پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
شهردار بانه گفت: سعی می‌کنیم تا یک ماه آینده پروژه شهربازی دوکانان(آربابالند) بانه را تعیین تکلیف کرده و با مسئولیت سرمایه گذار پروژه و یا خارج از آن، شهربازی را راه‌اندازی کنیم.
شعار سال:بابک رستم‌پور در مورد آخرین وضعیت پروژه عظیم دوکانان این شهر اظهار کرد: شهرستان بانه شهری مرزی و مسافرپذیر با رویکرد تجاری غیررسمی است که همین امر باعث شده پتانسیل تجاری بودن در این شهرستان شکل بگیرد و مبادلات تجاری در آن سبب شده تا مسافران زیادی را به خود بپذیرد.

وی افزود: تامین نبودن زیرساخت‌های گردشگری و هجوم مسافران موجب ایجاد توسعه نامتوازن و رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری در این شهرستان شده به طوری که از سال 86 تا 91 حدود 90 مجتمع تجاری بدون تامین زیرساخت‌های مکمل توسعه در بانه احداث شده است.

بانه به عنوان شهری توریستی آوازه کشوری دارد

شهردار بانه عنوان کرد: کمبود فضای خدماتی و گردشگری که عدم رضایت مسافران را در پی داشت و وجه بانه که به عنوان شهری توریستی آوازه کشوری دارد را مخدوش کرده بود؛ همین مسئله نگرانی‌هایی را به وجود ‌آورد که سعی کردیم سیاست‌هایی در راستای کمک به توسعه خدمات تفریحی و گردشگری شهرستان و همچنین ایجاد ثبات و پایداری در بازار اعمال کنیم.

وی تصریح کرد: در دولت دهم یک هزار و 64 منطقه گردشگری در کشور تصویب شد که سه مورد از آنها در بانه و طرح گردشگری دوکانان هم یکی از آنها بود که سعی کردیم حداکثر استفاده را از این طرح برای ایجاد توسعه متوازن در این شهرستان ببریم.

رستم پور به پروژه مشارکتی سرمایه گذاری دوکانان یا آربابالند(نام تجاری شرکت خارجی طرف قرارداد) که منطقه‌ای تفریحی و گردشگری تاریخی در شهرستان بانه است، اشاره کرد و گفت: برای اجرای این پروژه طرح جامعی تهیه کردیم که به تصویب کارگروه گردشگری و کارگروه امور زیربنایی رسید و شهرداری به عنوان طرف قرارداد میراث فرهنگی و سرمایه گذار اصلی طرح معرفی شد.

وی ادامه داد: شهرداری بانه برای اجرای این پروژه اقدام به جذب سرمایه گذار کرد و اولویت طرح بر ایجاد منطقه گردشگری در شهرستان بود و ایجاد مجتمع تجاری جزء اولویت‌های آخر این پروژه بود.

بسترهای تسهیلگرانه برای ورود سرمایه گذاران فراهم نیست

رستم پور به روند جذب سرمایه گذار و مشکلات و موانع موجود در این راستا هم اشاره کرد و افزود: در طرح‌های گردشگری به شدت نیازمند سرمایه گذار و ورود بخش خصوصی هستیم اما متاسفانه بسترهای تسهیلگرانه برای ورود سرمایه گذاران فراهم نیست و نیازمند تسهیلات و مصوبات در سطح کلان استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه روند واگذاری پروژه به سرمایه گذار 9 ماه طول کشید، این روند را موجب از دست دادن زمان در توجیه پروژه‌ها و جذب سرمایه گذار دانست و اعلام کرد: نهایتا در 13 دی ماه 94 قرارداد با زمان و درصد مشخص و با سرمایه گذاری 104 میلیارد تومانی منعقد شد که بر اساس آن این پروژه باید در هشت آیتم اجرا شود که تاکنون 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهردار بانه با اشاره به اینکه زمین موردنظر برای احداث طرح خارج از محدوده خدمات شهری و خارج از حریم بود، عنوان کرد:36 هکتار آن اراضی ملی بود و 163 هکتار نیز منابع ملی و اراضی مرتع بود.

تاثیر منفی اتفاقات اقلیم کردستان عراق بر روند کار سرمایه گذار

وی ادامه داد: در مدتی که عقد قرارداد با سرمایه گذار عراقی انجام شد، اقلیم کردستان شاهد اتفاق‌هایی بود که اثرات منفی زیادی هم بر پروژه داشت و سرمایه گذار را با کمبود نقدینگی جدی مواجه کرد که موجب عدم اجرای به موقع پروژه توسط سرمایه گذار شد.

رستم پور در خصوص فسخ قرارداد با سرمایه گذار، اظهار کرد: قرار بود که تا اردیبهشت 96 سرمایه گذار این پروژه، هشت آیتم از آیتم‌های شهربازی را انجام و به بهره برداری برساند و اگر انجام نشود منجر به تذکر و توبیخ و فسخ شود؛ زمانی که احساس کردیم پروژه با رکود مواجه است، سه جلسه رسمی با سرمایه گذار داشتیم و اخطار اجرای این بند از صورت جلسه به سرمایه گذار داده شد.

دادن مهلت پنج روزه به سرمایه گذار پروژه

وی با اشاره به دیدگاه خوب دولت و استاندار کردستان برای جذب سرمایه گذار در استان، عنوان کرد: با مجوز استانداری تا خرداد ماه به سرمایه گذار مهلت دوباره داده شد که متاسفانه کاری انجام نشد و در نهایت در آخرین جلسه‌ای که با سرمایه گذار و با حضور استاندار برگزار شد، از سرمایه گذار خواسته شد تا طی 5 روز آیتم‌هایی را که توان اجرای آن را دارد، اعلام کند.

شهردار بانه مشکل در ساختار اداری سرمایه گذاری و اتفاقات سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان را موجب عدم اجرای به موقع پروژه توسط سرمایه گذار دانست و افزود: یکی از بهانه‌های سرمایه گذار این است که شهرداری زمین را تحویل نگرفته است که این مسئله واقعیت دارد چرا که 6 هکتار از زمین مورد نظر متعلق به شهرداری بود و مابقی متعلق به منابع طبیعی و اراضی ملی بوده است که تاکنون واگذاری 14 هکتار از 204 هکتار انجام شده گرچه اگر سرمایه گذار مشکل مالی نداشت این 14 هکتار 60 درصد موضوع قرارداد را تامین می‌کرد


پروژه دوکانان به هیچ وجه شکست نمی‌خورد

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های کافی از این سرمایه گذار برای اجرای این پروژه صورت گرفته است، گفت: چون این طرح به اندازه کافی توجیه دارد اصلا شکست نمی‌خورد گرچه ممکن است همه آیتم‌های آن اجرا نشود اما بقیه قابل اجرا و دارای توجیه سرمایه گذاری است.

رستم پور، نبود شهربازی در شهرستان بانه را یکی از مهمترین مشکلات این شهرستان دانست که نگرانی مردم را در پی داشته است و در ادامه گفت: برنامه‌ای برای شهربازی مدنظر است که اگر به نتیجه برسد، حرکتی سریع و جدی را تا یک ماه آینده در مورد شهربازی انجام خواهیم داد.

شهردار بانه وعده داد: قول می‌دهیم که حتما در چارچوب این قرارداد و یا خارج از آن و حتی با مسئولیت شخصی و مسئولیتی که در قبال مردم دارم در یک ماه آینده شهربازی راه اندازی شود و نگرانی افکار عمومی در این زمینه را برطرف کنیم.

لازم به ذکر است؛ محل اجرای پروژه عظیم دوکانان در دامنه کوه آربابا و دوکانان بانه است که شهربازی روباز و سرپوشیده، پارک جنگلی، باغ هنر، سالن آمفی تئاتر، فضای نمایشگاهی، پارک آبی، سینمای روباز، رستوران، پارکینگ، مجتمع تجاری، آبشار، فواره، سورتمه ریلی، تله کابین، کمپینگ و متل از جمله بخش‌های تشکیل دهنده این پروژه عنوان شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 4 تیر 1396، کد مطلب: 502720: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین