پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: پایین بودن میزان اعتبار تخصیص یافته به سدهای در دست ساخت این استان منجر به طولانی شدن روند ساخت و ساز آنها می شود.

شعار سال: شاهپور رجایی افزود: طولانی شدن روند ساخت و ساز سدها باعث افزایش شدید قیمت تمام شده و محروم ماندن بهره برداران از فواید اجرای این طرح ها می شود.
وی در باره سد دالکی بیان کرد: با توجه به اینکه نخلستان های منطقه دشتستان به علت کم آبی در آستانه خشک شدن قرار دارند هرگونه تاخیر در ساخت سد دالکی باعث از بین رفتن نخیلات و عبور از شرایط احیا قرار می گیرند.
رجایی با اشاره به اهمیت اجرای سد باغان دراظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آبی آبخوان های محدوده مطالعاتی جم و ریز این استان در وضعیت ممنوعیت و بحرانی قرار گرفته در صورت بهره برداری نشدن بموقع از سد باغان و استحصال آب از این سد برای شهرستان جم و ادامه تامین آب آشامیدنی و صنعتی از منابع سطحی و متوقف نشدن برداشت آب از منابع زیر زمینی باعث رسیدن سطح آب زیرزمینی به سنگ کف و خشک شدن کامل این سفره ها می شود.
وی بیان کرد: همچنین بهره برداری نکردن بموقع از سد باغان منجر به فرونشست زمین، در مضیقه قرار گرفتن شدید مردم در زمینه تامین آب آشامیدنی و مشکل شدن ادامه فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ از جمله پالایشگاه های این منطثه می شود.
رجایی اضافه کرد: هم اکنون در استان بوشهر سد مخزنی رئیسعلی دلواری با حجم 695میلیون مترمکعب و حجم آب قابل برنامه ریزی 430میلیون مترمکعب در دست بهره برداری است.
وی گفت: همچنین این استان پنج سد بزرگ از محل منابع ملی در دست ساخت و مطالعه دارد که از این تعداد چهار سد دالکی، دشت پلنگ، باغان و خائیز عملیاتی شده است.
وی یادآور شد: همچنین مطالعه سد باهوش نیز انجام و مصوبه کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه و بودجه برای آن گرفته شده است و در جدول 20 قانون بودجه به صورت متمرکز ذکر نام شده و پیگیر هستیم تا از همان ردیف و سازوکار تامین مالی انجام شود.
رجایی گفت: سدهای دالکی، دشت پلنگ و باغان که در پیوست یک قانون بودجه قرار دارند هفت هزارو 420میلیارد ریال اعتبار مصوب دارند و باید در مدت چهار سال احداث شوند.
وی یادآور شد: برهمین اساس بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه های تعدیل سنواتی باید سالی یکهزارو 800 میلیارد ریال اعتبار برای این طرحها تصویب، ابلاغ و نقدینگی تامین شود تا در مدت تعیین شده طرحها اجرا و به بهره برداری برسند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: در این صورت اگر آثار ناشی از تعدیل را نیز در نظر بگیریم باید حداقل سالی دو هزار و 200میلیارد ریال به این سه سد اعتبار اختصاص یابد تا تاخیری در زمانبندی اجرا پیش نیاید.
وی افزود: این درحالی است که اعتبار مصوب برای سه سد یاد شده 252میلیارد ریال بوده که با پیگیری های انجام شده فقط با توجیه تامین نقدینگی برای سهم 15 درصد فاینانس خارجی سد دشت پلنگ و باغان 161میلیارد ریال تخصیص و نقدینگی ابلاغ شده است.
وی در مورد سد دالکی گفت: این سد بعنوان بزرگترین سازه، برای ساخت آن قراردادهایی با چهار هزار میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده که باید در مدت چهار سال اجرا شود.
رجایی یادآور شد: سد دالکی در سال گذشته 252میلیارد ریال و در سال 96 نیز به همین میزان اعتبار مصوب و ابلاغ شده دارد که کمتر از 3.5درصد کل اعتبار مورد نیاز است.
رجایی افزود: به طور معمول در شرایط کنونی که نرخ تورم در کنترل دولت و اعداد تورمی نزدیک به 10 درصد ابلاغ می شود و شاخص های تعدیل فهرست بها به تبعیت بخشی از اقلام موجود در سبد نرخ تورم بین هشت تا 10 درصد است و بیانگر این است که اعتبار مصوب حتی به اندازه افزایش هزینه های طرح ناشی از تعدیل سالانه هم نخواهد بود.
وی گفت: با ساخت سدهای استان بوشهر علاوه بر فراهم سازی شرایط کنترل و مدیریت سیلاب های مخرب که تبعات و آثار زیانبار آبی در سال های گذشته را کنترل می کند، بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی و صنعت شهرستان های جنوبی استان و آب کشاورزی بیش از 13 هزار هکتار از نخلستانهای دالکی و سعد آباد نیز تامین می شود.
وی گفت: با توجه به تاخیرها باید سقف اعتبار مصوب سالانه متناسب با نیاز اعتباری طرح افزایش یابد و تخصیص و نقدینگی اعتبار مصوب به پروژه تزریق شود در عین حال از ساز و کارهای متعارف تامین منابع مالی مانند استقراض داخلی و خارجی بشدت حمایت تا منابع مالی مورد نیاز طرح ها در زمانبندی مقرر تامین شود.
رجایی افزود: پایین بودن سقف اعتبارات تخصیص یافته، ابلاغ نکردن و تخصیص نقدینگی باعث طولانی شدن زمان اجرا و افزایش شدید قیمت تمام شده طرح می شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای سدهای یاد شده در استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط مالی دولت و پیشینه تامین اعتبار تنها به اعتبارات مصوب سالانه در لایحه بودجه اکتفا نکردیم و تامین مالی سد دالکی از طریق فاینانس داخلی در دستور کار است و در حال طی مراحل قانونی هستیم.
رجایی یادآور شد: سد باغان و دشت پلنگ به عنوان طرحهای اولویت دار استان بوشهر برای فاینانس خارجی معرفی و تاییدیه اولیه گرفته شده و منتظر گرفتن مجوز از دولت خارجی هستیم.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود در اواخر نیمه اول سال جاری فاینانس خارجی سد ها این استان مشخص شود.
در استان بوشهر بیش از شش میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه 150 میلیون تن خرما تولید می کنند و بخش عمده آن مربوط به شهرستان دشتستان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 03 تیر 1396، کد مطلب:82575918 : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین