پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۰۷۳
تعداد نظرات: ۱۷۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
زندگی کریم خان زند با وجود همه افتخاراتی که برای کشور رقم زده با اسرار و زوایای پنهان عدیده ای روبرو است. گروه کثیری از اهل تاریخ ، او را پادشاهی عادل می دانند و اقلیتی ، از ظلم و ستم او صحبت می کنند. برخی ریشه قومی او را لک می دانند و بعضی هم او را لر و بعضا کرد می نامند. نویسنده متن زیر ، کریم خان زند را سردار لکی متصور شده که بیشتر افتخارات جنگیش در میدان های جنگی است که در آنها لرها را شکست داد و معتقد است که بیشترین تعداد جنگ های کریم خان و مردمان لک برای پادشاهی بر ایران زمین ،با لرهای کوچک و بزرگ صورت گرفت! این نوشته با انتقادات و تائیدهای زیادی مواجه شده و کامنت های عدیده ای از طرف خوانندگان با رویکرد حمایتی و انتقادی برای آن ارسال می شود. شعار سال ، سعی نموده است با جهت دهی های توضیحی روی برخی کامنت ها، رویکرد ارسال کامنت را بجای شکاف و تقابل قومی به سمت روشنگری تاریخی، هدایت کند. از کلیه عزیزانی که با ارسال مستندات تاریخی، در این بحث شرکت می کنند، سپاسگزایم.

شعار سال: گمان نبرم هیچ قومی درطول تاریخ این چنین مورد غارت هویتی ،فرهنگی قرار گرفته باشدکه بتوان آن ملت را با قوم تمدن ساز لک قابل قیاس دانست . قومی که هم زبانش و هم تاریخش و هم بزرگانش از این شبیخون تاریخی در امان نبوده اند. یکی ازین بزرگان کریم خان زند،است که به اشتباه و عمدٲ  به کریم خان لر ؛ در کتاب های درسی وغیره از او نام می برند.

کریم خان زند پادشاهی لک بود یا لر زبان ؟

این نوشتار پاسخ مستندی است بر لک بودن کریم خان ،که خود قومی جدا از لـر است (زند نام طایفه‌ای از مردم لک می‌باشد که برخی آن را بخشی از شمالی‌ترین شاخه‌های قوم لر می‌دانند و برخی نیز آن را بخشی از جنوبی‌ترین شاخه‌های قوم کرد محسوب می‌کنند و در نهایت،گروهی هم آن را قومی مستقل تصور نموده اند). سردار لکی که بیشتر افتخارات جنگیش در میدان های جنگی است که در آنها لرها را شکست داد. متاسفانه بیشترین تعداد جنگ های کریم خان و مردمان لک برای پادشاهی بر ایران زمین ، با لرهای کوچک و بزرگ صورت گرفت!

در این مختصر با استاد به تاریخ و منابع تاریخی درصددیم که با کریم خان بیشتر آشنا شویم (کریم خان به چند روایت): 

کریم‌خان زَند (زاده ۱۱۱۹ ه‍.ق. درگذشتهٔ ۱۳ صفر ۱۱۹۳ ه‍.ق. در شیراز) فرمانروای ایران (از سال ۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ ه‍.ق) و بنیان‌گذار دودمان زندیه بود. زندها یک طایفه دامدار از مردم لک بودند که در زاگرس و دشت‌های همدان به روش دامداری زندگی کرده و مرکز استقرارشان در روستاهای پری(پیروز) و کمازان در نزدیکی ملایر بود.

کریم خان زند پادشاهی لک بود یا لر زبان ؟

محمدکریم بهادرخان زند (کریم خان زند) از تیره زند بگله بود. تیره زند بگله مهم‌ترین تیره طایفه زند به حساب می‌آمده‌ است. و از اصلی ترین طوایف لک های کشور محسوب می شوند. طایفه زند گروهی بودند با معیشت شبانی که در دوره شاه عباس از اراضی دامنه زاگرس(شمال لرستان)، به دهستان پری و کمازان در نزدیکی ملایر و بروجرد ،کوچ کرده و بعضا اسکان داده شده بودند».
پدرش «ایناق خان» نام داشت و رئیس ایل بود. کریم خان در آغاز یکی از سربازان سپاه نادرشاه افشار بود که پس از مرگ نادر به ایلش پیوست. کم‌کم با سود بردن از جو به هم ریخته پس از مرگ نادر ، کریم‌خان نیرویی به هم زد و پس از چندی با دو خان از ایل بختیاری به نام های ابوالفتح خان آسترکی و علیمردان خان ائتلافی فراهم ساخت و کسی را که از سوی مادری از خاندان صفوی می‌دانستند، به نام ابوتراب میرزا را به شاهی برگزیدند. در این اتحاد علیمردان خان نایب‌السلطنه بود و ابوالفتح خان بختیاری حاکم اصفهان و کریم‌خان نیز سردسته سپاه بود. یعنی بنا به شرایط آن زمان کریم خان زند و علیمردان خان(چهارلنگ)و ابوالفتح خان(هفت لنگ)برای حفظ ایران و تقسیم قدرت بین عشایر زاگرس نشین با هم متحد می شوند. در تاریخ نهم ماه ژون۱۷۵۰ شاهزاده ابوتراب ۱۷ساله را برخلاف میل خود و مادرش به عنوان اسماعیل شاه بر تخت پادشاهی می نشانند.

بعد از این اتحاد سه نفره، علیمردان خان، ابوالفتح خان و کریم خان، پست های حساس و کلیدی را بین خود تقسیم می کنند: علیمردان خان به عنوان قائم مقام حکومت،ابوالفتح خان در جایگاه قبلی اش فرمانداری داخلی پایتخت و کریمخان به عنوان فرمانده لشکر منصوب می شود. علیمردان خان بختیاری و نیروهایش به مشهد بازگشته و پس از آن به سرزمین مادری شان در کوه های بختیاری مراجعت کردند(در اواخر سال۱۷۴۷ میلادی و برخلاف اجازه جانشین نادرشاه).

در همین زمان کریم خان زند نیز به همراه خانواده و نیروهایش از مسیری دیگر عازم سرزمین مادری خویش شدند.در اواخر پاییز سال۱۷۴۸ میلادی ، عشایر زند لک به سرزمین شان در منطقه ملایر رسیدند. بعد از ورود کریمخان، مهر علی خان تکلو همدانی حاکم شهر همدان طی نامه ای به کریم خان و نیروهایش پیشنهاد اتحاد و دوستی نمود که خان زند نپذیرفت.پس از آن کریمخان دو بار با حاکم همدان جنگید که در هر دو جنگ پیروز شد.پس از این شکست ها، مهرعلی خان تکلو والی همدان با حسن علی خان والی اردلان(کردستان)بر علیه زندها( کریم خان) متحد شدند.در جنگی که به مدت شش هفته طول کشید ، جنگجویان کرد و همدانی به دلیل عدم کسب موفقیت در برابر سواره نظام زند مجبور به عقب نشینی شدند. بعد از این جنگ، کریمخان و جنگجویانش به گلپایگان که در دست نیروهای علیمردان خان بختیاری بود حمله کرده و شهر را فتح کردند(علیمردان خان برخلاف پیمان پیشین و در زمان عدم حضور کریم خان، به اصفهان حمله نموده و ابوالفتح خان حاکم اصفهان را کور و مقتول و عموی خودش باباخان بختیاری را حاکم اصفهان نموده بود) . بلافاصله به خان زند خبر می رسد که مهرعلی خان تکلو(والی شکست خورده همدان) در صدد جنگ با اوست،ناگزیر گلپایگان را تخلیه و به جنگ با مهرعلی خان می رود که در این جنگ نیز پیروز شده و شهر همدان را تسخیر می کند.سپس در پاییز ۱۷۴۹به کردستان حمله و نیروهای کرد را تارومار می کند و شهر سنندج را نیز غارت می کند.

به روایتی دیگر :

کریمخان برای جنگ در مناطق شمالی ایران ، اصفهان را ترک می کند و همزمان با خروج او علیمردان خان مالیات ارمنی نشین جلفا را دوچندان می کند،ابوالفتح خان را به قتل می رساند و عموی خودش را جانشین او می نمایید.سپس به شیراز حمله و معادل سه سال مالیات را از مردم آنجا اخاذی می کند و دوازده نفر از بزرگان شهر را دستگیر کرده و یک چشم از هرکدام شان را کور می کند سپس به کازرون نیز حمله و شهر را غارت می کند.(کاری که نظیر جنایات مغول بود) (لازم به ذکر است بنا به سوگندی که بین کریم خان و دو سردار بختیاری بسته شده بود،هیچ کدام از طرفین بدون مشورت دیگران نمی توانست کاری نظیر اقدامات علیمردان خان را انجام دهد).

در همین حال کریمخان برای فرماندهان لک زبانش در مورد پیمان شکنی خان چهارلنگ بختیاری(علیمردان خان بختیاری) سخنرانی آتشینی کرد.خان زند و سرداران لک در اوایل سال۱۷۵۱ برای تنبیه علیمردان خان بختیاری عازم اصفهان (گلپایگان)می شود که علیمردان خان و سپاهش شهر را رها و به کوه های بختیاری پناه می برند. یک ماه بعد کریمخان لک برای جنگ با لرهای کوچک و بزرگ به کوه های بختیاری می رود.در این جنگ،جنگجویان لک قوای متحد لر کوچک و بزرگ را شکست می دهند.علیمردان خان بختیاری و اسماعیل خان(لر کوچک،والی لرستان)به دشت های خوزستان فرار می کنند.

در اواخر بهار ۱۷۵۲ ، علیمردان خان بختیاری و اسماعیل خان لر به همراه سپاهیانشان به کرمانشاه می روند و روابط دوستانه ای با فرماندهان قلعه برقرار می کنند (قلعه کرمانشاه بزرگترین انبار مهمات ایران از زمان جنگ های نادر شاه با عثمانی تا آن زمان بوده است). قوای لر کوچک و بزرگ ، بعد از بدست آوردن مهمات فراوان به سرزمین لک ها حمله می کنند. در نزدیکی شهر نهاوند جنگجویان لک راه را بر آنها سد می کنند.جنگ سختی در می گیرد که در آن کارزار نیروهای لر کوچک و بزرگ تارومار می شوند. بار دیگر علیمردان خان و اسماعیل خان و سرداران لرشان به کوه ها پناه می برند و از آنجا به بغداد فرار می کنند.

اما چندی که گذشت علیمردان خان بختیاری، ابوالفتح‌خان بختیاری را کشت و بر دیگر همراهش کریم‌خان هم شورید ولی سرانجام پیروزی با کریم‌خان بود. محبوبیت کریم خان بین مردم باعث حسادت علی مردان خان شد و پندارهای بی جا باعث بروز جنگ بین علی مردان خان و کریم خان گردید . کریم خان در این مبارزه پیروز شد . او به سرعت بر جنوب ایران مستولی شد و خود را ” وکیل الرعایا ” نامید و هیچ گاه نام پادشاه برخود ننهاد . چندی هم با محمد حسن خان قاجار دیگر مدعی پادشاهی ایران درگیر بود که سرانجام سربازانش محمد حسن خان را در حالی که رو به گریز بود کشتند. او بازمانده افغان های شورشی را نیز یا تار و مار کرد و یا آرام نمود. سر انجام با لقب وکیل الرعایا (نماینده مردم) در ۱۷۵۰به فرمانروایی بخش بزرگی از ایران به جز خراسان رسید که آن را به احترام نادرشاه در دست نوه او شاهرخ‌میرزا باقی گذاشت.
حرف در مورد پادشاهی کریم خان زیاد است ولی مجال کم. به همین بسنده می کنیم که او را بهترین و با انصاف ترین پادشاه ایران بعد از حمله اعراب می دانند. کریم‌خان زند و لطفعلی خان زند تنها پادشاهان ایرانی هستند که پس از انقلاب اسلامی، نام خیابان به نام ایشان می‌باشد.

بن مایه نوشتار :

۱- طباطبایی، جواد (۱۳۸۵). تأملی دربارهٔ ایران، جلد نخست، دیباچه‌ای بر نظریهٔ انحطاط ایران. تهران: نشر نگاه معاصر.
۲- نوایی، عبدالحسین (۱۳۸۴). کریم خان زند، چ ۲، تهران: علمی و فرهنگی.
۳- آذر، امیر اسماعیل (۱۳۸۹). عبرتگاه تاریخ، تهران: سخن.
۴- شعبانی، رضا (۱۳۷۸). تاریخ تحولات سیاسی – اجتماعی ایران در دوره‌های افشاریه و زندیه، چ ۲، تهران: سمت.
۵- مولیانی، سعید (۱۳۷۹) . جایگاه گرجی‌ها در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران. اصفهان: انتشارات یکتا.
۶- رجبی، پرویز (۱۳۵۱). کریم خان زند و زمان او. تهران: انتشارات امیرکبیر.
۷- پری، جان (۱۳۶۸). کریم خان زند.ترجمه محمدعلی ساکی. تهران: نشر نو.
۸- موسوی نامی، محمدصادق (۱۳۶۶). تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه. انتشارات اقبال.
۹- پناهی سمنانی، احمد (۱۳۷۳). لطف علی خان زند. تهران: نشر نمونه.

اختصاصی شده شعار سال ، برگرفته از پایگاه خبری کاسیت خبر، تاریخ انتشار 8 آذر 94، کد مطلب: 14807 :www.newtadbir.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: کریم خان زند ، جنگ های کریم خان ، شاه عباس صفوی ، ایناق خان ، نادرشاه افشار ، ایل بختیاری ، ابوتراب میرزا ، علیمردان خان بختیاری ، وکیل الرعایا ، طایفه کریم خان ، طایفه زند ، ریشه طایفه زند ، ریشه زندیه ، تاریخ زندیه ، کریم خان کجایی بود ، قومیت کریم خان زند ، ریشه و تبار کریم خان زند ، سلسله الشتر ، زندگینامه کریم خان ، اقدامات کریم خان ، القاب کریم خان ، قبر کریم خان ، نوادگان کریم خان ، پدر کریم خان ، اصل و نسب کریم خان ، فیلی لرستان حکام زندیه ، اجحاف تاریخی در حق قوم لک ، ریشه قوم لک ، ریشه های قوم لر ، کریم خان لر بود یا لک ، شبیخون تاریخی ، کریم خان زند یا کریم خان لر ، ریشه های قوم لر و لک ، اشتراکات تاریخی لز و لک ، کریم خان به چند روایت ، محمدکریم خان یا کریم خان زند از تیره زند بگله ، زند بگله اصلی ترین تیره های لک کشور ، دهستان پری و کمازان در نزدیکی ملایر کوچ ، ایناف خان پدر کریم خان زند ، کریم خان سرباز سپاه نادرشاه افشار ، ابوالفتح خان آسترکی و علیمردان خان ، علیمردان خان چهارلنگ و ابوالفتح خان هفت لنگ ، مهر علی خان تکلو همدانی ، خیانت علیمردان خان بختیاری ، اسماعیل خان یا لر کوچک و والی لرستان ، محمد حسن خان قاجار ، پادشاهی ابوتراب میرزای 17 ساله ، شاهرخ میرزا نوه نادر شاه افشار ، محمدکریم بهادرخان زند ، روستاهای پری و کمازان ملایر
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۷۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
76
8
چرا تاریخ جعل می کنید آخه کریم خان از ترکهای قشقایی شیراز بوده
پاسخ ها
مصطفی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
دیگه چی؟ فردا یکی از اون طرف میاد میگه کریم خان زند عرب بوده یه بلوچی میاد میگه کریم خان زند بلوچ بوده یه تبریزی میاد میگه کریم خان زند ترک بوده...آخه مرد حسابی همه میگن لر بوده اصالتش از الشتر لرستان بوده بعدش کوچ کردن بسمت ملایر
blue army
| Canada |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
شما که دیگه هفته ای یه پادشاه و یه تمدن رو مال خودتون میکنید دیگه بحث کردن با شما وقت تلف کردنه اره قشقایی بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
عالم و آدم میدونن کریم خان لربوده
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
کریم خان زند لک خالص بوده و تمام هیچ بحثی روش نیست .
آیلین کشکولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
سلام
نه قشقائی نبوده
لک بوده
ما از نوادگان قلباشان هستیم که ۴ قرن از ایران محافظت کردند.
و از زادگان ایل خانی
زندیا لک بودند ولی اسماعیل خان قشقایی از درباریانش بود و تو یکی از عکسها مرد کنار کریم خان اسماعیل خان هست
kor lak
| United States of America |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
اصولا لرها دشمنان اصلی قوای لک زندیه و ایلات متحده زند بودن. بیشترین درگیری بین ایلات متحده وند لک و لرها به خصوص لرهای بختیاری و لیراوی به وجود اومده و اینا توی تاریخ ثبت شده. در ضمن زندها مال شمال لرستان و ناحیه الشتر و نورآباد بودن این طایفه قطعا از ایلات منسوب به سلسله هستش و زمان شاه عباس به ملایر کوچانده میشن. تاریخ مشخصه و مردم ناحیه سلسله و دلفان هم اینارو کاملا میدونن و اعقابشون موجود هستن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
خود اقا محمد خان و نادر شاه هم لر بودند
مدیر پایگاه

سلام 
آقا مهدی ،گویا تاریخ نویسی کردی تا ارسال کامنت برای نقد و تظر کارشناسی

اسحاق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
چی میگی ؟؟؟ قشقایی ها متحد زندیه بودن ولی داخل همون قشقایی لکهای زیادی افتادن زمان آغا محمد قاجار این اتفاق افتاده . در ضمن زندها از ایلات شاخه سلسله قوم لک هستن که ساکن الشتر و نورآباد بودن و شاه عباس اونارو به ملایر کوچانده
زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
قشقایی ها متحدان ترک تبار زندیه بودند. بسیاری از مردم زند و به طور کلی لک داخل ایل قشقایی هستند چرا که آغا محمد قاجار قصد نابودی ایلات لک و به خصوص زندیه رو داشت به همین دلیل بسیاری از لکها و زندها به مردم قشقایی پناهنده شدند چرا که بین قشقایی و لک اتحادی قوی وجود داشته . هر چند بسیاری از شاهزادگان زندیه با خیانت حاکمان فیلی لرستان و دستگیری توسط این حاکمان به دربار آغا محمد قاجار تحویل داده شدند و این گونه زهر دشمنی چندین ساله با لکها رو ریختند
زند پاک سرشت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
لعنت ابدی بر خاندان پلید قاجار و فیلی های خائن و شیطان صفت
زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
شاهزادگان زند توسط حکام فیلی لرستان (که این حکام حتی باعث نابودی اتابکان لر کوچک نیز بودند) دستگیر شدند که به قاجار خوش خدمتی کرده باشند و دشمنی های دیرینه خودشون رو با لکها و اتابکان لرکوچک تکمیل کنند. سر سلسله والیان فیلی یعنی حسین خان کسی بود که به اتابکان لرکوچک خیانت کرد و باعث قتل و عام فجیع شاهوردی خان و فرزندانشان توسط شاه عباس صفوی و کوچ داده شدن جمعی از لکهای لرستان نظیر زندها که متحدان اتابکان لرکوچک بودند به ملایر شدند و در این زمان جمع زیادی از الوار توسط والیان فیلی از اندیمشک وارد خرم آباد میشن که به والیان عرب ربیعه خدمت کنند و بخشی از این طوایف به عمله یعنی نوکر و کارگر معروف بودند . کتاب سفرنامه بارون دبود بهش اشاره کرده یا مثلا شرف خان بدلیسی همین طور . تا زمانی که والیان در لرستان حکومت میکردن لکها در جنگ و عداوت با این حکام بودند . از اعقاب و نزدیکان اتابکان در استان لرستان امروزی میشه به طوایف غضنفری و طولابی اشاره کرد و اتفاقا بیشترین قرابت به لکها را دارند . در زمان همین والیان فیلی پلدختر که محل گرمسیری ایل حسنوند بود توسط طوایفی نظیر جودکی و دریکوند که از نزدیکان والیان بودند تصرف شد و طوایفی نظیر بخشیوند که اصلا حسنوند هستند به جودکی ها الحاق شدند. یا مثلا طوایف بهاروند و زینیوند اصلا لکهای کلهر هستند که در زمان والیان فیلی از بدنه ایل کلهر جدا شدند . طایفه زینیوند از نسل زینی کلهر هستند. اصولا لکها در زمان والیان فیلی به شدت تضعیف شدند.(دقیقا برعکس حکومت اتابکان ترک تبار لرکوچک که همپیمان اصلی لکها بودند)
Kor Lak
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
دقیقا در منطقه سیمره از ظلم های والیان فیلی به مردم لک توسط نائبان اونها یعنی طایفه میر داستان های بسیار بسیار غم انگیزی گفته می شه . چه فلاکتی بر مردم لک در سیمره و پلدختر تحمیل شده و یا چه ظلم هایی به کردهای ایلام توسط والیان پشتکوه شده .
قلاع ساخته شده در منطقه سیمره که محل حکمرانی نائبان ابوقداره در پشتکوه بودند محلی برای بدترین و ظالمانه ترین و بی شرفانه ترین رفتارهایی بوده که به ذهن هیچ بشری خطور نمی کنه و باید براش کتاب های زیادی نوشته بشه .
در پایان بگم طایفه رشنو نیز کاتب این حکام ظالم بودند و یا طایفه زینیوند از نزدیکان این حکام فاسد بودند و پهلوی اول این فساد ها رو از میان برداشت . مردم لک و کرد ایلام خیانت ها و ظلم های والیان فیلی رو هرگز از یاد نمی برند .
مدیر پایگاه

سلام 
منتظر دریافت دفاعیات و استدلال طوائف فیلی ، میر ،رشنو ، زینیوند هستیم .

درخصوص اقدامات رضاپهلوی هم دوستان اگر نظر انتقادی یا تشریحی خاصی دارند، لطفا بیان کنند.

صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
لیست طوایف عمله ( نوکر یا برده)ی حکام فیلی در کتب تاریخی زیادی اومده . جالب است بدانید این طوایف عمله تو ناحیه سیمره برای این که ارزش واسه خودشون قائل بشن اومدن نام خانوادگی زینیوند که از نزدیکان طایفه میر هستند رو واسه خودشون انتخاب کردن . به عنوان مثال امرایی های دره شهر نام خانوادگی زینیوند دارند و خودشون به این مسائل کاملا واقف هستند . این طوایف تو قلاع میر غلام و میر جمشید و میر اشرف مشغول عملگی برای میرها(نائبان والیان فیلی) بودند. در درون این قلعه ها بدترین اعمالی که بشریت به ذهنش میرسه به مردمانش اعمال میشده. حتی بنده نام زنان و مردانی که توسط میرهای سیمره مورد تجاوز قرار گرفته اند رو کاملا میتونم اسم بیارم . این طوایف توسط شاه عباس صفوی از اندیمشک برای پادویی والیان فیلی به خرم آباد فرستاده شدند و با شکستشون به پشتکوه پناهنده شدند . طوایف چگنی ، میرآخور ، کوشکی ، امرایی ، رکرک و ... طوایف عمله والیان فیلی بودند و طوایفی مثل میر و زینیوند و دریکوند و رشنو از نزدیکان و نائبان والیان فیلی بودند. والیان فیلی کسانی بودند که با همدستی این طوایف به همراه حسین خان فیلی ربیعی باعث قتل و عام آخرین اتابک لرکوچک یعنی شاهوردی خان و فرزندان و نزدیکانش توسط شاه عباس صفوی و تبعید لکهای طایفه زند از نورآباد و الشتر به ملایر شدند . حمید ایزپناه دقیقا زبان درباری اتابکان لرکوچک رو لکی اعلام میکنه. تاریخ فیلی ها پر از خیانت و بی شرافتی هستش . فیلی ها عامل قتل و عام شاهزادگان زندیه نیز بودند و حتی زمان حکومت محمد کریم خان زند نیز به دشمنی با ایلات متحده وند لک که اکثرا کرمانشاهی بودند بودند را ادامه دادند ولی توسط ایلات متحده وند سرکوب شدند.
علس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
زندیه عبارتی هست که بعدها پهلوی برای جعل تاریخ استفاده کرد. این حکومت یک حکومت تری هست و در تعیین والی برای شهرهای مختلف اسماعیل خان قشقایی از دوستان و معتدمانش استفاده کرده اعم از لر و ترک و غیره. جای پادشاه و چوپان رو متاسفانه عوض کردند. کریم خان اصلا شاه یا سلطان نبود والی فارس بود والسلام. بعد میگن پادشاه اسمی بوده. واقعا شرم اوره
محشن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
نکته اینجاست که کریم خان یه والی بوده نه سلطان یا پادشاه حالا میخاد لر باشه یا ترک. حرف ما اینه که این بندا خدا اصلا پادشاه نبود. پادشاه و حاگم شخص دیگریه. اسماعیل خان قشقایی
قشقایی شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
ما قشقایی ها ترک هستیم ولی زندها لک هستند و ما از درباریان حکومت زندیه بودیم و روابط بسیار نزدیکی با حکومت زندیه داشتیم و واسه کنترل طوایف مخالف زندیه و حمایت از زندیه ماموریت داشتیم .
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
فیلی ها یه روزی توسط فوج ایلات متحده لک تقاص پس میده . این خط - این نشان * . فیلی ها باید تقاص خیانت به حکومت زندیه و ایلات لک رو پس بدن . طوایف میر ، دریکوند ، زینیوند ، جودکی ، سلاحورزی ، رشنو ، بهاروند ...... باید توسط ایلات لک به سزای خیانتها و جنایتهای موذیانه خودشون برسند . طوایف عمله و نوکرشون هم فقط زیر دست این مفاسد منطقه بودن و هیچ گونه گناهی متوجه اونا نیست و بلکه بهشون توسط طوایف فیلی تجاوز شده . طوایفی مثل امرایی و چگنی و کوشکی و گله دار و ...
.
.
به پایان می بریم چون این ره برگشادیم
تمامش می کنیم چون که بنیادش نهادیم
.
این جرثومه های فساد را به سزای اعمالشان می رسانیم و انتقام خون طایفه زند و تبعید ایلات لک رو می گیریم!!! .
.
قسم به خون لطفعلی خان زند تا انتقام این موجودات شیطانی را نگیریم از پا ننشینیم !!!
.
.
مدیر پایگاه

آقای صفر لکی ، بی خیال اخوی


حیلی جدی گرفتی


مملکت حساب و کتاب داره


موضوع صدها سال پیش چه ارتباطی با شرایط حاضر داره

صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
آخرش طوایف همراه فیلی ها باید تقاص خیانت هایی که در حق حکومت زندیه و ایلات متحده وند لک و همراهی با قاجارها انجام دادند رو پس بدهند و شمشیر زند ثانیه به ثانیه منتظر انتقام از فیلیون است .
طوایف میر ، دریکوند ، رشنو ، زینیوند ، جودکی ، بهاروند ، سلاحورزی ، والی زاده و هر طایفه و مردمی که همراه این مجوسان باشد در آتش انتقام ایلات لک خواهند سوخت . فیلی در دو جای تاریخ به لک ها خیانت کردند .اول باعث سقوط اتابکان لرکوچک و طایفه جنگروی و تبعید زندیه و طوایف زنگنه و قلیوند به ملایر توسط شاه عباس صفوی شدند و باعث قتل و عام فجیع شاه وردی خان اتابک توسط شاه عباس شدند و دوم خیانت به حکومت زندیه و دستگیری شاهزادگان زندیه و تحویل به خواجه قجری شدند . دشمنان اصلی ایلات لک دقیقا الوار بودند و هستند و لک ها کاملا بر تاریخ مسلط هستند و فتنه گری های فیلی ها رو به یاد دارند .
الوار اندیمشکی تمام پل های پشت سرشون رو خراب کردن و ایلات لک چند سال هستش که دارند به بلوغ تاریخی می رسند و دشمنان واقعی خودشون رو می شناسن !!!!!!!!!!!!!!
البته کردهای ایلام هم از خیانت های الوار در امان نبودن
مدیر پایگاه

سلام


یحث و نظر دادن درباب تاریخ یک بحث است و صحبت از انتقام و ریز سوال بردن وحدت ملی ، بحثی دیگرو


لطفا بیشتر مراعات بفرمائید.

صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
طوایف میر ، دریکوند ، پاپی ، زینیوند، رشنو ، جودکی به فیلی های عرب تبار(سلاحورزی و والی زاده ها) خوش خدمتی می کردن (میرها سه قلعه به عنوان نائبان فیلی ها تو دره شهر داشتن و طوایف عمله توی این قلاع به بردگی و نوکری برای میرها مشغول بودند) و به اتابکان لرکوچک خیانت کردند و طوایف چگنی ، رکرک ، امرایی (رومیانی _ رومانوند) ، کوشکی ، قاطرچی ، زیودار ، سوری را به عملگی و نوکری و بردگی و کلفتی درآوردن و باعث دستگیری شاهزادگان زندیه و تحویل به خواجه قجری شدند .
کتاب سفرنامه هنری راویلنسون دقیقا بهش اشاره کرده و یا کتاب کریم خان زند اثر جان ریچارد پری، که ماجراهای حکومت زندیه را موشکافی کرده همه چی رو روشن کرده است .
عاقبت این طوایف خائن چیزی جز آتش خشم انتقام ایلات لک تبار نیست . قشقایی ها متحدان ترک تبار ما برای سرکوب و کنترل مردم لور بودند و هستند . همان طوری که ما متحدان لکتبار اتابکان ترک تبار لرکوچک بودیم و حتی حمید ایزدپناه که خودش یه لور هستش زبان درباری اتابکان لرکوچک رو لکی معرفی می کند.
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


ممنون از کامنت ارسالی


اما فکر نمی کنید که با وجود گذشت صدها سال از موضوع و گردهمایی همه ما حول یک کشور و یک دین و یک پرچم، نباید صحبت از انتقام کرد

صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
اگر ما از تاریخ این جرثومه های فساد چیزی نگیم تاریخ دوباره تکرار خواهد شد. مقام معظم رهبری در سخنی گهربار می گوید اگر ما واقعیات را برملا نکنیم این دشمنان ما هستند که دروغ و جعل را به اسم واقعیت به خورد ملت می دهند و واقعیت زیر خروارها دروغ دفن خواهد شد . بسیاری از ایلات لکتبار و کرد واقعیات متقن تاریخی رو نمی دونند . روح بزرگان ما در عذاب است وقتی حتی مردم ما نمی دونند چه کسانی بهشون خیانت کرده اند . این طوایف پشت حکام وقت همیشه قایم میشدن و نامشان هیچ وقت افشا نشده . چه زمانی که پشت شاه عباس صفوی قایم شدن چه زمانی که برای قجری ها و والی های ربیعی چاپلوسی و خوش خدمتی کردن و دم تکون دادن . وگرنه مسائل تاریخی همیشه بوده و بحث انتقامی وجود نداره و حتی ما می تونیم بگیم که از قجر ها باید انتقام بگیریم یا شخص شاه عباس صفوی . مشکل خیانت هایی هستش که این طوایف در طول تاریخ کرده اند و می کنند .
مدیر پایگاه



صادقیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
ایلات بالاگریوه به خصوص دریکوندها توسط فوج فیلی سرکوب شده اند یا طایفه سگوند باجلوند ولی این مساله صرفا بخشی از تاریخ بوده است . والیان فیلی اصولا یه سری طوایف به عنوان عمله دور خودشون جمع کرده بودند طوایفی نظیر چگنی ، کوشکی ، امرایی یا رومی ، قاطرچی ، زیودار ، سوری و ... که براشون کشاورزی و نوکری و ... میکردن و زمین های والیان رو آباد میکردن ولی بالاگریوه ماجرای پیچیده تری داشتن . در مورد طايفه بهاروند هم اینکه جد آنها شخصی بوده به نام بهار که از منطقه رباط به بالاگريوه مهاجرت کرده و با دختر دیرک ازدواج کرده است که صاحب دو فرزند به نامهای مرالي و کرد علی میشود و اصالتا لکهای کلهر هستند و اصلا دریکوند یا بالاگریوه ای نیستند . یا مثلا میرها طبق گفته امان اللهی بهاروند اصالتا سید هاشمی هستند . یه عده ای هم از توبره میخورن هم از آخور . میرها اصلا دشمنان اتابکان بودن و ااچیزی دارن ولی خودشون رو کاتبان والیان تابکان از طایفه جنگروی بودن و در کتاب تاریخ گزیده به صراحت از نزاع خونین بین لورها و جنگروی ها سخن به میان اومده . رشنوها هنوز هم تو ایلام هستن که همراه با والیان وارد ایلام شدن و جمعیت ناچیزی دارن و خودشون رو کاتبان والیان میدونن ولی داخل کردها هضم شده اند. میرها به طوایف عمله خیانت های زیادی کردن به خصوص امرایی ها
فرض الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
میرهای سیمره توسط والی ابوقداره گماشته شده بودن و طوایف عمله یا نوکر زیر دست میرها و والیان کار و ... میکردن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
23
14
چرا به طبل تفرقه افکن قومیت می کوبی ، چه فرقی می کنه که لک باشه یا لر مهم اینکه ایرانیه
پاسخ ها
لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
طایفه زند در ابتدا در حوالی روستایی به نام قمش در شهرستان دلفان(شمال لرستان) زندگی میکردند که بعدا به منطقه پری در ملایر کوچ کردن. و اصالتا لک زبان هستند
هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
کریم خان ایرانی بوده .واقعا خجالت اوره به طبل جدایی طلبی نکوبید .من تورک هستم ولی به خدا قسم ۱ تار موی ایرانی ها لر و کرد و عرب و.... را با کل تورکیه عوض نمیکنم زنده باد ایران یاشیاسین ایران
الشتری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
5
39
در مورد دو نظر بالا خواستم ذکر کنم بزرگوار
ذکر کرده مهم این است ایرانی است بنده نیز با این موافقم و لکه نیز یکی از اقوام ایرانی از جهت هویتش اطلاعاتی باشد فکر نکنم بد باشد
اما در مورد نظر اینکه قشقایی است این جمله از اساس نادرست است درست است ترکها خیلی بر ایران حکومت کردند اما یگانه حکومت کامل ایرانی در بعد از اسلام همین زندیه لک بودند نه قشقایی ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
پس از فتح شیراز به دست آقامحمد خان قاجار، لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسه زندیه به تهران منتقل و به دستور آقا محمدخان کشته شد و پیکرش را در امامزاده زید در بازار قدیمی به خاک سپردند.
پس از آن بستگان خاندان زند بگله که دارای اصالت لک بوده و از شهر ملایر روستای پری و زنگنه می‌باشند مورد خشم و غضب شاه قاجار قرار گرفته و به نقاط مختلف ایران از جمله قم، ورامین، اطراف تهران (یافت آباد)، استر آباد و … تبعید یا متواری می‌شوند. افرادی از خاندان زند که به یافت آباد کوچ می‌کنند در قلعه اسکان می‌شوند که در سال‌های بعد به تدریج در همان‌جا در کنار ساکنان بومی تر ساکن می‌شوند و توانستند تملک برخی از زمین‌های اطراف را بدست آورند. از میان مردم یافت آباد، تنها خاندان یافت‌آبادی از بازماندگان اصلی خاندان زندهستند. زندیه‌های یافت آباد هیچ ارتباطی به کریمخان زند ندارند و حدود ۱۲۰ سال پس از انقراض سلسله زندیه و مستقیماً از ملایر به یافت آباد کوچ کرده‌اند. تنها وجه اشتراک آن‌ها آن است که هر دو از ایل قوم زند لرستان و نهاوند و ملایر هستند. بیش از نیمی از زندیه‌های یافت آباد نیز دارای اصالت ها و قومیت‌های مختلف هستند و بعدها فامیلی خود را به دلایل مختلف عوض کرده‌اند.
این منطقه که از توابع شهرستان ری بود «غار و فشاپویه» نامیده می‌شد. شهر ری در تقسیم‌بندی‌های سال ۱۳۰۰ مرکز بخش غار بود و غار خود به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شد. در این تقسیم‌بندی غار غربی منطقه آبادی بود که از ۲ منطقه کوچکتر تشکیل شده بود. غار غربی همان یافت آباد کنونی است که امروزه جاده قدیم کرج، شهریار و قم از شمال، مرکز و شرق آن عبور کرده و راه‌آهن جنوب هم از جنوب آن می‌گذرد.
پس از فوت محمد شاه و پناهنده شدن حاجی میرزا آقاسیبه شاه عبدالعظیم، و حدود ۱۵۰ قبل ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار این زمین‌های بکر و خالی از سکنه را تصاحب و نام آن را یافت آباد (به معنی من یافتم) نامگذاری نمود.[نیازمند منبع] در سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه آمده‌است که شبی را در این منطقه مانده و از هوای آن نیز تعریف نموده‌است. وی پس از آن مالکیت روستا را به یکی از شاهزادگان قاجار عبدالحسین میرزا فرمانفرما دامادمظفرالدین شاه قاجار و نوه عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه واگذار کرد که پس از وی نیز آن را میان ورثه خود (محمد ولی میرزا فرمانفرماییان) تقسیم نمود.عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در سریال تلویزیونی معروف از وی به هزار دستان تعبیر شده‌است، دایی دکتر محمد مصدق و ثروتمندترین فرد تاریخ ایران و از ملاکین بزرگ بوده‌است که در ولایات مختلف ایران از جمله آذربایجان، تهران، کرمانشاه، همدان و … دارای املاک زیادی بود. سرگذشت عبدالحسین میرزا فرمانفرماییان و ۱۱ فرزندش از جمله نصرت الدوله فیروز وزیر امور خارجه رضاشاه پهلوی و مریم فیروز، در تاریخ معاصر ایران یعنی اواخر قاجاریه و پهلوی اول و دوم بسیار قابل تأمل و عبرت آموز است. وی بعدها یک سوم (دودانگ) از کل یافت آباد را به داماد خود حاج علینقی غیاثی از ملاکین بزرگ دهستان غار (وصفنارد، چهاردانگه، اسماعیل‌آباد(تهران)، یافت آباد، قلیانی و…) واگذار کرد و مالکیت عمده زمین‌های یافت آباد تا اواخر پهلوی اول در اختیار این خانواده باقی ماند تا آنکه در دوران پهلوی در ماجرایی معروف بخش بزرگی از زمین‌های یافت آباد به واسطه حاج علینقی غیاثی از مالکیت قجرها خارج شد

عبداکریم تقدیسی آخرین خان محله یافت آباد تهران، بزرگ خاندان و کدخدای یافت آباد بود. او که فردی با سواد بود و به مردم داری شهرت داشت، پس از تلاش بسیار موفق شد برای برخی از زمین‌های یافت آباد سند اعیانی بگیرد. او پس از آن تمام این زمین‌ها را به مردم واگذار نمود و به واسطه حضور او وضعیت یافت آباد و ساکنان آن بهبود زیادی پیدا کرد. در رابطه با اداره یافت آباد میان نامبرده با خانواده فرمانفرماییان معروف اختلاف وجود داشت. مردم یافت آباد از وی به نیکی یاد می‌کنند. درگیری‌هایی موردی نیز گاهی در مورد زمین‌ها به نزاع و کشته شدن طرفین نیز منجر می‌شد. مقبره‌های نسبتاً قدیمی در قبرستان یافت آباد واقع شده‌است حداکثر قدمت قبرهای این قبرستان به سال ۱۳۲۰ شمسی بازمی‌گردد. زمین این قبرستان و زمین قبرستان قدیمی یافت آباد وقف مرحوم حاج مختار شمشیرگرها بوده‌است که هم‌اکنون نیز برخی از وراث وی ادعای مالکیت و تولیت آن را دارند؛ و بین سازمان اوقاف و خاندان شمشیرگرها به عنوان متولی وقف نامه بر سر تولیت این قبرستان اختلاف وجود دارد. .

از حوادثی که در زمان مشروطیت در یافت آباد اتفاق افتاد می‌توان به زمانی اشاره کرد که سپاه شمال و جنوب که هر ۲ از مدافعان و مجاهدان مشروطه بودند در این مکان به یکدیگر رسیده و از آن جایی که همدیگر را نمی‌شناختند یک روز تمام با هم جنگیدند.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
27
43
لر ولک از هم جدا نیستن برادر عزیز...اصیلترین قوم ایرانن...
اوا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
14
25
درود به کریم خان زند لک زبان . دوستانی که میگن لرو لک یکیه و از یه طرف میگین
مهدی
-
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
7
17
عالی بود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
32
54
لر بوده
تا کی دنبال جعل و دزدی هستید 20 تا سند از همون زمان هست که میگن لره ... یکم خجالت بکشید
پاسخ ها
Arsam
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
درسته داداش لر بوده از روستای پری ملایر روستای آبو اجدادی خودم زاده اونجام میگم لر بوده اصالت و زادگاه کریم خان غیر قابل انکاره
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
کریم خان زند و کلا خاندان زند بومی دشت خاوه و صد در صد لک هستن جای هیچ شکی هم نیست . لورهای عزیز با این که میدونین لک هستین بازم ادعای تبار قوم لک رو دارین?دشت خاوه قلب مناطق لک نشین هستش و لور یا هیچ قومیت دیگه نداره . منابع تاریخی که دیگه زیاد هستن . در ضمن ارگ کریم خانی هم زده که تبار قومیتی کریم خان چی هستش.
بهزاد
| Finland |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
از خود خرم آباد تا کرمانشاه از سمت ملایر تا نزدیکی اندیمشک اگه یه دونه لر دیدی بعد بیا بگو کریم خان لر بوده ..این جاهایی که عرض کردم همه لک هستن ولی تکلم میکنند حالا هی بیاید بگید لر بود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
29
50
لک ها لر هستند عزیز من. در کتاب رستم التواریخ هم ذکر شده که کریمخان به همه میگفته که لر هست. جالبه به لرهای خرم آبادی میگن مینجایی یعنی لرمیانی و به لرهای بختیاری و کهگیلویه میگن لرهای جنوبی. پس باید لر شمالی هم وجود داشته باشه دیگه. لک ها لرهای شمالی هستن بزرگوار
پاسخ ها
لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
کتاب رستم التواریخ یه جعل تاریخی بزرگه که به دستور شاهان قاجار برای گمراه کردن مردم در شناخت هویت شاهان زند و افشار نوشته شد. شما اگر نوادگان زندها در استان فارس رو ببینید همین الان هم اکثرا شهرتشون توی شناسنامه لک زند یا زند لک هستش، بنده باهاشون در ارتباطم
توفیق ده پهلوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
داخل کتاب رستم التواریخ دقیقا گفته کریم خان از طایفه لک هستش ولی همین کتاب لکها رو لر معرفی کرده . البته نویسنده این کتاب سطح سواد پایینی داشته و در متونش کاملا مشخصه جاعل هم بوده در کل زندها مال دشت خاوی بودن به پری ملایر کوچانده میشن توسط شاه عباس صفوی . شاه عباس صفوی برای توازن قدرت طوایف مختلف زیادی رو تخت و قاپو کرده . زندلک که دیگه کاملا مشخصه نام خانوادگی خودشون رو حفظ کردن. اتفاقا دشمنان اصلی زندیه لرها بودن و اسماعیل خان فیلی با بختیاری ها ضد ایلات لک قوای زندیه متحد میشه و دست آخر هم همگی لرها طی سه درگیری سهمگین شکست فاحش میخورن و علیمردان خان بختیاری توسط ایلات لک قوای زندیه کشته میشه و خوانین بختیاری به بغداد فراره میشن . طی یک درگیری بین لکها و لرهای لیراوی نیز که به شکست سنگین لرهای لیراوی منجر میشه بیش از هزار نفر از قوای لر کشته میشن و چند هزار زخمی و اسیر هم بر جا گذاشته میشه. اسماعیل خان فیلی هم توی ناحیه شمال خوزستان توسط قوای زندیه کشته میشه . اصلا فیلی ها با این که تحت جمایت ایلات لک به قدرت رسیدن زمان زندیه حکومت زندها و لکها رو نوعی توهین به خودشون میدونستن برای همین با سایر ایلات لر متحد شدن که ایلات لک رو شکست بدن. زمان قاجاریه اوج قدرت خاندان فیلیون عرب ربیعه بوده و پس از به قدرت رسیدن رضا شاه و پهلوی این خاندان به شدت تضعیف شدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
لکی با لوری کاملا فرق میکنه لوری یک لهجه از پارسی هست اما لکی یک زبانه من یک لک هستم وقتی با لور حرف می زنم باید فارسی صحبت کنم که بفهمه پس یکی نیستیم اما با کوردهای حتی آذربایجان لکی حرف میزنم حرف هم رو میفهمیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
24
45
نویسنده عزیز، ده ها بار کریم خان خود را لر معرفی می‌کرد ودر ضمن از کجا معلوم اصلا ایل زندیه در اثر ادغام با طوایف لک زبان، لک نشده باشند واز آن مهمتر در اقوام بنده عزیزانی از ایل چهاردولی هستند که بعلت زبان مادریشان کاملا لری صحبت می‌کنند به غیر از اقوام پدریشان.
پاسخ ها
زند وکیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
اتفاقا طایفه زند هیچ گونه نسبتی با لورها نداشتن . حتی یه طایفه لور پیدا نمیکنی به خاطر زندیه توسط آغا محمد قاجار تبعید شده باشد در صورتی که ایلات لک زیادی تبعید شدن . کریم خان بزرگ ترین پیروزی هایی جنگی که داشته در برابر لورها بوده و اسماعیل خان فیلی حاکم عرب تبار لرستان که متحد بختیاری ها و لیراوی ها شده بود وسط قوای متحده لک کشته شد. نام خانوادگی زندها هم مشخصه کی هستن . نام خانوادگی زندلک هستش.
زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
شاید نمیدونی ولی الان بدون که عامل اصلی قتل و عامل شاهزادگان زندیه فیلی ها بودند . فیلی ها دشمنان قسم خورده مردم لک و زند بودند و هستند و حکومت لکها و محمدکریم خان زند رو برنتافتند و با حکومت کریم خان به تبعیت صوری از لکها در آمدند ولی با درگیری بین قوای زندیه و قاجارها به حمایت از قاجاریه برخواستند و بسیاری از زندها رو در ناحیه لرستان دستگیر و به آغامحمد قاجار تحویل دادند و این گونه زهر دشمنی های خودشان با مردم لک ریختند . فیلی ها و الوار همراهشان با چه رویی ادعای تباری زندیه رو دارین؟؟؟؟ اصولا دشمنان اصلا کریم خان الوار فیلی و بختیاری و لیراوی بودند.
الناز
Germany
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
12
19
خیلی باحالید!
شما تشریف بیارید ملایر،سردر ورودیش نوشته دیار کریم خان زند،
نصف ملایریا هم زند هستن
یه روستا هم هست قبل ملایر اونجا محل زندگیش بوده.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
19
44
کلیه مطالب ازاساس تحریف شده وباطل هستن بنده نمیدونم چرااینقداصراردارید که کریم خان لر نبوده درحالیکه خودکریم خان بارهاوبارها خودش رو لر معرفی کرده ازجمله درکتاب رستم التواریخ ، آخه مگه میشه تاریخ یک قوم رو به این سادگی تغییرداد؟؟؟؟
ضمنانویسنده چقدرمتعصبانه علیه بختیاری هاجولان کلامی میده ظاهرا بغضی سنگین از لرهای بزرگ بختیاری که تاریخ سازان ایران بودن به دل داره ولی بااین مطالب نمیتونید کوچکترین خدشه ای به تاریخ پرازافتخارودلاوری قوم لر بزرگ وکوچک واردکنید . کلیه این تحریفات رو یک دسیسه وفتنه بایددید وهوشیاربودکه دردام تفرقه افکنی بین اقوام عزیزایرانی نیفتاد.
پاسخ ها
blue army
| Canada |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
این فقط کار پانکوردها هست واسه تجزیه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
درود برتو
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
کریم خان زند کجا چندین و چند بار گفته لور هستم ؟ تنها یک کتاب اپنم کتاب قجری و جعلی رستم التواریخ همچین حرفی زده که این کتاب نوشته دشمنان قسم خورده قوای زندیه و مردم ایل زند بوده . حتی در این کتاب زندها رو لک معرفی کرده ولی سپس با فرض لور بودن لکها اومده زندها رو لور معرفی کرده در صورتی که لکها قومیتی جدا هستند . منابع تاریخی همگی گفتن زندها لک هستن . اصلا زندها بومی دشت خاوه هستن جایی که اصلا لور نداره . زندها نام خانوادگی لک یا لکی هم دارند . سنگ قبر صادق خان رو با نوشته بزرگ لک نوشتن . ارگ کریم خانی رو نگاه کنی زده از طوایف لک . کتب تاریخی معتبر که کاملا روی تبار لکی زندها تاکید کرده اند .
فری پلنگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
20
37
خدانابود کنه دروغ گو رو کریم خان اصلیتش لک بوده از الشتر ک ب ملایر کوچ کردن تفر باوه کولتون
پاسخ ها
فرشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
کریم خان بچه ملایر و زادگاهش ملایر و متولد ملایر.الشتر کیلو چنده.تحریف نکن
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
دقیقا زندها بومی دشت خاوی هستن که توسط شاه عباس صفوی به ملایر کوچانده میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
7
12
کاسه کوزه تو جمع کن اجنبی انگلیسی تفرقه انداز
بهار لشنی زند
Czechia
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
42
29
من یک لک و از ایل بزرگ حسنوند هستم ما مقیم خرم آباد هستیم به لک بودن و لکستانی بودن خودم افتخار میکنم
نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
میان زبان ها زبانم تک است
( بهار لشنی زند)
پاسخ ها
blue army
| Canada |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
باشه بابا فقط به زبان ما صحیت نکن
زندی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
6
37
ما از طائفه زندها در استان کردستان هستیم شامل بیش از سی روستا در منطقه سنندج و دهگلان میشه تا اون جای بدونم زندها اصلیت لر داشتند نه لک البته این گفته بزرگان زند این منطقه هست الان هم زبان ما کوردی اردلانی سنندجیه اما خوب جالبه این لهجه سنندجی بیشتر از لکی به زبان ساسانی نزدیکه ،،،، لکها و هورامیها ریشه زبانشان به پهلوی اشکانی و زبان مادی بر میگرده درحالی که لری به پارسی باستان و پارسیگ ساسانی
بهنام
Germany
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
29
31
کریمخان زندلک بود
تاریخ رو شاید بتونید تحریف کنید ولی حقیقت رو نمیتونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کجای تاریخ نوشته کریم خان زند لک بوده جناب جاعل ؟ با تاریخ سازی کاغذی نمیتونید واسه خودتون اعتبار بسازید ....توصیه میکنم اگر طالب حقیقتی تاریخ بخونی چون در همه ی کتاب های تاریخی قدیمی کریم خان از زبان خودش گفته من لر هستم
.
.
مثل این میمونه که یه تورک بگه ستارخان تبریزی بوده نه ترک ....دوست پان بیش از این ابروی خودتون رو نبرید ....
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
28
23
کریم خان زند لک بوده.
لک یعنی تمدن کهن
سی هزار سال زندگی هنوز سربلند
لک یعنی اولین قوم پارسی باور ندارین ببین غار میر ملاسیو که نقاشیا روش نقش بسته سینه شهرم پر حرف هستش.
پاسخ ها
پرهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
داش آریایی ها حدود ۴ هزار ساله اومدن ایران لک ها چجوری آخه سی هزارساله هستن کل پاکستان می گن قوماشون با جمعیت هاشون که ۶۰ یا ۵۰ میلیونن می گن ۷هزار ساله زبانشون وجود داره بعدش اونا غار نشینهایی بودن که شاید الان وجود نداشته باشن یا به فارسی یا به کشور های دیگه مهاجرت کردن
سعید کرمانشاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
32
21
مطمعا باشین با حرفای شما کریم خان لر نمیشه و تلاشه سما صرفا برای این هست که دله خودتونو خوش کنید وگرنه ما که اصلا حرفای شما برامون مهم نیست و در ضمن این کلک ها قدیمی شده شما که کوروش بزرگ،ساسانیان و حتی تمدن کاسی رو لر میدونین دیگه کسی براتون تره هم خرد نمیکنه فقط خواستم بگم برای ما اصلا مهم نیستین واسه خودتون دل خوش باشین به این اراجیف که کریم خان لر بوده حتما تا چند روزه دیگه اسکندر مقدونی،چنگیز مغول و هیتلر هم لر میشن واقعا مضحکه
پاسخ ها
توکل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کریم خان همونیه ک توی تاریخ گفته ....با حرف شما و ما هم عوض نمیشه ...وقتی خودش گفته لرم تو نمیتونی تعیین تکلیف کنی ...اجداد خودت تاتار و مغول و تازی رو هم به ما نچسپون ....
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
ما ادعایی بر ساسانی نداریم و کورش هم زاده شهر لر نشین بوده،اما در اینکه ما به کاسی ها و تمدن ایلام بر میگردیم شکی نیست ما تاریخی کهن تر از هر قوم داریم و مثل شما که اسم قومتون تاریخ چند صد ساله دارید نیستیم یادتون نره کرد در لغت به معنی چوپان هست.کریم خان خودش نمیدونسته که لر نیست شما میدونی هههههه خب حالا این موضوع چه ربطی به شما داره.لک هم که باشه باز لر محسوب میشه و با شما ترک های کوهستان ارتباطی نداره
afoo
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
6
13
عه عه عه عه عه عه عه انقدر بدم میاد از نژاد پرستی ایرانیا.. این همه بحث سر نژاد پرستی
بیژن پرویزی بابادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
1
16
فرقی نمی کنه کریم خان لک یا لریاکرد بوده
مهم این است که هویت ایرانی داشته وبرای ایران یکپارچه شمشیرزدونانی نیک به جای گذاشت
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
7
خدایا زبان و لهجه اختراع خود بشر است این اختراع هم بخاطر اینکه با هم انسان ها ارتباط برقرار کنند حرف هن رو بفهمند نه اینکه باهم بر سرش دعوا کنند خدایا هدایتمون کن
یوسف خوزستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
18
27
لک اشعاب جدیدی ازلرهاست که بیشترکردهاجهت الحاق لک به کردهاوادعایی جمعیتی آنهامشوق آنند.همانطورکه می دانیم عمرواژه لک به ۱۰۰سال هم نمی رسد .خواهشاًدست ازاین بازیهای سازجداگانه وخودکردپتداری بردارید.لرایرانی است .ازممسنی تاکرمان و...تابرسدبه ملایرونهاوندوقزوبن
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
عزیز من وقتی هیچ گونه اطلاعاتی نداری بی خود تحلیل نکن اولا لک ن اشعابی از لر است ثانیا من خودم کوردم ولی ب نظر من لک ها اصیل ترین قوم ایرانی هستن بی خود نگو حکومت زندیه که به سیصد سال پیش بر می گرده و لک ها کاملا مستقل ازلر هستند وهیچ وقت هم پان کردی نکردم ولی هیچ لکی خود را لر نمی داند
فرزام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
نژاد مردم لک ،زبان مردم لک ، فرهنگ مردم لک هیچ گونه ارتباطی با لرها نداره به خصوص بختیاری و بهمئی و ... که اصلا حتی قیافه خیلی متفاوتی با لک ها دارید . در ضمن مور لکیدر بدبینانه ترین حالت ده برابر لرها و نژاد لر قدمت داره . تاریخ لک مشخصه . کردها هم قومی جدا هستن .
مدیر پایگاه

سلام 


اینکه ادعا کردید ، لک ها نژادی مستقل و قدیمی تر از لرها هستند را چگونه می توانید ثابت کنید؟برخی از مورخین، لرها را ترکیب بومیان پیش آریایی با آماردهای شمال ایران می دانند. حال سوال در خصوص لک ها مطرح می شود که آیا قومی مستقل و بومی پیشا تاریخ ایران بوده اند یا ترکیب آماردهای مهاجر شمال ایران( لرها) با کردها( مادهای آریایی) هستند و یا هر نظر و تئوری دیگری که قابل طرح باشد؟ مسلما مستندات تاریخی شما باید مربوط به قبل از دوره استیلای مادها بر ایران باشد. منتظر دریافت توضیحات و مستندات دوره مادها و قبل از آن و تاریخ مستقل متصوره برای قوم لک هستیم.

جابری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
پروفسور رومن گیرشمن در کتاب ایران از آغاز تا اسلام میگه لورها بختیاری ها ممسنی ها و فیلی ها از شاخه های مردم لک هستن . اگه کتابی بالاتر از این کتاب داری معرفی کن . رومن گیرشمن گفته ها . لک ریشه هستش .لور در تاریخ تعاریف زیادی واسش شده از جای پر درخت تا هر تعریف دیگه ای که بگی ولی اینجا قابل بازگو کردن نیست . صدای مور از دل تاریخ میاد . مشخصه یه تاریخ بالاییی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
آقای جابری، کتاب مورد اشاره رو می تونی از آدرس زیر دانلود رایگان کنی. https://www.takbook.com/184392-historic-ebooks/iran-az-aghaz-ta-eslam-ebook-history/

جای جای این کتاب( بعنوان نمونه ص 54 خود کتاب) از حاکمیت کاسی ها و آماردها بر زاگرس و لرستان حرف زده. ضمنا شروه بحث کتاب از تپه سیلک بوده، در حالیکه تاریخ سیلک و آثار آن را کپی ناقصی از تپه مارلیک و تمدن آمارلیک می داند.
چطور نتیجه گرفتی که لک قومی مستقل بوده و به اصطلاح ریشه است؟
کتاب را برایت فرستادم تا با دقت بیشتری و بدور از تصور کم اطلاعی طرف مقابل ، بحث کنی.
لک ، ترکیب لر و اوام بومی منطقه لرستان با کردهای ماد است. خود لر هم عموما ریشه در شمال کشور داره و مستقل نیست. یک خبر در همین سایت موضوع در اخبار مرتبط خبر حاضر قرار داره، لطفا مطالعه کن
لک زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
شما فکر کنم سطح سوادتون در حد همون کلاس اول دوم ابتدایی هستش . لک اسمش توی کتیبه آشور نصیرپال اومده بعد میگی لک تاریخ نداره ؟؟ زمانی که قوم لک وجود داشته اصلا این مناطق لور و کردی نبوده. سندی دارین رو کنین که مال قبل از این کتیبه بوده . در ضمن نسخه اصلی ایران از آغاز تا اسلام اثر پروفسور رومن گیرشمن رو بخون اونجا دقیقا لک ریشه لور و بختیاری و فیلی ... دونسته . فس فس کردن که نشد سند.
زاکرس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
22
20
(بنام نژادم صدایم کنید)

سپاسم بوَد از خداوندگار
زبان داده بخشیده ایل و تبار
اگر چه مرا دانشی اندک است
سپاسم زِ یزدان نژادم لک است
ازین پس نحواند کِسم زان خویش
کزین قصه دارم دلی ریش ریش
بنام نژادم صدایم کنید
ازین خویش خوانی جدایم کنید
نه کُردم نه هم لر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است
ببخشید اگر این سخن تند بود
روانم پریش و خرد کُند بود

قسمت‌هایی از شعر (نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است) از شاعر توانای قوم لک استاد رضا حسنوند
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
میشه بگید نژاد لک چه تفاوتی با دیگر لر ها داره؟؟؟؟؟؟خب لک هم مثل بقیه لر ها نژادش به ایلام باستان و قوم کاسیت بر میگرده.فازتون چیه؟؟؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
17
33
اول اینکه کریمخان خودش گفته من لرم و اصلا اسمی از لک در هیچ کتابی نیست دوم اینکه میگی کریمخان با لرها بر سر حکومت جنگیده و لر نیست پس چرا شیخ علی خان زند رو کور کرد؟؟؟ مگه اونم به قول خودت لک نبود؟؟؟ سوم در جنگ کریمخان زد و علی مردان خان بختیاری اکثر بختیاری های هفت لنگ با کریمخان متحد شدند چهارم ترکها جمعیت ۱۵۰ میلیونی دارن ولی هیچگاه نشنیدیم مثلا قاجار بگه ما خودمون قوم جدا هستیم و ترک نیستیم یا عربها با جمعیت نیم میلیاردی پنجم کریمخان زند رو اگه ما خیلی قبول داریم به خاطر عادل بودنشه وگرنه کریمخان بیشتر با شانس شاه ایران شد و ششم کوروش کبیر زاده ی شوش در استان خوزستان بوده و به احتمال خیلی زیاد لر بوده و بهترین پادشاه تمام تاریخ ایران بوده و فکر کنم اگه نادرشاه افشار لک میبود الان لک ها میگفتن ما میخوایم بشیم یه کشور با جمعیت دو میلیون
پاسخ ها
کریمی زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
اونوقت کریم خان پیش کدوم عضو خانوادت گفته لر هستم ؟؟؟ کریم مادرش بیگم اغا زنگنه بوده پدرش هم ایناخ که بومی الشتر و نورآباد بودن. در ضمن تمام لرها علیه قوای لک متحد شده بودن . لیراوی و بختیاری و فیلی با آزاد خان افغان متحد شده بودند که لکها رو شکست بدن . کتاب ایلات و عشایر ایران رو بخون توی یه درگیری بین قوای ایلات لک زندیه و قوای لر لیراوی هزار نفر از لرهای لیراوی کشته و چند هزار نفر زخمی و اسیر میشن .
لرهای بختیاری به شدت سرکوب و تمام خوانین بختیاری فراره بغداد میشن و عشیره بختیاری تابع حکومت زندیه میشن و علیمردان بختیاری توسط همین قوای لک کشته میشه . لرهای فیلی که توسط ایلات لک کرمانشاه زمان شاه عباس صفوی به قدرت رسیده بودن حکومت و امپراتوری لکها نوعی بی ارزشی واسه خودشون قلمداد کرده بودن حاکمشون یعنی اسماعیل خان فیلی توسط ایلات متحده لک زندیه کشته میشه . دو ایل لک که شاه عباس صفوی برای کمک به فیلیون عرب ربیعه از کرمانشاه به ناحیه کوهدشت و سیمره کوچاند یکی گراوند و دیگری قلیوند بود . گراوندها اصالت شون مال طاق گرای کرمانشاه که در متون قدیمی به قلعه لکها معروف بوده و قلی وند هم اصلا بومی دشت خاوه و پیروزاباد الشتر بودن که ناحیه گرمسیری اونا ماهیدشت کرمانشاه بود که بعد از این ماجرا گرمسیری ایل به سیمره و کوهدشت تغییر پیدا می کنه . در باب همین ایل در میان اتحادیه شوهان که متحد فیلیون بودن بزرگ ترین طایفه همین کلیوندها و صفرلکی ها هستند و در میان ایل خزل نیز بزرگ ترین طایفه قلیوند می باشد و سپس مرشدی ها که بازم ایل همین ایل منشعب شدن .
لرها دشمنان اصلی زندیه و قوای لک بودن اصلا بگی لر بودن داری به خوانین و بزرگان لر خیانت می کنین چون کسی که باعث کشته شدن بزرگان لر شده رو به اونا میچسبونی . قضیه درگیری سر قدرت با این درگیری قومیتی شب تا روز اختلاف داره .
کل ایلات لر یه طرف قضیه بودن ایلات لک یه طرف . ایلات تبعیدی زمان آغا محمد رو نگاه کنیم تماما ایلات لک هستن . کتاب مجمل التواریخ گلستانه اسم ایلات متحده وند زندیه رو آورده که بومی کرمانشاهان بودن. کاکاوند جلالوند جلیلوند مافیوند بهتویوند قلیوند قرعلیوند باجلوند .... حتی یه ایل لر توی این ایلات وجود نداره . پاپی چگنی بختیاری ممسنی ... توی همین کتاب قید می کنه این ایلات جمیع شان سپاهی و صاحب دولت هستن و قدرت حکومت زندیه دست این ایلات بوده و متحد کلهر و زنگنه بودن . لطفا از این توهمات پوچ بی معنی در بیا چون تاریخ رو دارین به سخره میگیری . تمام ایلات تبعیدی لکها هستند . #زند_لک یا #لک نام خانوادگی اکثر زندها هستش . سنگ قبر صادق خان برادر کریم خان زند رو با اسم لک حکارکی کردن. هویت لک از زند جدا که نمیشه مثل اینه بیایم بگیم چنگیز خان مغول نبوده و یه لر بوده در این حد این حرفاتون مسخرس
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
25
18
اگه نمیدونی اینو بدونید طایفه هایی که آخرشون وند یا زند هستش لک هستند مثل علیرضا بیرانوند و.... خیلی دیگه از طایفه هایی که در استان های لرستان و همدان و کرمانشاه و ایلام هستند اگر نمیدونید این رو هم بدونید که زبان های لری وکردی از لکی بوجود آمده اند از ل=لر واز ک=کردی ریشه زبان این زبان های لری وکردی لکی هست و هنوز که هنوز است کلماتی در زبان لکی هست که متعلق به این زبان اند مثل ویژنگ ، ژلاو ، نوژی و... بیشتر کلمات در زبان لکی به ژ ختم میشوند پس آنقدر حرف بی خود نزنید لکی خودش یک زبان جدا است وریشه زبان های لری و کردی است.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
کی گفته کُرد از لک بوجود آمده مشتی؟ زبان شما برگرفته از کرد و لر هست
کُرد کهنترین قوم تاریخ ایران بوده با همین زبان
برو یکم مطالعه کن بعد حرف بزن
اینکه یکی دو سه تا کلمه یادت داده دلیل براین نیست توهین کنی به کُرد و لر
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
اگه اینجوریه ۹۸درصد ایل بختیاری هم لک هستن
sam
United States of America
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
14
34
برادر خوده بزرگان زندیه گفتن ما لر هستیم بعد لک و لر یکیه تازگیا چارتا مثل شما میخوان تفرقه بندازن که موفق نمیشید خیالت راحت باشه
پاسخ ها
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
هیچ کجای تاریخ اصلا چنین چیزی وجود نداشته. زندها بومیان منطقه خاوی هستن جایی که حتی یک عدد لور پیدا نمی شود . تنها مدرک لورها کتاب قجری رستم التواریخ هستش که داخل همون کتاب ،زندها رو لک و سپس با فرض لور بودن لکها اومده در ادامه لور معرفی کرده در صورتی که اساسا کتاب رستم التواریخ به اعتقاد برخی از منتقدین ، از ریشه اشتباه هستش و حاصل تفکرات دشمنان قسم خورده زندیه یعنی درباریان قجری بوده کتابی که از زبان شاهنشاه ایران پدرش رو خر دزد و محمد شاه قاجار رو نائب بر حق امام زمان معرفي کرده و ....
کُر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
18
8
حالا انگار چه تحفه ای بوده... اصلا لک بوده لکم کورده ولی بدونین هم لک هم کورد در طول تاریخ با توهین های نژاد پرستانه به لر خودشون رو برتر میدونستن... البته افتخاری هم جز نژاد پرست بودن ندارید
پاسخ ها
kor lak
| United States of America |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
توهین نژاد پرستانه چیه؟؟؟ تحفه چیه ؟؟؟ بحث اصالته و هویت طوایف و ایلات و اقوام. زندیه طوایف اصیل و قطعا لک هستن و این طایفه هویتش و خونش و نژاد اون به شاخه سلسله میرسه
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
11
19
کریم خان و بزرگان طایفه زند خودشان بارها گفته اند که لرند ،حتی در کلمات و دوبیتی های که کریم خان گفته و موجود هست همه بزبان لری است، در ضمن قاجارها با حمایت کردها دست به قتل عام و نسل کشی طایفه زند زدند و باعث انقراض زندیه شدند
پاسخ ها
رضا لک
| Ireland |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اون دوبیتی ها رو من خوندم همش به زبان لکی هستش
جمال زندی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
زمان قاجار لورها برو بیایی داشتین حداقل تاریخ قاجار رو دیگه تحریف نکنین . بلاخره با قاجار یکی شدین .
توکلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
10
18
این سایت توسط یه ..... و ...... مزدور کنترل میشه و به قصد تفرقه ونفاق بوجود امده هر کسی دو خط تاریخ بخونه میدونه که کریم خان زند لر ملایر هست .....کریم خان زند هیچ کجای تاریخ نگفته من لکم و هیچ کجای تاریخ ننوشته که به زبان لک صحبت میکرده بلکه همواره خودشو لر معرفی کرده ....و این نشان از این داره که برادران لک خود بی چون و چرا لر هستند ....
مدیر پایگاه

سلام دوست عزیز
لطفا در بیان نظرات خودتان در فضاهای عمومی( سایبری و غیر سایبری) ، جنبه ادب و انصاف را رعایت بفرمائید. 
پایگاه  تحلیلی خبری شعارسال،پایگاهی مستقل ، توسعه گرا  و بی طرف است.  عناوین توهین  آمیز  مورد  استفاده  نیز،می تواند بار حقوقی داشته باشد. لذا با اجازه شما ، حذف شده اند.
از اینکه بازدید  کننده  سایت  هستید  بسیار  خوشحالیم  و انتظار  رعایت  چارچوب  های  فعالیت  در  فضای  رسانه  ای  کشور  را  از  شما  داریم  . 

ماد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
13
17
ممنون بابت مطالب خوب و مستندتون ،بلکه کریم خان لک هستن و در دو کتاب یکی رستم التواریخ گفتن کریم خان زند لره این کتاب نوشته قاجار هاست و در این کتاب مظفرالدین شاه نایب امامت و امام زمان معرفی شده ، دیگه لازم ب گفتن نیست،دیگری کتاب مستوفی هست ک ایشون لر هستن ، البته لر ها با لک ها دشمنی دارن پ کینه بسیار در دل ولی لر ها فراموش نکنن زادگاهشون شام سوریه س و بعد ها ب ایران اومدن هزاران دلیل و مدرک هم برای اثباتش هست پس بهتره زیاد بالاپایین نپرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
دهن کثیفت بون،مدرک ها دقینت
رضا لک
| Ireland |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
اصلا کلا کتاب رستم التواربخ به کتاب دروغ معروفه و واقعیت و صحت نداره
اگه مراجعه کنیم به لغت نامه دهخدا از مراجع فارسی زبان و فرهنگ کردی تالیف سید صدیق صفی زاده بورکی هردوتاشون کریم خان زند را لک معرفی می کنند
در ضمن اصلا نویسنده کتاب رستم التواریخ و کتاب مستوفی از نزدیک نرفتن
تحقیق کنند ببیند کریم خان زند لک است یا لر
همین طور شنیدن کریمخان زند لر است بعد تو کتاب خودشون نوشتن کریم خان زند لر بوده
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
7
10
گیرم که خود کریم خان هم نمیدونسته و به اشتباه گفته لر هست خخخخخخخ......حالا مگه لر و لک یک نژاد جدا هستند؟؟؟؟؟؟خب هر دو از اجداد قوم کاسیت و تمدن ایلام هستند.اگر بخاطر لغت هستی خب ما لر ها لک هستیم،الان مشکلت حل شد داداش؟؟؟؟؟؟به بالا گریوه ای ها از گذشته مینجانی یا میانی میگفتن،یعنی میان لر های شمال و جنوب.حالا شما تفرقه بنداز
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
8
6
سلام عزیزان
ما از طایفه جیلوند یا به قول فارسها جلیلوند هستیم و از همراهان کریم خان زند که به همراه نود هزار تن از کردهای کرمانشاه به شیراز رفتیم و بعدها با فروپاشی زندیه به کرمانشاه برگشتیم.هنوز هم تعدادی از طایفه ما در چهل چشمه کرونی، روستایی از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز ساکن هستن. لر، کرد، لک، بلوچ و گیلک همه از یک نژاد و از کهن ترین اقوام ایران حتی قبل از آریایی ها هستن.
لطفا به تفرقه زبانی قومیتی دامن نزنید. همه ما فرزند ایران عزیز هستیم .
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
13
11
خود کریم خان ادعا کرده لره و این مطمینا سینه به سینه بوده
البته این لر و لک و کرد اختلاف زیادی وجود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Ireland |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
کریم خان لک بوده
خود زندها از بزرگترین طوایف قوم لک هستن
ناشناس
| Finland |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
اولا تو تاری چیزی به اسم قوم لک نبوده و خود خان ها لک می گفتن لریم . بعد اگ به زبان ریشه و تاریخ یک ایل تغییر مینه الان قشقایی ها لر هستن چون زبان شون تغییر کرد .
بعد هم تنها دلیلی که رسانه های غربی لک را قوم معرفی کردن این هست دارن ایران را جدا می کنن و می دونن تنها قومی که تو ایران اول بودش و هشت و خواهد بود درحال تجزیه قوم لر هستن همون لکی که می گی تو کتاب خاطرات تیمور لنگ می گه لر هستن بعد هم خود کلمه لک به معنی لر کوچک هست .
کریم خان زند لک بود و لک ها هم لر هستن خود طایفه حسنوند می گه لریم بیرانوند می گه لریم زندبه می گن ما لریم حتی در ستایش کریم خان زند امیر کبیر می گه کاشکی هر چند وقت یک بار یک لر بر تخت بنشست تا عدالت اجرا شود.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
5
14
این سایت جعلی هست و دروغ هست نویسنده دروغگو بجای دروغ نوشتن یکم کتاب بخون برای اطلاعاتت خوبه تا این چرت وپرت ها بنویسی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
نظرات شما دروغ است شما باید کتاب بیشتر بخونی تا اطلاعاتت بره بالا
Goja
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
6
8
چرا یک لر باید اسم اصیل ترکی داشته باشد،اسم پدر کریم خان،،ایناق خان،،اسم عموی کریم خان،،بوداق خان،،اسم مادر ،،بگیم اقا،،که همه اسم ها ترکی اصیل هستند،حتی اسم عربی اسلامی هم نیستند،چرا یک لر یا یک لک ان هم چند صد سال پیش اسم ترکی باید داشته باشند،
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
4
5
متاسفانه ازین متن و داستان‌های شبه تاریخی ونویسنده متعصب آن فقط بوی نفاق وتفرقه بمشام می‌رسد، لک ولکی یک زبان است نه نژاد، زبان لکی نزدیکترین زبان به پارسی پهلوی میباشد که هنوز بالای هفتاد درصد از اصالت وساختار آن زبان را حفظ کرده است که روزگاری از دمشق تا کوههای هندوکش واز دریاچه آرال تاخلیج فارس به آن زبان صحبت میشد ودر طول قرون وبا گسترش امپراطوری اسلامی وعرب وبعد از آن حکومت‌های ترک ومغول کم کم این زبان محدود به مناطق زاگرس میانی گردید که غیر قابل نفوذترین وشجاع ترین مردم ایران را در طول این یورشهای بیگانگان داشت ودر واقع این بازماندگان که به زبان لکی یاهمان پهلوی وبقول مورخان اسلامی فهلویات تکلم می‌کنند اصیل ترین ودست نخورده ترین ایرانیان آریایی نژاد می‌باشند
لک
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
8
11
اولا هرکه مزارکریم خان رفته باشه می‌دونه ورودیش درمورد اصالت کریم خان که از مردم لک بوده نوشته.
دومامن خودم دانشجوی قمم . یه منطقه توقم هست به اسم زندآبادکه تبعیدی هستن وبه زبان لکی صحبت می کنن .
سومازادگاه کریم خان درالشتربوده .
احمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
8
12
آخه کجای تاریخ کریم خان گفته من لکم؟ بعد این همه منابع و مستندات همه از لر بودن کریم خان صحبت کردن،چهار............... میان میگن کریم خان لر نبوده،لک بوده،شما درست میگی حتما!!!؟؟؟؟!!!
کریم خان صد درصد لر زبان بوده،طایفه زند اصلا لک زبان نیستند به گویش لری ثلاثی شبیه مردم نهاوند و ملایر صحبت میکنن،نمیدونم این لک زبان بودن کریم خانو کدوم .............. علم کرده.
آخه حتی خودشم گفته من لرم یعنی اونم اشتباه میکرده؟؟؟؟!!!!؟؟؟جمع کنید بابا این سایت مزخرف تونو،شما قصد ‌‌تفرقه بین مردمو دارید.
مدیر پایگاه

سلام آقای احمدرضا 
نظر موافق یا مخالف شما و سایر عزیزان چه ارتباطی به پایگاه تحلیلی خبری شعار سال دارد ؟ مگر ما گفتیم لر یا لک است؟  
انتقاد و ارایه نظر را با توهین ترکیب نکنید. 

بیرانوند شجاع شجاعان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
7
7
زمانی که کریم خان از قاجارها شکست خورد وازادخان افغان تا بروجرد در تعقیب اوبود خانواده ش که در.خطر مرگ وانقراض بودن به بیرانوند پناه اوردن وبیرانوند هم بر افغان.ها تاخته واونارو تارومار نمودن شجاع تر از بیرانوند مگه.وجود داره ما لک زبان.هستیم اما همیشه لر.بودیم و جالب اینکه ما لر بزرگ بودیم نه کوچک ودر حمله تیمور به لرستان لر بزرگ خود تیمور گفته لرهای بیرانوند از اتابک افراسیاب حمایت کردن واون لرها که تیمور اونهمه از شجاعتشون گفته ما بیرانوندها بودیم وقتی طایفه بیرانوند اونزمان لر بزرگ بوده پس دیگه لک ولر نداریم وبدون شک همه لر هستیم ،کریم خان هم لک زبان وار تبار بوده از لرستان تا بختیاری بویراحمد وممسنی همه لرن
پاسخ ها
کریم خان زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
آخه تو الان بیرانوند هستی ؟ اول می گفتین کرد موصلی بعد شدیم عرب حجازی الانم می گین لور بزرگ ؟ تعصبات کور برخی پانلورها از حد گذشته .منابع تاریخی سرهارفورد جونز هستش که هم سفره لطفعلی خان زند بوده و باهاش توی یه چادر زندگی کرده اون گفته لک بوده یا لور ؟ زندها اصلا مال دشت خاوه هستن چه ربطی به لورها دارند ؟؟؟
جمال زندی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
کتاب تاریخ گزیده میگه بیرانوند نه تنها لر نیستند بلکه حتی لر زبان هم نیستند اونم بگین دروغه. بیرانوند لک و لک زبان بودن و هستن . در ضمن قدرت اصلی قوای زندیه مال ایلات ناحیه کرمانشاهان بوده. کدوم لر پا به رکاب زندیه بوده ؟؟؟ در ضمن واسه لرها داستان سرایی نکنین .
آزادبخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
9
3
کریم‌خان فرزند ایناق خان بوده و اصالتا از ایل حسنوند بوده در جنوب الشتر طایفه ای هست به اسم ایناخی که اسم این طایفه برگرفته از ایناق خان پدر کریم خان است
ایناق خان با خدائی خان حسنوند پسر عمو بوده و رابطه صمیمی و خوبی با هم داشتن ولی فرزندان خدائی خان با فرزندان ایناق خان بر سر محدوده و حد و مرز املاک با همدیگه اختلاف پیدا کردن و ایناق خان قبل از اینکه دامنه اختلافات بیشتر شود به منطقه پری ملایر کوچ می‌کنند و برای همیشه در آنجا میمانند و سکونت می‌کنند
بویراحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
4
9
دوست عزیز دست از این گزافه گویاها بردارید همه اینا ایرانی بود و تمام در طول تاریخم من تا در حال حاظر هیچ جایشو سراغ ندارم ک لک جدا از لر باشه و وقتی بزرگی چون کریم خان خودشو لر میدونه منو تو بی چه حقی به خودمون باید اجاز بدیم تاریخ جعل کنیم جمع کن بساته تو
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
4
2
دلیل اینکه ترکی هم بلد بوده و اسم چندنسل قبلش همه ترکی بوده چیه؟به نظرتون کی تاریخ تحریف میکنه؟
کریم خان زند لک
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
8
15
به گواه تاریخ و اسناد تاریخی و روایات بزرگان کریم خان زند لک از ایل کاملا لک تبار زند از دشت خاوه چیزی بین الشتر و نورآباد به سمت ملایر مهاجرت میکنن البته نه همگی . این ایل توسط شاهان صفوی به خاطر اون قدرت طلبی که داشتن به ملایر کوچانده میشن . بیشترین جنگ های لکها با لورها چه کوچک چه بزرگ بوده است . لورها و قوای اوغون متحد شدند که نیروهای لک که به قوای متحده وند و کلهر و زنگنه معروف بوده اند را شکست دهند که در هر جنگی لورها شکست میخورند . تمامی ایلات لک در قوای زندیه دخیل بوده اند از نیروهای سلسله تا دلفان تا بیرانوند تا باجلانها و کلهر و زنگنه و نداوند که الان به هداوند تغییر نام پیدا کرده اند تا جلیلوند جلالوند و .... از مهم ترین سرداران کریم خان زند میتوان به تیغن بزرگ قیاسوند که توسط کریم خان زند به حکومت منطقه غرب کشور می رسد و محمد شفیع خان کولیوند که به خاطر جنگجویی بسیار دیدنی اش توسط کریم خان زند ملقب به امیر جنگ می شود اسم برد . در منابع تاریخی به عنوان مثال از ایل باجلوند هم بسیار اسم برده شده و از پا به رکابان اصلی کریم خان و حکومت زندیه بوده اند . در هر صورت اون بالا یکی از دوستان گفته اند حسنوند بوده اند در صورتی که چنین چیزی اشتباهمحض هستش و زندیه اساسا مربوط به دشت خاوی و تا هرسین بوده اند ولی با احتمال خیلی زیاد زندها از نژاد سلسله باشند و این که کدام ایل سلسله به احتمال خیلی زیاد مستقل بوده اند . یعنی حداقل حسنوند نبوده اند . چون اساسا دشت خاوه تا هرسین سكونتگاه حسنوند ها نبوده . در هر صورت زندها لک و لک زبان هستند و در هر نقطه ای با هر زبان یا گویشی لک محسوب میشوند . در تاریخ ما آمده کریم خان زند عاشق مور لکی بوده . در حقیقت هنگام فشار مشکلات مور لکی می آورده است . بدترین قسمت تاریخ پشت کردن لورها چه کوچک چه بزرگ به قوای لک بوده که با قوای افغان و شخص آزاد خان برای شکست لکها متحد می شوند ولی این قدرت و صلابت نیروهای لک باعث شکست آنها می شود . ارگ کریم خانی به صراحت هم زند ها رو لک معرفی کرده است . سنگ قبر صادق خان نیز واژه لک سراسر نوشته را گرفته است . فارغ از منابع مکتوب تاریخی بسیار معتبر .
کریم خان زند لک
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
11
14
در جواب متعصبان و پانلورهای که میگن کریم خان زند لور بوده . اولا زندها بومی دشت خاوه هستن جایی که یه دونه لور نداره دوما زندها بزرگ ترین دشمنانشون لورها بودند که با آزاد خان افغان متحد شدند تا لکها رو شکست بدهند . سوما زندها بر اساس مهم ترین منابع تاریخی هم لک هستن . کتاب تاریخ کامل ایران اثر سرجان ملکم ، زندیه لک دونسته . سرهارفورد جونز که هم سفره لطفعلی خان زند بوده و خیلی به اون علاقه داشته و توی یک چادر غذا میخوردن زندها رو لک معرفی کرده . رستم التواريخ کتاب جعلی و قجری هم زندها لک و سپس لور معرفی کرده جان ری پری، توماس هربرت که مال بالای چهارصد سال پیش هستش و ....
رزمجویی، پژوهشگر تاریخ، ساکن کانادا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
15
7
درود
بنده لر زبان هستم.
دوست عزیز کریم خان زند از طوایف لک بوده که لکها جزیی از لورها بوده اند، کریم خان زند بدلیل لرزبان بودن ابتدا با ابوالفتح خان و علی مردان خان بختیاری متحد شدند. بعدها باهم مشکل پیدا کردند و باعث ضعف لرزبانان شد.چرا که بعدها شکستهایی زیادی را از ازادخان افغان و ایل قاجار متحمل شدند.
بعد از شکست های متعدد لشکر کریم خان زند از ازاد خان افغان که فرماندهی کردها، ازبکها و افغان و ترکمن ها رو برعهده داشت به لرهای فارس (مماسن) پناه میاره اونجا رشیدخان دشمن زیاری از طوایفی که امروزه کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی و کازرون و سپیدان نامیده میشوند لشکری ۸۰ هزار نفری گردآوری میکنه و به کریم خان زند کمک میکنه و در منطقه ای بنام کتل کمارج لشکر ازاد خان رو تارومار میکنند. بعد اصفهان بعد تهران واستراباد و گیلان و مازندران رو تسخیر میکنند.
کریم خان میگه تنها شهر لری که باقیمانده شیراز هست لذا به احترام لرهای شیراز و فارس اونجا رو به پایتختی انتخاب میکنه. دختر میری خان بکش ممسنی رو به همسری برادرش زکی خان زند درمیاره، همسر رشید خان دشمن زیاری هم دختر بزرگ میری خان بکش بوده، لذا کریم خان بدلیل نیاز به حمایت رشیدخان دشمن زیاری این وصلت رو انجام میده.
که البته متاسفانه بعد از مرگ کریم خان زند، و حمایت مردم ممسنی از زکی خان و حمایت از فرزند دوم کریم خان باعث اختلاف بین جانشینان کریم خان و به حکومت نرسیدن ابوالفتح خان پسر بزرگ کریم خان گردید و باعث تزلزل حکومت زندیه گردید.

محمدهاشم آصف که خود در زمان زندیه می‌زیسته‌است در خصوص رونق دوره کریم‌خان زند چنین سروده‌است.چ:

اگر چه لری صادق و ساده بود ز نامردی و ننگ آزاده بود
غلامان وی هر یک خسروی بر همتش خرمنی چون جُوی
به فن ریاست بُدی مجتهد به ارباب دانش بُدی معتمد
به عدل و به انصاف داور بُدی مربی شرع پیَمبر بُدی
من گندم و جو به عهد کریم بهایش بُدی پنج قیراط سیم
در آن عهد بی برکتی مات بود جهان پر ز نعما و برکات بود

چند سالی هست که طایفه لک از قوم لر توسط عده ای جدای از قوم لر نگاشته میشود. در حالیکه همین عزیزان وقتی صحبت از کوروش میشه چون هرودوت هم گفته که کوروش از تیره مردهای پارس (تیره مردان ممسنی.تیرمردان) بوده خود را از نژاد کوروش میدانند.
عزیزان من قوم لر ریشه در الیمایی و انشان دارند و قبل از ورود اریایی ها در ایران ساکن بوده اند و لرها اصیل ترین قوم ایران هستند.
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
8
9
کریم خان معرفی خودش میگه لرم،ی مشت تحزیه طلب بیشعور دارن تفرفه افکنی میکنند
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
کریم خان پیش مادرت گفته لک هستم ؟؟؟ لوریان دشمنان اصلی قوای لک بودن حالا شدیم لور ؟؟؟
عرب خوزستان
France
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
5
4
با سلام بنده خیلی در مورد لرها بخصوص لرهای بختیاری تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم لرها بازماندگان تمدن عیلام می‌باشند که در مقابل یورش عاشوریان شکست سنگینی خوردند و مردم شهر شوش بدست عاشوریان قتل عام شدند اون دسته از عیلامیان که در کوه های زاگرس زندگی میکردند با مهاجرت آریایی ها به فلات ایران با هم متحد شدند و قوم مشترکی را پایه گذاری کردند و لرهای عیلامی با کمک آریایی ها از راه رسیده تمدن عاشور قدرتمند را شکست دادند

محقق . طرفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
8
2
واقعیت آن است که ریشه واژه لک نامعلوم است و نباید اصراری بر یافتن معنای آن داشت بسیاری از نام ­های اقوام اینگونه ­اند. مگر کسی معنای روشنی از ریشه واژه «ترک» یا «کرد» و یا حتی «لر» به دست داده است؟ با این همه از آنجا که در فرهنگ ­ها و لغت­نامه­ ها معانی مختلفی برای واژه­ای با این تلفظ آمده بسیاری را به خطا بر آن داشته است که آن­ها را در معنای لک بیاورند در این جا ضمن آنکه این گمانه­ ها را می ­آورم بر باور خود تأکید می ­کنم که احتمال آنکه این معانی با نام قوم لک در ارتباط باشد.
لک به معنای صدهزار: در برهان قاطع آمده است، «لک بفتح اول و سکون ثانی صدهزار را گویند یعنی عدد هر چیز که به صدهزار رسید آن را لک خوانند.

لک به معنای رنگ سرخ: مؤلف فرهنگ پنج بخشی می ­نویسد ، «لک شیئی معروف است و آن سرخی است بدان هر چیزی را رنگ کنند و گویند رنگی لکی است.»

لک به معنای داغ: تنها در برهان قاطع یافتم (ص: 1900)

لک معنای نام طایفه: در همه فرهنگ­ ها واژه لک به معنای نام طایفه هم آمده است.

لک در تاریخ: برخی قوم لک را زیر شاخه قو کرد و برخی نیز جزیی از قوم لر می دانند؛ این در حالی است که در شرایط فعلی قوم لَک مستقل از قوم کرد و لر می باشد.

رومن گریشمن باستان‌شناس معروف فرانسوی لک‌ها را به عنوانی قومی مستقل و قدیمی معرفی می‌کند. ماری شیل محقق انگلیسی لک‌ها را بعنوان قومی مستقل در کنار لرها و کردها معرفی کرده است.
پاسخ ها
جمال زندی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اسم مردم لک در کتیبه آشور نصیرپال به صراحت اومده . ریشه مردم لک رو به کاسیها و اختلاط سکاها نسبت میدن بعد تو میگی ریشه لک معلوم نیست . لک الخزری در تاریخ هزار ساله قید شده جایی که کاسیها اونجا نشات گرفتن . پروفسور کرزن واژه گولک رو به ایل سلسله نسبت میده این اسم توی گیلان اسم یه ناحیه هستش و ایل گولک کلیوند سلسله هم هنوز این نسبت رو حفظ کردن . تاریخ رو به کلی نابود کردی . اسناد تاریخی زیادی وجود داره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
5
0
زبان لکی، چون تاکنون به‌صورت شفاهی و غیر مکتوب بوده و ادبیات لکی به‌صورت مکتوب نوشته نشده است، بنابراین فراگيري و خوديافتگي نيافته است. پراکندگی لک‌زبانان بسیار است، زیرا از شهرستان بروجرد گرفته تا اورامانات، کرمانشاه، کنگاور، همدان، دره‌شهر، اسلام‌آبادغرب، قصرشیرین، گیلان‌غرب، اسدآباد، ایلام، ارکوازملکشاهی، الشتر، نورآباد، چغلوندی، دشت سيلاخور بروجرد، کوهدشت و قسمتی از ملاير، مشهد، آذربابجان، ورامین و دشت‌کلات با زبان لکی تکلم می‌کنند، البته تفاوت‌های لهجه‌ای هم کم یا بیش در میان زبانشان وجود دارد، زیرا تحقیق و کاری جامع و مدون بر روی این زبان صورت نگرفته است، ولی در اصل همه دارای یک‌زبان واحد می‌باشند، که امیدواریم روزی گویش‌وران و زبان‌شناسان لک بتوانند با تدوین دستوری مکتوب و زبانی واحد و منظم زبان لک را سامان ببخشند و این زبان را از حالت پراکندکی و مهجوری رها سازند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
4
5
کریم خان لک پرچمش بالاست بدون چون و چرا
وکیلی حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
8
4
زنده باد لکستان بزرگ زنده باد ایران عزیز
ئاواته‌م سَربَرزی گیشت وه‌لاتی ئیرانَ
ساکن کوردستان
زبان کوردی
نژاد لک حسنوند
هربژی لکستان هر بژی کوردستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
آخرش چی هستی لکی یا کرد ؟؟؟
ماجرای فتح ناحیه اردلان توسط کریم خان هم به نوبه خودش جالب است . کریم خان به خاطر تجاوزی که حاکم اردلان به دو ایل کلهور و زنگنه کرد، دستور فتح اردلان را صادر می کند.
وقتی حاکم اردلان به ایلات کلهور و زنگنه تجاوز کرده بود و تا حدود کرمانشاه رو تصرف نمود، این خبر به گوش کریم خان زند رسید. کریم خان هم دستور فتح اردلان رو به قوای ایلات متحده وند لک صادر میکنه و ایلات متحده وند ، خاک اردلان رو به توبره بستن،این برخورد باعث اتفاقات ناگواری در سنندج و فراری شدن حاکم اردلان به کوه های آرارات میشه .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
5
7
ما لک زبان های لرستان همیشه خودمون رو لر معرفی میکردیم تا سالهای اخیر
پدر لک زبان بیرانوند من ازش بپرسی زبانت چیه میگه لری
کلا علی رغم لک بودنشون اصلا مطلقا تفاوتی بین لر و لک نمیدونن
کل گذشتگان ما اینطور بودن
خوانین بیرانوند هم لباس شال و ستره لری می‌بستند و تعصب لر بودن داشتن
ولی واقعیت اینه که لک زبان بودن
لک زبان های نسل های قبل شهرهای کرمانشاه و ایلام هم خودشونو کرد معرفی میکنن
کلا به طور مشخص ادبیات لکستان و این تمایز اخیرا باب شده
تا جایی که بنده تحلیل و تحقیق کردم کریم خان یک لک زبان بوده که مثل گذشتگان ما خیلی تمایزی بین لر و لک نمیدونسته
اما درواقع گویش اون لکی بوده
جمال زندی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
5
12
ما زندها اصلا لک هستیم تمام مردم زند به این موضوع واقف هستن. اتفاقا لرها دشمنان اصلی قوای زندیه بودن
کرم‌الهی از الشتر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
8
5
لکستان یک فرصت است
لکستان یک گفتمان است
انشاالله هر چه زودتر لکستان مستقل و استان شود
لُر________( لکستان )________کُرد
خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
4
4
دوستان عزیز کتاب معتبر دلاور زند و تاریخ نگاری آن زمان را در صفویه تا زندیه بخوانید ، لک هم انشعابی از لر است و از هم جدا نیستند .. این فتنه پلید ، کار افرادیست که از قدرت و استعداد شما لر و لک می‌ترسند و میخواهند بین شما دشمنی بندازن . در متون آمده سوار نظام کریمخان زند رو باجول سگوند و سایر اقوام لر هم فوج حامی او بودند . ما جدا از هم نیستیم . لک ها در زمان عالی خان سگوند با حمایت از وی از استان کرمانشاه جدا شدند . و مشکلی با نام لرستان نداشتند .
ناشناس
United States of America
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
1
1
تعصب چیزی رو میکشید که هیچ اطلاعی ازش ندارید آیا شما از ۳۰۰سال پیش خودتون خبر دارید جدت اسمش کی بوده از کجا اومده قبلا به چه زبانی تکلم میکرده الان به چه زبانی ژنت چقدر دست خورده اصلا میدونید کی پدرانتون شناسنامه دار شدن شمایی که پدرانتون ازشون پرسیدن متولد چه سالی هستین گفتن سال سخته یا سال قحطی چطور با تعصب میگید مال یه قوم یا نژادین خوشبختنانه علم پیشرفت کرده میتونید از رو دی ان ای بفهمید چقدر لر ،لک،کرد،ترک،فارس هستین یارو ۵نسل قبل خودشو نمیتونه نام ببره اینجا از اصالت حرف میزنه خیلیا بدلیل جنگ‌های و غارت هایی که میشدن اسم خودشون به اون طایفه و ایل قدرتمند تغییر میدادن بخاطر در امان موندن حالا شماها که اینجا یقه پاره میکنید از کدوم دسته هستین پدرانتون از ترس تغییر اسم دادن یا واقعا اونی هستین که تعصبش میکشید بعضیا راحت نوشتن مرحوم بیخود کرد چی گفته ما درست میگیم
zand lak
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
1
4
کریم خان زند از طایفه زند از بومیان ناحیه شمال لرستان و مادرش بیگم آغا زنگنه از ایل زنگنه می باشد. طایفه زند به همراه دو ایل زنگنه و قلیوند توسط شاه عباس صفوی برای توازن قدرت و جلوگیری از قدرت بیشتر ایلات لک از شمال لرستان به پری ملایر کوچانده شدند. شاه عباس صفوی برای توازن قدرت ایلات زیادی رو در مناطق لک نشین تخت و قاپو کرد. در زمان حکومت محمد کریم خان زند سایر ایلات لک نیز به ملایر کوچ کردند و میشه به ایلات ترکاشوند و احمدوند و ذوله و ... اشاره کرد.
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
4
4
طرف خودشو لر معرفی کرده تا امیر کبیر در ستایشش میگه شیر بچه لر تا اون شعر که میگه گروه لری ساده بود زه نامردی و نیرنگ....
تاریخ گفته نه اون رسانه های انگلیسی که هویت براتون درست میکنن یا رسانه های پانکرد که میخان تجزیه طلبی کنن
همین مونده دزدای سرگردنه که دزدی کردن و غارت رو افتخار میدونستن اون زمانی که خوانین لر به حکومت های مرکزی باج نمیدادن بشن صاحب تمدن ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
کریم خان زند و قوای ایلات لک تا تونستن ایلات لور به خصوص بختیاری و لیراوی و فیلی رو سرکوب کردن بعد میگی لور هستن ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
غارتگری لرها رو سیسیل جان ادموندز به صراحت گفته برو کتابشو بخون البته لرها چیزای دیگه هم خطاب کرده . کریم خان تا تونست لرها رو سرکوب کرد . اسماعیل خان فیلی سویی تا علیمردان بختیاری سوطلایی
مدیر پایگاه

سلام


در بیان نظرات تحفظات رسانه ای را رعایت نموده و از توهین به قومیت بپر هیزید. اینکه فلان محقق چه گفته و نگفته یک داستان است و اینکه ان مستند در شرایط حاضر اثر تخریبی، توهین یا زیر سوال بردن وحدت ملی و اتحاد اقوام و شانیت و جایگاه یک قوم معظم و دلاور را دارد، یک بحث دیگر است.


خواهش می کنیم، من بعد در متن کامنت های ارسالی، دقت بیشتری مبذول بفرمائید.  

سید علی پیرمحمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
4
4
لک لر کرد .ترک،وفارس و... همه برادریم
ولی کریم خان زند لک دلفان بوده تمام
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
3
6
تنها پادشاهی بود کریم خان لک که عدالت مردمی داشت نه خان بازی ..وگرفتاری برایه مردم ..مرد مردان بود در زمانه خودش ..و محبوبیت ی دارد تا ابد ماندگار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
3
4
تا بحال هیچ کس نتونسته اتحاد لر کوچک وبزرگ را شکست بدهد و این همه چرندیات گفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
پرتی گویا تو. کی درباره اتحاد لر کوچک و بزرگ حرف زده آخه؟
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
2
1
باسلام کریم خان اصالتن روستای پری شهرستان ملایر
کوروش
United States of America
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
6
5
باسلام
واقعا متاسفم برای اون عزیزانی که کریم خان را لک معرفی میکنن لک شاخه ای از قوم بزرگ لر هست آقایان لک زبانی که خودتون رو از لر جدا میکنید اگه کریم خان بزرگ شما بوده خودش رو لر معرفی کرده ثد حیف که بزرگان رفتند وتازه به دوران رسیده ها بر طبل نقاق میکوبند
امیر وکیلی‌حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
0
3
درود خدا بر لک و لکستان بزرگ .
از ایلام تا لرستان تا کرمانشاه تا همدان تا کوت و خانقین و مندلی عراق .
من از تبار عشقم
من از نسل شاهانم
من لکم ، مرا به نام نامی لک بخوانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
1
1
افتخار کنید که کریم خان زند ایرانی بوده حالا ازهر قومی که بوده ؛چون پادشاه خویی بود هر کی از راه می رسه میگه از طایفه ما بوده اگر ادم بدی بود برادرتم بود میگفتی با من نسبت نداره وعزیزان لک زبان که خودشون رو از لر جدا میدونند بخصوص لکهایی که در لرستان هستند چرا هرکی از شما سئوال مکنه بچه کجایی میگی لرم چون اگر بگی لکم هیچکس نمیدونه لک یعنی چی پس زنده باد ایران وایرانی
پاسخ ها
مهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
ما لکها هر جایی بریم میگیم لک هستیم در ضمن قوم لک توی کتب تاریخی خارجی اومده بعد تو ایران مارو کسی نشناسه؟؟؟ توهم زدین همین :))) لور یعنی چی؟؟؟ مگه فقط لورستان لک داره؟؟؟
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
1
0
لرولک کردهرسه یه نژادن.چرااینقد بدبختین.
مدیر پایگاه

سلام 


اگر منظورتان ایجاد وحدت است، بحثی قابل تقدیر و تحسین می باشد. اما اگر مقصودتان، ارایه بحثی کارشناسانه است. مرتکب دو اشتباه شده اید.


اول اینکه لر و لک و کرد ، یک نزاد نیستند.


دوم اینکه، حق توهین در فضای عمومی را ندارید.


منتظر مشارکت های خوب و کارشناسانه شما هستیم

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
1
کریم‌خان زند در ۷۰ سالگی بیمار شد و به سال ۱۱۹۳ هـ.ق. درگذشت؛ با مرگ او، میراثش به سرعت از هم پاشید. هنوز او را به خاک نسپرده بودند که نزاع میان بازماندگانش بر سر حکومت بر قلمروهای زندیه آغاز شد. زکی‌خان، برادر مادری کریم‌خان، با علیمرادخان، خواهرزاده خود، متحد شد و محمدعلی‌خان زند، پسر کریم‌خان، را بر تخت نشاند. آن‌ها پسران شیخعلی‌خان و همراهانش را که طرفدار ابوالفتح‌خان زند، دیگر پسر وکیل بودند، را در ارگ به دام انداختند و قتل‌عام کردند. صادق‌خان زند نیز از بصره بازگشت تا دعوی جانشینی کند اما زکی‌خان طرفداران او را تهدید کرد که در صورت کمک به صادق‌خان، خانواده‌هایشان که در شیراز ساکن هستند را خواهد کشت؛ نتیجتاً صادق‌خان تنها ماند و به بم گریخت.

تنها یک روز از مرگ کریم‌خان گذشته بود که آغامحمدخان قاجار با همراهی خدیجه بیگم، عمه‌اش که از اعضای حرمسرای کریم‌خان بود، از شیراز گریخت و خود را به مازندران رساند. زکی‌خان برای بازگرداندن او، علیمرادخان را به تعقیبش فرستاد اما او به اصفهان که رسید، طغیان کرد. زکی‌خان زند برای اینکه اصفهان را پس بگیرد، به آن سو لشکر کشید اما در روستای ایزدخواست لشکریان خودش او را به قتل رساندند. در همین زمان، صادق‌خان به شیراز بازگشت و آنجا را تصرف کرد. علیمرادخان زند به سمت او لشکر کشید و شیراز را محاصره کرد و در صفر ۱۱۹۵ وارد شهر شد؛ او صادق‌خان و همه پسرانش، به جز جعفرخان زند را قتل‌عام کرد.

همزمان با نبردهای داخلی بین اعضای سلسله زندیه، آغامحمدخان در شمال ایران قدرت خود را مستحکم کرد و بر نواحی چون مازندران و گیلان سلطه پیدا کرده بود و حتی سعی کرده بود تهران را از دامنه قدرت زندیان خارج کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
1
1
میگویند ، آقا محمدخان در نوجوانی ، با دختر شیخ علی خان زند رابطه برقرار میکند و این موضوع باعث بدنامی این دختر و‌خانواده اش میشود و باعث کینه خاندان خان زند نسبت به او . . .

،
آقا محمد خان یا آغا محمد خان ؟

شاید برای شما هم سئوال باشه که چرا بجای آقا محمد خان مینویسند آغا محمد خان !

آغا در زبان ترکی به معنای خواجه یا اخته میباشد .

اما ماجرای اخته شدن او و کینه ای که باعث سرنگونی حکومت زندیه شد را بشنوید .

میگویند که دختر شیخ علی خان زند با آغا محمد خان رابطه برقرار میکند و موجب بدنامی خود و‌خانواده میشود .

هنگامی که محمد حسین خان قاجار در قرق اشرف با شبخ علی خان زند میجنگید ، آغا محمد خان بهمراه مادرش جیران در جنگ حضور داشتند .
محمد حسین خان میگریزد ولی آغا محمدخان و جیران باسارت در میایند .

شیخ علی خان زند میخواهد آغا محمد خان را بقتل برساند ولی جیران با التماس میخواهد که فرزندش را بقتل نرساند .
شیخ علی خان مجازات خفیف تری برای ظلم به دخترش در نظر میگیرد و به دژخیم دستور میدهد که او را عقیم کنند .

پس از اعمال این مجازات ، آغا محمد خان و مادرش جیران آزاد میشوند .
بعد از اینکه سر محمد حسین خان قاجار را از تن جدا کردند و‌برای کریمخان زند فرستادند ، جیران از فرزندش آغا محمد خان خواست که به قرآن و‌شمشیر سوگند یاد کند که نسل زندیه را طوری معدوم کند که حتی از هفتمین خویشاوند سببی آنها یک طفل باقی نماند .

این گفته چنان در دل او جای گرفت که ۲۰ هزارتن از مردم کرمان را فقط بخاطر اینکه به لطفعلی خان زند پناه داده بودند کور کرد و در آنجا کشتار و تجاوز زیادی انجام داد .
پاسخ ها
رزمجویی، پژوهشگر تاریخ، ساکن کانادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
دوست عزیز اقا محمدخان قاجار توسط عموی نادر شاه با نام عادل خان افشار اخته شد و ارتباطی با زندیه نداشته است تنها زندیه برای وی دلسوزی کردند و اجازه استفاده از کتابخانه شیراز را به وی دادند که همین سواد و هوش زیاد باعث بدبختی زندیه شد.
فرج الهی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
2
2
لکستان یک حوزه بزرگ فرهنگی و تاریخی است . لک یک قوم مستقل است و جدا از کُرد و لُر است . لکستان یک تمدن بزرگ بوده ماداکتور دره سیمره ( دره مهرگان ) پایتخت فرهنگی و تاریخی قوم بزرگ لک بوده است . شعار من لکم یادتون نره . زبان لکی هویت و شناسنامه ما لک زبان هاست عزیزان لک لطفا با بچه هایتان به زبان فاخر لکی صحبت کنید
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
1
خدمت دوستان عزیز کریمخان ازایل وطایفه لکهایی بودن که هم ترکی صحبت میکردندوهم لری همین الان عشایری هستند که ترک زبانند ولی درخوزستان ولرستان وحتی شهرکرد وچهار محال وبختیاری وهمدان وکرمانشاه درحال ییلاق وقشلاق میکنند البته دیگه به مانندسابق نیست ولی بودتد عشایری که طایفه ای کوچ میکردندودرهمین منباب توضیح عرض کنم از عشایرترک ییلاق رودر استان همدان هستند وبرای قشلاق به لرستان وخوزستان میروند وهمچنین عشایرکردزبان همدان همین وضع رودارند وییلاق وقشلاق میکنند وبه تناسب و مغتضیات محیطی وجغرافیایی میبایست زبان محلی موقت را بدانندتابتوانندبرای دادوستد ارتباط برقرارکنند پس مایع افتخار ماست که کریمخان زند هم به زبانهای فارسی وترکی ولری وغیره مسلط بوده وتوانسته بوده بااین خوانین وخانها ارتباط تنگاتنگی داشته باشدتابتواند ایران هرج ومرج زده را سروسامان دهد پس اگرلر بوده مایع افتخارماایرانیان است نه تنهالرها واگر ترک بوده مایع افتخارماایرانیان است نه تنها ترکها واگرفارس بوده همچنین متاسفانه درعصری زندگی میکنیم که اینگونه مسایل زندگی ماایرانیان تحت تاثیرقرارداده ...پس همین که ایرانی بوده وقلبش برای ایران میتپیده فرقی نمیکنه کدام پادشاه بوده وبرای عزت وافتخار ایران جنگیده وبرای حفظ تمامیت ارضی ایران دشمنان رو از ایران بیرون رانده فرقی نداره از روستاهای دورافتاده سیستان بوده یا ازروستاهای دورافتاده خراسان ویاهرجای دیگری پس ایرانی وبرای ایران تلاش کرده وجنگیده واین قابل احترام بوده وخواهدماند......یاحق
رزمجویی، پژوهشگر تاریخ، ساکن کانادا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
0
1
معین الدین نطنزی در کتاب منتخب التواریخ در سال 816 هجری می نویسد : ((چون قوم لر در آن موضع (مانرود) بسیار شدند و بعد از آن هر قبیله به جهت علفخواری (چرای احشام) رو به موضعی نهادند، بعضی به لقب و بعضی به اسم موضعی که قرار گرفتند نام قبیله بدان مشهور شد، مثل روزبهانی، فضلی، داود عباسی، ایازکی، عبدالمالکی و ابوالعباسی که به نام پدر موسوم اند و سلوزی، جنگروی، لک، هسته، کوشکی، کارند، سنوبدی، الانی، زخوارکی، براوند (بیرانوند)، زنگنه، مانکره‌ای، رازی، سلگی و جودکی که به اسم مواضع خود مشهورند)). همانطور که مشاهده می شود نام بیرانوند و لک در اوایل قرن نهم هجری به وضوح تحت عنوان "براوند" و لک آورده شده است. اینکه نام بیرانوند ها و لک ها 300 سال قبل از تاریخی که هنری راولیسون از آن نام برده آورده شده است به کلی کرد و حتی موصلی بودن بیرانوند ها را رد می کند. در کتاب تاریخ گزیده که اثر حمدالله مستوفی(قرن هجری7) است یکی از طوایف لرستان را تحت عنوان ویراوند آورده است که همان بیرانوند است . وجود نام بیرانوند در این دو کتاب صراحتا خبر از آن میدهد که بیرانوند ها خواستگاهشان لرستان بوده است نه کردستان عراق. در حالیکه در کتاب ابن بلخی نوشته است باجول فرزند بونصر تیرمردانی بوده است. تیرمردان امروزه در منطقه نزدیک به شیراز و در خاک لرهای ممسنی قرار دارد و دشمن زیاری نامیده میشود ولی قلعه ها و نام رودخانه تیرمردان همچنان باقی است. این ها تیره مردها یا مردی ها بوده اند که کوروش بزرگ را کتزیاس یونانی از قبیله مردی ها در پارس معرفی نموده است. باحول و بیران برادر بوده اند و تیرمردان محل حکومت شول ها بوده است و شولها باقیمانده مردی ها هستند در اکثر نقاط زاگرس ، بونصر حاکم شهر هیدالی که امروزه دشت رزم نامیده میشود و قلعه سفید معروف بالای آن شهر است. در کتاب ابن بلخی همچنین نوشته است قلعه سفید آخرین بار توسط بونصر تیرمردانی بازسازی گردید. در منابع تاریخی محلی لرستان از فارس به لرستان رفتن این دو برادر موجود است. لذا باحولوند ها که در اصل باچول با باشول بوده است و بیران (بیران وند و بیراحمد (بویراحمد غلط است) و بیرانی های ممسنی) همه از نژاد بیران تیرمردانی بوده اند. لکها تیره ای از لرها هستند از طایفه شول قدیم. در کردی چندین لهجه وحود دارد به نحوی که کردهای سورانی زبان کردهای کرمانجی را اصلا متوجه نمیشوند. گویش لکی به شولی های فارس و حتی تالش های گیلان بسیار نزدیک است و این اصالت و رابطه این طوایف قدیمی را ثابت میکند. حاکم لرهای فیلی دست نشانده صفویه بودند و در زمان نادر باعث اعدام چهارصد پهلوان زندیه توسط نادر. شدند و بعد از نادر کریم خان از آنها انتقام گرفت. علیمردان خان چهارلنگ هم چون به هفت لنگها خیانت کرد لذا هفت لنگها به کریم خان پیوستند.خوانین لرهای فارس و شولستان با نامهای میری خان ممسنی(پدر زن زکی خان)، رشید هان دشمن زیاری، سلطان علی خان خشتی و علی قلی خان کازرونی(شولی) اگر کریم خان را در فارس حمایت نمی‌کردند کریم خان توسط آزاد خان افغان از بین رفته بود ، لذا به احترام لرهای جنوب کهگیلویه، بیراحمد، دشمن زیاری ، ممسنی، خشت، دشتستان، شبانکاره ها،شول(کازرون)، لشنی های بومی فارس و لرهای لامرد ....پایتخت خود را شیراز انتخاب کرد و سپاه زندیه که توسط آزادخان و قاجار تقریبا از بین رفته بود با ورود لرهای جنوبی به آن قدرتمند شد و اصفهان و تهران تا گرگان را فتح نمودند و سر محمدحسن خان قاجار با تلاش آنان بریده شد. لرهای بیرانوند و فیلی و زنگنه و کردهای کرانی هم بعد از پادشاه شدن کریم خان زند جهت تقویت لشکر لرها به فارس امدند. امروزه عده ای با تفکیک کردن لر و لک و بختیاری، بویراحمد و ممسنی و شول جهت ایجاد تفرقه در قوم بزرگ لر و ریشه اصلی هخامنش و ساسانیان تلاش میکنند.
لر و لک یک ریشه اند و جدایی ناپذیرند. واژه لکستان علاوه بر اینکه به کردها ربطی ندارد باز هم ریشه در لر دارد.
در وصف لر بودن کریم خان زند اشعار بسیاری وجود دارد مثل:
اگرچه لری صادق ساده بود
ز نامردی و ننگ آزاده بود
لرممسنی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
1
1
درودکریم خان اصالتن لربوده وایل بکش ممسنی به قدرت رسیدن کریم خان جنگ های بسیارکرد
محسن
Germany
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
0
0
سوال اینجا ست اگر کریم خان زند لک بوده چرا نسل باقی مانده کریمخان زند که طایفه زندی و....لک بلد نیستن حرف بزنن این فرض هم مردود که بخاطر کوچ زبان لکی خود را فراموش کردند با وجود همچین شخص بزرگی مثل کریمخان زند
پاسخ ها
لکستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بزرگوار فرض کن الان خود تورو ببرن بزارن بین یه مشت عرب
آیا بعد یک سال لهجت عوض نمیشه؟
مطمعا باش ک لهجت تغییر میکنه
تازه من مثال یه زبان بیگانه زدم ک وقتی مدت زمان کمی هم باهاشون زندگی کنی لهجت شبیه اونا میشه
وای بحال طایفه زند ک ب جایی تبعید شدن ک گویشش خیلی بیگانه نیست و مدت زمان بسیار طولانی اونجا قرار داشتن طبیعیه ک زبان اصلی خودشون یادشون بره و بعضی از نسل باقی مانده شون لکی صحبت نکنن
تو داری طبق ظاهر باطن رو قضاوت میکنی
شاید گویششون تغییر کرده باشه ولی اصالتشون ک تغییر نکرده
در لک بودن زند هیچ شکی نیست
امیر وکیلی‌حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
1
2
زنده باد وندستان لکستان - وندستان لکستان است لرها شعبه‌ای از قوم بزرگ لک هستند .
هامرز - لر بختیاری - ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
1
1
با سلام
چه نیکو می شود آنگاه که محققین و پژوهندگان وقایع تاریخی ، عینک تعصب و وابستگی قومی را از چشم هایشان بردارند و بدون تعصب و خود برتر بینی به تحلیل و تفسر وقایع تاریخی بپردازند.

در اینکه همه اقوام ایران زمین از دیرباز تا کنون برای یکدیگر قابل احترام بوده اند شکی نیست اما خودبرتر بینی منجر به حدوث نفاق و جدایی می گردد.
اگر منصفانه به خواهیم به پادشاهی کریم خان بنگریم باید تمامی روایتها و دست نوشته ها و تاریخ مکتوب و سینه به سینه و اسناد متقن و مدلل را مطالعه کرده و با کنارهم قراردادن نکات مشترک آنها سعی در روشن ساختن زوایای پنهان تاریخ نمود.

قبل از اینکه کریم خان زند به قدرت برسد علیمردان خان اورشی بختیاری(حاکم فارس) و ابوالفتح خان آسترکی بختیاری(حاکم اصفهان) بعنوان سرداران سپاه ، نادرشاه را در فتح قندهار همراهی می کردند درصورتیکه کریم خان بعنوان سردسته جنگجویان و دلارمردان طایفه خود و بعنوان یکی از فرماندهان دسته های کوچکتر ، تحت فرماندهی خوانین بختیاری در فتح قندهار حضور داشت.

همه می دانند که بدلیل طولانی شدن محاصره قندهار ، بختیاری ها جلسه ای شبانه تشکیل داده و بابرگزاری مراسم قسم خوردن محلی و بدون هماهنگی با نادرشاه ،به قندهار یورش برده و قلعه را فتح می کنند .
نادرشاه با سروصدای شبیخون شبانه بختیاری ها از خواب بیدار شده و در ابتدا بدلیل خودسری فرماندهان بختیاری ناراحت می شود اما صلاح را در حضور در شبیخون و همراهی قوای بختیاری برای تارومار کردن افاغنه می بیند .
فردای روز فتح قندهار، نادر شاه بدلیل خودرایی و اقدامات خوانین بختیاری که بدون کسب اجازه از نادرشاه به قندهار حمله کرده بودند ، تصمیم می گیرد که بختیاری ها را بدلیل نافرمانی از پادشاه تنبیه نماید زیرا خوب می دانست که اگر با این نافرمانی برخورد نکند ممکن است که فتح قندهار به نام لر تمام شده و در بازگشت برایش در ایران مشکلاتی بوجود خواهد آمد که با مشورت وزیردانا و مشاور ارشد خود که این بیت را برایش خواند اندکی ارام گرفته و با این افکار مزاحم مقابله کرد:
"قندهار را بختیاری فتح نکرد بلکه شوکت نادری فتح کرد" و یا اینکه "بختیاری نکرد بلکه بخت یاری کرد"
بعد از آرام شدن اوضاع نادرشاه دستور داد که 4000 از سواران بختیاری در قندهار مانده و شهر را کنترل کنند(هم اکنون طایف بختیار که در قوم وایل هزاره پشتو افغانستان هستند بازماندگاه بختیاری هایی هستند که بدستور نادرشاه در قندهار باقی مانده اند) و الباقی به سمت قوچان و خراسان شمالی تبعید شوند که این موضوع برای خوانین بختیاری و خصوصا علیمردان خان اورشی بسیار بسیار ناراحت کننده بود و از اینجا بود که علیمردان خان کینه نادرشاه را بدل گرفت و مترصد فرصتی شد برای جبران ناسپاسی نادرشاه و افشاریه .
پس از بازگشت از قندهار علیمردان خان مجددابعنوان حاکم فارس و ابوالفتح خان بعنوان حاکم اصفهان منصوب شدند .
بعد از مرگ نادر شاه و بدلیل بروز اختلاف و رقابت میان شاهزادگان افشار در انتخاب پادشاه هر یک از شاهزادگان در قسمتی از کشور تاج پادشاهی بر سر می گذاشت که به دنبال این وضع، شرایط هرج و مرج و ناامنی در کشور حاکم گردید و علیمردان خان که مترصد فرصت مناسبی برای انتقام از افشاریه بود از این واقعه و عدم تمرکز و اتحاد افشاریه استفاده نمود و با جمع آوری سپاهی به اصفهان که یکی از مراکز قدرت افشاریه بود حمله نمود. در یورش اول سپاه زندیه به فرماندهی ابوالفتح خان از اصفهان دفاع نمود و لشکر علیمردان خان به گلپایگان عقب نشینی کرد. علیمردان خان در این زمان یا توجه به رشادتهایی که از کریم خان در زمان فتح قندهار دیده بود ، نامه ای به او نوشته و با خطاب قراردادن اوی بنام فرزند ایماق از او می خواهد که با اوردن جنگجویان زند به وی در شکست افشاریه جهت سرکوب هرج و مرج و جلوگیری از تجزیه ایران کمک کند .
کریم خان پیشنهاد خان بختیاری را پدیرفته و با جمع اوری نیرو به کمک علیمردان خان می آید و با هدایت علیمردان خان سپاه را به سمت اصفهان حرکت می دهند. در این هنگام ابوالفتح خان زمانی که اوضاع را آشفته و به ضرر افشاریه می بیند با ارسال نامه و نماینده ای از علیمردان خان می خواهد که در صورت دادن پست به او که همان حاکمیت اصفهان بود با انها همکاری خواهد کرد.
علیمردان خان بختیاری پذیرفته و با کریم خان وابوالفتح خان جلسه ای تشکیل می دهد و با ذکر این موضوع که هدف اصلی اش گرفتن انتقام بختیاری ها و لرها از افشاریه بذلیل تبعید انها به قندها و خراسان توسط نادرشاه و سروسامان دادن به اوضواع ناآرام و بی کفایتی جانشینان افشاریه است ابولفتح خان و کریم خان را مجاب می کند که در ذیل حکومت او حرکت کنند و ماحصل این جلسه به تهیه و تنظیم توافقنامه ای سه گانه منجر شده که پیرو ان نوه دختر ی پادشاهان صفوی را در داراب به تخت نشانیده و علیمردان خان با لقب مختارالدوله تاج نائب السلطنه ای با احتیارات پادشاهی را بر سرگذاشته و عملا امورات پادشهای کشور را در دست می گیرد و ابوالفتح خان بعنوان حاکم اصفهان باقی ماند و کریم خان زند نیز بعنوان سرلشکر پادشاهی جدید جهت سرکوب باقی ماند هاشرف و آزاد افغان و سرکوب شورش قاجاریه به سمت نواحی شمای کشور راهی می گردد.
در این رهگذر علیمردان خان در خلال جلساتی که با سران ایلیات جهت اخذ بیعت و انتظام امور کشور داشت به ابوالفتح خان تذکر می دهد که رعایت جایگاه و سلسله مراتب را داشته باشد و در صورت تکرار بی نظمی با او برخورد کرده وحتی اور ا خواهد کشت.
پس از تذکرات چند باره علیمردان شاه به ابوالفتح خان در جلسه ای گویا ابوالفتح خان در جلسه ای که مست بوده و حالت روحی مناسبی نداشت وارد جلسه شده و به گفتن هزلیات مشغول می شود و علیمردان شاه عصبانی شد و با شمشیر ابوالفتح خان را می کشد.
خبر کشتن ابوالفتح خان توسط علیمردان شاه به کریم خان رسیده و کریم خان از این واقعه استفاده نموده و با سخنرانی پرشوری که برای سپاه بختیاری و لرها می نماید با انزجار از حکومتی که بر پایه برادر کشی استوار است لشکریان را تهییج نمود که به خونخواهی ابوالفتح خان و تنها برای نظم بخشیدن به امور کشور و جلوگیری از استبداد علیمردان شاه به سمت اصفهان محل استقرار علیمردان شاه حرکت کنند .
بدلیل کثرت لشکریان کریم خان و احساسی شد ن آنها بدلیل کشته شدن ابوالفتح خان توسط علیمردان شاه و همچنین قلت لشکریان یاقی مانده در اصفهان ، علیمردان شاه نتوانست از پایتخت خود دفاع نموده و به فارس متواری شد.
مخلص کلام ، چندین درگیری بین قوای زند و علیمردان شاه بوجود آمد که حتی در نبرد آخر و قبل از رسیدن قوای کمکی به لشکر زند علیمردان دستور داده بود که نیمه شب به سپاه زند حمله کنند که نیمه های شب هرچه علیمردان شاه را صدا می زنند از فرط خستگی از خواب بیدار نمی شود و فردا صبح که از خواب بیدار می شود با عتاب از همراهان خود گلایه می کند که چرا بیدارم نکردید و با ذکر این موضوع که من را خواب نبرد بلکه بحت مرا خواب برد به ناراحتی خود از بخت بدش و از دست دادن فرصت چیره شدن یه زندیه قبل از رسیدن قوای کمکی به خان زند گلایه کرد.
در این وانفسا پسرعموی کریم خان که علی الظاهر با کریم خان دچار مشکل گردیده بود و به علیمردان شاه پناه اورده بود از فرصت استفاده کرده و با دیدن این که سپاه کمکی به کریم خان پیوسته است در فرصتی اقدام به کشتن علیمردان شاه نموده و به سمت کریم خان فرار می نماید.

مخلص کلام اینکه کریم خان از انجایی که در سخنرانی اش برای لشکریان علیمردان شاه در زمان کشتن ابوالفتح خان از این جملات که علیمردان شاه دروغ می گوید و برای انتظام کشور غلیه افشاریه برنخاسته بلکه برای پادشاهی خود برنامه دارد ، اذها بختیاری ها و لرهای مجود در سپاه را آشفته کرده بود ، نمی توانست خود بگوید که من پادشاه هستم از این رو خود را وکیل ارعایا اعلام نمود که سپاهیانش او را نیز مانند علیمردان شاه مورد عتاب قرار ندهند که حودت نیز بدنیال پادشاهی هستی .ووووو

عل ایهالحال منظورم از نوشتن این متن طولانی این است که اگر لرها و خصوصا بزرگان انها که به مقام پادشاهی ، نایب السطلنه ای و دیگر پستهای عالی رتبه کشوری رسیده بودند چنانچه با تدبیر وخردورزی بیشر اندکی از خودخواهی خود کم نموده و با مبارزه با احساسات و امیال شخصی و قبیله ای ، مصالح کلی قوم لر و کشور را در اتحاد و یکدلی می دیدند جه بسا هم اکنون جایگاه اقوام لر در کشور به گونه ای دیگر تعریف می شد .
بنابرایان از همه تاریخ پژوهان ایران زمین و خصوصا لرها (بختیاری ها، لرستانی ها، کهگلویه و بوبیراحدی ها، بهمئی هاولکها و...)می خواهم که بدون تعصبات طایفه ای و قبیله ای به واکاوی نقاط ضعف تفکرات پیشینیان پرداخته و با هم افزایی دل در گرو آبادی ایران عزیزمان بسپاریم و این بیت حضرت حافط را سرلوحه همه اموراتمان قراردهیم:
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت . آری به اتفاق جهان می توان گرفت
دولتشاهی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
3
1
انقلاب لکی در راه است .
ایران را لکستان می‌کنیم .
سرزمین زیبایت را دوست میدارم
با تو هستم ای اصالت ایران زمین
مدیر پایگاه

سلام بر شما
شما هم لک هستید؟

پاسخ ها
زند لک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
تنها قومی که هیچ وقت پان نداشته ما لکها هستیم . به دروغ خودتون رو لک جا نزنین. تمام اقوام ایران تاج سر ما هستن
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
2
1
نویسنده این مطلب خیلی دروغو هست طبق چه منبعی میگید کریم خان زند با لرها دشمنی داشت؟ خود کاتب دربار زندیه طایفه زند رو شاخه ای از لرها معرفی می کنه حتی خود کریم خان زند هم خودشو لر معرفی می کنه درضمن کتاب رستم التواریخ خیلی معتبر هست
پاسخ ها
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
مهندس! متاسفانه اولین کسی که به زندیه و لکها خیانت کرد، ابراهیم خان کلانتر بود و به نوعی وزیر اعظم حکومت زندیه بود بعد از کاتب زندیه حرف میزنی ؟؟؟ یعنی درگیری بین ایلات لک و الوار رو انکار میکنی ؟؟؟
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
2
در جواب آقای صفرلکی : شما طبق چه سندی میگی ایلات لک با الوار دشمن بودن؟ درضمن منظور بنده از کاتب دربار زندیه گلشن مراد کاشانی هست که زندهارو شاخه ای از لرها دونسته همچینن خود کریم خان زند هم خودشو لر معرفی می کنه
پاسخ ها
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
کریم خان هیچ وقت خودشو لور ندونسته . کتاب های تاریخی تماما سند این گفتمان بنده هستش. قدیمی ترین سند هم کتاب مجمل التواریخ گلستانه هستش . در این کتاب کاملا شرح وقایع رو موشکافی کرده. دقیقا در این کتاب میگه سپاه درباری و نظامی حکومت زندیه ایلات متحده وند کرمانشاه بودند و این قوا باعث شکست الوار فیلی و بختیاری و لیراوی شدند و جالبتر این که الوار با آزاد خان افغان متحد شده بودند که ایلات متحده لک رو شکست بدن که قوای ایلات لک از سرهای قوای افغانی توی سه نقطه از کشور تپه درست میکنن و قوای الوار فیلی و بختیاری و لیراوی تارومار میشن و طی تنها یه درگیری بیش از 1000 نفر از قوای لیراوی کشته میشن و چندین هزار زخمی و اسیر برجای میذارن . کتاب ایلات و عشایر ایران رو حتما بخون . فیلی ها که اصلا شدن پادوی قجری ها . کتاب گلشن مراد تمام قوای زندیه رو کرد معرفی کرده و کتاب رستم التواریخ نیز میگه لور هستند و از لکها می باشند و لکها رو لور معرفی کرده ولی قبل از اینا سفرنامه توماس هربرت به صراحت محل زندگی زندها رو لکستان نامیده اونم زمانی که تازه از سمت شاه عباس به ملایر کوچانده شدن یا کتاب مجمل التواریخ گلستانه نیز دقیقا ایلات متحد و به وجود آورنده حکومت زندیه رو ایلات متحده وند کرمانشاه اعلام میکنه از جلالوند تا کاکاوند و قلیوند و باجلوند و مافیوند و ... . لورها دشمنان اصلی قوای زندیه بودند . بیشترین عداوت با ایلات متحده لک داشتن
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
کریم خان خودش الوار رو تارومار کرد بعد گفته من لورم? هر چی لور جلو دستش اومده به فنا فرستاده بعد میگین گفته من لورم :) تمام ایلات تبعیدی توسط آغامحمد قاجار ایلات لک بودن . رفتارتون شبیه فرصت طلب ها هستش . یه عده دیگه جانفشانی کردن بعد لوریان ادعاشو میکنین . از روح علیمردان بختیاری و حسین خان فیلی شرم کنین . این مثل اون سخن جعلی از امیرکبیر هستش . سنگ قبر صادق خان برادر کریم خان سند زنده هستش رووش نوشته صادق زند لک .
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
گلشن مراد کل سیستم طوایف لک رو لور و سپس کورد معرفی کرده در این حد پرت بوده و جالبه سرهارفورد جونز کسی که نزدیک ترین روابط رو با زندیه داشته میگه لک هستن و اصلا سند زنده سنگ قبر صادق خان برادر کریم خان هستش لک معرفی شده و یا کتب تاریخی بسیار معتبر دیگر مثل کتاب تاریخ کامل ایران اثر سرجان ملکم و ....
صفرلکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
2
3
گلشن مراد کلیت زندها و مثلا مافی رو کرد معرفی کرده . من دارم میگم وزیر اعظم زندیه بهشون خیانت کرده بعد تو از کاتب اونا میگی ؟؟؟ سرهارفورد جونز رفیق شفیق لطفعلی خان زند و کسی که هم چادر اون بوده و باهاش غذا صرف میکرده میگه لک هستن . سنگ قبر صادق خان بردار کریم خان رو با نوشته بزرگ لک حکاری کردن که خودش سند زنده هستش و کتاب فاخر تاریخ کامل ایران اثر سرجان ملکم یا کتاب کریم خان زند اثر جان ریچارد پری رو بخون دستت میاد که زندیه لک بودن یا لور . اینا اشخاصی بودن که به صورت تخصصی در مورد زندیه تحقیق کردن . من خودم نسب ایلیاتی دقیق زندیه رو میدونم از نسل سلسله هستن و زمان شاه عباس به ملایر کوچانده شدن . کتاب کریم خان جان پری کامل همه چی رو گفته . در ضمن تمام کتب تاریخی گفتن بزرگ ترین دشمنان قوای زندیه که ایلات متحده لک بودن همین لورها بودند که با آزاد خان افغان متحد شده بودند . کتاب مجمل التواریخ گلستانه رو بخون . فیلی ها که اصلا عامل اصلی دستگیری شاهزادگان زندیه بودند
مریم کونانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
1
5
با سلام و احترام خدمت هموطنان عزیز. کریم خان لک بوده ولی از آنجایی که گاهی لکهای زیادی ساکن لرستان هستند وبه انها لر گفته میشه در منابع بعضی جاها اومده که کریم خان لره. وگرنه در لک بودنش شکی نیست.
امیر وکیلی‌حسنوند
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
1
1
یارمحمدخان زردلانی نیز یکی دیگر از سرداران بزرگ قوم لک است که در مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه دفن شده است .
خدا روح تمام آزادی خواهان و وطن پرستان قوم لک را قرین رحمت کند
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
1
اقای صفر لکی ، کریم خان زند خودشو لر معرفی کرده، کاتب دربار زندم ربطی به وزیر اعظم زندیه نداره
پاسخ ها
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
یه جوری میگی کریم خان خودشو لور معرفی کرده انگار اومده پیش خودت گفته من لورم . سنگ قبر صادق خان برادر کریم خان سند زنده هستش تازه منابع تاریخی به کنار اصلا . دشمنان حکومت زندیه شما الوار بودین و این که طایفه زند از نسل سلسله هستن و کوچک ترین ارتباطی با الوار ندارن . حتی یه طایفه لور به خاطر حکومت زندیه تبعید نشدن
ایلیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
پیش من نگفته لر هستم، تو کتاب های تاریخی جملاتش هست

درضمن ما لرها با زندیه هیچ دشمنی نداشتیم، خود زندها با کمک طوایف لر مثل بختیاری و ممسنی به قدرت رسیدن، چقدر شماها پورو هستید

این که کریم خان زند با اسماعیل خان فیلی جنگید دلیل بر این میشه که بگیم زندها با لرها دشمنی داشتن؟
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
3
1
درضمن مولف کتاب رستم التواریخ کریم خان زند رو لک ندونسته کسی که کتاب رستم التواریخ رو تصحیح و به اتهام رسونده تو پاورقی کتاب اشاره به لک بودن کریم خان زند می کنه وگرنه خود مولف کتاب رستم التواریخ کریم خان زند رو لر معرفی می کنه
پاسخ ها
صفرلکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
مهندس خود کتاب رستم التواریخ تو متن کتاب گفته زندیه از طایفه لک هستند . در ضمن منابع تاریخی بسیار زیاد بی طرفی که گفتن لک هستند موجوده . زندیه توسط شاه عباس از ناحیه الشتر و نورآباد به ملایر تبعید شدن و قدیمی ترین سند هم کتاب سفرنامه توماس هربرت هستش که مصادف با حکومت صفویه هستش و محل پری ملایر رو لکستان نامیده جایی که قبلا شاه عباس صفوی زندها رو به اونجا تبعید کرده . کتاب کریم خان زند اثر جان ریچارد پری مو به مو وقایع رو گفته . زمان شاه عباس اتابکان لرستان توسط شاه عباس و با کمک و خیانت حسین خان فیلی ربیعی به طرز فجیعی قلع و قمع میشن و زندیه به ملایر کوچانده میشن و طوایف چگنی و بالاگریوه از اندیمشک به خرم آباد کوچانده میشن و طوایفی نظیر امرایی(رومی) و رکرک و ... از سمت دزفول به عنوان عمله (نوکر) به خدمت والیان آورده میشن . کتاب های سفرنامه بارون دبود و هنری راویلنسون و ... رو بخونید دستتون میاد . والیان فیلی با ایلات لک لرستان دشمنی و عداوت زیادی داشتند. طایفه میر نواب والیان پشتکوه بودند هنوز بزرگان منطقه ایلام هستند و خاطراتشون زنده هستش . طایفه رشنو به عنوان کتاب همراه والیان به ایلام که آخرین سنگرگاه والیان بوده برده میشن و تو ایلام به رشنوادی معروفن . کردهای ایلام به خاطر حکومت والیان فیلی در کتب تاریخی به کرد فیلی معروف شدن همون طوری که به لورها و لکها نیز لور فیلی اطلاق شده. و اینم بگم کردهای ایلام نفرت خاصی از والیان فیلی دارند به خاطر ظلم هایی که به این مردم کردن
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
2
1
دوستان عزیز این مطالب گفته شده کاملا خلاف تاریخه. شخصی بنام اسماعیل خان قشقایی بعد از افشار قدرت رو در دست گرفت و والی برای شهرهای اصفهان و شیراز تعیین کرد. کریم خان رو از یزد اورد و از دوستاش بود. کریم خان لقبش وکیل دولت هست و در واقع والی فارس بود و همینطور یه والی دیگر برای اصفهان و بقیه شهرها بجز خراسان. در واقع پادشاه نیستند این ادمها. پادشاه اسماعیل قشقایهه. منتهی اینقدر وقیحانه میگن اسماعیل سوم صفوی یا ابوتراب که کلمه ساختگی است. واقعا شرم اوره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
3
1
لک ها از دیر باز بعنوان یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های قوم لرمطرح بوده و در تمام طول تاریخ تمام مشاهیر لک در هرجا که سکونت داشته اند خود را با پسوند "لر"یا "لرستانی" به دیگران معرفی و شناسانده اند. گذشته تاريخي سرزمين هاي لرنشين تقريباً در دوره هاي مختلف تاريخي از دوران باستان تا زمان صفويه مشترك بوده و مناطق لك زبان امروزي نيز جزئي مهم و سرنوشت ساز از اين پيكره بزرگ بوده اند. به عنوان مثال كريم خان زند كه از لرهاي لك زبان بوده و در متون مختلف تاريخي هويتي جداي از لر نداشته است بطوريكه دكتر پرويزرجبي در كتاب كريم خان و زمان او قبيله زند را از لرهاي لك به شمار مي آورد(رجبي، 1378، 32).همچنين دكتر دره مير حيدر در بيان انتقال پايتخت به شيراز در زمان زنديه چنين مي گويد: در زمان زنديه پايتخت از شمال شرقي به جنوب(شيراز) منتقل شد واين بار نيز، عامل گروه ملي مسلط كه لرها بودندبر ساير عوامل پيشي گرفت(ميرحيدر، جغرافياي سياسي، ص151).
بیرانوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
3
2
لک‌ها شعبه‌ای از قوم لر هستند که در جنوب استان کرمانشاه، شرق استان ایلام ، شمال غربی و غرب لرستان و نیز قسمتهایی از استان همدان زندگی می کنند. لکی، شاخه شمالی گویشهای قوم لر است که دارای اشتراکاتی با گویشهایی است که جدیداٌ با عنوان کردی جنوبی در حال معرفی اند .اگر به منابعی تاریخی که گویشهای کردی جنوبی را در زمرۀ گویشهای قوم لر ذکر کرده اند بی اعتنا باشیم این اشتراک را می توان محصول هم مجاورت تاریخی با گویشوران کردی جنوبی و هم اشتراکات نژادی دو قوم کرد و لر دانست. لكي يكي از اصيل ترين گويش هايي است كه مردم لر بدان تكلم مي كنند و جدا از ديگر گويش هاي مردم لر نيست و شايد بتوان بر آن نام "مادر زبان لري" ویا "اصیل ترین گویش قوم لر" را نهاد. بکر بودن و مصون ماندن لرستان از هجوم بیگانگان شرایط مساعدی برای نابود نشدن واژه های فارسی قدیم در همه گویشهای قوم لر خصوصاٌ لکی فراهم نموده است. گویش لکی در مقایسه با سایر گویشهای قوم لر و نیز گویشهای جنوبی قوم همسایه یعنی "کرد" ، حاوی واژه های سره و ناب تر فارسی باستان است و به جرات می توان گفت بسامد واژه های بیگانه در گویش لکی بسیار پایین است و همین ،دلیل اطلاق عناوین "مادر زبان لري"و یا "اصیل ترین گویش قوم لر" به گویش لکی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
3
3
لر نام مشترک و نماد هویت میلیون ها ایرانی و عراقی است، یکی از واجب ترین فوریت های کار ما این است که با کارهای فرهنگی، پژوهشی، رسانه ای و ادبی و هنری باورها و فضاهای مسموم را از گرد این واژه بزدائیم به گونه ای که با شنیدن نام لر جغرافیایی رنگارنگ و متنوع از سرزمین ها، گویش ها، زبان ها و.. قابل تجسم باشد و هیچ گروهی از مردم لر نپندارد به صرف تفاوتی در زبان و یا منطقه زندگی و.. نمی تواند بخشی از لرستان تاریخی باشد.

چرا باید در جنوب استان همدان و شمال شرق استان لرستان (مناطق ثلاث) این گونه تصور شود که الزاما لرها کسانی هستند که زبانی جدا از ثلاثی ها دارند.هر چند که مردمان مناطق ثلاث (به غیر از مهاجرین ترک) هم از نظر زبانی و هم از نظر اجتماعی و تاریخی لر محسوب می شوند.

چرا در مناطق بالاگریوه (از خرم آباد تا دره شهر و دهلران ) برعکس مناطق ثلاث، لرها کسانی هستند که زبان شان با فارسی رسمی کشور قرابت زیادی داشته و ساکنانی در مناطق بالا گریوه که چنین نباشند به آنها لقب «لک» می دهند .

چرا در تصور مردم مناطق شمال استان لرستان، دلفان ، هرسین و هلیلان و ... واژه لر هنوز جایگاه خاصی نیافته و بین لر و لک در تعلیق می باشند.

چرا در باور مردمان استان ایلام (که تا چند دهه پیش، مرکزیت و فرمانروایی قوم لر را یدک می کشیدند) لرها کسانی هستند که در خرم آباد و مناطق جنوبی آن زندگی نموده و در نظر آنان لفظ پشت کوه لرستان (در طول این هزاران سال ! )اشتباها به استان ایلام اطلاق شده است؟

چرا لرهای عراق معتقدند که لر کسی است که به لهجه ایلامی ها صحبت کند. در عقاید لرهای عراق، خرم آباد و استان لرستان جزء مناطق لر نشین خالص و اصلی محسوب نگردیده، بلکه لرهای ایران در نظر آنان کسانی هستند که در استان های کرماشاهان و ایلام سکونت دارند.

چرا از دیدگاه شهروندان شرق استان لرستان( مناطق دورود ، ازنا و الیگودرز ) لر کسی است که در کوه بوده و چادر نشین باشد. بنابر این در گفته های اینان، چادر نشینان حتی اگر ترک زبان هم باشند باز هم لرند!

چرا در استان های چهار محال و بختیاری و خوزستان، لر یعنی فردی بی کلاس، تهیدست و رعیت. در مقابل آن واژه بختیاری قرار دارد که به معنی فردی با کلاس و خان منش و... می باشد بنابراین آنها برای مبری شدن از نسبت های بی کلاس می گویند «مو لر نِیدُم، مو بختیاری هِدُم» یعنی من با کلاسم؟

چرا مردم کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی ابتدا با افتخار و تعصب خود را «لر» می دانند اما سپس حاضر نیستند متناسب با هویت جمعی خویش، خود را سازمان دهند. وقتی رئیس جمهور یا مسئولین بلندپایه به این مناطق سفر می کند آنها را «عشایر غیور» خطاب می کند، آنها هم هرگز تقاضا نکرده اند با نام قومیت شان «لر» صدا زده شوند، حتی وقتی به فکر تغییر نام استان شان می افتند آخرین نامی که به ذهنشان خطور می کند لر و لرستان جنوبی است حال آنکه ابتدا به اسامی چون استان پارسیان می اندیشند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
1
2
لَک نام طوایفی است ساکن در غرب ایران که به گویش لکی سخن می‌گویند.لک‌های پیشکوه قویاً خود را لر می‌دانند و لک‌های پشتکوه پیوندهای قوی فرهنگی هم با لرها و هم با کردها نشان می‌دهند.برخی منابع لکی را در پیوستار تدریجی فارسی-لری-گورانی در میان لری و گورانی قرار داده ولی همانندی‌های آن بیشتر به سمت لری می‌دانند.برخی زبان‌شناسان هم لکی را کاملاً در دستهٔ لری طبقه‌بندی کرده‌اند.زین‌العابدین شیروانی مؤلف سفرنامه بستان‌السیاحه در سده ۱۹ میلادی لک‌ها را جزئی از گروه‌های لر آورده‌است. در دوران معاصر نیز ح. ایزدپناه گردآورنده فرهنگ لغات لکی، لک‌ها را لر می‌داند و کرد خواندن آنها را یک سوء تفاهم می‌نامد. از نظر او به این خاطر که در قدیم در منابع تاریخی واژه کرد در بسیاری موارد برای همه کوچنشینان و رمه‌گردان فلات ایران بکار می‌رفته، گاه لک‌ها و لرها و دیگران را با نام کرد (کوچنشین) نامیده‌اند.
قوم لر چگونه به وجود آمد؟
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
3
1
قوم لر ترکیبی از اقوام آریایی با اقوامی هستند که پیش از آریایی‌ها در ایران می‌زیستند و شامل عیلامی‌ها، کاسی‌ها و لولوبی‌ها می‌شدند. طبق شواهد باستان‌شناسی، برخی از تاریخ‌دان‌ها لرها را بقایای عیلامی‌هایی می‌دانند که بعد از تهاجم آریایی‌ها، زبان آن‌ها تغییر کرد.«هینتس» عیلامی‌های باستان را به‌عنوان اجداد لرهای امروزی ذکر کرده است. او برای ذکر این مورد به اشیای فلزی بازمانده از منطقه لرستان اشاره می‌کند. پژوهشگران هنر مفرغ لرستان را نتیجه تمدنی بزرگ می‌دانند.«جرج کامرون» بر این عقیده است که سرزمین پدری هخامنشیان که پارسوا نام داشت با بخش‌هایی از جنوب لرستان امروزی که بخشی از سرزمین لرها است تطابق دارد.
بعدها با حمله اعراب به ایران، فرهنگ آن‌ها بر فرهنگ مردم این کشور تاثیر گذاشت. این تاثیر شامل لرستان نیز می‌شد. با این وجود، قوم لر توانستند آداب و رسوم خود را تا حدود زیادی حفظ کنند. در عصر حکومت صفویه، دو ایالت لرنشین وجود داشتند که یکی از آن‌ها در لرستان و دیگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار داشت. این دو ایالت، والیانی مستقل داشتند.
والیان لرستان فیلی در سال ۱۰۰۶ هجری قمری به دستور شاه عباس بزرگ، حاکمان پیشکوه و پشتکوه شدند و تا عصر قاجاریه بر این منطقه حکمرانی کردند. لرستان عصر زند نیز یکی از ایالت‌های لرنشین دارای حاکمیت به شمار می‌رفت.
بعد از روی کار آمدن قاجاریه، آقامحمدخان که کینه بسیار از حکومت زند و مردمان لر داشت، دست به تغییراتی در منطقه زد. او لرها را مجبور به کوچ اجباری به منطقه قزوین کرد. فتحعلی‌شاه همچنین حکومت والیان لرستان را به منطقه پشتکوه محدود کرد. او تا سال ۱۳۰۷ در این منطقه حکم راند؛ اما بعد از تصرف پشتکوه به عراق رفت. بعد از پایان یافتن حکومت آقامحمد خان قاجار، فتحعلی‌شاه لرستان را تجزیه کرد. در راستای اجرای این سیاست، پشتکوه از لرستان جدا شد و زیر نظر مستقیم حکومت قاجاریه قرار گرفت. از آن پس منطقه لرستان را شاهزادگان قاجار اداره می‌کردند. با این سیاست، لرستان دچار هرج و مرج شد. اقوام لر شروع به ستیز با هم کردند و بسیاری از آن‌ها کوچ‌نشینی را به ماندن در آن منطقه ترجیح دادند.

لرستان در آن زمان به لرستان بزرگ شهرت داشت و شامل مناطق بختیاری، لرستان کوچک، کهگیلویه و بویراحمد و منطقه ممسنی می‌شد. مستوفی بر این عقیده بود که بعد از آن لرستان بزرگ به دو بخش تقسیم شد که عناوین «لر بزرگ» و «لر کوچک» را به خود گرفتند. اداره این دو ایالت، به دست دو برادر به نام های بدر و منصور سپرده شد. بدر که برادر بزرگ‌تر بود بر مناطق بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی حکومت داشت. ازاین‌رو این ایالت به لر بزرگ شهرت یافت. ایالت دوم، استان لرستان بود که به دست برادر کوچک‌تر اداره می‌شد و نام لر کوچک داشت.

بر طبق این تقسیم‌بندی، دو حکومت لر نژاد در ایران بود که یکی از آن‌ها اتابکان لر بزرگ و دیگری اتابکان لر کوچک بودند. حکومت اتابکان لر کوچک هم‌زمان با دوره حکومت صفویه و ایلخانان در ایران بود. این حکومت حاکمان مشهوری داشت و به‌صورت ایلی و طایفه‌ای اداره می‌شدند. در سال ۱۰۰۶ هجری قمری با کشته شدن شاهوردی آخرین اتابک لر کوچک به دست شاه عباس کبیر، حکومت اتابکان لر کوچک پایان یافت. بعد از آن، اداره حکومت به والیانی که از طرف دولت مرکزی فرستاده می‌شدند، سپرده شد. اداره حکومت اتابکان لر کوچک به شیوه والی‌گری تا سال ۱۳۰۸ و عصر حاکمیت رضاخان تداوم داشت.
لر بزرگ در عصر صفویه، منطقه بختیاری، کهگیلویه و ممسنی را شامل می‌شد. بعد از سقوط سلسله اتابکان لر بزرگ یا فضلویه در آن منطقه، حکومت دیگری جای آن‌ها را نگرفت؛ اما در منطقه بختیاری که یکی از این سه بخش بود، یک تشکیلات ایلی منسجم شکل گرفت و تا سال‌ها به حکومت خود ادامه داد. در زمان زندیه، بین کریم خان زند و علی مردان خان بختیاری که در آن زمان، ریاست ایل را بر عهده داشت، رقابتی سخت برای به دست گرفتن حکومت ایجاد شد که در پایان آن، کریم خان زند پیروز شد و سلسله زند را تشکیل داد.
سلسله زند که از نژاد لر تشکیل شده بود، پایتخت خود را شیراز انتخاب کرد. کریم خان در دوره حاکمیت خود، عنوان شاه را به کار نبرد و از نام «وکیل‌الرعایا» برای خود استفاده کرد. کریم خان در زمان حکومت خود، اقدامات بسیاری برای پیشرفت و آبادانی ایران و توسعه تجارت این کشور انجام داد. سلسله زند با پیروزی آقا محمد خان قاجار بر لطفعلی خان زند پایان یافت.

قوم لر به‌دلیل لر بودن کریم خان و سلسله زندیه، در عصر حکومت آقامحمد خان قاجار آسیب زیادی را متحمل شدند. لرها در این دوره از مناصب مختلف کنار گذاشته شدند و قاجارها تلاش کردند آن‌ها را تضعیف کنند. ضعف قوم لر زیاد طول نکشید و آن‌ها در عصر حاکمیت مشروطه توانستند تا حدود زیادی قدرت خود را باز پس گیرند. لرهایی که در دوره مشروطه قدرت خود را بازیافتند؛ از قوم لر بزرگ و اعقاب حسینقلی خان ایلخانی بودند. علیقلی خان سردار اسعد از مهم‌ترین آن‌ها بود که توانستند به‌همراه سرداران آذربایجان و محمدولی خان تنکابنی، تهران را در اختیار خود قرار دهند.
با روی کار آمدن سلسله پهلوی در ایران، به‌دلیل سیاستی که دولت در زمینه تخته قاپو کردن عشایر و انتقال قدرت از ایلات به‌سمت حکومت مرکزی داشت، ایلات مورد ظلم و ستم قرار گرفتند. قوم لر نیز از این سیاست در امان نماند. قوم لر در ابتدا مایل نبودند به این سیاست تن در دهند و مقاومت‌هایی در برابر آن انجام دادند. این مقاومت‌ها سبب شد بین ایلات لر و دولت مرکزی درگیری‌هایی ایجاد شود؛ اما دولت مرکزی در مقابل ایلات ایستادگی کرد و با ایجاد جنگ‌ و خونریزی به هدف خود دست یافت و مناطق لرنشین را زیر سلطه خود درآورد. رضاشاه به لرستان و کهگیلویه حمله کرد و قتل عام بزرگی در بین قوم لر ایجاد شد. ازاین‌رو، بسیاری از عشایر لر مجبور به کوچ‌های اجباری شدند. قوم لر ساکن در سرزمین بختیاری نیز مجبور به اسکان اجباری شدند که همین امر سبب شد که از لحاظ اقتصادی و نظامی ضعیف شوند.
هامون
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
0
0
حسین کریم خان زند، مدیر عامل شرکت بیمه نوین ، با این کریم خان زند فامیلن؟
مدیر پایگاه

سلام آقا/ خانم هامون 


از خودش بپرس

محمد زند
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
1
2
زنده باد لکستان ومردم لک و زبان لکی در سراسر کره زمین.
ما از دیرباز در مناطق مختلف ایران بوده آیم ولی اصالت ما لک است واز طوایف لک هستیم .
اردشیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
0
2
لکم و تبار لر دارم.
برادر من وقتی زندیه با خیانت افرادی مثل ابراهیم خان کلانتر با شکست مواجه شد و خانواده های زند به لرستان پناه آوردند. هیچ کسی از زندها به قاجار تحویل داده نشد.
ترانه کشکله شیرازی وجه تسمیه اش به ورود زند بر می گردد.
(کشکله از واژه ای کجی به معنی دختر گرفته شده است همان واژه کیژی کردی و کیجا شمالی است)
این سوال اشتباه است کریم خان لرلک بوده است.
پاسخ ها
یدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
مگه میشه لک باشی و تبار لوری داشته باشی؟؟؟ نکنه ماجرا یه چیز دیگس ؟؟؟
یدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
خود لورهای خرم آباد عامل دستگیری شاهزادگان زندیه بودن . حداقل مقاله دکتر شیخ نوری عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا رو بخون . به صراحت فیلی ها و والیان فیلی را دشمنان قسم خورده لک و زند میدونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
چرا در دوران مشروطیت لرها در برابر قوم لک ایستادن سردار بزرگ داودخان که لک‌ها رو متهد کرد که پایتخت رو بگیرن تا نزدیک پایتخت پیش رفتن سر کله لرها تورکها وارمنیها که شاه از ترس لک‌ها از ارمنستان نیرو آورده بود سد شدند وجلوی قوم لک ایستادن چرا مگه لرها دنبال یکی بودن با لکستان میکنید چرا با تورک ارمنی برادر شدید اگه برادر بودید چرا خیانت کردید
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
آقای جابری، رومن گیرشمن نگفته طوایف کرد و لر و فیلی و ممسنی و بختیاری زیر شاخه لک هستند، اون جرج کرزن بود که اینو گفت، و البته خود جرج کرزن میگه طوایف کهگیلویه، فیلی، بختیاری و ممسنی تحت عنوان کلی لرها در میان و اشاره کرده زبان لرها از فارسی قدیم گرفته شده و با زبان کُردی اشتراک داره، لطفاً یکم تاریخ بخون و جعل نکن، در جواب آقای امیر وکیلی حسنوند هم باید بگم خیلی بد تحلیلی که میگی لرها شعبه ای از لک هستند، لر خودش جمعیتش خیلی بیشتر لکه، شاید لک، لر باشه ولی لر، لک نیست
پاسخ ها
یدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
در کتاب نسخه اصلی این سخن وجود داره ولی در نسخه ترجمه شده حذفش کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین