پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
فلاحت‌پیشه درقامت مدافع قرارداد توتال، در پاسخ به صحبت‌های قاضی‌پور که به مقایسه این قرارداد با قرادادهای نفتی دوره قاجار پرداخته‌بود،‌ گفت: نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید.
شعارسال: فلاحت‌پیشه درقامت مدافع قرارداد توتال، در پاسخ به صحبت‌های قاضی‌پور که به مقایسه این قرارداد با قرادادهای نفتی دوره قاجار پرداخته‌بود،‌ گفت: نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید.

پس از گزارش بيژن زنگنه وزير نفت در مورد قرارداد توتال، نمايندگان موافق و مخالف براي بيان نظرتشان پشت تريبون رفتند.

نادر قاضي‌پور چهره اي بود كه در قامت نماينده مخالف اين قرارداد، گفت: مردم ايران هيچ وقت نسبت به قراردادهاي نفتي خوش بين نبودهاند، علت آن هم عملكرد كساني بود كه به نمايندگي از كشورهاي استعمارگر به قصد حيله و فريب به كشور ما مي آمدند. اولين قرارداد مربوط است به دوره ناصرالدين شاه قاجار كه همه معادن ايران را شامل شده بود و آنها ميخواستند تحت عنوان كشف معادن، نفت ايران را به دست بياورد، البته سرانجام شاه به خاطر فشار علما ناچار به لغو اين قرارداد شد.

او در مرور تاريخي خود، ادامه داد: در دوره سلطنت مظفرالدين شاه قبل از مشروطه قراردادي براي استخراج نفت امضا شد، در سال 1901 ميلادي اولين چاه نفت در مسجد سليمان به بهره برداري رسيد اما سهم ناچيزي به ايران رسيد، اما بعد از سلطنت رضاخان تا زمان ملي شدن صنعت نفت مناقشات در اين رابطه ادامه يافت، تا جايي كه علماي بزرگي همچون آيت الله كاشاني و مرحوم مصدق چاره را در كوتاه كردن دست خارجيها و در اختيار گرفتن نفت به دست ايراني ها دانستند.

اين صحبت‌هاي قاضي‌پور و قياس اتفاقات دوران شاهان قاجار با اقدام مسئولاني نفتي جمهوري اسلامي، نكته اي بود كه موجب شد، پس از پايان يافتن صحبت هاي او، حشمت الله فلاحت پيشه در دفاع از قرارداد توتال،‌ اينگونه پاسخ او را بدهد: آقاي قاضي پور! نباید به نام تاریخ سیاه کشور به قراردادی که در عرصه حاکمیت ملی بسته شده، حمله کنید.

او افزود: حداکثر میزان فروش نفت در دوران قاجار ۸ تا ۱۶ درصد، در دوران رضاخان ۳۳ درصد و بعد از ملی شدن نفت ۵۵ درصد شد،‌ ولی ما اکنون به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجي هستيم نه خام فروشی نفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 21 تیر 1396، کدخبر: 685871، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
0
رسم نامیمونیه این محرمانه کردن قراردادها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین