پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
لرستان از دیرباز در دو رده مردان و زنان به عنوان قطب جودوی کشور محسوب ‌شده و در سال‌های گذشته قهرمانان زیادی را به ورزش کشور تقدیم کرده است.

شعار سال: موفقیت جودوی لرستان را می‌توان بیشتر در زمینه استعدادیابی و رده‌های پایه مشاهده کرد. اما در چند سال گذشته این رشته ورزشی با مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم کرده است.

به‌عنوان نمونه، کمبود منابع مالی همواره ورزشکاران و بخصوص جودوکاران لرستانی را تحت‌فشار زیادی قرارداده است.

به هرحال مسئولان این رشته ورزشی از بی‌توجهی مدیران فدراسیون جودو گلایه‌ دارند و معتقدند که این فدراسیون به تعهدات قانونی خود در قبال جودوی لرستان عمل نمی‌کند.

به همین دلیل و برای پرس‌وجو در مورد آخرین وضعیت جودوی لرستان گفت و گویی با «هادی کردی» دبیر هیأت جودو و کوراش استان لرستان انجام داده‌ایم.

جایگاه جودوی لرستان را در کشور چگونه می‌بینید؟

لرستان همواره به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این رشته ورزشی در کشور محسوب شده و در سال‌های گذشته همواره جزو پنج استان برتر جودوی کشور بوده‌ایم. به عنوان نمونه، در بخش بانوان همواره جزو دو تیم برترکشور بوده‌ و در بخش مردان نیز توانسته‌ایم در اغلب مواقع روی سکوهای اول تا سوم کشور قرار گیریم. ورزشکاران لرستانی جایگاه ویژه‌ای در اردوهای تیم ملی داشته اند. اما با وجود همه این ظرفیت‌ها هیچ‌گونه حمایت مالی توسط فدراسیون از هیأت جودوی لرستان نمی‌شود.

مهم‌ترین مانع پیش‌روی جودوی لرستان چیست؟ مهم‌ترین مانع پیش‌روی جودوی لرستان مشکلات مالی است و این در حالی است که طبق بخشنامه وزارت ورزش و جوانان، برای اعزام‌ تیم‌های ورزشی، باید بخشی از هزینه توسط اداره کل ورزش و جوانان، بخشی دیگر توسط فدراسیون مربوطه و درصد کمی نیز توسط هیأت‌ها تأمین شود.

با وجود این بخشنامه، اکنون در همه اعزام‌های تیم‌های استان، هزینه مربوطه توسط هیأت و اداره کل ورزش و جوانان تأمین می‌شود و فدراسیون جودو به تعهدات قانونی خود عمل نمی‌کند.

حتی هزینه رفت‌وآمد ورزشکاران استان که به اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند را نیز فدراسیون پرداخت نمی‌کند. به عنوان نمونه در مسابقات جهانی کوراش که در خرم‌آباد برگزار شد، فدراسیون جودو هیچ‌گونه کمک مالی به ورزش جودو استان نکرد.

جودوی ایران درکل دنیا با افت محسوسی روبه رو بوده زیرا شاهد بروز مشکلات زیادی در فدراسیون جودو و حرکت نکردن جودوی کشورمان متناسب با قوانین روز دنیا هستیم.

چه تعداد جودوکاردر استان مشغول فعالیت هستند؟

اکنون نزدیک به 800 ورزشکار بیمه شده در بخش مردان در استان وجود دارد؛ درحالی که تعداد جودوکاران استان از این تعداد بیشتر بوده و به دنبال ساماندهی این وضعیت هستیم.

روند حرکتی جودوی لرستان در چند سال گذشته چگونه بوده است؟

جودوی استان همچون گذشته با قدرت به حرکت رو به رشد خود ادامه می‌دهد. البته در مباحث فنی و کادر مدیریتی یک سری تغییرات به‌وجود آمد که همه این تغییرات در جهت توسعه این رشته ورزشی بوده است.

اکنون با اقدامات انجام شده، جودوی لرستان برنامه‌ای بین‌المللی دارد، به‌عنوان نمونه در سال گذشته دوره‌های آموزشی، استعدادیابی و پیکرشناسی با حضور مربیان کره‌ای در استان برگزار شد.

اردیبهشت‌ سال گذشته نیز تیم جودوی لرستان در دو رده نونهالان و نوجوانان به عنوان نماینده ایران به مسابقات بین‌المللی ارمنستان اعزام شد و توانست مقام دوم این مسابقات را کسب کند.

شرکت تیم‌های جودوی لرستان در مسابقات بین‌المللی به خوبی نمایانگر توسعه و پیشرفت در این رشته ورزشی در استان است.

از سوی دیگر، برگزاری لیگ بانوان باشگاه‌های کشور و برپایی اردوهای مشترک با تیم‌های سایر استان‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته برای کمک به توسعه این رشته ورزشی ارزیابی می‌شود.

چه مسابقاتی در پیش رو دارید؟

کسب مقام اول و پنجم کشور توسط تیم مردان و زنان جودوی لرستان در مسابقات کشوری از موفقیت‌های این رشته ورزشی ارزیابی می‌شودو در سال آینده در نظر داریم که توجه ویژه‌ای به تیم‌های پایه به‌خصوص در دو رده نونهالان و نوجوانان با برگزاری اردوهای مختلف و مشترک با ورزشکاران سایر استان‌ها داشته باشیم.

همچنین به دنبال این هستیم که بتوانیم در سال آینده در دو رده نونهالان و نوجوانان شاهد اعزام تیم‌های استان به مسابقات بین‌المللی باشیم. این اقدام کمک مناسبی برای توسعه و پیشرفت جودوی استان خواهد کرد.

سخن آخر؟

کمبود بودجه و اعتبارات به عنوان مهم‌ترین مشکل این هیأت ورزشی و جودوکاران لرستانی محسوب می‌شود. انتظار داریم که فدراسیون جودو به تعهدات مالی خود عمل کند، چرا که از نظر فنی جودوی لرستان م شکل چندانی ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی لرستان ورزشی، تاریخ انتشار 19 فروردین 95، کد مطلب: 1294:www.lorestanvarzeshi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین