پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
روزنامه اطلاعات در شماره چهارشنبه دوم دی در یادداشتی به قلم سیدحسین موسوی، نوشت: برخی از رهبران کشورهای غربی در ماه های اخیر از بی ثباتی و تداوم بحران در خاورمیانه در دهه آینده سخن گفته اند.

شعارسال : در این یادداشت می خوانیم: سخنان آنان از دو جنبه می تواند قابل تأمل باشد؛ نخست آنکه چنین وانمود شود که کنشگران و نیروهای منطقه ای در خاورمیانه اعم از سیاستمداران، نظامیان، رؤسای طوائف و اقوام، رهبران جنبش ها و احزاب و اسلام گرایان مسلح در 10 سال آینده چنان در نبردهای عقیدتی، قومی و نژادی و فتح سرزمینی غرق می شوند که ابرقدرت ها و ناظمان نظم جهانی دیگر از توانایی لازم برای کنترل، اعمال نفوذ و حل سیاسی و مسالمت آمیز مسائل برخوردار نخواهند بود، بلکه اساساً از برقراری صلح و ثبات در منطقه ناامید خواهند شد و تصمیم می گیرند نیروهای منطقه ای را به حال خود واگذارند و احیاناً نیز تلاش هایی را برای نشان دادن حسن نیت خود نشان دهند در حالی که می دانند فعالیت های آنان برای ایجاد صلح و ثبات منطقه ای ثمربخش نخواهد بود.

دوم آنکه پیش بینی بحران 10سال آینده در خاورمیانه بیان تمایل غربی ها برای تداوم بحران است و آنان نه فقط تلاش جدی برای حل مسائل منطقه ای نخواهند داشت، بلکه برعکس با تحریک طرف های درگیر، انتقال سلاح، مداخله گری و کمکرسانی به نیروهای منطقه ای همسو و نیز تشویق همپیمانان منطقه ای خود مانند ترکیه و عربستان و دیگران به دخالت نظامی، بر طبل جنگ خواهند کوفت و در استمرار بی ثباتی و تداوم کشتارها فعالانه ایفای نفش خواهند کرد.

به نظر می رسد تفسیر دوم از سخنان رهبران غربی به واقعیت موجود نزدیکتر باشد. آمریکا علیرغم آنکه ائتلاف جهانی علیه داعش تشکیل داده است، اما در عمل جدیتی از خود نشان نمی دهد، بلکه برعکس از تجاوزات بی شمار همپیمانان خود به حقوق حاکمیتی کشورهای سوریه، عراق و یمن هم حمایت می کند.
درست است که بحران بی ثباتی در کشورهای عربی ریشه های داخلی دارد و برخی کشورهای عربی منطقه به دلیل رفتار نامناسب حاکمان، استبداد داخلی، نادیده گرفتن حقوق اقلیت ها و قومیت ها، فقر و بیکاری، فساد و تبعیض و همچنین تحقیر هویتی و فقدان آزادی و عدم مشارکت سیاسی در بروز بی ثباتی نقش داشته اند، اما آنچه بر افزایش تشنج و خشونت و مسلح کردن گروه ها و اقوام و جنبش ها و ظهور تروریسم داعش و دیگر گروه های سلفی بیشترین تأثیر را داشته، تحریکات گسترده غرب، اشغالگری غربی و صهیونیستی و ارسال سخاوتمندانه سلاح های متنوع و پیشرفته از سوی آنان برای گسترش و استمرار بی ثباتی بوده است.
لذا به سادگی نمی توان پذیرفت گروه داعش که از اقصی نقاط جهان و از جمله آمریکا و کشورهای غربی سربازگیری می کند، در خلاء، قدرت یافته باشد.

آنان با پرداخت دستمزدهای قابل توجه به افراد و با دارا بودن بهترین امکانات ارتباطی و تجهیزات و تسلیحات پیشرفته و همچنین سازماندهی مدرن، نشان داده اند که از سوی ثروتمندان غربی و منطقه ای و با پوشش سیاسی، نظامی و آموزش های مناسب عملیاتی، رزمی و استراتژیک به صورت همه جانبه حمایت می شوند.
گزارش هایی وجود دارد که داعش علاوه بر گسترش در شمال آفریقا و منطقه هلال بارور، با تصرف برخی استان های شمالی افغانستان، در صدد گسترش و تصرف سرزمین های آسیای مرکزی و انتقال بی ثباتی به آن مناطق است.

بنابراین، باز هم به سادگی نمی توان پذیرفت که این جریان سلفی ـ تروریستی که همه قدرت های غربی و منطقه ای به ظاهر در صدد مسدود کردن منابع مالی آنها هستند، منابع مالی خود را از طریق تبرعات مالی و مالیات از شهروندان و فروش نفت با تانکر تأمین کند.

بدیهی است تصرف سرزمین در عراق و سوریه و یمن و لیبی و صحرای سینا و افغانستان و نظایر آن با چنین منابعی قابل تأمین نباشد. به نظر می رسد آنان که بیش از دیگران از انتقال ویروس داعش به کشورهای اسلامی سود می برند، گروه خاصی از کارتل ها و فروشندگان بزرگ تسلیحات در جهان باشند.

گمان می رود پروژه هایی مانند اسلام هراسی و ایران هراسی دیگر کارکرد خود را از دست داه باشد، به ویژه آنکه جمهوری اسلامی ایران با ایفای نقش مسئولانه در پرونده هسته ای و پرونده های منطقه ای مانند عراق و سوریه نشان داده است که به عنوان یک قدرت منطقه ای هوشمند و با تکیه بر حکمت، عزت و مصلحت، می تواند پناهگاه امن ستمدیدگان و آسیب دیدگان منطقه باشد.

لذا آنچه اکنون با عنوان ترس از تروریسم در خاورمیانه و جهان اشاعه داده می شود، بیش از آنکه نگرانی غربی ها را از گسترش داعش نشان دهد، ارائه تصویر جدیدی از دشمن است که رژیم های منطقه ای را که نگران امنیت خود هستند، به بستن قراردادهای کلان تسلیحاتی ترغیب می کند.

واضح است سودی که برای آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای غربی از فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگران به دست می آید، به مراتب برای آنان از بسته شدن پرونده داعش و کشتار و آواره شدن غیرنظامیان بی گناه که عموماً از تهیدستان جهان عرب هستند، مهمتر باشد. 

گویا آنچه آنان پیش بینی دهساله بی ثباتی در خاورمیانه می نامند، پروژه سودآوری باشد که به قمیت سرنوشت مبهم و تاریک مردم این منطقه از جهان تمام می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب (5064677)81890415 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین