پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۸۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
در میان افرادی که تلاش می کنند با اعتراض های خود، نظر وزارت بهداشت را تغییر دهند، حضور دانشجویان دوره های تخصصی پر رنگ بود؛ این افراد به هدف تحت فشار قرار دادن وزارت بهداشت، از حضور در کلاس ها و محل های آموزشی خودداری کردند؛ اما به نظر می رسد جریمه ای که وزارت بهداشت برای این کار آنان در نظر گرفته، بیشتر از قصوری است که آنان در مواجهه با قانون در پیش گرفته اند.

شعار سال: پس از تصمیم جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر امکان صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه برای متخصصین علوم پایه، جمع زیادی از پاتولوژیست های سراسر کشور و البته دانشجویان دوره های تخصصی این رشته به این تصمیم معترض شدند و برای تغییر نظر وزارت بهداشت به روش های مختلف اعتراض کردند.

تجمع بسیاری از پاتولوژیست های فعال در بخش آزمایشگاهی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و نیز ساختمان وزارت بهداشت، صدور بیانیه های اعتراضی پاتولوژیست ها، پرهیز از انجام آزمایش های پزشکی توسط برخی آزمایشگاه های پزشکی کشور و انجام مکاتبات اداری با مسئولان، تنها بخشی از اقدامات اعتراضی بود که در هفته های اخیر توسط پاتولوژیست های سراسر کشور انجام شد.

همراستا با این افراد، جمع بسیاری از متخصصین سایر رشته های پزشکی نیز با متخصصین رشته های پاتولوژی همراه شدند و با صدور بیانیه و یا مصاحبه های مختلف، حمایت خود را از آنها اعلام کردند.

در بین همه افرادی که به تصمیم اخیر وزارت بهداشت اعتراض دارند و تلاش می کنند با اعتراض های خود، نظر وزارت بهداشت را تغییر دهند، حضور و نقش دانشجویان دوره های تخصصی این رشته به ویژه آن دسته از دانشجویانی که در سال های اول تخصص مشغول به تحصیل هستند نیز پر رنگ بود؛ دانشجویانی که احتمالاً با نگاه به آینده شغلی و درآمدی این تخصص در میان همه تخصص های دیگر پزشکی که امکان ادامه تحصیل داشتند، پاتولوژی را انتخاب کردند و حالا با تصمیم وزارت بهداشت، جایگاه علمی و تخصصی رشته خود را در خطر می بینند.

این افراد به هدف تحت فشار قرار دادن وزارت بهداشت، از حضور در کلاس ها و محل های آموزشی خودداری کرده اند، اقدامی که طبیعتا باید بهای آن را پرداخت می کردند، اما به نظر می رسد بهایی که وزارت برای آنان در نظر گرفته است، بیشتر از قصوری است که آنان در مواجهه با قانون در پیش گرفته اند.

همین اقدام این دانشجویان کافی بود تا مسئولان ارشد وزارت بهداشت در برخورد عجیب و حداکثری سنگین ترین احکام انضباطی ممکن را قبال برخی از این دانشجویان اعمال و آنها را برای یک مدت طولانی محروم از تحصیل کنند.


وزارت بهداشت و احکام تنبیهی که متناسب با قصور دانشجویان نیست+سند



وزارت بهداشت و احکام تنبیهی که متناسب با قصور دانشجویان نیست+سند

وزارت بهداشت و احکام تنبیهی که متناسب با قصور دانشجویان نیست+سند

وزارت بهداشت و احکام تنبیهی که متناسب با قصور دانشجویان نیست+سند


وزارت بهداشت و احکام تنبیهی که متناسب با قصور دانشجویان نیست+سند

در تصمیم جدید مسئولان آموزشی وزارت بهداشت، مبنی بر برخورد انضباطی با دانشجویان دوره های تخصصی پاتولوژی ـ که تا کنون در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تبریز اجرایی و احکام تعدادی از دانشجویان نیز صادر شده ـ چند نکته جالب توجه وجود دارد که اشاره به آنها ضروری است.

نخست اینکه بر پایه بررسی های انجام شده این احکام انضباطی که در بیشتر آنها برای دانشجویان محرومیت از تحصیل برای دو نیم سال و درج در پرونده با احتساب سنوات تعیین شده است، یکی از سنگین ترین تنبیهاتی است (بند 12 از ماده احکام انضباطی برخورد با تخلفات دانشجویی) که بر اساس قوانین موجود شورای انضباطی مرکزی وزارتخانه، می تواند در برابر تخلفات دانشجویی صادر کند و با درج در پرونده عملاً بنای ستاره دار کردن دانشجویان مورد نظر را دارد تا در سال های آینده نیز برخوردهای متناسب با آنها ممکن شود.

دیگر آنکه بیشتر دانشجویانی که شامل حال محرومیت دو نیم سال از تحصیل شده اند را دانشجویان سال های اول دوره های تخصصی تشکیل می دهند که این موضوع نشان می دهد مسئولان بنا دارند با این کار، آنها را از عواقب سنگین ادامه اعتراضات آگاه کنند و به عبارت بهتر آنها را بترسانند. مسئولان برای دانشجویان سال آخری نیز حکم دیگری را اتخاذ و آنها را از حضور در جلسه امتحان پایان ترم محروم کرده اند؛ تصمیمی که نه تنها غیرقانونی و غیر منطقی است بلکه عملاً زمان فارغ التحصیلی این دانشجویان را تا یک سال به عقب خواهد انداخت.

از سوی دیگر، اعمال محرومیت دو ترم از تحصیل برای دانشجو آن هم تنها به جرم عدم حضور در دوره های آموزشی یا کلاس که می تواند یک تصمیم کاملاً شخصی باشد و در تعاریف موجود در زمینه برهم زدن نظم اجتماعی جامعه یا دانشگاه جایی ندارد، نکته قابل توجهی است که نشان از خشم و عصبانیت شدید مسئولان وزارت بهداشت از نحوه اعتراض هوشمندانه این دانشجویان دارد.

حالا وزارت بهداشت در مسیری گام برمی دارد که انتهای آن ستاره دار و محروم از تحصیل کردن جمعی از دانشجویان رشته های پاتولوژی است؛ دانشجویانی که نه تنها اعتراضی سیاسی و امنیتی ندارند، بلکه اعتراض آنها تحت هیچ شرایطی مخل نظم اجتماعی و دانشگاهی نیز نبوده و تنها یک روش هوشمندانه برای اعتراض صنفی بوده است.

بنا بر آنچه رفت، مروری بر سابقه برخوردهای انضباطی و گروهی با دانشجویان در سال های نه چندان و یادآوری حوادث سال 78 و 88 که در قالب موضوعاتی سیاسی و امنیتی اعتراضات دانشجویی رقم خورد و مقایسه برخورد اخیر وزارت بهداشت با دانشجویان دوره های تخصصی پاتولوژی نشان می دهد، مسئولان این وزارتخانه بار دیگر بنا دارند خاطرات تلخ سال های گذشته دانشگاهی را احیا کنند و با احکام سنگینی که برای دانشجویان صادر کرده اند، ثابت می کنند اگر شرایط فراهم باشد، استعداد بالایی در برخورد لوله وار با دانشجو و دانشگاه را دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک ، تاریخ انتشار 9 تیر 96، کدمطلب:۷۰۷۶۷۶، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین