پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
مجلس برای مقابله به مثل با مصوبه اخیر کنگره آمریکا، طرح دو فوریتی را آماده کرده است که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی در روابط تجاری، علمی، اقتصادی و سیاسی با ایالات متحده ایجاد خواهد شد.

شعارسال : تأیید مصوبه اخیر کنگره آمریکا در خصوص لغو روادید اتباع ۳۸ کشور که به ایران سفر کرده اند، واکنش مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. بر این اساس ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، گزارش اخیر آمانو به شورای حکام، قطعنامه شورای حکام و قانونگذاری اخیر کنگره آمریکا را نقض برجام دانستند.

* گام اول؛ نامه ۴۸ نماینده به رئیس جمهور

پس از آن که در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، ۱۰۲ نماینده با تذکر کتبی به رئیس جمهور، نقض شدن برجام با مصوبه کنگره آمریکا را یادآور شده بودند، امروز هم جواد کریمی قدوسیعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مهر، از نامه‌نگاری ۴۸ نماینده مجلس با حسن روحانی و گوشزد کردن نقض برجام خبر داد و گفت: در این نامه تاکید شده است که طبق شروط مقام معظم رهبری و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، با اقدامات اخیر شورای حکام و کنگره آمریکا، لغو برجام صورت گرفته است و عملا تمام استراتژی های برجام که در راستای حل مشکلات معیشتی مردم و افزایش روابط با کشورهای جهان بود، زیر سوال رفته است.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات اخیر شورای حکام و کنگره آمریکا رسما نقض برجام صورت گرفته است، اظهار داشت: نامه وزیر امور خارجه آمریکا که تیم مذاکره کننده ما با هدف کوچک کردن مصوبه کنگره، آن را بزرگ می کند عملا هیچ وجاهت قانونی ندارد.

وی تصریح کرد: وزارت امورخارجه با بزرگنمایی به فهم افکار عمومی توهین می کند، زیرا ما شاهد نقض فاحش برجام هستیم.

کریمی قدوسی در تحلیل اقدامات اخیر آمریکا گفت: آمریکایی ها منتظرند که جمهوری اسلامی قدم آخر را در اجرای تعهدات خود بردارد و قلب رآکتور اراک را خارج کرده و جای آن بتن بریزد سپس گام نهایی خود را بردارند.

وی ادامه داد: دولت در جمع آوری سانتریفیوژها، انتقال مواد و برداشتن قلب رآکتور اراک عجله نشان داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر آمریکا اطمینان پیدا کند که توان هسته ای ایران از بین رفته است، چهره دیگر خود را در نقض عهد نشان خواهد داد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نقض عهد آمریکا گفت: مقام معظم رهبری برای بیان مصداق نقض عهد آمریکا به نامه اوباما اشاره کرده بودند که در آن نامه، رئیس جمهور آمریکا قول داده بود که دشمنی با ایران را کنار بگذارد اما مدتی پس از آن عملا از فتنه ۸۸ حمایت کرد.

کریمی قدوسی افزود: زمانی که رئیس جمهور آمریکا عهده خود را نقض کرده است چطور ممکن است که وزیر امور خارجه ما دل خود را به نامه جان کری خوش کند!؟

وی اظهار داشت: در این نامه به رئیس جمهور تاکید کرده ایم که هیئت نظارت بر اجرای برجام باید به این موضوع توجه کند و بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

* گام دوم؛ نامه کمیسیون امنیت ملی مجلس به شورای عالی امنیت ملی/ اقدامات اعتمادساز متوقف شود

همزمان با هشدار عموم نمایندگان مجلس به دولت یازدهم درباره نقض صریح برجام با مصوبه کنگره آمریکا، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم دست به کار شد.

محمد حسن آصفری نماینده نماینده مردم اراک و دبیر کمیسیون امینت ملی در این رابطه به مهر گفت: کمیسیون امنیت ملی مصوب کرد نامه ای به شورای عالی امنیت ملی نوشته شود و تاکید شود با توجه به اقدامات آمریکا در نقض برجام، جلوی اقدامات اعتمادساز ایران گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید شورای عالی امنیت ملی مانع جمع آوری سانتریفیوژها، تبدیل اورانیوم غنی شده و همچنین خارج شدن قلب رآکتور اراک شود.

* گام سوم؛ طرح دو فوریتی مقابله به مثل

آصفری همچنین از مقابله به مثل مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی در حال جمع آوری امضا برای طرح دو فوریتی مقابله به مثل با قانون اخیر کنگره آمریکا هستند.

نماینده مردم اراک با اشاره به طرح دو فوریتی تعدادی از نمایندگان در این زمینه گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح دو فوریتی که شامل ۴ ماده است، محدودیت‌هایی در روابط تجاری، علمی، اقتصادی و سیاسی با ایالات متحده ایجاد خواهد شد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: برخی در پی تصویب برجام، به دنبال روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با ایالات متحده بودند که در صورت تصویب این طرح، ممانعت و محدودیت‌هایی در این روابط ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: این طرح پس از تصویب در کمیسیون امنیت ملی، هفته آینده در صحن مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

محمد صالح جوکار دیگر عضو دیگر کمیسیون امینت ملی مجلس نیز گفت: کمیسیون امنیت ملی نامه وزیر امور خارجه آمریکا به وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مصوبه کنگره را فاقد وجاهت قانونی می‌داند.

نماینده مردم یزد تأکید کرد: این نامه نمی تواند مصوبه کنگره را تغییر دهد.

در مجموع به نظر می رسد، اقدام کنگره آمریکا و امضای رئیس جمهور این کشور بر روی آن، آنقدر اقدامی خطرناک و جدی است که نمی توان صرفا با یک نامه رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، به حل و فصل آن دلخوش کرد و با توجه به شرایط داخلی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ورود جدی و موثری در مقابله با این اقدام و تضمین حداکثری منافع ملی انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار سه شنبه 01 دی 1394 ، کد مطلب : 3006769 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
تازگیا طرح های بهتری نسبت به قبل داره توسط مجلسمون تصویب میشه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
امیدوارم که واقعا مجلس ما بتونه تو دهنی خوبی به امریکا بزنه بخاطر بدعهدی هاش
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
من که میگم ایران در صورت لغو برجام زیاد نمیتونه کاری از پیش ببره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
مجلس اگر اون زمان مقاومت میکرد الان به این روز نمی افتادیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین