند و در اختیار محققان قرار بگیرند تا کارهای پژوهشی روی آن‌ها انجام شود ولی متأسفانه این توان بودجه‌ای را نداریم و از طرف مسئولان نیز حمایت نمی‌شویم که نیاز است یک عزم همگانی و مطالبه‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: عملکرد 411 مهندسی بروجرد در حال تدوین اولیه است و در این راستا اسناد زیادی جمع‌آوری‌شده ولی این اسناد به‌ صورت خام نگهداری می‌شوند که نیاز به هزینه‌ دارند.

اعتبارات استانی باغ‌موزه دفاع مقدس پرداخت ‌نمی‌شود

کهزادی بابیان اینکه مستند شهدای محوری با همکاری یگان‌ها تهیه‌شده است عنوان کرد: مستند حاج عمران که سرفصل تاریخی برای استان است، مستند سوسنگرد و مستند خرمشهر که چهار گردان عملیاتی حضور داشتند و بیش از 300 ایثارگر، آزاده و شهید در این عملیات داشته‌ایم تهیه‌شده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بسیاری از اسناد جمع‌آوری‌شده است ولی در حال حاضر خیلی اسناد دیگر در دست اشخاص است که باید این اسناد نیز جمع‌آوری، نگهداری و برای نسل آینده حفاظت شوند.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان تصریح کرد: باغ‌موزه استان در حال ساخت است که اعتبارات مرکز اختصاص می‌یابد ولی اعتبارات استانی پرداخت‌نشده و قول‌هایی داده‌اند تا در حد اعتبارات مرکز تخصیص دهند ولی متأسفانه به قول‌های خود عمل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث محتوا سازی باغ‌موزه در هراستانی اعتباری لحاظ می‌شود ولی در استان لرستان تاکنون ریالی بابت چاپ کتاب، فیلم، پردازش آثار، صحافی، ابزار و امکانات نگهداری آثار پرداخت‌نشده است.

تقدیم بیش از شش هزار شهید لرستانی

کهزادی گفت: متأسفانه اسناد در حال از بین رفتن هستند ولی کسی نیست حمایت کند و با توجه به اینکه بیش از شش هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده‌ایم در شان استان لرستان نیست که روند مرکز فرهنگی استان به این شکل پیش رود و به محتوا سازی توجه نشود.

وی اظهار داشت: صدها فرمانده گردان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد و بسیج در سطح استان است ولی ما نتوانسته‌ایم به دلیل مشکلات بودجه‌ای که داریم حداقل با 20 نفر از این افراد مصاحبه بگیریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از اسناد به‌ صورت متمرکز در پایتخت نگهداری می‌شود ولی نیاز است یک نسخه از این اسناد در باغ‌موزه استان و دانش‌نامه دفاع مقدس باشد که این امر همت مسئولان را می‌طلبد.

کهزادی بیان کرد: برخی اسناد نیز در دست افراد قرار دارد که نیاز است به اداره حفظ آثار جهت نگهداری تحویل دهند، این اسناد ممکن است برای افراد کاربرد خاصی نداشته باشد ولی یک‌زمانی سرفصلی در تاریخ استان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود هزار نسخه به‌ صورت نامه‌ای از وصیت‌نامه شهدا داریم که بخشی از این وصیت‌نامه‌ها قابل‌انتشار است؛ آنچه در وصیت‌نامه‌های شهدای شاخص آمده است به حفظ نظام، حجاب، ارزش‌ها، اخلاقیات، ولایت‌فقیه و پیروی از رهبری سفارش شده است.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان خاطرنشان کرد: انتشار این وصایا برای مصونیت جامعه و برای یک سری تهاجمات ضروری است که نیازمند اعتبار، پردازش و دلسوزی افراد است.

*آثار و وصایای شهدا نیازمند اعتبار و پردازش

وی گفت: در کتابخانه تخصصی اداره حفظ آثار 10 هزار جلد کتاب و از نظر موضوعی بیش از دو هزار جلد وجود دارد که نیاز است این کتابخانه در مکانی فارغ از اداره باشد تا مردم به‌ راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

کهزادی اظهار داشت: در حال حاضر در دانشگاه لرستان کارشناسی ارشد ادبیات مقاومت پایداری تدریس می‌شود که سه الی چهار دوره فارغ‌التحصیل دارد و به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس نیاز دارند ولی متأسفانه اعتبار کافی برای فراهم کردن مکانی جدا از اداره وجود ندارد.

وی افزود: 500 زن شهیده در استان وجود دارد و کتاب مختصری در راستای نقش زنان در دفاع مقدس نوشته‌ شده و یک سری اسناد در راستای نقش زنان در دوران دفاع مقدس و فعالیت‌هایی که داشته‌اند نیز جمع‌آوری می‌شود.

معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان عنوان کرد: هدف از جمع‌آوری اسناد، تدوین دایره المعارف دفاع مقدس، محتوا سازی باغ‌موزه، نگهداری آثار و اسناد است تا از بین نرود تا بعداً پژوهشگران، داستان نویسان، فیلم‌سازان و هرکسی که می‌خواهد قلمی در راستای دفاع مقدس داشته باشد استفاده کند.

وی بابیان اینکه اسناد کمک می‌کند دفاع مقدس تحریف نشود تصریح کرد: مقام معظم رهبری از آثار شهدا به‌ عنوان گنج عظیم یاد می‌کند و از طرفی این آثار الگویی برای نسل آینده است بنابراین باید این اسناد حفاظت شوند و چاپ اسناد به شکل کتاب می‌تواند مورداستفاده محققان قرار ‌گیرد.

با توجه به اینکه وجود مرکز فرهنگی در استان بهترین مکان برای نگهداری آثار شهدا است اما از سال 86 تپه شهدای خرم‌آباد به‌ عنوان مکانی برای احداث باغ‌موزه لرستان انتخاب و کلنگ این پروژه در سال 90 بر زمین زده شد که بنا بود این پروژه فرهنگی در 9 فاز ساخته شود اما متأسفانه بعد از سال‌ها فاز نخست این پروژه هنوز پیشرفت چندانی نداشته است .

همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرماید «امروز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» باید توجه بیشتری به آثار و خاطرات شهدا در استان باشد که لازمه این امر ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس است تا اسناد جمع‌آوری‌شده دفاع مقدس در این مکان حفظ شود تا الگو و سرمشقی برای نسل‌های امروز و فردا باشد

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه لرستان خبر، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1396، کد مطلب: 75406:www. lorestankhabar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین