پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
برداشت منحصر به فردترین سیب ایران در باغ‌های روستای بکران میامی آغاز شد

شعار سال: حسین رنجبر از روستاییان بکرانی با اعلام این خبر اظهار کرد: این سیب که برخلاف دیگر گونه‌های سیب علاوه بر پوست، گوشت آن نیز سرخ‌رنگ است چند سالی است که مورد توجه رسانه‌ها و مردم دیگر استان‌ها قرار گرفته و از این رو خریداران بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه تقریبا کمتر باغی در این منطقه وجود دارد که چند اصله از این گونه نادر سیب را در خود نداشته باشد تصریح کرد: این سیب مشتریان زیادی دارد و امروزه به یکی از برندهای این منطقه تبدیل شده به طوری که المان و حجمی نمادین از این درخت هم در روستا نصب شده است.

این بکرانی در خصوص قیمت این سیب در سال‌جاری گفت: امسال هر کیلو از این سیب در بکران به قیمت هفت تا هشت هزار تومان به فروش میرسد.

این کشاورز بکرانی در پاسخ به سطح زیرکشت این گونه نادر سیب گفت: نمی توان به طور دقیق یک آمار در این خصوص داد چرا که درخت‌های سیب این گونه به طور پراکنده در باغ‌های این روستا و چند نقطه دیگر از شهرستان و استان هستند اما قطعا بیش بین200 تا 300اصله درخت از این گونه در باغ‌های بکران به طور پراکنده وجود دارد.

وی با بیان اینکه این سیب برخلاف دیگر سیب‌ها جدای از گوشت و پوست قرمز خاص آن طعم متفاوتی هم دارد خاطرنشان کرد: طعم این سیب ترش و شیرین و یا به اصطلاح ملس است. ضمن اینکه ترشو یا سیب توسرخ بکران نسبت به دیگر گونه‌های سيب‌ از آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد غذايي غني‌تري برخوردار است.

رنجبر با بیان اینکه مردم منطقه غلاوه بر مصرف این سیب به عنوان میوه استفاده‌های دیگری از آن نیز می‌کنند تصریح کرد: استفاده از این سیب در برخی غذاهای محلی و استفاده دارویی از آن در بین بکرانی‌ها و مردم منطقه مرسوم است.

وی با اشاره به تکثیر نهال این گونه نادر در چهار پنج سال اخیر ادامه داد: بهار امسال هر اصله نهال این درخت به قیمت بیش از 20 هزار تومان به فروش می‌رسید.

این فعال فرهنگی روستای بکران از این درخت به عنوان یک ظرفیت خوب برای منطقه نام برد و خاطرنشان کرد: توسعه باغات این گونه سیب می‌تواند به اقتصاد کشاورزان و روستاییان منطقه کمک شایانی کند.

"سیب سرخ"، ترشو یا «سیب توسرخ» که از دیر باز در برخی مناطق استان سمنان و از جمله روستای بکران در شهرستان میامی و برخی مناطق شاهرود کشت می‌شده از منحصر به فردترین گونه‌های سیب دنیا است که تنها در این محدوده جغرافیایی می‌روید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استان سمنان، تاریخ انتشار 11 تیر 96، کد مطلب: 964-797-5:www.semnan.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین