پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
مداخله و اثرگذاری روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا یکی از گزاره های مطرح و اتهامی پیش روی رییس جمهوری این کشور بوده و پس از گفت وگوی اخیر رهبران واشنگتن و مسکو و به میان آمدن پای فرزند ترامپ در این پرونده، نگاهی بسیاری به این موضوع دوخته شده است.

شعار سال: انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یکی از جنجالی ترین انتخابات آمریکا و منتخب آن هنوز از حاشیه های خود رهایی نیافته اند.

مانور تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری کنونی در رقابت های انتخاباتی با مهره ایمیل های افشا شده «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات، نقش بسزایی در پیروزی جمهوریخواهان ایفا کرد. ترامپ که از هر فرصتی برای بزرگنمایی این رسوایی سخن به میان می آورد شاید هرگز تصور نمی کرد که اتهام دامنه دارتری متوجه خود او و کابینه وی شود؛ اتهام نزدیکی با دولتمردان روسی و مداخله و نفوذ مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ.

** ابهامات موجود در زمینه احتمال مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

موضوع احتمال مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و روابط پنهانی ترامپ و اطرافیان وی با مقامات روسی حتی قبل از برگزاری انتخابات مطرح بود اما پس از پیروزی نامزد جمهوریخواهان شکل جدی تری به خود گرفت. به دلیل تیرگی روابط میان مقامات کاخ سفید به ویژه شخص ترامپ با رسانه های پرقدرت این کشور، ناظران هر روز شاهد ابعاد تازه ای از این پرونده اند.
در این میان، پای «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد رییس جمهور آمریکا نیز به پرونده مزبور کشیده شده است. پس از انتشار خبرهایی تازه از دیدار فرزند ترامپ با «ناتالیا وسلنیتسکایا» یک وکیل روس در فاصله پنج ماه مانده به انتخابات، بحث مداخله در انتخابات آمریکا و اتهام تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسی دوباره داغ شد.
ایجاد چنین جوی در فضای عمومی و رسانه ای آمریکا باعث شد تا ترامپ جونیور در اقدامی پیشدستانه قبل از انتشار جزییات دیدار آنها و همچنین ایمیل های رد وبدل شده، از این موضوع رونمایی کند. او اصل ملاقات را مورد تایید قرار داد اما اظهار کرد که پدرش از این امر بی اطلاع بوده است.

اظهارات فرزند ارشد ترامپ مبنی بر غیرمفید بودن اطلاعات وکیل روسی علیه کلینتون و همچنین سخنان خانم وسلنیتسکایا مبنی بر ارتباط نداشتن با سران مسکو راه به جایی نبرده و رسانه های مخالف دولت در این زمینه قصد بهره جویی حداکثری را دارند.
این رسانه ها مدعی شده اند که این ایمیل ها علاوه بر ارسال برای پسر ترامپ به «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «پاول منافورت» مدیر رقابت های انتخاباتی رییس جمهوری آمریکا نیز فرستاده شده است. بنابراین، پای این سه نفر به پرونده اتهامی جدید باز شده است.
این اتهام ها در حالی مطرح می شود که همواره ترامپ آن را دروغ و توطئه دموکرات ها علیه دولت خود می داند. از طرفی، روسیه نیز تاکنون موضعی مشابه ترامپ اتخاذ کرده و به رد این اتهامات پرداخته است.
چند روز پیش «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در اجلاس گروه 20 اظهار کرد که مسکو هرگز در انتخابات آمریکا دخالت نکرده است. در مجموع، آنها معتقدند که اشتباهات دموکرات ها در انتخابات آمریکا و تلاش آنان برای سرپوش گذاشتن بر شکست سیاسی، زمینه ساز مطرح شدن اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا شده است.

** مداخله از منظر نهادهای امنیتی و برخی رسانه های آمریکایی

یک سال پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اعلام کرد به اسناد و اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می داد پوتین دستور حمله سایبری به ایمیل های شهروندان و سازمان های این کشور را صادر کرده است.
بر مبنای گزارش سازمان سیا، رییس جمهوری روسیه دستور داده بود تا ضمن اخلال در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ وارد عمل شوند تا وی بتواند این بازی بزرگ سیاسی را در مقابل کلینتون ببرد.
موضوع جالب تری که ماه گذشته از سوی روزنامه «واشنگتن پست» رسانه ای شد این بود که «باراک اوباما» رییس جمهوری وقت آمریکا به واسطه گزارش های مقامات سیا از این امر اطلاع داشته اما در آن مداخله نکرده است. دلیل این امر نیز ترس دموکرات ها از متهم شدن به دستکاری در انتخابات بوده است.

دستور ترامپ مبنی بر برکناری «جیمز کومی» از مدیریت «پلیس فدرال آمریکا» (اف بی آی) و انتصاب «رابرت مولر» به عنوان مسوول پرونده تحقیق در مورد نفوذ روسیه در انتخابات بر دامنه گمانه زنی ها افزود. ترامپ در گفت وگو با شبکه «ان.بی.سی» اخراج کومی را تصمیمی شخصی دانست که به دلیل عملکرد نامناسب او اتفاق افتاد.
مخالفان دولت اما مدعی اند که دلیل اصلی برکناری رییس اف بی آی نه به دلیل ناکارامدی وی بلکه به خاطر اصرار او بر تحقیق و تفحص درباره همکاری ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده است.
اظهارات مدیر برکنار شده اف بی آی در برابر کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز قابل توجه بود. جیمز کومی در این کمیته که برای ادای شهادت در پرونده مورد نظر حضور یافته بود اظهار کرد که درباره نفوذ و مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تردیدی ندارد و با قاطعیت از ادعاهای خود مبنی بر حمله سایبری گسترده مسکو در جریان انتخابات آمریکا سخن به میان آورد.

پرونده تقلب در انتخابات آمریکا پس از گذشت چند ماه از زمامداری ترامپ هنوز باز است و در این مدت دولت جمهوریخواه ترامپ با چالش های متعددی در این خصوص روبرو بوده است.
برکناری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی ترامپ پس از فاش شدن روابط وی با سفیر روسیه از جمله این چالش ها بود. پس از وی اتهام هایی از این دست متوجه «جف سشنز» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا شده است و باید منتظر ماند و دید آیا او هم به سرنوشت فلین دچار خواهد شد یا خیر.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 22 تیر 96، کدمطلب:82596971 (6073329)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین