پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۶۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
پرونده امتحانات نهایی سه روز گذشته بسته شد در حالی که هنوز پاسخ روشنی به چرایی فروش سوالات امتحانی و لورفتن آنها قبل از شروع امتحانات داده نشده است.
شعارسال: امتحانات نهایی دانش آموزان که همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبرو بوده است. سال گذشته سختی سوالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش آموزان را بلند کرد و امسال فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد.

علی رغم آنکه عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش چندین مرتبه اعلام کرده امکان لو رفتن سوالات امتحانی وجود ندارد؛ اما موضوع فروش سوالات امتحانی امسال حل نشده باقی ماند.

وی با بیان اینکه در روند طراحی سوالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌ای داریم می‌گوید: سوالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سؤالات در اولویت باشد به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود. سوالات به دو شکل «سی دی سوالات» و «سی دی رمز»، به مدارس ارسال می‌شود لذا امکان دسترسی به سوالات در همان روز و دو ساعت قبل از آزمون فراهم است.

این در حالی است که در روزهایی که گذشت دانش آموزان دبیرستانی به راحتی به کانال های خرید و فروش سوالات دسترسی پیدا می کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند 70 تا 80 درصد سوالاتی که خریداری کردند با سوالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

یکی از دانش آموزان دبیرستانی که در رشته ریاضی تحصیل می‌کند مدعی است درست یک ربع قبل از امتحان "عربی" نمونه سوالات به دست همکلاسی‌هایش رسیده است. وی در این باره می‌گوید: در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی 80 تا 100 هزار تومان دریافت می کردند و سوالات را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دادند. این سوالات عینا شبیه سوالات امتحان نهایی نبود اما تا 70 درصد هم مطابقت داشت.

وی ادامه می‌دهد: اما روزی که امتحان عربی داشتیم دقیقا یک ربع قبل از امتحان یکی از همین کانال‌ها عین برگه سوالات را به صورت رایگان منتشر کرد. امسال دوستانم برای امتحان نهایی وقت نمی‌گذاشتند و می‌دانستند که سوالات به دستشان می رسد.

یکی دیگر از دانش آموزان دبیرستانی هم در این باره می‌گوید: هفته گذشته امتحان "زبان فارسی" داشتیم و ما صبح روز امتحان سوالات را داشتیم و سر جلسه آزمون که رفتیم متوجه شدیم سوالات دقیقا همانهایی است که به دست مان رسیده بود.

در همین راستا علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس برای پیگیری لو رفتن سوالات امتحان نهایی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی متوسطه هم از طریق مجلس و کمیسیون تخصصی و هم از جنبه نظارتی مجلس قابل پیگیری است. عده زیادی از خانواده‌ها نگران سرنوشت فرزندانشان هستند بویژه اینکه نمرات این آزمون و معدل آن در کنکور اثر دارد و این کار باعث می‌شود حق یک عده از بین برود.

وی می‌افزاید: سازمان سنجش باید پاسخگوی خانواده‌ها باشد و راه حل مناسبی برای این حرکت ارائه کند. خانواده‌ها نیز منتظرند ببینند سازمان سنجش چه پیشنهادی می‌دهد و چگونه این موضوع را جبران خواهد کرد.عاملین این اقدام که برای نظام آموزشی و سازمان سنجش ایجاد هزینه کردند باید شناسایی و مجازات شوند. من از طریق مجلس و با ابزارهای نظارتی پیگیر این موضوع خواهم بود. کمیسیون آموزش هم عکس‌العمل مناسبی در این زمینه نشان خواهد دهد. برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل قبول نیست که پیش از شروع امتحانات سوالات آزمون لو برود و حقوق دانش‌آموزان دیگر به این شکل ضایع شود.

عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز به اظهارات نمایندگان مجلس اینگونه واکنش نشان می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: در برخی شبکه‌های‌های مجازی ادعایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود داشته اما مورد اثبات شده‌ای وجود ندارد و ما اکنون ادعای اثبات شده‌ای در دست نداریم اما اگر گزارشی از طریق پلیس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لو رفتن سوالات امتحانی دقایقی قبل از شروع امتحانات نهایی علی رغم تاکید مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر ضریب امنیتی بالای طراحی و ارسال سوالات، موضوعی تامل برانگیز است و لازم است مسئولان آموزش و پرورش به مواردی چون علل احتمالی بروز این اقدام کلاهبردارانه نظیر روزنه‌های خروج سوالات از حوزه‌های امتحانی و فعالیت آزادانه سودجویان در فضای مجازی پاسخ دهند. فروش سوالات امتحان نهایی به علت فضای رقابتی و تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری باعث نگرانی خانواده‌ها شده و فارغ از آن به دور از عدالت است و نباید به سادگی از کنارش عبور کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 28 خرداد 1396، کدخبر: ۵۴۴۵۸۳، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
واقعا جای تاسف داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
مشخصات فردی :
نام و نام خانوادگي: عبدالرسول عمادي
متولد: سال 1347
صادره از: بوشهر
متاهل و داراي دو فرزند
آدرس الکترونیکی:abcdemadi@gmail.com

سوابق تحصيلي :
ليسانس فيزيك از دانشگاه بوعلي سيناي همدان
فوق ليسانس فلسفه علم از دانشگاه صنعتي شريف
عنوان رساله فوق ليسانس: روش شناسي علمي ابن هيثم در رساله "نور ماه"
دكتري تاريخ علم دوره اسلامي در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي (در مرحله تدوين رساله با عنوان مصوب: مقايسه تطبيقي و تحليل آراي ابن سينا و ابوالبركات بغدادي در حوزه طبيعيات)
گذراندن دوره هاي آموزشي برگزار شده توسط سازمان بهره وري آسيايي در ايران، ژاپن، اندونزي و بنگلادش.
گذراندن دوره هاي برنامه ريزي و مديريت راهبردي
گذراندن بيش از سه هزار ساعت دوره هاي آموزشي ضمن خدمت در سنوات خدمت
مسلط به زبانهاي عربي و انگليسي

سوابق تجربي :
الف) تدريس:
دبير و مدرس دروس فيزيك و رياضي در دبيرستانها و مراكز پيش دانشگاهي و مراكز تربيت معلم دراستانهاي بوشهر،خوزستان و تهران
تدريس دروس رياضي فيزيك و فلسفه آموزش و پرورش در دانشگاه خليج فارس بوشهر
مدرس دروس رياضي و فيزيك در دانشگاه جامع علمي ،كاربردي
تدريس فيزيك در دانشگاه آزاد اسلامي
تدريس در دوره هاي آموزش بهره وري برگزار شده توسط مركز ملي بهره وري ايران
تدريس دوره هاي اندازه گيري و سنجش بهره وري
مدرس دوره هاي آموزشي اصلاح الگوي مصرف و مديريت عملكرد
ب) سوابق اداري و اجرايي:
مدير آموزش و پرورش شهرستان ديلم در استان بوشهر
معاون آموزش متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر
رئيس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر
رئيس سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان
مدير برنامه‌ريزي سازمان نهضت سواد آموزي
مشاور مركز ملي بهره وري ايران
رئيس كارگروه سامان دهي دانش آموختگان سازمان بهروري آسيايي مركز ملي بهره وري ايران
عضو شوراي برنامه ريزي راهبردي ستاد اقامه نماز كشور
عضو شوراي تخصصي آموزش و پرورش در مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي
عضو شوراي راهبردي تدوين برنامه استراتژيك اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامي
عضو كميسيون تخصصي اصلاح الگوي مصرف شوراي عالي انقلاب فرهنگي
عضويت در شوراي تخصصي موسسه ترويج فرهنگ قراني
ج) فعاليت هاي پژوهشي:
رياست شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر
رياست شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان
دبير كميته پژوهشي سازمان نهضت سواد آموزي
ناظر اجراي پروژه هاي تحقيقاتي در سازمان نهضت سواد آموزي
مجري پروژه مطالعاتي قوانين مورد نياز حوزه آموزش و پرورش در راستاي تحقق چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران (مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي)
همكاري در پروژه مطالعاتي بررسي مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش از منظر بهره وري
همكاري در اجراي پروژه مطالعاتي سنجش بهره وري كشور
عضويت در كميته تدوين محتواي اصلاح الگوي مصرف به سفارش موسسه آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي
عضويت در تيم پژوهشي تدوين برنامه راهبردي اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش
عضو كارگروه تدوين برنامه تحول بهره وري كشور كه به تصويب كارگروه تحول اقتصادي رسيده است
عضويت در كارگروه در تدوين طرح ملي اصلاح الگوي مصرف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالرسول عمادی با اشاره به انتشار خبری که باعنوان « خرید و فروش۱۲۰ هزار تومانی سئوالات امتحان نهایی درشبکه های مجازی از شایعه تا واقعیت» اظهارکرد: با هماهنگی پلیس فتا سایت‌هایی که خبر فروش سئوالات امتحانات نهایی را منتشر کرده‌اند و از آن طریق مبادرت به خرید و فروش سئوالات امتحانی می کنند برخورد خواهد شد.

وی افزود: رفتار این سایت‌ها مصداق کلاهبرداری و شیادی است بنابراین به شهروندان، خانواده ها ودانش آموزان توصیه می شود در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

عمادی تصریح کرد: هر نوع سئوالی که توسط سایت های مدعی به معرض فروش گذاشته شده، مربوط به سنوات گذشته و امتحانات نهایی بوده که تاریخ برگزاری آنها سپری شده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: به دانش آموزان اطمینان می‌دهیم که سئوالات امتحانی در امنیت کامل در راس ساعت مقرر در دسترس آن ها قرار خواهد گرفت.

وی از دانش آموزان خواست تنها بر محتوای کتاب‌های درسی متمرکز شوند، زیرا سئوالات امتحانی فقط از متن کتاب‌های درسی طراحی می شود و دانش آموز با مطالعه دقیق می‌تواند به طور کامل پاسخگوی سئوالات باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
صفحات فضای مجازی در عرصه فروش سوالات امتحانات نهایی خرداد ۹۶ فعال شده‌‌اند و هر سوال امتحانی را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی گذشته بود که ماجرای فروش سوالات امتحانات نهایی خبرساز شد.همچنین شائبه‌هایی مبنی بر لو رفتن سئوالات امتحان آمادگی دفاعی که به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، مطرح بود و کار تا جایی پیش رفت که پای پلیس فتا نیز به ماجرا باز شد.

ماجرا از این قرار بود که کانال‌هایی با فعالیت در فضای مجازی مدعی فروش سوالات امتحانات نهایی یک ساعت مانده به شروع امتحانات بودند.در همین رابطه آموزش‌وپرورش سال گذشته در پاسخ به این پرسش که چرا و چگونه سوالات یک امتحان حتی زمانی که دانش‌آموزان دسترسی نداشتند، در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ عنوان می‌کند که پلیس فتا، حراست وزارت آموزش و پرورش و اداره ارزیابی و عملکرد پیگیر این موضوع هستند که اگر احیاناً فردی در داخل یا خارج از مدرسه در انتشار سوالات تقصیر داشته، با او برخورد شود.

امسال نیز بازار فروش سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی حسابی داغ است و در یک مورد، کانالی با عنوان فروش امتحانات نهایی 96، سوالات هر درس را به قیمت 100 هزار تومان می‌فروشد. در این شبکه‌ها به دانش‌آموزان اینگونه اطمینان داده می‌شود«طبق گزارشات رابط‌هامون همه چیز دارد روال عادی خود را طی می‌کند جای هیچ‌گونه نگرانی از جانب شما دانش آموزان نیست.»



این کانال‌ها مدعی هستند که علاوه بر فروش سوالات امتحانات نهایی طبق هماهنگی با رابط‌هایشان،‌ کلید سوالات را نیز به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می‌دهند که سوالات را خریداری کرده‌اند. همچنین اعلام کرده‌‌اند « درسال‌های اخیر با ارائه سوالات امتحانات نهایی خرداد بسیاری از دانش‌آموزان نمره 20 و نمره قبولی را کسب کردند و خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان برای ما و رابط‌هایمان توانستیم به موقع و سروقت سوالات رو بدون اندکی تاخیر ارائه دهیم.»



یکی از مخاطبان این کانال‌ها معتقد است که با ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی 96 اقدام به اخاذی از مردم می‌کنند وبعد از گرفتن پول فوری شماره را بلاک می‌کنند لطفا اطلاع رسانی کنید تا مردم گول نخورند.

از سوی دیگر برخی مخاطبان نیز معتقدند که سوالات صحیح است وفقط ترتیب چیدمان آنها در سوالات امتحانات نهایی متفاوت است.

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که این کانال‌ها و صفحات کاملاً شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش آموزان سوءاستفاده می‌کنند چرا که امتحانات نهایی از ضریب امنیت بالایی برخوردار بوده و احتمال لو رفتن سئوالات صفر است.

به گزارش تسنیم، در صورت صحت فروش سوالات امتحانات نهایی این موضوع از پایین بودن ضریب امنیت برگزاری امتحانات و لو رفتن سوالات حکایت دارد از سوی دیگر اگر سوالات به فروش رسیده صحیح نباشد از بازار داغ کلاهبرداری از دانش‌آموزان با عنوان امتحانات نهایی حکایت دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
تعدادی از دانش‌آموزان تهران از صبح امروز در اعتراض به لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی مقابل وزارت آموزش‌وپرورش تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, صبح امروز جمعی از دانش‌آموزان شهر تهران در اعتراض به لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

یکی از دانش آموزان در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: امروز در اعتراض به لو رفتن گسترده سؤالات امتحانات نهایی، جمعی از دانش‌آموزان مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. متأسفانه مسئولان این وزارتخانه در رابطه با لو رفتن سؤالات پاسخ روشنی به ما نمی‌دهند و از اساس منکر این موضوع هستند.

به‌گفته این دانش آموز, سؤالات امتحانات نهایی در تمام دروس لو رفته است و اغلب دانش آموزان به آن دسترسی داشته‌اند.

مادر یکی از دانش‌آموزان نیز معتقد است که از ساعت هفت صبح سؤالات امتحانات نهایی در دست دانش‌آموزان بود و این در حالتی است که امتحان رأس ساعت هشت صبح شروع می‌شد. کانال‌های بسیاری در تلگرام به فروش سؤالات مشغول بودند.

دانش آموزان در تجمع امروز خود مقابل وزارت آموزش و پرورش خواستار روشن شدن وضعیت لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی و چرایی این موضوع هستند، به‌گفته آنها نمرات امتحانات نهایی در تعیین سرنوشت آنها برای ورود به دانشگاه‌ها تأثیرگذار هستند چرا که سهم 25درصدی در کنکور دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین