پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
ورزش کشور پر از دو‌شغله‌ها و چندشغله‌هاست. معضلی که هر از گاهی سخت جلویش می‌ایستند و سال بعد بی‌خیالش می‌شوند. یکی از پرسروصداترین این دوشغله‌ها، رضازاده بود.
شعارسال: ورزش کشور پر از دو‌شغله‌ها و چندشغله‌هاست. معضلی که هر از گاهی سخت جلویش می‌ایستند و سال بعد بی‌خیالش می‌شوند. یکی از پرسروصداترین این دوشغله‌ها، رضازاده بود. وقتی می‌خواست هم عضو شورای شهر باشد و هم رئیس فدراسیون وزنه‌برداری گفته بود: «ما هر چه داریم از وزنه‌برداری است. ان‌شاءالله هر چه خدا بخواهد.»

وزیر ورزش وقت و معاون قهرمانی‌اش به‌شدت جلویش ایستادند تا بالاخره قوی‌ترین مرد المپیک 2008 شورای شهر را به ریاست فدراسیون وزنه‌برداری ایران ترجیح داد.

محمود گودرزی وزیر ورزش وقت درخصوص او گفت: «کسانی که به لحاظ قانون مجوز دارند، استقبال می‌کنیم و کسانی هم که مجاز نیستند حتما جلوگیری به عمل خواهد آمد.»

نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان وقت نیز درخصوص دو شغله بودن رضازاده گفته بود: «قطعا ایشان اگر می‌خواهد بیاید در انتخابات شرکت کند باید استعفایشان را در شورای شهر که پذیرش شده، جزء مدارک‌شان به ما بدهند.»

اما قصه فوتبال با همه رشته‌ها فرق می‌کند. اگر چه در دو سه سال قبل بحث حضور دوشغله‌ها در راس مدیریتش منجر به کناره‌گیری بهروانی، یکی از مسئولان سازمان لیگ در فدراسیون فوتبال و رویانیان مدیرعامل پرسپولیس شد، اما هیچ‌وقت ریشه‌کن نشده است. حالا حضور چندشغله‌ها و بازنشسته‌ها در هیات‌مدیره جدید سرخابی‌ها مطرح شده است. نگاهی به دوشغله‌های هیات‌مدیره جدید استقلال بیندازیم:

نفر اول سیدرضا افتخاری مدیرعامل این باشگاه است. کسی که در این فوتبال کم پست نداشت. دومین نفر محمدحسین قریب، کارمند پیشین وزارت کشاورزی که سابقه مدیرعاملی استقلال را دارد، اتفاقا هم آبی‌ها با او قهرمان هم شدند. سومین فرد هم اکبر عباسی‌ملکی، قبلا حوالی دوومیدانی دیده شده و قرار است مرد اقتصادی هیات‌مدیره باشد.

در مقام پاسخگویی هم اعضای جدید و وزارت ورزشی‌ها طفره می‌روند. نمونه‌اش آقای قریب، وقتی خبرنگار صداوسیما با وی تماس می‌گیرد و در این خصوص می‌پرسد، می‌گوید: «مسافرت هستم اگر یک وقت دیگر زنگ بزنید ممنون می‌شوم. جمعه زنگ بزنید.»

به هر حال قانون ممنوعیت و حضور دوشغله‌ها و بازنشسته‌ها در ورزش از سال 91 در مجلس تصویب شد و همچنان تخلف در اجرایش محرز است. حالا محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت جدی‌تر دستگاه‌های نظارتی شده است: «طبیعی است که این تیم متعلق به کشور و همه مردم است و باید هم از آن حمایت کنیم، منتها بعضا در بحث مدیریت این تیم‌ها، افراد بازنشسته با سن‌ بالا و از روی رابطه به کار گرفته می‌شوند. چه دلیلی دارد که الزاما باید مدیریت تیم‌ها را بین چند نفر دست به دست کنیم. ما در کشور الحمدلله در بحث نیروی انسانی، نیروی توانمندی و نیروی مدیر، مشکلی نداریم. در جامعه می‌بینیم که جوانان ناراحت هستند، خانواده‌ها ناراحت هستند، من به‌عنوان نماینده مجلس از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی انتظار دارم حتما درخصوص چندشغله‌ها و به کارگیری افراد بازنشسته دقت و ورود کنند. این‌گونه اعتماد مردم هم بیشتر می‌‌شود.»

اما استخوان خرد‌کرده‌های فوتبال کشورمان معتقدند دور باطل حضور چندشغله‌ها در فوتبال ما از پای‌بست بحرانی است. به گفته کاظم اولیایی بلاتکلیفی در نظام باشگاه‌داری، فوتبال را دور سر خودش می‌چرخاند و میان عده‌ای دست به دست می‌شود: «فوتبال را ما اختراع نکردیم. فوتبال را ما از روی دست اروپایی‌ها یاد گرفتیم. حالا آنهایی که این فوتبال را اختراع کردند، انگلیس‌ها و ایرلندی‌ها، چگونه فوتبال را اداره کردند؟! اداره فوتبال در حوزه دولت هیچ وقت نبوده است که بحث دوشغله در آن اتفاق بیفتد. حوزه بخش خصوصی دارد و بخش خصوصی خودش می‌داند، ممکن است افراد در 10 رشته فعالیت داشته باشند. هیچ منع قانونی در هیچ کجای دنیا برای بخش خصوصی در فعالیت در رشته‌های مختلف با اخذ مجوز وجود ندارد و متاسفانه هم هر دولتی آمده است، هر مدیری آمده است، هر وزیری که آمده است، هر رئیس سازمانی آمده است، کار در مدار غلط دارد می‌چرخد. الان هم دست آقای وزیر است که ماه پیش مدیران با سابقه طرح جامع باشگاه‌داری نوشتند و به وزارتخانه دادند و خواستند و خواهش کردند که اصلاح کنند و نظرات‌شان را در آنجا بگنجانند و به صورت لایحه به مجلس برود تا تبدیل به قانون شود. اما از ترس آدم‌هایش است، حسن بیاد حسین بره، حسین بیاد تقی نره. یعنی یک نوع بازی با افکار عمومی.»

هنوز خبری از نتیجه پرونده 70 صفحه‌ای فساد در فوتبال نیست. سازمان بازرسی کل کشور هم سیزدهم مرداد سال 95 طی اطلاعیه‌ای به صورت رسمی هشدار داده بود که با به کارگیری چندشغله‌ها و حتی دوشغله‌ها برخورد خواهد کرد. حالا باید دید وزارت ورزش و جوانان پاسخش درباره افراد دوشغله جدید در راس سرخابی چیست و دستگاه‌های نظارتی کجای کار هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 20 تیر 1396، شماره: 2266، www.newspaper.fdn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین