پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
روزنامه شرق در شماره چهارشنبه دوم دی در یادداشتی به قلم وحید معتمدنژاد فعال فرهنگی می نویسد: نهال نوپای گردشگری ایران بار دیگر به خزان زد و شکوفه هایش در علوفه های سیاست جهانی سرگردان شد.

شعارسال : در این یادداشت می خوانیم: هنوز زمان زیادی از جوانه زدن شاخه های تنه تنومند گردشگری کشور به دلیل تصمیم های نسبتا منطقی دولت یازدهم نگذشته بود که این بار مرز گردشگری در آن سوی جغرافیای سیاست، بر دروازه های صنعت گردشگری کشور ما در حال مسدودشدن است.

صنعتی که در سالیان گذشته در کشور ما نوید «جایگزین اقتصاد فرهنگی در برابر اقتصاد نفتی» را می داد و از آن با نام «انقلاب اقتصاد فرهنگی» نیز یاد می شود. با این مقدمه، طرحی که در روزهای اخیر در کنگره آمریکا تصویب شد، بنایی است بر محدودیت ورود گردشگران کشورهایی که بدون ویزا به آمریکا سفر می کردند. 
از زمان تصویب این طرح، آن دسته از شهروندان این کشورها که به ایران و چند کشور اسلامی، ازجمله سودان، عراق و سوریه سفر کرده اند، باید با دریافت ویزا به آمریکا وارد شوند. طبق فصل ٢٠٣، از متن بودجه سال آینده آمریکا- که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده- اگر شهروندان ٣٨ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا سفر کرده باشند، نمی توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، ازجمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا، مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا، درخواست ویزا کنند. تصویب و اجرای این طرح، جدا از تأثیر آن در اجرای برجام که موضوع این نوشتار نیست، در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و تاریخی کشور هایی که در این طرح به آنها اشاره شده، تأثیرگذار است. 
هرچند نام ایران در کنار دو کشور عراق و سوریه که پیشینه گسترده تاریخی خارج از تحرکات سیاسی و جنگ افروزانه - با این کشور ها در جهت وسعت جغرافیای پهناور تاریخ کشور ما داشته، اندکی درخور تأمل و تحمل است، اما نام کشوری چون سودان که بنابر تاریخ استعماری و برده داری و همچنین سخنان چند ماه گذشته وزیر امور خارجه آن- علی کرتی- که بر متحدنبودن سودان و ایران در هیچ زمان مشخصی تأکید ورزیده، بسیار دور از ذهن و انصاف است.

از سوی دیگر، استفاده نادرست از واژه «کشور های حامی تروریسم» برای کشوری است که واژه صلح را برای اولین بار در منشور حقوق بشر بر الواح تاریخ خود نگاشته و از این باب، خاستگاه صلح در جهان شناخته شده است؛ کشوری که به اجبار و برخلاف خواسته ملی و حکومتی و بنا بر موقعیت استراتژیک خود در منطقه حساس خاورمیانه، به میدان چالش ها و کشمکش های سیاسی کشیده شده است. 
از طرفی این طرح در حالی به تصویب رسیده که علاوه بر ایجاد محدودیت های اقتصادی از محل جذب توریست برای کشورهای مذکور، به ویژه ایران از وجود شرایط سخت در اقتصاد آمریکا نیز خبر می دهد.
چنان که شاهدیم، با شروع کار دولت یازدهم، به ویژه در دو سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به ایران بوده ایم؛ به طوری که به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فروردین ٩٣ تعداد گردشگران اروپایی که با تور به ایران سفر داشته اند، ٢٤٠ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

این روند روبه رشد در سال جاری نیز ادامه داشته است؛ به طوری که رشد ٨,٥درصدی گردشگران خارجی نسبت به سال ٩٣ و میانگین ١٢درصدی رشد در دو سال گذشته که سه برابر میانگین جهانی (٤.٦ درصد) است، شاهدی بر مدعای رئیس سازمان میراث فرهنگی و نوید روزهای خوشی را برای گردشگری کشور می داد و با تصویب این طرح، نظریه «اقتصاد گردشگری جایگزین نفت» کم رنگ جلوه خواهد کرد. این به معنی نبود توازن سیاسی در مذاکرات اخیر کشورهای ١+٥ و همچنین دسترسی نداشتن به اقتصاد پایدار برای ایران پس از تحریم است و از طرفی دیگر این طرح خود گریبانگیر اقتصاد آمریکا نیز می شود. طبق برآوردهای اعلام شده اگر تنها نیمی از مسافران مشمول طرح مذکور از سفر به آمریکا منصرف شوند، هزینه های اقتصادی آن برای ایالات متحده بالغ بر ٢٧.٢ میلیارد دلار است که برابر پولی است که به وسیله همین گردشگران به طور مستقیم در صورت سفر به آمریکا هزینه می شود، این میزان کاهش برابر با ٦٢.٦ میلیارد دلار در کل تولید اقتصادی و ١١هزار شغل است که از دست می رود.

با این آمار، رابطه منطقی بر ضرر و زیانی که از تصویب این طرح بر هر دو طرف درگیر در اجرای آن عاید شده، برقرار است و این به نوعی همان خط بطلان بر فرضیه «نظم نوین جهانی» است که پیش فرض بسیاری از معادلات سیاسی و معاملات اقتصادی در سطح جهانی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب (5064898)81890542 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
ترامپ با سیاست های ایران هراسانه ش مانع از سفر بسیاری به ایران میشه ، فکر نکنم دوره ترامپ بیشتر از 4 سال طول بکشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین